Nieuwe Belgacom TV software: open source?

  • 19 July 2012
  • 5 reacties
  • 294 Bekeken

Badge
/files/8b5534e2c6/BelgacomTVcopyright.png 907x345

5 reacties

Wat wenst u precies te weten Steven? Wenst u dit op te vragen? Zo ja waarom?
Badge
Beste Jeffrey, ik wenste gewoon mee te delen dat de broncode van de decodersoftware volgens mijn interpretatie van de tekst vanaf nu vrij verkrijgbaar is voor iedereen die er 5 euro voor over heeft. Ik besef dat de meeste mensen daar totaal niet wakker van liggen, maar dit is eigenlijk 'groot nieuws': totnogtoe was dergelijke software een goed bewaard geheim. Zowel Belgacom als Telenet schermen hun decoders en de vooral de software erop enorm goed af. Ze hebben daar natuurlijk hun redenen voor, denk maar aan de copyright-vereisten die hen opgelegd worden door de zenders die ze in hun aanbod hebben. Ik herinner me bijvoorbeeld nog hoe het met de vroege versies van de PVR voor een beetje techneut mogelijk was om de opnames op de harde schijf van de decoder ongehinderd te kopiëren naar een computer en daar te bekijken. Je kan je wel inbeelden dat de zenders daar niet mee kunnen lachen, en dus werd dat achterpoortje snel gedicht. Dat de volledige broncode van de software nu opeens 'vrij' zou zijn, dat is dus een bocht van 180 graden.

Mijn 'nieuwtje' was niet zozeer voor de grote massa bedoeld, maar voor de mensen met een zekere interesse in software-ontwikkeling. En ja, ik reken mezelf daar bij en overweeg dus om de broncode op te vragen. Dan kan ik misschien zelf zoeken waar die vervelende bug zit die ervoor zorgt dat mijn nPVR geplande opnames niet meer zichtbaar zijn :-)

Hopelijk zijn al je vragen hiermee beantwoord ;-)
Reputatie 2
Badge
Steven;

het is courant dat software leveranciers gebruik maken voor 'vrije' libraries ('de software bevat'), op voorwaarde dat ze deze stukken ter beschikking stellen van hun klanten.

Dit is bij deze dan ook gebeurd, maar reken er niet op dat de decoder code die daarrond gebouwd is, zelf zal vrijgegeven worden.
Badge
bedankt voor de verduidelijking! Ik heb mijn 5 euro blijkbaar te snel overgeschreven :-)
Neen, dat zal de bedoeling geweest zijn van bgc

groetjes, Elsa

Reageer