Nieuwe internetverbinding "Comfort" haalt maar de snelheid van een basislijntje???

  • 16 November 2010
  • 29 reacties
  • 2955 Bekeken

Wij hebben sinds deze voormiddag Internet Comfort en een Classic telefoonlijn van Belgacom in onze nieuwe woonst.

De snelheid valt echter nogal tegen tegenover de geadverteerde snelheid:
Rond de 3,4Mbps downloadsnelheid in plaats van 12Mbps
Rond de 0,4Mbps uploadsnelheid in plaats van 1,5Mbps
Deze snelheden zijn gemeten via Speedtest.net

Ik vraag me dus af of er niet gewoon bij Belgacom zelf iets verkeerd staat ingesteld voor onze account?


Info:

Accountname: fc890901

Om de aansluiting te kunnen maken werd de telefoonkabel die binnen kwam in het naastgelegen huisje (dewelke onbewoonbaar verklaard is en al jaren niet meer in gebruik) in samenspraak met de eigenaar van dat huisje verlegd en verlengd naar onze woning door de techniekers die deze morgen zijn langsgekomen om de lijn te voorzien en activeren.
Dit werd gedaan omdat het aanleggen van een nieuwe lijn van aan de rooilijn tot onze woning té kostelijk zou geweest zijn, en omdat de woning waar de lijn oorspronkelijk binnen was getrokken toch hoogst waarschijnlijk nooit meer bewoond zal worden.
De technieker wist tijdens het verleggen en verlengen van die kabel trouwens te zeggen dat "het al een PET-kabel is" die ze dus verlengd hebben.

Ik dacht eerst dat het kon liggen aan de manier waarom de modem was aangesloten. Deze was namelijk gewoon met de RJ11 kabel rechtstreeks aangesloten op de wandcontactdoos (versie met een 6-polige stekker en daarboven 2 RJ11 contacten).
Ik heb ondertussen 1 van de 2 -op het eerste zicht identieke- ADSL-splitters die bij de modem geleverd werden aangesloten op de Belgacom-wandcontactdoos en de RJ11 kabel hierop aangesloten ipv rechtstreeks op de wandcontactdoos.
Dit verandert echter helemaal niet, noch positief, noch negatief aan de gehaalde snelheden.

Ik heb tijdens het zoeken naar een oplossing ook gevonden dat veel "oude" klanten moesten overschakelen naar VDSL om gebruik te kunnen maken van de snelheidsverhogingen die in de loop van de jaren zijn doorgevoerd, maar je zou toch denken dat dit bij nieuwe verbindingen standaard van de eerste keer in orde wordt gemaakt?

We wonen trouwens op een goeie halve kilometer van de centrale en de technieker wist me ook nog te zeggen dat er op die centrale nog veel reserve-koperparen zitten, dus dit zou volgens mij de oorzaak niet mogen zijn.

Mvg

29 reacties

Nieuwe aansluitingen gaan ze inderdaad direct op VDSL2 zetten indien technisch mogelijk. Je zegt echter zelf dat het een bestaande aansluiting is van de buren die ze verlegd hebben. Vermoedelijk zal dit nog een 4 Mbit ADSL lijn zijn.

Aan de hand van uw login kan men hier nakijken of VDSL2 voor u beschikbaar is.
Reputatie 2
Badge +1
Je kan nagaan via www.belgacomtv.be of je HD kan ontvangen.

Indien ja, kan je omschakelen naar VDSL2 die minimaal op 16.5Mbit synct. Aanvraag dient dan te gebeuren via klantendienst of een BGC shop. Overschakelen kost 50 euro, hiervoor krijg je de noodzakelijke BBOX2 gratis.


Heb net hetzelfde probleem 🙂 maar met Internet Favorite,

de downloadsnelheden worden ook niet gehaald
Op de site van Belgacom-TV staat dat we geen HD kunnen ontvangen op ons adres. Dit betekent dus dat we geen VDSL2 (kunnen) hebben?

Kan iemand van Belgacom hier dit bevestigen, en indien het klopt dat we geen VDSL2 (kunnen) hebben, vertellen waarom de klantendienst bij het aanvragen van Belgacom ADSL en telefoon ons tóch "Internet Comfort" aanraadde, wetende dat we nu dus in zowel up- als download maar de snelheden van de goedkopere "Internet Start" halen?

De bestaande telefoonlijn die in het aanpalende huisje binnen lag en nu dus verlegd en verlengd is naar onze woning was trouwens niet meer aangesloten in de centrale, dus mocht VDSL2 beschikbaar geweest zijn op de lokale centrale, konden de techniekers ons gewoon zo een aansluiting geven...

Ik vind het bovendien ook vreemd dat er een activatiekost van 50 Euro moet betaald worden om effectief de snelheden waarvoor je reeds maandelijks betaalt te kunnen krijgen...

Ik denk dat ik niet hoef te vertellen dat de meeste mensen helemaal niet weten dat er verschillende soorten DSL beschikbaar zijn in België en dat je de maximumsnelheid die op uw adres beschikbaar is kunt afleiden uit het wel of niet kunnen ontvangen van Belgacom HD?
Wij, als ex-Telenet-klant wisten dit in ieder geval niet, ondanks dat we durven zeggen dat we toch redelijk op de hoogte zijn van computers e.d., dus ik denk dat de meesten het helemaal niet vreemd zullen vinden dat wij ons eigenlijk wat bekocht voelen als ons een abonnement werd verkocht waarvan Belgacom reeds op voorhand kon weten dat ze de specificaties er van momenteel niet kunnen leveren?

Ik heb overigens eens de prijzen opgezocht van de verbinding die we nu (zouden moeten) hebben, en van het abonnement dat het meeste overeenstemt met wat we effectief krijgen:
- Wat we nu zouden moeten hebben: Internet Comfort: 32,50 Euro per maand
- Wat vergelijkbaar is met wat we écht hebben: Internet Start: 18,90 Euro per maand

Dit betekent dat we dus 13,60 Euro per maand te veel betalen. Het enige voordeel dat we nu wél hebben aan dat duurdere abonnement is de datalimiet van 50GB in plaats van 15GB, maar mocht die 15GB te weinig blijken kunnen we voor 10 Euro de optie ongelimiteerd nemen, waarbij we nog steeds 3,60 Euro goedkoper uit zijn dan bij het huidige abonnement en zelfs nog een veel hogere datalimiet hebben!

Mijn excuses voor de zeer lange post. Ik hoop dat ook dat een Belgacom medewerker mij hier meer duidelijkheid over kan geven, en mocht blijken dat het effectief onmogelijk is om hogere snelheden dan nu te halen, zou ik het appreciëren mocht Belgacom ons kostenloos aanbieden om over te stappen naar het goedkopere abonnement, of kunnen vertellen dat er zéér binnenkort VDSL2 beschikbaar zal zijn op ons adres en we daar kostenloos kunnen op aansluiten.

Accountname staat trouwens nog steeds gewoon in de startpost.

Mvg
Reputatie 2
Badge +1
In dit geval zou ik zeker omschakelen naar Internet Start. bespaart je idd een hoop geld.

Bij de voorwaarden voor alle internetabonnementen staat echter:

De up- en downloadsnelheid zijn afhankelijk van de afstand tussen het aansluitingspunt en de centrale, van de computerinstallatie, van de binnenbekabeling en van de technologie beschikbaar bij de klant.

Dit is eigen aan de xDSL technologie... maar er wordt dus aan gewerkt om iedereen om te zetten naar VDSL2 om zo hogere snelheden mogelijk te maken. Helaas is dit niet overal gelijktijdig mogelijk en kan het dus nog van enkele maanden tot x jaar duren voor het beschikbaar zou worden.

De BGC medewerkers hier actief kunnen echter wel al kijken of er al iets in de planning staat. Misschien best ff afwachten tot 1 van hun reageert.



Omschakelen naar Internet Start zou inderdaad heel wat geld kúnnen besparen, maar kan dat ook zomaar aangezien we nog maar pas een jaarcontract hebben afgesloten voor Internet Comfort + Classic telefoonlijn en moeten er dan geen activatiekosten betaald worden?

Antwoord van een Belgacom medewerker is dus wenselijk...
Reputatie 2
Badge +1
Hoelang geleden is het dat je dit contract hebt afgesloten? Je hebt namelijk een wettelijk opzegtermijn als het product niet voldoet.
De factuurdatum is 3 november, dus waarschijnlijk heb ik dan ook gebeld om internet + telefonie aan te vragen. Ze zijn het boeltje gisteren komen installeren...
Stuk voor stuk geldige argumenten die verantwoordelijk zijn voor de helft van de threads hier op het forum.

- Niet meegeven van info over de lijn bij het afsluiten van een contract.
- Slecht informeren over de mogelijke abonnementen, zeker in combinatie met de technische mogelijkheden van de lijn. ("Natuurlijk is dat beter mevrouw, met dit abonnement kan u 3x zo veel downloaden per maand")
- Activatiekosten voor iedere afzonderlijke wijziging die je wenst te doen aan uw contract (verlagen van abonnement, overschakelen op VDSL, losse elementen samenvoegen in een pack, ...). Verhogen van het abonnement kan dan natuurlijk weer WEL zonder activatiekost.

Belgacom weet dit zelf ook, maar zal niets aan deze aanpak doen zolang de voordelen ervan (meer winst) niet opwegen tegen de nadelen (ontevreden klanten die overstappen). Helaas...

De wettelijke bedenktermijn voor verkoop op afstand (via internet/telefoon) is 14 dagen, daarvoor ben je dus te laat. Hopelijk kan je rekenen op de goodwill van Belgacom om u alsnog op een lager abonnement te zetten.

Wacht nog even af tot u een antwoord krijgt van Eva.
Beste Candisa,

Uw lijn staat ingesteld op een profiel van 4.6 Mbps /512 Kbps. U kan voorlopig niet aangesloten worden op het Vdsl2-netwerk en ik kan evenmin een datum geven wanneer dat wel mogelijk wordt.

Het klopt wat u zegt (en wat Mansho bevestigt) dat u goekoper kan uitkomen met een Start abonnement, eventueel met de optie onbeperkt volume.

Vriendelijke groet,

Eva
In dat geval zou ik graag weten of het mogelijk zou zijn om een regeling te treffen hieromtrent.

Als nieuwe klant van Belgacom (of van eender welke ADSL-provider, aangezien wij voorheen altijd kabel-internet hebben gehad) kon ik namelijk onmogelijk weten dat de bandbreedte in deze regio zó beperkt was, aangezien mij dit niet werd meegedeeld toen ik het abonnement telefonisch heb aangevraagd.

Dit vind ik -en daarin ben ik blijkbaar niet alleen- persoonlijk nogal naar misleiding ruiken.
Had ik geweten dat de maximaal haalbare snelheid hier 4.6Mbps/512Kbps was, goed beseffende dat de maximale capaciteit van een lijn zelden gehaald kan worden, hadden we zeker en vast gekozen voor het goedkopere Start abonnement met een snelheid van 3Mbps/400kbps om dan na een paar maanden te bekijken of we de optie onbeperkt al dan niet nodig hebben (voorheen hadden we een datalimiet van 35GB en daarmee zijn we nooit in de problemen gekomen, dus 50GB is zéker voldoende, maar of 15GB voldoende is weten we niet precies)...

We zouden het dan ook ten zéérste appreciëren mocht Belgacom onze oproep serieus nemen en aanbieden om ons kostenloos om te schakelen naar een Start abonnement, waardoor we dus een maandelijkse kostprijs hebben die wél overeenstemt met de haalbare down- en uploadsnelheid die haalbaar is...

Mvg
wij zitten al jaren met traag internet 3.96Mbps en hebben een abonnement favorite dus betalen wij eigenlijk al jaren teveel

onze account is fa003939 en het is ook bijna onmogelijk om met 2 pc tegelijkertijd te werken en dit is al verschillende keren gemeld aan Belgacom en we hebben ook al techniekers over de vloer gehad maar veel beterschap hebben we nog niet gehad.

Is er op onze lijn binnenkort geen Vdsl2 en worden wij daar van op de hoogte gebracht?????
Badge
Beste

u kan uw abo steeds en zonder kost naar een lager abo laten omvormen. Activatiekost is enkel bij een nieuwe dienst. Aanvraag kan enkel in een Belgacom-Center of bij klantendienst

groeten-muisje
Beste Candisa,

De melding van muisje klopt.

U dient er wel rekening mee te houden dat een internet start niet mogelijk is in een voordeelpack en een internet comfort wel.

Het beste neemt u even contact met een verkooppunt of met onze klantendienst op het gratis nr. 080022800.

Met vriendelijke groeten,

Eva

Wij kunnen dus gewoon kostenloos (dus geen 50 euro activatie/boete/...) overstappen naar Start, ook tijdens het eerste jaar?

Ik weet niet of we momenteel een Pack hebben of gewoon een Classic telefoonlijn en Internet Comfort los, daarvoor zou ik eens moeten bellen, tenzij u dit ook kan opzoeken aan de hand van onze accountname?

Op de papieren die ik hier heb staan namelijk 3 Packs Telephony + Internet vermeld:
Vaste Telefoonlijn Classic + Internet Comfort: 43,45EUR incl.btw
TWIN-lijn + Internet Comfort: 66,25EUR incl.btw
ISDN-2 Standaardlijn + Internet Comfort: 66,25EUR incl.btw

Maar daaronder staat dan:

Telefoonnummer(s): ### ## ## ##: 18,9EUR/maand incl.btw
Internet-identificatie: ### ## ## ##: 32,5EUR/maand incl.btw

Mvg
<quote="muisje">
u kan uw abo steeds en zonder kost naar een lager abo laten omvormen
</quote>

Ah ja? Is dat nieuw? Ik heb hier vroeger nog andere berichten gelezen...

Staat ook niets van in de algemene voorwaarden voor zover ik kan zien.
Badge
Beste

ja u kan steeds naar een lager of hoger abonnement zonder activatiekost. Activatiekost is enkel bij activatie vahn een nieuwe dieznst/product of nieuw pack. Uitgezonderd voor enkel toevoeging van Mobile is er geen activatiekost. Elke aanpassing is wel steeds een nieuw jaarcontract.

groeten-muisje
Beste,

Per toeval kwam ik nog eens op de Belgacom site terecht en dacht ik er aan om te kijken hoe het tegenwoordig zit met onze lijn...

Tot mijn verbazing staat er op de BelgacomTV-beschikbaarheidspagina na het ingeven van telefoonnummer en validatiecode: 3 TV's aansluitbaar, waarvan 2 HD!

Betekent dit nu dat er ondertussen VDSL2 beschikbaar is op ons adres?
Wij hebben namelijk helemaal niets van telefoontje of briefwisseling ontvangen over de nieuwe mogelijkheden, wat ik toch wel vreemd vind voor een commerciëel bedrijf als Belgacom...

Kan er iemand van Belgacom even controleren of de snelle verbinding nu effectief mogelijk is op account "fc890901"?
Aangezien we destijds een contract afgesloten hebben voor 12Mbit/s internet, wat we tot nu toch nog niet gekregen hebben, zouden we het dan ook ten zeerste appreciëren dat deze overstap zo snel mogelijk en kostenloos gedaan wordt op onze account...
En neen, daarmee bedoel ik niet 'geen extra maandkosten, maar wel een activeringskost van 50 Euro'...

Mvg
Reputatie 7
Badge +3
Je kan best contact op nemen met de Klantendienst op 080022800

of je vraag opnieuw posten met tag (vraag het aan Eva) want je hebt dit nu gepost in je een oude topic en ik vrees of Eva deze te zien krijgt.


mvg,
Zal ik eens doen...
dacht dat er bij verandering van abo steeds een swapcost van €6,20 in rekening werd gebracht
bij downgrade rekenen zie aan, bij upgrade laten ze die meestal vallen als geste
bij verandering gaat er echter een nieuw jaarcontract in, op dat moment kan je altijd vragen achter promotie

(dat ze de swapcost in dit geval van nieuwe klant laten vallen zou ik maar logisch vinden)

en https:///people/ed99e49db4, afgaande op de testresultaten zal u inderdaad op vdsl2 aansluitbaar zijn. proficiat daarmee. over de €50 activatiekosten valt misschien wel te onderhandelen

mvg
[quote="xenne"] ...over de €50 activatiekosten valt misschien wel te onderhandelen


Wanneer men het online maakt, is de activering kosten niet berekend. Knipogen
geachte Drielander, ik heb het je reeds gevraagd in ander topic maar wacht nog steeds op antwoord


stel nu dat u favorite heeft met adsl en u wil naar favorite met vdsl hoe moet u dit dan online aanvragen? want 't is uiteindelijk hetzelfde produkt/abo
downgraden van abo gaat ook niet online, dus bv van favorite adsl naar comfort vdsl moet je voor bellen??

graag antwoord

mvg
Even het vervolg van dit onderwerp melden:

Zolang het contract nog niet afgelopen was, was er niets te onderhandelen: omschakelen naar VDSL kost 50 Euro, iedereen moet dat betalen, zie maar naar de voorwaarden...

Deze morgen belde er iemand van de dienst verlengingen met volgend aanbod: eenmalig €15,- korting op internet en €15,- korting op de telefoonlijn bij een contractverlenging van 1 jaar...
30 Eurookes en weer een jaar vast zitten aan een trage lijn? NO WAY!!!

Dan maar zelf contact opgenomen met de helpdesk, de naam van een concurrerende provider vernoemd en het volgende verkregen:
- Gratis omschakeling naar VDSL technologie (eindelijk de snelheid waar we voor betalen!): Waarde €50,-
- Gratis omzetting naar Internet Start (komt qua specificaties overeen met Internet Comfort 1 jaar geleden: voldoende download en dankzij VDSL nog altijd veel rapper dan nu!): Waarde volgens Belgacom Center: €8,-
- Door deze omzettingen eindelijk een fatsoenlijke lijn voor €6,- per maand minder

Totaal: tijdens de looptijd van het nieuwe contract besparen we in totaal €130,- en hebben we betere snelheden! Das al wat beter dan €30,- en geen wijzigingen
omzetten naar vdsl2 technologie is al gratis van 16 augustus en blijft zeker gratis tot in 31/1/2012

een downgrade kost normaal €6,20

eigenlijk heeft het wat te lang geduurd voor je op vdsl2 staat

maar geniet er nog van, Candisa

mvg

Reageer