Beantwoord

Ontvangen phishingmail

  • 10 August 2016
  • 12 reacties
  • 578 Bekeken

Beste
Onderstaande mail ontvangen. Ik vermoed dat dit ook een phissingmail is.

Mvg
Carine

Belangrijke informatie

Geachte heer/mevrouw,


Wanneer u uw datavolume voor het internet overschrijdt, wordt dit extra aangerekend. Wij hebben u meerdere malen, wanneer u op het punt stond om dit maandelijkse limiet te bereiken, een e-mail en/of sms verstuurd. Tot op heden hebben wij geen enkele reactie van u ontvangen. Wij attenderen u daarom per mail dat het betalingstermijn inmiddels is verstreken.

Proximus heeft geprobeerd om het openstaande saldo van uw Proximus-internetdiensten te domiciliëren. Deze domiciliëring is helaas geweigerd door de bank met foutmelding:

[ISO MD05 – Machtiging (nog) niet geregistreerd bij de bank van de debiteur]

Dit kan om meerdere redenen zijn gebeurd, bijvoorbeeld als uw saldo niet toereikend is of door een mogelijke storing bij uw bank op het moment van de domiciliëring. Doordat het openstaande saldo niet van uw rekening kon worden afgeschreven, verzoeken wij u te betalen via Bancontact/Mistercash door middel van onderstaande stappen.

Doordat u het maandelijkse datavolume hebt overschreden en de eerdere factuur niet hebt betaald, staat er nog een restbedrag open van €100,02 (inclusief herinneringskosten). Het restbedrag dient binnen een termijn van 7 werkdagen (na dagtekening van deze e-mail) te zijn voldaan. Indien de factuur niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan, zal de factuur nogmaals worden verhoogd met herinneringskosten.

- Klik hier op: factuur betalen om het openstaande bedrag te voldoen via Bancontact/Mistercash
- Voer bij "E-mail" het volgende e-mailadres in: noreply@proximusfactuur.be
- Volg de stappen op de site om om de betaling succesvol te voltooien
- Kies daarna de bank die u wilt gebruiken voor de betaling

Zodra u het openstaande saldo succesvol hebt voldaan, ontvangt u een automatisch e-mail/SMS-bericht van Proximus met de desbetreffende specificaties van de verhoogde factuur.

Wij hopen echter dat u voor een tijdige betaling zorgt zodat de herinneringskosten achterwege kunnen blijven.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,


Het Proximus-team
icon

Beste antwoord door Marleen 10 August 2016, 20:47

Bekijk origineel

12 reacties

Dat het phishing mail is moet je niet aan twijfelen gelijkaardige phishingmails doen al langer de ronde en werden hier en op twitter alsook op Facebook dikwijls gemeld.
lees zeker en vast dit hier eens:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/welkom-bij-support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/vermijd-phishingfraude-via-e-mail-sms-telefoon.html

NB: er zijn nog van die berichten vb:
https://www.fraudehelpdesk.nl/vragen-meldingen-cpt/telenet-klantendienst-datalimiet-overschreden/

Verwittig ons
Stuur indien mogelijk een kopie van de e-mail naar ons adres abuse@proximus.com met behulp van de functie Doorsturen als bijlage.
​Skynet
1.Selecteer de verdachte e-mail in uw Postvak In.
2.Klik op Broncode van het bericht.
3.Selecteer de volledige broncode van het bericht.
4.Copy-paste de code in een nieuwe e-mail.
5.Stuur het bericht naar abuse@proximus.com.
​Outlook
1.Selecteer de verdachte e-mail in uw Postvak In.
2.Klik daarna op Meer naast Doorsturen.
3.Klik op Doorsturen als bijlage.
4.Verzend het bericht naar abuse@proximus.com.
Reputatie 7
Badge +6
Dat is inderdaad een phishing mail. Een aantal mensen hebben die gekregen, zowel in het Nl als in het Fr.
Stuur maar door naar abuse@proximus.com. Proximus is al op de hoogte (werd ook al gemeld op Twitter). Zeker niet op reageren of op klikken.
Dank je wel voor de info!
Is voor mij een hele geruststelling.

Mvg Carine
Reputatie 7
Badge +6
Net dezelfde brief, maar dan in het Frans heb ik op Twitter gezien. Dat mailadres @proximusfactuur.be slaat trouwens nergens op.
Dank je wel voor de info!
Is voor mij een hele geruststelling.

Mvg Carine

Ik ben die phishingmails ondertussen al gewoon, heb er ondertussen al heel wat ontvangen in alle geuren en kleuren, maar het voornaamste is van niet te reageren.
Reputatie 6
Badge +2
Dat is inderdaad een phishing mail. Een aantal mensen hebben die gekregen, zowel in het Nl als in het Fr.
Stuur maar door naar abuse@proximus.com. Proximus is al op de hoogte (werd ook al gemeld op Twitter). Zeker niet op reageren of op klikken.


En zeker NIET BETALEN want dat zou de grootste stommiteit zijn die men kan doen.
zie ook hier: https://nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/pishing-mail-sms-35331
Voor al de forums lezers hier heb je tip en is niet mijn gewoonte maar de tip is in hoofdletters.
PX ZAL NOOIT SMS OF EMAIL STUREN BETREFFENDE BETALINGEN.

groetjes aan iedereen
ook velen melden deze praktijken dikwijls niet bv aan politie, meldpunt belgie enz...
Heb een vraag aan PX ik weet dat het oplichting is en dat jullie daar volledig onschuldig in zijn.

Maar ik snap het volgende niet.
Het is phising mail en die oplichters laten je betalen via mister cash hoe kan dat nu.?
Met mister cash kan de bank toch perfect volgen waar het geld land, denk ik?

Hoe kunnen die oplichters dan toch gebruik ervan maken?
Nogmaals is niet jullie fout PX maar ik als klant dacht betaling via mister cash dat het veilig was online, nu niet meer.
Reputatie 6
Badge +2
Voor al de forums lezers hier heb je tip en is niet mijn gewoonte maar de tip is in hoofdletters.
PX ZAL NOOIT SMS OF EMAIL STUREN BETREFFENDE BETALINGEN.

groetjes aan iedereen


Proximus zal dat eerder doen met een brief al dan niet aangetekend.
Reputatie 3
Badge
Dag patrick,

Ik veronderstel dat die oplichters regelmatig van rekeningnr. veranderen; maar in principe zou het dan nog mogelijk moeten zijn om te achterhalen wie de rekening onderschreven heeft, tenzij ze werken met valse identiteitspapieren.

Het zijn tenslotte oplichters. Anders moet je eens bij je bank informeren; wellicht kunnen zij je meer hierover vertellen.

Groetjes,

Jos

Reageer