ontevreden... (geen HD in de regio + HD-zenders niet verplaatsbaar + trage en brommende decoder +...

  • 16 January 2011
  • 9 reacties
  • 1239 Bekeken

Beste,

Mijn ouders hebben zeer recent Belgacom TV in huis gehaald, maar nu blijken ze geen HD te kunnen kijken. Als je naar één HD probeert te zappen, dan kom je op een andere zender terecht!

Als ik op de belgacom-site via hun telefoonnr de mogelijkheden van hun lijn opzoek, dan blijkt HD voor hun regio (Merchtem-Peizegem) inderdaad niet mogelijk. Belangrijke vraag: WANNEER WEL? (dergelijke info vind ik nergens terug op het net, vandaar dit berichtje)
Op hun nieuwe grote tv is de niet-HD-kwaliteit helemaal niet zo denderend, dus hopelijk moeten ze er niet te lang op wachten.

Voorlopig zijn ze niet bepaald tevreden, te meer omdat er nog enkele andere minpunten zijn:

- je kan de HD-zenders niet van plaats wisselen met andere zenders (of heeft dat met voorgaande probleem te maken

- je kan zenders wel van volgorde wisselen, maar je kan het nummer van de zender niet vrij bepalen? Aangezien in de zenderlijst niet alle nummers vertegenwoordigd zijn - de lijst springt bvb. van nummer 13 naar 16 (fictief voorbeeld) - kan je geen zenders op 14 en 15 leggen. Toch wel jammer.

- het menu van de decoder reageert zeer traag op de afstandsbediening (soms zelfs niet en dan moet je meerdere keren drukken)

- de decoder (vermoedelijk de harde schijf) maakt een behoorlijk luid brommend geluid, ook als de decoder uit staat (dit hebben we half en half kunnen oplossen door een handdoek onder de decoder te leggen; blijkbaar trilt de onderkant van de decoder tegen de kast waar hij op staat)

- mijn moeder vindt de blauwe lichtjes van de decoder erg storend (kan je deze dimmen of uitschakelen?)

Hopelijk geraken de eerste twee punten opgelost door de nieuwe firmware die er zit aan te komen (naar verluidt ergens tussen nu en april).

Tips en verhelderende antwoorden, vooral op de eerste vraag zijn zeer welkom! Alvast bedankt.

Mvg,
Melomaniac

9 reacties

Post even hun login, dan kunnen de mensen van Belgacom hier nakijken of en wanneer HD (=VDSL2 lijn) voor hen beschikbaar wordt.

De overige punten die u aanhaalt zijn inderdaad eigen aan BelgacomTV.

Enkel het overmatig zoemen van de decoder lijkt me niet helemaal normaal. Het klopt inderdaad dat de decoder lichtjes zoemt (activiteit van de harde schijf), ook in stand-bye. Dit gezoem mag echter niet overheersend zijn. Dat de decoder "rammelt" is al helemaal niet normaal.
Bedankt voor de snelle reacties!

@Sinjoor71:

  • Het type decoder kan ik momenteel niet preciseren (kan ik volgende week pas nakijken). Ik kan hem wel beschrijven, misschien weet een expert daarmee genoeg: hij is zwart, vrij plat in vergelijking met de enige andere (eveneens zwarte) belgacom-decoder die ik al heb gezien en vooraan zijn er drie felle blauwe lampjes te zien. De afstandsbediening is grijs. Sorry voor de supervage omschrijving!
  • Mijn ouders hebben nog een bbox1 - maar er is wel een belgacom-technieker langsgeweest. Ik mag toch veronderstellen dat die voor een nieuwe bbox zou hebben gezorgd als de eerste generatie geen HD ondersteunt? (is dat trouwens zo?) Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar de bbox (die vroeger alleen voor telefonie en internet werd gebruikt) is van plaats en telefoonaansluiting veranderd. Sindsdien (maar dat kan ook aan de abonnementswijziging liggen) geeft de telefoon geen nummerweergave meer. De telefoon is nu trouwens niet meer aangesloten op de bbox, maar rechtstreeks op de telefoonlijn (de technieker kreeg de telefoon via de bbox vreemd genoeg niet meer aan de praat?!). Rare dinges!
  • De link met de lijntest had ik al geprobeerd; geeft volgend bedroevende resultaat: [list]
  • status: beschikbaar
  • maximaal aantal TV's: 1
  • mogelijkheden TV: 1 tv niet-HD

[/list]
@Wouter1984:

  • Ook de login heb ik momenteel niet bij de hand, ik zal die bij het volgend bezoek aan mijn ouders opzoeken..
  • De decoder "rammelt" gelukkig niet! 't Is enkel een gezoem en behoorlijk luid zonder de handdoek eronder. Door die workaround is dit echter niet onze hoofdzorg.
Oh ja, hun decoder en TV zijn voorlopig nog verbonden met een SCART-kabel. Blijkbaar levert Belgacom zijn decoders tegenwoordig zonder HDMI-kabel.
Een kameraad heeft 1 à 2 maand geleden Belgacom TV in huis gehaald en bij hem zat er wel zo'n kabel bij de decoder. De decoder was wel van een ander type (ietsje hoger dan die van mijn ouders). Aangezien hij een oudere TV heeft, gebruikt hij echter ook nog de SCART-aansluiting. Toch kan hij wél naar één HD kijken, aan die aansluiting zal het dus vermoedelijk niet liggen.
Reputatie 7
Badge +1
In principe moet je met een HDMI-kabel werken om het beste uit HD te halen en minstens een HD-ready of full-HD TV hebben.

Ik denk dat alle flatscreens van de laatste 3 of 4 jaar dat wel hebben. (de mijne is van september 2007, een LCD 37' en die had al HD-ready, 2 scarts en 3 HDMI ingangen). Die waren nog wel behoorlijk duur toen, voor die prijs heb je nu al een 42' LED full-HD scherm. Ik kan er echter wél perfect HD mee kijken en heb helemaal niet de behoefte die al te vervangen.

Met een oudere beeldbuis-TV heeft HD geen enkele zin.

En ja, de test is voor jou (resp. jouw ouders) is inderdaad nog bedroevend. échte HD is maar mogelijk met een met VDSL2, een b-box2 modem en een HD decoder (dat staat er van voor op). Ik denk niet dat ze je dat Belgacom al zullen meegeven als je lijn dat niet toelaat, resp dat het ROP-netwerk in die regio nog niet is ontplooid.
Ik zou niet te veel vertrouwen putten in de datum waarop HD beschikbaar zou zijn. Mij hebben ze ook zo iets wijsgemaakt, de datum is ondertussen gepasseerd en nog steeds niet.....

Ook je andere problemen hebben wij hier allemaal. Toch beschamend als je weet hoe lang belgacom TV al bestaat!
Beste,

Ik denk dat je ouders een aangekochte decoder hebben, een Tilgin, deze ondersteunt GEEN HDMI.

Daarom is het ook redelijk nutteloos om HD zenders te hebben.

Als er op de Decoder cijfers staan als je zapt hebben ze een SA/CISCO decoder en daar zit standaard een HDMI Kabel in.

Groetjes

Kristof
Badge
beste melomaniax

het betreft een aansluiting via het ADSL2+ netwerk met een b-box en een Tilgin V2 (zwarte) decoder. Het VDSL2 netwerk en HB is momenteel niet beschikbaar.

groeten-muisje
Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik vrees dat Sinjoor71 en Muisje het bij 't rechte eind hebben. Dus jammer genoeg niets aan te doen.

Aanvullend vraagje: de (gehuurde) decoder heeft wel degelijk een HDMI-uitgang. Ook al is HD niet mogelijk, zou de beeldkwaliteit toch een tikkeltje beter kunnen worden met zo'n HDMI-kabeltje?

Groetjes,
<melo>
Reputatie 7
Badge +1
Bij mij (in HD) is het verschil wel degelijk merkbaar, en dan ook vooral in de geluidskwaliteit (tegenover de scarts die bij mij alle 2 nog via een DVD-HD recorder naar de TV doorgelust zijn om over te ikopïeren, er zijn nl. 2 scartuitgangen en 1 HDMI aan de HD-decoder van Scientific Atlantic , alleszins aan de versie die ik heb). Hoop voor jou dat de ROP's in jouw regio (van je ouders) vlug uitgebreid worden.
Ah, dan zal ik ze toch maar zo'n kabeltje aanschaffen.. :D

Nogmaals bedankt!

Reageer