omruiling bbox2 voor bbox3, goed ? of niet?


Beste medelezers ...


Ik heb altijd een redelijk snelle verbinding gehad mat mijn bbox2, zo'n 38Mbps. Nu recentelijk kom ik tot de vaststelling dat ik plots op een 20/2 profiel sta. ?? met als maximale doorvoer 18,4Mbps midden in de dag ttz minder dan de helft !! 's avonds is dat nog een stuk minder !! alhoewel dat theoretisch dus niet kan bij Proximus !!


Na wat heen en weer gebel met de tech dienst stelt men mij voor om mijn bbox2 in te ruilen voor een bbox3 voor een stabielere en betere lijn ..


Ik was mij nooit bewust dat mijn lijn instabiel was ...


Mijn vraag is nu .. gebeurt er iets met mijn opgenomen TV programmas als ik op die ruil inga, meer speciaal met de nPVR opnames ?


Ik zou verwachten van niet maar men weet maar nooit ??


Ik heb 3x naar de tech dienst gebeld en ik krijg ieder keer een ander soort antwoord ?? Schijnbaar kunnen ze enkel nog een standaard programmeke lopen om de lijnsnelheid te bepalen ? ik heb de zaak ook aangekaart op Facebook !


Daar zegt men dat men mij wegens een 'verandering in een centrale'(?) per ongeluk op een 20/2 profile heeft gezet ??? kan men die vergissing dan niet rechtzetten ? schijnbaar niet?


Nu ja, ik vraag mij dus ook af of de bbox3 dit probleem zal oplossen en BTW op dit eigenste ogenblik haal ik met mijn 20/2 profiel nauwelijks 13Mbps doorvoer !!



23 reacties


Mijn vraag is nu .. gebeurt er iets met mijn opgenomen TV programmas als ik op die ruil inga, meer speciaal met de nPVR opnames ?



Dit maakt totaal niet uit of je een bbox2 of een bbox3 hebt qua werking zijn die identiek, die zetten het vdsl2 signaal om naar een internet en Iptv signaal.


Met wifi heb je een bijkomende wifi band , dus naast de 2,4 GHz heb je ook nog de 5Ghz band die minder druk bezet is en je niet zo zal gestoord worden door naburige wifi signalen als in de 2,4 GHz band , maar niet alle toestellen ondersteunen die 5GHz wifi band.


Eeen ander voordeel is dat je wifi-n hebt die zo 7 maal sneller is tov de wifi-g bij de bbox2, .


als je wat meer info wilt surf naar ▬► bbox3 modem specificaties
Je kan normaal hier zien wat je lijnsnelheid zou moeten zijn. ▬►http://proximus.be/internetsnelheid" target="_blank


nu is het wel zo zelf al is je lijnsnelheid hoger dan 20 Mbps bv moest je 70Mbps hebben dan kan je met de bbox2 wifi-g maar max rond de 20 Mbps halen als je niet gestoord bent door naburige wifi kanalen en voldoende wifi ontvangst hebt, bij de bbox3 wifi-n zou je wel de 70Mbps kunnen halen.
nu kan het wel kloppen wat de technische dienst zegt dat je snelheid met een bbox3 hoger zijn want als er bij u vectoring werd uitgerold op de ROP (straatglasvezelkast) waarop je aangesloten bent dan kan je die vectoring lijnsnelheid halen, wat je met de bbox2 niet kunt, omdat die niet full vectoring ondersteunt. Die is wel vector friendly , wat eigenlijk wil zeggen dat hij de vectoring techniek niet in de weg zal staan maar er niet kan aan meewerken om ervan te profiteren.
Bedankt voor de toelichtingen. Ik ben nu niet direct een leek in deze dingen smiley


Ik gebruik geen wifi van de bbox2, ik heb een toegevoegd discreet WAP point via een breedband slave router voor mijn wifi verkeer. Gans mijn intern netwerk na de bbox2 is gerout op 1Gb dus de PC loopt direct op bedrading. dat werkt al zo sinds de uitrol van VDSL2, nu zoveel jaren terug.


Ik heb al de tech specs van de bbox3 al nageken vooralleer te posten knipoog (en, ja, ik weet dat die 1Gb ondersteunt ... LOL)


Maar ik denk dat ze mij om een of andere reden (abo verlaging comfort zonder voorgestelde bijkomende packs voor maxi? in november? 2014) op een 20/2 provisioning profiel hebben gezet ... Ik heb sinds mijn aansluiting op VDSL2 altijd een 30/6 profiel gehad omdat mijn lijnwaarden zo goed waren zelfs al zit ik over de 400 m van een ROP, maar ik heb dat al heel lang niet meer getest, tot mijn schade misschien? Misschien ben ik ondertussen op een andere ROP aangesloten.


Ik heb hier ondertussen een reeks postings zitten lezen met de daaraan verbonden adviezen en volgens mij stond ik dus op een 40/6 profiel, want hoe zou ik anders 38+Mbps dl kunnen halen op een speedtest ?


Die 'internet snelheid' test heb ik deze avond al 3x uitgevoerd en ik krijg enkel mijn telefoonnummer en mijn abo type terug, niks geen lijnsnelheid indicatie. Hoedanook, mijn bbox2 is ge'cap's op 20/2, zichtbaar bij inloggen op de bbox2, en de tech dienst zegt, aanvankelijk, dat ze daar niets kunnen aan doen .. zelfs niet na hun fameus 'testprogramma', dat doet mij vermoeden dat het lijnprofiel om een of andere reden 'vast' ingevoerd is (provisioning?). de volgende technieker zegt dat er niets fout is met mijn lijn en dat hij zich verwondert waarom ik geen max snelheid kan halen ... en dat hij die test zal herstarten zonder enig resultaat weliswaar. ... Daarna stelt men mij, via FB, voor om de bbox2 om te ruilen ... ik ga dat dus asap doen en dan terug naar 'square one' zeker ? lach
Er zijn wel allerhande zaken aan het gebeuren bij Proximus ook voor de lijnen 400 tot 700 meten ook op gebied van provisioning profielen en het schijnt dat ze niet zozeer meer op afstand van de lijn zouden beslissen maar op verzwakking van de lijn wat voor de ene een nadeel kan beteken en voor de anderen weer een voordeel, dus misschien heeft het daar wel iets mee te maken!! In ieder geval kan je met de bbox3 al zeker op de hogere vectoring profielen rekenen wat je niet kan met de bbox2 die alleen via DLM een verhoogd profiel kan toekennen maar dat is dynamisch dus je kan die verhoging op de kortste keren weer verliezen, dus je kan op dit gebied alleen al maar voordelen hebben met een bbox3. Maar als er ites op de lijn onstbiel is daar zal de bbox3 niet veel kunnen aan veranderen , ten zij ze met onstabiel juist het DLM profiel bedoelen die je niet kan behouden !
OK, bedankt .. BTW volgens de lijnparameters op de bbox2 heb ik 19,4 dB 'op overschot' knipoog Ik ga die bbox3 halen en dan zullen we nog eens 'klappen' lach
Hier ▬►haalbare snelheid onder 'Samenvatting mogelijke testen' heb ik onder andere ook nog een link gevonden ,

namelijk: De meest actuele lijntest vind je bij de https://admit.belgacom.be/WCE/ESW/selectBundle/productId/p_iofin_wov/salesSegmentName/HBSBUS?choosed_user_language=NL" target="_blankvan Internet Office&Go Intense.
Nog ter info:


als je lijnverzwakking < 0.4dB

dan zou je prov.Profiel = 30/10 met DLM eventueel indien mogelijk tot 70/10

Als de Vectoring al actief is op uw lijn dan zou je met een bbox3 direct 70/10 moeten halen en later als ze daar DLM op toepassen, mogelijk 100/10?


als je lijnverzwakking tussen 0.4dB en 0.7 dB ligt

dan zou je prov.Profiel = 20/6 met DLM eventueel indien mogelijk tot 50/10

Als de Vectoring al actief is op uw lijn dan zou je met een bbox3 direct 50/6 moeten halen en later als ze daar DLM op toepassen, mogelijk 70/10?
ok dank u voor de bijkomende info .. geen enkele van de 'haalbare snelheid links geeft mij een resultaat .. vreemd
Er zijn wel zoals gezegd, veel aanpassingen ivm nieuwe provisioning profielen en die moeten natuurlijk allemaal bijgewerkt worden, ook ivm vectoring enz.. en daarom zijn er inderdaad veel mensen die klagen dat de resultaten van de haalbare snelheid niet meer kloppen !
OK, sinds deze middag dus up and running met een bbox3 ... nu dus een zwarte 'gesloten' doos ... nog steeds geen verhoogde snelheid ...schijnbaar schuift de ene dienst het 'probleem' door naar de andere want niemand kan mij vertellen water aan de hand is ..


Ik had al een vermoeden dat ik om god weet welke reden op een provisioneringsprofiel ben terrecht gekomen ... een kleine 'hack'' tool heeft mij dat vandaag bevestigd ... niemand weet mij dus te zeggen waarom of hoe .. ??? ('vette' druk van mijzelf engel)


Volgens de 'lijntest' van edpnet moet een 50/6 profiel mogelijk zijn ... vreemd ...


(info uit de blog website)


B-Box 3 Sagem

-----------------------


Downstream current bit rate: 20 061 kbps

Upstream current bit rate: 2 063 kbps



Downstream max bit rate: 45 751 kbps

Upstream max bit rate: 8 642 kbps


Downstream attenuation: 16,5 dB

Upstream attenuation: 0,0 dB


Downstream noise margin: 20,6 dB

Upstream noise margin: 21,6 dB


DSL standard: VDSL2

VDSL2 profile: 8d

Vectoring: No

Proximus profile: LP701

DLM: No

Repair: No

Distance (experimental): 600 m


Ik zou de automatische lijntest eens doen


Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424


Dan is het mogelijk dat je op een ander frequentie spectrum terecht komt 17a ipv nu 8d, waardoor hogeren snelheden mogelijk worden.
natuurlijk ga je nog niet van Vectoring kunnen profiteren voor het ogenblik, aangezien die blijkbaar nog niet actief is
Ja ik was van plan om 'deze nacht' de automatische lijntest te doen ...


Ik denk dat de reden dat er geen vectoring of DLM actief zijn is omdat ik op een provisioning profiel sta .. of anders omdat men ergens met werken bezig is waar niemand schijnbaar wat van weet ? lach
Je wordt eerst op een provisioning profiel gezet en dan pas kan de DLM je lijn gedurende een zeker tijd analyseren om de snelheid te kunnen verhogen.


Met die automatische lijntest wordt de DLM getriggerd.


Bij mij is er ook nog geen vectoring op de ROP uitgerold , wat eerst moet gebeuren en als dat gebeurd is, dan pas weken later komt de activatie van vectoring op je lijn.
'..Je wordt eerst op een provisioning profiel gezet en...'


.. engelmaar ik zou nu toch zoo verschrikkelijk graag willen weten WAAROM ik nu plots op een provisioning profiel zit daar waar ik sinds het begin van mijn VDSL2 verbinding (overgeschakeld van ADSL) steeds een 30/6 profile heb gehad ... lach dat is wat mij behoorlijk nerveus maakt .. tenzij men mij laat weten dat ik mijn betalingen voorlopig ook aan een 'provisioning bedrag' kan doen dat ook de helft is van wat ik nu betaal .. dat lijkt mij een rechtvaardige deal ..
ps .. dit


http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/onze-producten/internet/internet/speedtest-internet-connectie.html


werkt bij mij dus van geen kanten zegge totaal niet. ik krijg daar geen enkel cijfer te zien .. behalve dan wat ik zelf ingevuld heb ttz mijn telefoonnummer en mijn type abo .. mis ik daar iets ?
Daarvoor heb ik natuurlijk geen inside informatie om daarop deftig te kunnen antwoorden ik kan alleen maar redens bedenken die evntueel zouden kunnen een rol gepeeld hebben en ik ga af bvb op het resultaat dat je tool uit de bbox3 gehaald heeft en daaruit bvb kan ik maar afleiden dat als die afstanden kloppen je eigenlijk niet op een 17a profiel zou kunnen staan want je zit op ongeveer 600m dus daaruit zou ik moetn afleiden dat ze je verkeerdelijk op het basis profiel 30/6 gezet hebben. Maar nogmals het 100% correcte antwoord kan enkel van de bevoegde specialisten van Proximus komen, die allen weten hoe de vork echt in de steel steekt.


krijg je via deze https://admit.belgacom.be/WCE/ESW/selectBundle/productId/p_iofin_wov/salesSegmentName/HBSBUS?choosed_user_language=NL" target="_blank ook geen resultaten.


Pas op zoals ik al gezegd heb zijn er tegenwoordig veel mensen die daar gen resultaat krijgen omdat ze bezig zijn met aanpassingen te doen en zeker voor de mensen die op een 8d spectrum zitten waar jij blijkbaar nu opzit.
lach.. ja die '600 m' .. straf he .. en er staat een ROP op 50m van mijn huisdeur !!
Natuurlijk die afstand is één ding maar het is eigenlijk niet alleen dat die bepalend is voor je provisioning profiel die je krijgt het is eigenlijk de totale loop van de verspreidingskabel waarop je (en iedereen) afgetakt wordt die bepalend is in wel profiel je terecht komt en dus in welk frequentiespectrum 8d of 17a bv je terecht komt.


Er bestaat hierdoor veel verwarring over want je begrijpt dat op één en dezelfde verspreidingskabel bv geen twee verschillende frequentiespectrums kunnen toegepast worden en een loop die bv uit 700m zou bestaan kan niet voor de dichtstbijzijnde aftakking op 17a staan en voor de verdere aftakkingen op 8d !


Het enigste wat nu aan het gebeuren is dat Proximus veer soepeler geworden is en waar vroeger aan beide voorwaarden moest voldaan worden dus en de lijnlengte niet groter dan x meter en tegelijkertijd de verzwakking niet hoger dan y dB gaat men nu enkel naar de verzwakking kijken en daar door kan nu iemand die op een loop zat van 700m met een spectrum van 8d (want was groter dan 400m) nu op een spectrum van 17a terecht komen als de verzwakking maar niet e hoog is.
@Elsa .. zoals er in de bijbel staat .. 'vraag, en gij zult verkrijgen !! lach


vandaag om 14u30 ... bobox3 valt uit ... ;-)


daarna .. en wat een prognose voor de max bitrate haha wel een repair profiel dus afwachten maar ! ben wel 10 meter verschoven !! cool


B-Box 3 Sagem

-----------------------


Downstream current bit rate: 49 998 kbps

Upstream current bit rate: 6 063 kbps


Downstream max bit rate: 103 804 kbps

Upstream max bit rate: 26 840 kbps


Downstream attenuation: 19,0 dB

Upstream attenuation: 0,0 dB


Downstream noise margin: 22,7 dB

Upstream noise margin: 20,6 dB


DSL standard: VDSL2

VDSL2 profile: 17a

Vectoring: Yes

Proximus profile: LP???

DLM: No

Repair: Yes

Distance (experimental): 610 m
Al van 8d naar 17a , maar dat hij repair aangeeft daar zou ik nog niet teveel van geloven want je ziet trouwens dat het tool het Proximus profiel ook niet herkent dus kan het tool dan ook niet weten dat het een repairprofiel is , gewoon afwachten wat de DLM verder gaat doen in de komende weken.

Reageer