Beantwoord

Nieuwe decoder


Ik haalde vorige week mijn nieuwe decoder af in het postkantoor. Die decoder dient om mijn oude (gekochte) te vervangen. Ik heb zonet gelezen dat ik het eerste jaar geen huur moet betalen. Ik veronderstel dat dit jaar begint te tellen vanaf de dag dat ik de nieuwe decoder in gebruik neem. Weet er iemand of dit zo is en wat ik moet doen om deze op te zeggen na dat jaar... moet ik proximus schriftelijk/per mail/per telefoon op de hoogte brengen nadat jaar en wat moet er dan met die decoder gebeuren...
Ik huur ook een decoder voor een andere televisie en twee decoders huren is niet (meer) wenselijk.
icon

Beste antwoord door Marleen 14 May 2016, 18:05

Bekijk origineel

23 reacties

Dat is een goede vraag.
Normaal is het zo als je de huur stopt van een decoder dan moet je ook de decoder terug binnenleveren,
maar of je in deze situatie de decoder mag behouden dat zal iemand van de proximus medewerkers moeten officieel bevestigen zodat je zeker bent.
NB: Je zou natuurlijk in eerste instantie kunnen ervan uitgaan, het is een gratis vervanging van een gekochte decoder, en wat gekocht is blijft natuurlijk van u !?
Ben zeer benieuwd naar hun antwoord.
Reputatie 7
Badge +6
Elsa, het eerste jaar huur is gratis, dat wil zeggen dat je daarna huur moet betalen, dus HUUR je die nieuwe decoder. Dat jaar gratis huur is 'een geste' van Proximus, omdat die klanten hun oude decoder maar kunnen blijven gebruiken tot eind januari 2017, zoals je zelf in andere topics al vermeld hebt.
Als je hem niet meer nodig hebt, breng je hem inderdaad binnen in een Proximus center waar ze de paperassen dan in orde brengen en het huurcontract gestopt wordt.
Nu zitten alle ex-V(b) eigenaars met een nieuwe huur V5c al op het puntje van huns stoel. Don't get their hopes up! :D
Ik denk dat de huur begint van zodra je decoder hebt, anders gaat iedereen in dat geval wachten tot het laatste moment om die te activeren.
Ja zo goed op de hoogte was ik inderdaad niet of anders gezegd nog niet ergens duidelijk gelezen dat het als een huurdecoder beschouwd wordt, want in het geval je een gekochte v5 hebt bv wordt er dan op factuur ook huur gerekend of hoe zit dat daarmee, weet je dat ook ?
Reputatie 7
Badge +6
Waarom zou men huur aanrekenen voor een gekochte decoder: jij hebt een gekochte V5c als ik me goed herinner. Daar betaal je toch bovenop nog geen huur voor???? Ik denk dat het forum dan te klein zou zijn!:D
Daarom dat ik dit zo raar vind dat het forum niet te klein is dat diegenen die dan wel een v3 aangekocht hebben wel moeten huur betalen na ruil met V5-c en die met een v5 of v5-c niet, dat is waar ik eigenlijk naar toe wou !
Reputatie 7
Badge +6
Als een gekochte V5 decoder stuk gaat buiten de garantieperiode, zal die toch vervangen moeten worden door een gehuurde en zal je daar huur moeten voor betalen?
Enfin, off topic.
akkoord maar hun v3 is niet defect, en dat is niet echt off topic maar een dieper redenering op de vraag die TS stelt ;-))
of beter gezegd proximus zal zorgen dat die defect is als hij volgend jaar eind januari niet meer zal werken :-)))
Reputatie 7
Badge +6
Zeer diep! :-)))
Proximus heeft het al in geuren en kleuren proberen 'verkopen' aan de V3 eigenaars, dus dat moeten ze hier dan nog maar eens doen, indien nodig.
Begin dit jaar hebben wij ook een nieuwe decoder ontvangen via bpost.
Maar ons is niet verteld dat we het eerste jaar geen huur moeten betalen.
Op ons factuur wordt dan ook iedere maand huur afgehouden.
Gaat het om een huurdecoder of een aangekochte decoder want dit geld alleen voor vervangen aangekochte oude decoders.
Eens de klantendienst/facturatiedienst opbellen zodat ze dit recht zetten 0800 22 800 je kan ook afwachten tot iemand van jet proximus team reageert of hen een privé bericht sturen.
Reputatie 6
Badge +1
Ik vind dat op zich nog geen slechte geste, als je jaren geleden een decoder gekocht hebt je er nu toch een volledig jaar voor de nieuwe geen huur moet betalen. Dat maak je niet veel mee.
ja hangt af hoe je het bekijkt, als je ene aangekocht hebt was het wel om reden dat je er vanuit ging dat je geen huur meer zou moeten betalen, anders doe je dat niet.
Zo kan je ook redeneren en ervan uitgaan dat het ook eerlijk is dat ⌘ nu beslist heeft om enkel en alleen nog te kunnen huren, dan is iedereen gelijk voor de wet, maar dat zal ook weer iedereen niet op de zelfde manier bekijken en zo kunnen we blijven doorgaan ..........:-))
werkelijk ? ... of doen jullie dat hier nu eigenlijk met opzet of willen jullie het niet begrijpen wegens ... ?

TWEE gevallen:

1) men heeft een gekochte decoder en men komt in aanmerking voor een "omruil" zoals aangegeven op de web site. Men krijgt dan een "omruilbried" met een code waarbij men op diezelfde web site de code kan ingeven en de ruil aanvragen. De bonus is dat men het eerste jaar kan profiteren van de aangeboden "betaal geen huur".

2) men heeft een aangekochte decoder maar men komt NIET in aanmerking voor een omruil (waarom? nobody knows) Men kan proberen om een omruilticket te krijgen waarmee men in een PX winkel een nieuwe decoder kan afhalen. Aangezien men niet in aanmerking komt voor de condities die vermeld worden op de web paginas kan men ook fluiten naar de "huurbonus" en betaalt men de huur vanaf dag één van de ingebruikname.

'k zou trouwens ook graag willen weten of die "huurbonus" uiteindelijk per maand verrekend wordt of via een éénmalige kredietnota van PX ...
Indien iemand van PX deze situatie(s) wil ontkrachten dan hoor ik het graag !
Wie het niet wil begrijpen is hier wel de vraag, amai :-)))
Afgaand op de feiten:
dan wordt er met twee maten en twee gewichten gewerkt, aangezien er wel een brief krijgen voor de omruil van aangekochte decoder om hem om te ruilen zoals aan te gegeven op de site.
Ofwel weten al die mensen die dat beweren, dan niet meer wat ze zeggen, of weten ze het verschil niet of ze een gehuurde of een aangekochte decoder hebben mogen omruilen!!
Enkel van anderen kan ik wel zeggen dat ze niet in aanmerking kwamen omdat ze die niet officieel bij proximus gekocht hadden, maar voor de rest blijkt dit toch geen problemen te geven uitgenomen zoals altijd voor enkele uitzonderingen dan waar er iets verkeerd gelopen is om reden dat: bv de mac van de decoder niet geregistreerd staat of men zelf anticipeert vooraleer de brief ontvangen te hebben en men nog niet op de database met in aanmerking komende mac geregistreerde decoders staat
ivm met huurbonus een jaar lang zal er geen huur op de maandelijkse factuur aangerekend worden en van dan af wel zo heb ik het toch begrepen,
maar inderdaad zou beter door iemand officieel van ⌘ bevestigd worden dan is iedereen gerust 😉
Reputatie 6
Badge +1
Ik huur twee V4 decoders en ik krijg niet eens nieuwe of ze moeten kapot zijn. Als ik het goed begrijp gaat het nu om de omruil van V3 en V3b, die zijn ondertussen toch al stokoud en blijven blijkbaar nog bruikbaar tot 2017. Als je dan nu de nieuwste in de plaats krijgt en je moet een jaar geen huur betalen is dat toch nog niet zo slecht. Ik had de V3 decoders in 2008 met de olympische spelen in China, dus 8 jaar geleden. Nu weet ik ook wel dat niet iedereen in 2008 al een V3 decoder had, maar ik heb toch zo het idee dat de meeste al een behoorlijke leeftijd zullen hebben. Wie doet dat nog als je jaren geleden iets gekocht hebt wat dan verouderd en op termijn niet meer bruikbaar is vervangen en waar je dan het eerste jaar niets voor moet betalen? Ik denk dat je hard gaat moeten zoeken.
Mij hoor je zeker niet klagen over ⌘, maar ik bedoelde dat ieder daar zijn eigen idee over heeft, als je overal kijkt en leest en hoort wat zij zeggen of er over denken, die in dit geval verkeren.
Maar ja zoals iedereen al lang weet je kan zeker nooit voor iedereen goed doen.
Reputatie 7
Badge +1
werkelijk ? ... of doen jullie dat hier nu eigenlijk met opzet of willen jullie het niet begrijpen wegens ... ?

TWEE gevallen:

1) men heeft een gekochte decoder en men komt in aanmerking voor een "omruil" zoals aangegeven op de web site. Men krijgt dan een "omruilbried" met een code waarbij men op diezelfde web site de code kan ingeven en de ruil aanvragen. De bonus is dat men het eerste jaar kan profiteren van de aangeboden "betaal geen huur".

2) men heeft een aangekochte decoder maar men komt NIET in aanmerking voor een omruil (waarom? nobody knows) Men kan proberen om een omruilticket te krijgen waarmee men in een PX winkel een nieuwe decoder kan afhalen. Aangezien men niet in aanmerking komt voor de condities die vermeld worden op de web paginas kan men ook fluiten naar de "huurbonus" en betaalt men de huur vanaf dag één van de ingebruikname.

'k zou trouwens ook graag willen weten of die "huurbonus" uiteindelijk per maand verrekend wordt of via een éénmalige kredietnota van PX ...
Indien iemand van PX deze situatie(s) wil ontkrachten dan hoor ik het graag !

Er is nog een derde mogelijkheid, als je niet voor het jaar gratis huur in aanmerking komt: ik neem aan dat het hier dan V4 of V5 decoders betreft, die stukgaan, of nog niet stuk zijn. Je kunt dan opteren om NIET om te ruilen maar een V5c te huren als 2e decoder tg. 5€. Als je de V4 of V5 niet meer aan het netwerk laat hangen; wordt die dan automatisch verwijderd? Vroeger allesziins niet, want dan bleef die dikwijls na omruiling nog in je lijn hangen, en moest je zelf bellen om die te verwijderen;
zolang Proximus de V4 of V5 niet officiëel uit circulatie haalt (zoals ze met de V3/V3b van plan zijn, door de interface niet meer op te volgen), kunnen ze je niet beletten die nog in het netwerk te laten hangen (eventueel in standby). Ook kan bv. enkel de HDD stuk gaan en de rest nog werken voor kijken en nPVR-opnames. Ik ben maar aan het theoretizeren hé. Het blijven uiteraard tijdelijke oplossingen, want vroeg of laat krijg je toch die 8€ (of méér?) in je nek gedraaid...
Als je de V4 of V5 niet meer aan het netwerk laat hangen; wordt die dan automatisch verwijderd?

Na één of twee maand of zoiets heeft eens op userbase bevestigd geweest.
NB: De V3 zal op termijn zeker door Proximus van de lijn geschrapt worden
Reputatie 7
Badge +1
OK, bedankt, maar als je hem wél aan de lijn laat hangen, blijft hij wél als 1e decoder tellen zolang ze dit type niet definitief uit circulatie halen.
Inderdaad je mag hem niet gans de tijd zonder spanning zetten.
PS: voor iemand met een start pack is het toch acht euro voor al de decoders.
Laatse bericht van proximus...



Het klopt inderdaad dat u het eerste jaar niets hoeft te betalen voor het huren van uw nieuwe tweede decoder.

Als u volgend jaar in de maand mei binnenstapt in een Proximus winkel met die decoder en deze binnenbrengt is dit meer dan voldoende.
Dit bevestigt inderdaad nog eens duidelijk dat het een huurdecoder is.

Reageer