Ombudsman niet mals voor Proximus en zijn medewerking aan m-commerce/betalende diensten van derden


Reputatie 7
Badge +6
De ombudsman voor telecommunicatie was niet mals voor Proximus en zijn gedoogbeleid, zelfs medewerking aan ontelbare m-commerce diensten. Proximus zou daarin veel verder gaan dan andere operatoren: er zijn in één jaar dan ook 510 klachten daarover bij de ombudsman voor Proximus, tegenover slechts enkele tientallen voor al de andere operatoren. 'Cowboys krijgen de vrije baan', aldus de ombudsman.
Die m-commerce diensten (diensten van derden) dikwijls uit het buitenland, gaan graag in zee met de operatoren, want, omdat klanten vrezen dat ze volledig zullen afgesloten worden, betalen ze dus sowieso hun factuur, hoe oneerlijk ze het ook vinden.
In tegenstelling tot andere operatoren, zoals bv. Base, doet Proximus veel te weinig om het kaf van het koren te scheiden, integendeel zelfs, aldus nog de ombudsman, en gaat het ook heel slecht om met de klachten van de gedupeerden. Gedupeerden zijn het zeker, want gewoon klikken om een vervelende pop-up te verwijderen, kan al genoeg zijn om je 'te abonneren' op één of andere betalende 'dienst'. Zelfs de grootste voorzichtigheid helpt niet altijd.
Eigenlijk kan je je bij Proximus alleen veiligstellen door ALLE diensten van derden te weigeren , maar dan kan je ook al geen kaartje meer kopen voor De Lijn via sms.bv., opnieuw volgens de ombudsman.
Proximus zou dus meer pro-actief iets moeten ondernemen in de diensten van derden materie, besluit de ombudsman en zou beter en ook veel sneller moeten reageren op klachten.
In een reactie zei de bevoegde minister, De Croo, dat hij het probleem zou aanpakken, maar dat zei hij vorig jaar ook al en er is nog geen ene moer veranderd, zo te zien.

PS: het pdf bestand met 'diensten van derden' van Proximus telt zo maar eventjes 33 blzn.

Gebaseerd op een artikel o.a. in De Morgen

10 reacties

Marleen, misschien wel niet mals in woorden maar hopelijk blijft het weer niet bij woorden zoals het zo dikwijls het geval is !!!
Reputatie 6
Badge +2
Inderdaad, geen woorden maar daden.
Reputatie 5
Badge +1
Wie na het infame regnum van vorige CEO gedacht had dat Proximus een andere koers zou varen, vergist zich: Proximus blijft meestal Belgacom, een log gevaarte dat moeilijk te sturen is.
Het probleem van de fameuze 'derden' is al jaren bekend, maar wordt op een welhaast perverte manier veronachtzaamd.
Het ver­moeden dat vooral Proxi­mus hier echt een bu­si­ness van maakt, is helaas terecht en ondergraaft de prachtige services die dit forum biedt.
PX weet dat al jaren maar waarom zouden ze maatregelen nemen, denk dat ik het weet het breng geld op voor PX.

Even stom voorbeeld geven wil je geen buitenlandse telefoons ontvangen moet je ervoor betalen.
Ik ken niemand die woont in het buitenland waarom moet ik dan betalen om geen telefoons meer te krijgen uit buitenland waarvan ik al op voorhand weet dat het oplichting is.

Ik heb maar 1 persoon die ik opbel in het buitenland en dat is mijn dochter die in USA woont en die bel ik nooit op via telefoon, wel via skype en waarom via skype simpel ik zie haar op mijn scherm en het is volledig gratis.

Graag woordje uitleg hierover PX
Reputatie 7
Badge +3
Ik weet uit heel goede bron dat de klachtendienst Ombudsman, van Proximus, voor vaste lijn, echt heel serieus omgaat met klachten over diensten aan derden. Zij kregen speciale training hiervoor en worden heel goed begeleidt door hun coach. Ik weet ook dat de Ombudsman zelf ge "firma's achter die "diensten aan derden"", meestal in het ongelijk stelt. Het probleem is dat:
1. de klant wel eerst een klacht moet indienen bij Proximus. Dan krijgt hij ook uitgebreide uitleg over hoe hij dat "abonnement" kan stoppen.
2 De Ombudsman niet naar alle telecomoperatoren communiceert, als er weer een nieuwe speler op de markt is. Proximus mag die nummers van "DaD" niet blokkeren, want iedereen moet daar eventueel toegang toe hebben. Je kan als klant wel een blokkering aanvragen om niet zulke nummers te ontvangen tegen betaling, of ernaar te kunnen bellen. Maar dat ligt aan de verantwoordelijkheid/keuze van de klant zelf, natuurlijk.
Geloof dus niet alles letterlijk wat er in de krant staat.
Ik had al eerder mijn probleem uitgelegd,betaling mobiel nr had ik referentie gekregen via klantendienst,betaling gebeurt maar niet het juuste rekeningnr,bedrag hebben ze op ons ander klantnr gestort resultaat al 3 maanden sleept het aan na een aantal keren bellen en naar de winkel gaan nog niet opgelost,integendeel ik moet alle extra kosten betalen heb ik gedaan kreeg terug referentie aan de telefoon weer het verkeerde kon niet bij mededeling heb dan bij vrije mededeling gezet het juiste klantnr alsook nr van mobiel weer is het op verkeerde klantnr terechtgekomen resultaat mobiel nog altijd afgesloten...ik kom het echt beu hoor al niet anders gehad of extra kosten door proximus
Hoe kan ik contact opnemen met ombudsman
Reputatie 7
Badge +6
Via de site: www.ombudsmantelecom.be/nl/onthaal.html?IDC=36
Hoe klacht indienen?
Verwacht er wel geen mirakel oplossing van, maar het is belangrijk, vind ik, dat zoveel mogelijk gedupeerden klacht indienen.
Proximus kan dan wel die diensten aan derden niet allemaal opschorten, ze kunnen er wel de vele malafide uithalen (blijkbaar kan bv. Base dat wel), en zeker de correcte informatie en hulp geven aan diegenen die er de dupe van zijn.
MVG
PS: We wachten trouwens ook nog altijd tot de bevoegde minister daar eens komaf mee gaat maken. Dat heeft hij al herhaaldelijk beloofd.
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/klacht-voor-bemiddeling.html?IDC=52
zie ook -> ombudsman

Edit: Marleen nu werkt je link wel ;-)
Persoonlijk heb ik gen goeie ervaring met deze ombudsdienst , maar zoals je zegt ze mogen wel op de hoogte gezet worden.
Reputatie 7
Badge +6
Ja, sorry. Er zal wel weer ergens iets te veel of te weinig gestaan hebben, zeker.
Daarom zeg ik ook: er geen mirakels van verwachten, maar op je handen blijven zitten zal hier zeker niet helpen.
Hopelijk schiet er toch eens iemand uit zijn sloffen. :8
PS: Ik denk dat het bij vannu37 eigenlijk over een ander probleem gaat, maar bon.

Reageer