Openen van poort 80

  • 5 April 2011
  • 12 reacties
  • 3658 Bekeken

  • Rising star
  • 11 reacties
Ik wil mijn webcam van buitenaf kunnen bereiken (via internet). Na een aantal posts in dit forum gelezen te hebben en de instructie te hebben gevolgd, was het mij helaas niet gelukt om dit goed te realiseren.

Eerst heb ik geprobeerd om de webcam direct via WiFi aan b-box 2 te koppelen, maar het was door een of andere reden niet gelukt. Vervolgens heb ik deze webcam met succes via WiFi kunnen koppelen aan de andere modem/router in mijn huis die direct aan de b-box 2 verbonden staat. Deze modem/router is als het ware een tweede hotspot binnen het huis.

Nu heb ik beeld vanuit de webcam op mijn iPhone (via WiFi) als ik mij in het huis bevinden, dus de interne instellingen zijn volgens mij goed.

Ik weet dat Belgacom poort 80 standaard blokkeert. Ik heb dit standaard profiel inmiddels aangepast, waarbij poort 80 nu open staat. De firewall van b-box 2 moet ook aangepast worden waarbij poort 80 voor onderhoud open moet zijn. Hierdoor kun je zelfs de instellingen van b-box 2 van buiten bereiken. Mijn vragen zijn het volgende:

1. Hoe kan ik de instellingen van b-box 2 beveiligen, bijvoorbeeld met een wachtwoord?

2. Loop ik hiermee (open poort 80) een groot risico?

3. Is dit de enige mogelijkheid om de webcam van buitenaf te kunnen bereiken? Met andere woorden is er een andere betere optie om dit voor elkaar te krijgen?

Graag hoor ik Eva's en jullie reactie hierop. Bij voorbaat mijn hartelijke dank.

12 reacties

1. User-wachtwoord kan je instellen in het menu van de bbox: advanced settings --> system --> user settings wijzigen --> change password
Het standaardwachtwoord van de adminaccount kan je enkel wijzigen via telnet, op eigen risico.

2. Ja

3. Kan je uw webcam niet configureren om te luisteren op een andere poort? Dan kan je deze bereiken via http://<uw.ip.adres>:<poortnr>
Veel veiliger dan uw poort 80 openzetten.
Allereerst bedankt voor uw reactie.

1. Ok, ik zal dit proberen.

2. Duidelijk.

3. Ja, ik kan de webcam aan een andere poort koppelen, maar hoe kan ik een specifieke poort in b-box 2 openen? Ik heb canyouseeme.org gebruikt om te kijken welke poorten open zijn, maar zo te zien zijn alle poorten standaard dicht, zoals poort 81, 1024 etc.
Port forwarding in de bbox2 zit in het menu Advanced settings --> Lan servers --> New entry
Ik heb de instellingen van port forwarding zo ingesteld (zie bijgesloten screen shot). Wanneer ik met canyouseeme.org het poort nummer controleert dan geeft het nog steeds aan dat poort 81 dicht is (onbereikbaar). Heb ik de instellingen goed gezet? Of moet ik de b-box 2 opnieuw rebooten bij elke wijziging hierin?

En welk IP adres moet ik als local IP address opgeven? Van de b-box 2 of van de webcam?

Alvast bedankt.
Local IP-adres = IP-adres van de webcam. Beter ook een poort nemen boven de 10000, ipv 81. Maar die instellingen zien er goed uit (als uw webcam op 192.168.1.2 zit).

Wel opletten dat het IP-adres van uw webcam niet verandert bij iedere reboot indien je werkt met DHCP. Om dit te voorkomen kun je een vast ip-adres instellen voor uw webcam (indien mogelijk).

En als je controleert met canyouseeme.org, moet uw webcam aan staan.
Wederom bedankt voor uw reactie.

Ik heb nu een poort boven de 10000 genomen. Het IP adres van de webcam is vast ingesteld. Maar als ik via canyouseeme.org controleert (webcam staat aan) dan is het poort nog steeds dicht. Moet ik de b-box 2 opnieuw rebooten of is het niet noodzakelijk?
Bbox hoeft in principe niet te rebooten, maar het kan geen kwaad om het toch eens te proberen. Voor de rest vrees ik dat ik niet veel meer kan zeggen. Misschien dat canyouseeme verkeerd rapporteert?

Best gewoon eens proberen of je extern kan connecteren met uw webcam. Je moet wel testen vanop een andere internetlijn dan de jouwe, vanop uw eigen lijn connecteren met uw eigen publiek IP-adres kan niet.

Je kan ook deze tool gebruiken om uw poorten te testen: http://portforward.com/help/portcheck.htm
Weer bedankt voor uw reactie. Maar helaas kan ik het nog steeds niet werkend maken! B-box 2 heb ik zelfs gereboot, maar geen positief resultaat. Ik heb toch het idee dat b-box-2 of Belgacom alle poorten blokkeert. Welke poort ik ook open vanuit Lan servers, kan ik niet binnenkomen. Helaas kan ik de aangegeven tool niet gebruiken omdat ik een iMac gebruik, maar ik weet bijna zeker dat canyouseeme.org goed werkt, want ik gebruik het elders regelmatig als ik wil controleren welke poort open is.

Wie kan mij verder hierin helpen? Helaas heb ik tot nu toe geen reactie van Belgacom/Eva ontvangen.
Het is hier geen geheim dat ik ook absoluut geen voorstander van die bbox. Ik weet uit persoonlijke ervaringen dat dat ding niet doet wat het zou moeten doen.

Uiteindelijk is er slechts één degelijke oplossing en dat is een router kopen van een deftig merk, die achter de bbox hangen en de bbox degraderen tot simpele modem (en dan heb je meteen ook wireless-N).
In feite heb ik een andere router (het is maar een Draytek ;)) die nu verbonden staat met bbox. De webcam staat via WiFi aan die router verbonden. Maar als de bbox de poorten van buiten dicht houdt dan werkt de router die erachter staat toch ook niet? Of met andere woorden, hoe kan ik de bbox tot simpele modem degraderen, zonder dat ik problemen heb met mijn huistelefoon en de TV?

Helaas ben ik wel afhankelijk van de bbox voor mijn huistelefoon en de TV.

Alvast bedankt.
Die tweede router is waarschijnlijk ook de oorzaak van uw problemen. Als je niet goed oplet zit je met dubbele NAT (en moet je dus twee keer poorten gaan forwarden), dat is miserie vragen.

Oplossing:

Log in in de bbox --> Advanced settings --> Network interfaces --> Wan PPPoE --> Disable

Log daarna in op uw eigen router en start van daaruit een PPPoE sessie met uw skynet login en wachtwoord (werkwijze afhankelijk van merk/type, zie handleiding). Uw router krijgt nu zijn eigen extern IP adres en is zelf verantwoordelijk voor uw intern netwerk. Telefoon en tv blijven werken via de bbox.

Nogmaals heel erg bedankt voor uw reactie.

Voor zover ik weet gebruik ik geen NAT voor de tweede router die verbonden staat met de bbox. En ik heb inderdaad de portforwarding naar de webcam ook vanuit deze router geconfigureerd. Maar ondanks dit kan ik de webcam niet van buiten bereiken.

Inmiddels heb ik gevonden hoe ik de PPPoE sessie vanuit de router kan activeren. Zelfs de skynet login details zitten er nog in, want ik heb deze router eerder gebruikt voor mijn ADSL lijn (voordat ik bbox heb gebruikt).

Wanneer ik de PPPoE op de router geactiveerd is dan krijgt die een extern IP adres toegewezen. Betekent dit dat de bbox nu alleen maar als modem fungeert?

Ik neem aan dat ik nu de firewall op die router moet activeren, klopt dit? Want nu staat alleen de firewall van de bbox geactiveerd en die van de router gedeactiveerd.

Nog een vraag, zou de WiFi op de bbox nog werken?

Reageer