ontevreden over Belgacom TV

  • 21 November 2011
  • 16 reacties
  • 2215 Bekeken

Laat me eerst zeggen dat ik meer dan 40 jaar klant ben bij Belgacom, en zonder noemenswaardige problemen. Tot nu toe.

In juni hebben we onze gastenkamer heringericht, en daar een tweede TV toestel geinstalleerd. Om te vermijden dat we door de woning kabels moesten trekken, hebben we onze TV-distributie opgezegd en zijn we naar Belgacom TV overgestapt.

De door Belgacom vorgestelde installatie was: drie PLC's, een decoder van het nieuwe type en een decoder van het oude type (die we aangekocht hebben). De installatie hebben we zelf gedaan, en die verliep quasi vlekkeloos. Toen begon de miserie: we kregen blokjesvorming en stilstaand beeld op de TV in de woonkamer (de TV in de gastenkamer werkt tot nu toe vlekkeloos). We hebben dit dan een tijdje aangezien omdat we dachten dat het van voorbijgaande aard was. Het werd echter steeds erger en daarom even naar Belgacom gebeld. Dat even bellen heeft zich intussen al een keer of 10 herhaald, en de hulpzame mensen aan de help desk hebben me intussen al de PLC's en één van de decoders laten vervangen. Ik heb, bij manier van spreken, al meer gereset en componenten uitgewisseld dan TV gekeken. In het laatste gesprek met de helpdesk suggereerde de vriendelijke jongen om een technieker langs te sturen. Hij voegde er echter dadelijk aan toe dat, indien het probleem aan mijn electriciteitsnet lag, ik die technieker zelf moest betalen. (Waarbij ik me afvraag waarom de TV in de gastenkamer die dubbel zo ver van de modem staat dan wel naar behoren blijkt te werken). Als laatste stap zijn we vanmorgen naar een Belgacom winkel gestapt, om daar ons probleem eens voor te leggen. De persoon die ons daar te woord stond heeft niet de minste moeite gedaan om ons te helpen. Hij deed niet de minste moeite om ons tegemoet te komen, zei dat we dan maar met de kabel moesten werken, of extra betalen voor ruckus, en verder zat hij zwijgend te luisteren tot we ons verhaal hadden gedaan. We zijn dan maar terug buitengestapt.

Waar het me om gaat is het volgende: Belgacom verkoopt me PLC's, en zegt daar niet bij dat er eventuele beperkingen zijn. De steeds terugkomende suggestie is dat ik dan maar met een kabel moet werken. Ik zou het ook wel kunnen proberen met de PLC's te vervangen door Ruckus adapters, maar dan moet ik een supplement betalen.

Laat me duidelijk stellen: ik heb geinvesteerd in Belgacom TV. Ik heb de installatie geplaatst die ze me aanbevolen hadden. Belgacom mag van mij een technieker langssturen, en mag me Ruckus adapters bezorgen, maar ervoor betalen? Over my dead body.

Mijn vraag aan Eva is: kan dit zomaar? Is dit de manier waarop iemand die 40 jaar klant is behandeld wordt? Word ik nu verplicht mijn contract uit te zweten voor een installatie die niet naar behoren werkt?

16 reacties

Inderdaad best een kabel trekken naar de decoder dan is deze miserie van de baan.

Ik had net dezelfde problemen maar de draadloze installatie heb ik niet uitgeprobeerd.
Reputatie 5
Badge +3
Beste, bestaat er echt geen mogelijkheid om de decorder in de woonkamer door een ethernet kabel met de modem te verbinden, en de tweede

decorder in de gastenkamer met de bestaande plc? Denk dat dit de beste opstelling is.

Mvg.
Reputatie 7
Badge +1
Met PLC-adapters kan je problemen hebben als de stopcontacten niet op dezelfde stroomkring zitten, of als er op die stroomkring apparaten zitten die storingen veroorzaken. Je zou best uitzoeken of de zender (die aan de modem hangt) op dezelfde stroomkring (of fase als je meerfasige stroom hebt) staat als de ontvanger(s) of alleszins één ervan. Aan het effect te zien zou de zender op dezelfde stroomkring moeten staan als de ontvanger in de gastenkamer, en die in de woonkamer op een andere (waar staat je modem ?). Dat kan je uitzoeken door in de verdeelkast de zekeringen uit te schakelen. Met Ruckusadapters heb je dat probleem niet (ik werk daar mee) maar daar kunnen dan weer andere problemen mee ontstaan. Het probleem is dat je niet op voorhand kan weten welk systeem bij jou thuis werkt. Belgacom zou minstens zo coulant moeten zijn om de PLC's tegen Ruckus adapters om te ruilen, uiteraard tegen betaling van de meerprijs (zoveel zal dat toch niet schelen?).

Je zou ook kunnen proberen met iets langere kabels te werken en uit te zoeken of in de woonkamer nergens stopcontacten zijn die op dezelfde stroomkring staan als die bij de modem. Ik begrijp je motief om niet met directe kabels te willen werken met het nodige kap- en breekwerk. Dat was ook mijn motief om met Belgacom TV in zee te gaan in september 2009 (wél met Ruckusadapters, omdat ik PLC's niet betrouwde wegens 3-fasige stroom bij mij), zéér tot mijn tevredenheid sedertdien. Succes !
op dezelfde stroomkring is niet vereist, sinjoor71. maar die plc adapters kunnen door heel veel factoren waar je niet steeds vat op hebt gestoord worden, en eens de miserie begint… de meest betrouwbare verbinding tussen decoder en modem is nog steeds een kabel.

de draadloze oplossing met plc kan perfect werken (ik spreek uit ervaring), maar een klein detail (voorbeeld uit de praktijk : slechte spaarlampen) kan de boel om zeep helpen. uiteindelijk is het het niet belgacom die hier faalt maar het systeem van transmissie via het electricteitsneit, 't is natuurlijk een vervelende situatie voor de klant die een systeem aanschaft. ik heb wel al gehoord dat ze niet moeilijk doen als je de plc adapters gaat omruilen voor ruckus, veel meer kan belgacom in zo'n geval ook niet doen

mvg
Reputatie 6
Badge +1
Ik gebruik hier ook al enkele jaren Ruckus, denk sinds een jaar of vijf. Eerste jaar met gewone en sinds 2008 (olympische spelen China) met HD ruckus. De zender ging na anderhalf jaar wel kapot, maar was nog in garantie en heb toen van Belgacom een volledig nieuwe gekregen en werkt sinds al die tijd perfekt. Ze zouden beter dit verkopen ipv PLC's, want daar zijn blijkbaar veel problemen mee.
ze verkopen beide systemen... afhankelijk van de situatie zal het éne of het andere systeem aangewezen zijn, maar verbinding met kabel blijft natuurlijk het beste, dat kan niet falen. ik gebruik al 2 jaar plc met volle tevredenheid

mvg
Bedankt voor de vele reacties tot nu toe!

Vooreerst, de plc die problemen geeft zit op dezelfde stroomkring als de plc aan de modem, en de plc in de gastenkamer die perfect werkt zit op een andere stroomkring.

Ten tweede, net als bij sinjoor 71 ben ik ook op BTV overgeschakeld om draadloos te kunnen werken.

Ik ben nu, op basis van wat jullie me schrijven, een test aan het doen en heb de PLC in een ander stopcontact (dat voor niks anders gebruikt wordt) gestoken, en dan met mijn 'nood'-ethernetkabel (15 meter lang.....) met de decoder verbonden. Nu al een uurtje, en nog steeds alles in orde.

Hopen dat het zo blijft, dan weet ik ook meer.

Maar voor mij is de grond van de zaak dat Belgacom een product verkoopt, zonder de klant erop te wijzen dat hij problemen kan hebben, en dat de klant dit eigenlijk zelf moet uitzoeken. Geloof me, ga naar een Belgacom winkel en ze zullen je zeggen dat het systeem met plc's perfect werkt. Ik kan met zulke zaken nog een beetje overweg, maar, met alle respect voor ouderdom, wat als dit gebeurt bij bvb. een weduwe van 90 jaar? En de helpdesk zegt dat ze haar decoder moet resetten? Of dat ze op het kleine knopje van haar PLC moeten drukken? Of dat ze moet nakijken of ze geen storing heeft op haar stroomkring? Of dat ze eens moet proberen met haar ethernetkabel? Ik heb problemen met zulke manier van handelen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Reputatie 5
Badge +3
Draadloos is volgens mij een optie als je echt niet de mogelijkheid hebt om de decorders met kabels te verbinden!

Dezelfde stroomkring i.v.m. de goede werking met plc is absoluut niet nodig...uiteindelijk komen al de stroomkringen tezamen in je

zekeringenkast...is het nu monofasig of driefasig...speelt geen rol, externe factoren kunnen inderdaad storingen veroorzaken.

Mvg.

andere stroomkring is geen probleem, maar verschillende fasen wel

mvg
Beste forumisten,

Mijn technisch probleem is blijkbaar opgelost, dank zij jullie suggesties. Ik heb mijn PLC in de woonkamer verplaatst naar een ander (ongebruikt) stopcontact in de woonkamer, en de PLC aan de decoder verbonden met een ethernetkabel van 15 meter lang die ik achter de plint heb gemoffeld. Alles blijkt nu perfect te werken. Dank zij jullie, niet dank zij Belgacom.
dank voor de melding, walter....

nog veel kijkplezier

mvg
Reputatie 6
Badge +1
Blij dat we u hebben kunnen helpen.
Had vroeger ook die ruckus zender en ontvanger ,nu heb ik deze vervangen met bakjes die het stroomnet werken

via stopcontact en probleem is opgelost

werkt nu reeds 1jaar zonder probleem
Hangt inderdaad van de lokale situaties af, bij de een zal ruckus een betere oplossing zijn en dan bij een andere weer homeplugs, maar de grootste zekerheid heb je natuurlijk met utp kabel (moet wel praktisch mogelijk zijn ).
Reputatie 7
Badge +1
Beste walter, het doet me bijzonder veel plezier dat je met mijn suggestie om eens een andere stopcontact in de woonkamer te proberen toch geholpen bent ! Stroomnet, 't is een raar fenomeen, en vanwaar de storingen komen is niet altijd duidelijk. Dat het niet op dezelfde stroomkring moet zijn, wil ik best geloven hoor. Ik heb nu bijna 5 jaar geleden eens een groot probleem gehad met foutstromen op het net, waardoor mijn TV gewoon uitviel (had toen nog kabel). Ik dacht gewoon dat mijn TV kapot was en kocht een nieuwe flatscreen. Tot mijn afgrijzen viel die nieuwe ook uit....dus mijn oude was niet kapot, maar die lag dus al op het stort (meegenomen door de leverancier van de nieuwe)...Het probleem heb ik dan kunnen oplossen met een "Monster"filter (aanbevolen door de leverancier van mijn nieuwe TV), die de foutstroom eruit filterde en tegelijk een beveiliging tegen overspanning was.Alles werkte daarna terug perfect. Ik durfde ook om die reden geen PLC's gebruiken en koos voor Ruckus wat perfect werkt bij mij.
Hallo, blij dat het opgelost lijkt te zijn voor Walter, maar wou maar even meedelen dat ik met kabel werk en het ook niet naar behoren functioneert.

En op het tweede televisietoestel is het via PLC en dat gaat vlekkeloos (tot hiertoe 🙂 )

Reageer