Opmaak nieuwsbrief in Skynet webmail

  • 25 May 2011
  • 9 reacties
  • 1520 Bekeken

Hallo

Ik krijg regelmatig nieuwsbrieven via email. En het viel mij op de de opmaak van die nieuwsbrieven die ik met Skynet webmail open, niet altijd is zoals de verzender het wilde. Het verschil zit 'm vooral in de zg. opsommingstekens. Die worden in Skynet webmail steeds vervangen groene vierkantjes.

Als ik dezelfde nieuwsbrief open via Outlook (met mijn Skynet-adres of een ander e-mail-adres), is er geen probleem. Ook met Hotmail, Gmail ... doet het probleem zich niet voor voor. Enkel in Skynet webmail. Heel raar.

Omdat ik zelf ook soms nieuwsbrieven verstuur en dit probleem wil vermijden, heb ik Belgacom gecontacteerd. Hun antwoord was naast de kwestie. Ze wisten mij te melden dat de opmaak van nieuwsbrieven soms kan wijzigen als die in Hotmail of Gmail wordt geopend (terwijl ik toch duidelijk zei dat het probleem alleen in Skynet webmail voorkomt), ze gaven mij ook een link naar een website over nieuwsbrieven (geen Belgacom-site). En dat was het dan.

Ik heb zelf al zowat alle mogelijke tips in verband met opmaak van HTML-nieuwsbrieven gevolgd. Opmaak, CSS, ...

Hopelijk is er hier iemand die wel een oplossing weet.

Mocht er iemand weet hebben van andere providers of webmail-diensten waar hetzelfde of een gelijkaardig probleem zich voordoet, laat dan ook gerust iets weten.

9 reacties

Kan je een screenshot meesturen? Skynet webmail is idd nogal tricky maar over 't algemeen lukt 't me wel alles vrij netjes geafficheerd te krijgen. De correcte charset (UTF-8) kan al helpen. Als je merkt dat een teken niet correct weergegeven wordt, vervang 't dan door iets anders of pas de html code voor dat specifieke teken aan.
Dankjewel voor de hulp. De tekens waarover ik het hebt zijn de opsommingstekens bij een lijst. Maar niet enkel de opsommingstekens zijn een probleem, ook de font-grootte loopt vaak mis.

Bijgevoegd vind je een image met achtereenvolgens de html-code van een 'unordered list', daarnaast de weergave die ik zou verwachten (en die ik in de meeste webmail-diensten ook zie) en ook de weergave in Skynet webmail.
Beste Mattias,


dit probleem is doorgegeven aan de betrokken diensten en wordt onderzocht. We doen het mogelijke om dit zo snel mogelijk op te lossen.


Mvg

Eva van Belgacom
Hallo Eva

Alvast bedankt. Ik kijk uit naar je antwoord en een oplossing. Mocht je nog vragen hebben, laat dan zeker iets weten.

Groetjes
Als er anderen zijn die weten hoe ik mijn nieuwsbrief zo kan maken dat de opmaak in Skynet webmail blijft zoals ik het wil, mogen die ook altijd reageren.
Heeft het misschien iets te maken met de CSS van de Skynet Webmail-pagina, die de opmaak en de CSS van de nieuwsbrief en de nieuwsbrief ongewild wijzigt?
Toen ik een hele tijd geleden dit probleem aan Belgacom voorlegde, hebben ze er zich snel van afgemaakt met een antwoord naast de kwestie. Nu ik zie hoelang mijn vraag op dit forum al onbeantwoord blijft, denk ik dat ze nu bij Belgacom ook wel doorhebben dat het niet zo eenvoudig is.

Bijna 4 maanden geleden schreef Eva van Belgacom dat mijn vraag werd doorgegeven aan de betrokken diensten, en dat is voorlopig het laatste wat ik hoorde. Ik ben nog steeds geïnteresseerd in het antwoord.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk het probleem te hebben gevonden.

Als je de pagina opent en opstellen doet dan word de codereng naar Latijns ISO gezet. En dan krijg je uiteraard rare tekens in je tekst.

Dus ga in je browser naar beeld vervolgens codering en zet die op UNICODE (UTF-8) of West-Europees (Windows)

en schakel Auto-Select uit.

Ik heb dit via Internet Explorer gezien weet niet met welke browser jij surft.

mvg,

Patrick
Patrick

Dankjewel voor je hulp. Maar ik denk niet dat jouw oplossing iets met het probleem te maken heeft. Ik heb het geprobeerd, het veranderde niets.

Zoals ik in een eerdere post hierboven aanhaalde, is een va nde problemen dat de opsommingstekens (aka 'bullets') verkeerd worden weergegeven. Kijk maar in de screenshot die ik bij een hogere post toevoegde. Wat ik ook doe in de html, in Skynet webmail zijn de opsommingstekens gewoon groene vierkantjes. Ik heb geen flauw idee hoe dat komt. Ik weet alleen dat het zo is als ik mijn nieuwsbrief naar mezelf stuur. En hetzelfde probleem is ook te zien bij andere nieuwsbrieven die ik ontvang.

Naast de opsommingstekens, heeft Skynet webmail blijkbaar ook problemen met de grootte van de tekst. Titels en dergelijke worden vaak in de normale lettergrootte weergegeven, zelfs als in de html iets anders gecodeerd is.

Het mag pietluttig lijken dat ik hierover blijf doorgaan. Maar ik kan niet verstaan waarom in Hotmail, Gmail ... de nieuwsbrief wel correct wordt weergegeven, en in Skynet webmail niet.

Groeten

Reageer