Opgepast voor onjuiste informatie en slecht advies in Proximuswinkels!


Ik heb een week geleden een ongelukje gehad met mijn Iphone SE. (Factuurnummer 8293628, aankoopdatum: 12.04.2016). Ik ging er vanuit dat waterschade niet binnen garantie viel. Daarom ging ik met mijn toestel naar de dichtstbijzijnde Proximuswinkel met de vraag wat ik kon doen. Zij hebben mij gezegd dat dit inderdaad niet binnen garantie viel, dat zij het toestel konden terugsturen naar Apple maar dat Apple na het openen van mijn toestel zouden zien dat het gaat om waterschade en mij zouden zeggen dat ik dus een nieuw toestel moet aankopen. Daarop raadde de Proximusmedewerker mij aan om verderop in de Zandstraat te Herentals naar een onafhankelijke herstellingsdienst te gaan.

Ik heb hun advies opgevolgd en heb mijn toestel daar binnengeleverd. Daar hebben ze mijn gsm enkele uren bijgehouden, waarna ik bericht kreeg dat ik mijn gsm mocht afhalen maar dat ze helaas niets voor mij konden doen. Ten einde raad, ben ik dan alsnog naar de Applewinkel (Maes Herentals) gegaan. Zij zeiden dat waterschade inderdaad niet in aanmerking komt voor herstelling maar dat de garantie wel inhoudt dat ik voor een vast bedrag van €309 een nieuw toestel kan aankopen. Zij stuurden mijn toestel op, ik in de veronderstelling dat mits die toelegging van €309 alles in orde zou komen.

Nu kreeg ik enkele dagen later een bericht van Apple dat ik een volledig nieuw toestel moet betalen omdat het toestel geopend is geweest (door de onafhankelijke hersteldienst). Door de wellicht goedbedoelde maar foute informatie die ik kreeg door de Proximusmedewerker sta ik nu dus voor de extra kost van €280. (Los van de €45 die ik betaalde bij de onafhankelijke hersteldienst om mijn gsm na te kijken).

Vandaag ben ik teruggegaan naar de Proximuswinkel te Herentals. Zij erkennen dat ze mij foutieve informatie (geen enkele vorm van garantie) en slecht advies (ga naar de onafhankelijke gsm-dienst) hebben gegeven, maar dat zij verder niets voor mij kunnen doen.

Ik vind het erg jammer om vast te stellen dat ik, als trouwe klant van Proximus, geen enkele extra service krijg aangeboden om de fout die door de Proximusmedewerkers werd gemaakt te compenseren. Om dan te horen dat zij uit hun fouten hebben geleerd en nooit meer zulk advies zullen geven, is voor mij onvoldoende om een bedrag van €280 recht te zetten.

Kort samengevat kan ik stellen dat mits mijn toestel bij Apple was aangekocht, ik wellicht meteen de juiste informatie over de garantieprocedures had gekregen en mijn probleem met oplegging van €309 was opgelost. Door het toestel bij Proximus aan te kopen, heb ik dus de foutieve informatie gekregen met alle gevolgen van dien.

Ik hoop alsnog op een tegemoetkoming van Proximus voor mijn geleden verlies. Proximus zal van mij dan ook één van de dagen een klachtenbrief mogen verwachten.:(

Edit Bram: verplaatst naar subforum Telefonie.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Beter was geweest ook nog een verzekering af te sluiten....
Fout ligt 100% bij PX, dus PX moet je een schadevergoeding toekennen in mijn ogen.

Wat de oorzaak is van het defect speel geen rol, de wet zeg klaar en duidelijk dat de verkoper de herstelling moet doen en niet dat de klant zelf moet gaan lopen links en rechts om zijn toestel te herstellen. Dus binnen de 2 jaar moet PX het toestel aanvaarden en opsturen, gelijk wat het is.

Is de schade veroorzaak door de klant tijdens de garantie periode dan kan hij natuurlijk tijdens zijn 2 jaar garantie geen beroep doen op gratis herstelling. Maar dit maakt niet uit PX moet het toestel aanvaarden en de klant krijgt dan bericht sorry dit defect is uw fout en dit zijn de kosten betreffende herstelling of omruiling.

Gelijk wat je koopt en waar je het koopt binnen de 2 jaar moeten ze waar je de aankoop gedaan hebt het toestel aanvaarden.

grtt
Die twee jaar garantie zit wel complexer in elkaar dan men denkt blijkbaar, nog een uitleg gehoord onlangs dat de eerste 6 maanden het inderdaad garantie is zoals iedereen garantie interpreteert maar dan na 6 maanden was er ergens een uitleg dat men eerst nog moet kunnen bewijzen dat de fout van de fabricant voorspruit of zoiets....... enfin op den duur weet ik ook niet meer hoe de vork in de steel steekt want over garantie heb ik al veel toeren gehoord waar de klant uiteindelijk aan het kortste eind trok, mss best via de ombudsman om werken als men hiermee in de problemen komt!
Eerste 6 maand Elsa moet de klant niet bewijzen dat het zijn fout is erna wel.
http://www.eccbelgie.be/20140306/het-hoe-en-wat-van-de-garanties-Attach_s79011.pdf wel je scherm na die link op kleiner zetten is supergroot als tekst.
Is het niet de eerste 6 maand moet de klant niet bewijzen dat het zijn fout niet is en daarna wel 😉 ,
maar de vraag is hoe kan je zoiets altijd waterdicht bewijzen !!??

-Volgens een Europese wet moet de consument twee jaar garantie krijgen op consumptiegoederen die hij aankoopt bij een professionele handelaar.
Deze termijn kan worden herleid tot één jaar voor tweedehandsproducten.
De Europese wet geldt in alle landen van de Europese unie.
-De wettelijke garantie van twee jaar valt onder de verantwoordelijkheid van de handelaar (en niet die van de fabrikant).
-Als de fabrikant een commerciële garantie biedt, moet die worden beschouwd als een bijkomende waarborg die in alle gevallen geldig blijft.
-De handelaar moet het defecte artikel herstellen of vervangen binnen een redelijke termijn en zonder enige kosten voor de consument.
Als dit niet mogelijk blijkt, moet hij de consument terugbetalen of een korting aanbieden.
-Na een herstelling of vervanging begint de garantietermijn niet noodzakelijk opnieuw. In België wordt de termijn alleen verlengd met de tijd die nodig was voor de herstelling of vervanging.
-Als het defect zich meer dan zes maanden na de aankoop manifesteert, kan de handelaar eisen dat de consument bewijst dat het defect al bij de aankoop bestond. Dat is moeilijk zonder een (dure) expertise.
-Twee jaar na de aankoop kunt u de garantie op verborgen gebreken inroepen. Die waarborg is zeer strikt. u moet het bestaan van het verborgen gebrek kunnen bewijzen.
Elsa neen is het niet de eerste 6 maand dat de klant moet bewijzen dat het zijn fout niet is en daarna wel 🙂

Vervloek mijn geheugen door ziekte maar kan er niets aan doen 😞 en weet het lig aan mij dat ik niet goed uit woorden kan is het nu via internet of irl.
Maar vaste lezers zullen intussen dit ook al opgemerkt hebben.
Dat is wat je u zeker niet moet aantrekken, geen problemen bij zoeken 😉
Reputatie 5
Badge +1
Maar vaste lezers zullen intussen dit ook al opgemerkt hebben.
Alle plagen van Egypte én van PX lijken wel op je neer te komen, Patrick,- maar kop op, we blijven je gaarne lezen🆒
@Sinjoor: Met andere woorden: wie geen (dure) verzekering afsluit, mag geen correct informatie verwachten van Proximus? Wat een povere reactie. Jammer dat ik geen professionaliteit of deontologische correctheid mag verwachten van het Proximuspersoneel of de klantendienst. Dan zie ik mij helaas genoodzaakt de ombudsdienst voor telecommunicatie mijn probleem voor te leggen en al mijn contracten bij Proximus op te zeggen.
Reputatie 1
Badge
Dan ging het met mijn occasie Lumia 930 wel anders al ging het niet om waterschade. Na problemen met mijn Lumia 930 via de website van Microsoft de mogelijke herstelmaatregelen doorlopen bleek het dat men mij niet verder kon helpen. Opsturen ter reparatie was het enigste. Eerst een controle op evt. garantie door ingeving van het IMEI nr. Zowaar, de gsm was nog geen 2 jaar oud en kwam in aanmerking voor garantie. Verzendlabel geprint, opgestuurd via UPC en 1,5 week later een volledig gerenoveerde gsm terug ontvangen, dit alles volledig gratis zonder verdere vragen of voorlegging van factuur. Zo kan het dus ook.

Dus niks geen Proximus reparatiedienst.
Reputatie 3
Badge
Stel je koopt een auto nieuw bij VW, je krijgt 2 jaar garantie. Je gaat winkelen en rijdt een paaltje aan. Hierdoor is je achterlicht stuk alsook carrosserieschade. Je begeeft u naar de garage en legt het probleem uit. Daar zeggen ze tegen u meneer u zal een nieuw licht moeten betalen alsook de kost voor het herspuiten van koffer en bumper want dit valt niet onder garantie (eigen fout). De medewerker deelt u mee dat het misschien beter is, indien u niet verzekerd bent, naar een onafhankelijke carrosserie te begeven om de kost te drukken. U gaat vervolgens naar een lokale carrosserie en krijgt te horen dat ze uw wagen niet kunnen herstellen zonder stukken te bestellen bij VW en dat het toch beter is dit bij VW te laten maken gezien de complexiteit van de schade.

Gaat u dan ook ook de VW garage in gebreke stellen?

Ik zou mij eerder de vraag stellen waarom een firma meer dan 40 EUR vraagt voor naar uw toestel te kijken zonder hier iets aan te veranderen. Ik zou bij die firma gaan klagen. Dit kon die Proximus medewerker niet weten dat je om is naar uw toestel te kijken geld ging kwijt zijn. De man of vrouw in kwestie dacht gewoon dat ze misschien voor 150 EUR ofzo het moederbordje, batterij, scherm of wat doen konden vervangen ipv een nieuwe gsm te moeten betalen als hij hem opstuurt naar Apple. Nog minder konden ze weten dat u dan alweer naar een andere zaak gaat om daar uw toestel alsnog tracht te vervangen en waar u alweer foute info hebt gekregen van een andere verkoper.

Conclusie: u heeft uw toestel in water laten vallen of wat doen ook. Die medewerkers willen u gewoon maar helpen. Had u onmiddellijk het toestel via hun laten maken had u evenveel geld kwijt geweest als nu zijnde een totaal nieuw toestel. Logisch want u bent zelf verantwoordelijk voor het defect.
Sowieso is het woord tegen woord en moest de medewerker totaal verkeerde informatie gegeven hebben, dan heb je toch nog geen poot om op te staan.
Denk niet dat een PX medewerker in een winkel onjuiste informatie en slecht advies expres zal geven. Die mensen willen je echt wel helpen maar zijn ook gebonden aan regels.

Denk eerder dat de fout ligt in een slechte opleiding van nieuw personeel.
Neem nu gewoon het voorbeeld van de garantie, moeilijk is het niet op dat punt om het hun dat te leren. Is het toestel aangekocht bij PX binnen de 2 jaar moeten wij het in de winkel aanvaarden. Maar die mensen moeten het wel weten.

Het zou wel mooi zijn dat PX hier in dit geval bij sebastiaan.holthof hem toch die onkosten terugbetaalt.
Dat zou inderdaad heel mooi zijn en hopelijk wordt het niet te mooi om waar te zijn!
In verband met iemand goede raad geven, het is maar pas goede raad die je gegeven het als het achteraf ook goed uitdraait.

Reageer