Nieuwe aansuiting

  • 15 December 2016
  • 15 reacties
  • 910 Bekeken

Hey, komende dinsdag komen ze bij mij thuis proximus installeren.

Nu heb ik al gedurende vele jaren (schat een jaar of 10) altijd telenet gehad.
Vroeger was er in de woning een vaste telefoon, in de tijd van "den RTT".
Hiervan komt de telefoonkabel binnen in de garage. Daar is ook een "splitter" geplaats voor een vaste telefoon in de woonkamer en slaapkamer.
De telefoonkabel voor de slaapkamer loopt gewoon door het plafond, die voor de woonkamer gaat via een buisje door de grond en meer naar de woonkamer.

Nu is mijn vraag of deze zeer oude telefoonkabels (zeker ouder dan 10/15 jaar) nog zullen werken voor de aansluiting?
Dus maw zal ik mijn modem in de woonkamer kunnen plaatsen (waar ik de beste verbinding zal hebben).

In bijlage een foto van de situatie zoals het nu is.
De witte kabel bovenaan het rechtse bakje is de kabel die binnenkomt.

Links daarvan een "splitter" met onderaan de twee kabels naar de verschillende kamers.
De 2 bakjes zijn momenteel niet verbonden, waarschijnlijk vroeger doorgeknipt, aangezien wij al jaren geen vaste telefoon meer hebben is mij dit nooit opgevallen ;-)

Zou dit een probleem kunnen geven?

Bedankt
Mvb

PietVB

15 reacties

Reputatie 4
Badge +2
15 jaar is niet oud voor een kabel !

Die bestaande splitter kan je niet meer gebruiken, je zult een nieuwe splitter moeten gebruiken om het telefoonsignaal en datasignaal te splitten, deze wordt geleverd door Proximus.
Hallo Piet,

Wat informatie en foto's van die splitter vind je ook onder ander hier
Bedankt, stelt me al wat gerust.

Nu heb ik ook gemerkt dat de kabel die in de woonkamer binnenkomt afgeknipt is. (steekt een cm of 10/15 uit de muur) Waar hij dus uit de muur komt hebben wij geen stopcontact om de modem te plaatsen (dichtste punt is ongeveer 3 meter).

- kan deze telefoonkabel "langer" worden gemaakt dmv een fiche ertussen?
of
- zorg ik voor een verlengkabel zodanig dat ik op dat punt stroom heb?

bedankt
Reputatie 7
Badge +6
Dag Piet,
Op deze pagina zal je ook al wat praktische info kunnen terugvinden.
Mvg,
Daar heb ik al gekeken, daar staat geen antwoord op mijn vraag.

Mijn vraag was of de technieker een "tussenstuk" ofzo kan steken op de korte kabel die uit de muur komt om die dan te verlengen met een ander kabel naar de plaats waar ik de modem zou willen zetten.
Want waar de kabel binnenkomt kan ik de modem niet plaatsen aangezien ik daar geen stopcontact heb.
Hey, Piet bij mijn vader heeft de technieker dit toch willen doen, ttz daar heeft hij een aansluitdoos gezet en NTP2007 met zijn splitter, verderop aangesloten.
Reputatie 4
Badge +2
Verlengen is in principe niet voor de technieker, je kan dit zelf doen of laten doen, best gebruik je hier VVT-kabel voor.
Normaal niet hangt van de technieker af hoe hij 's morgens opgestaan is 🙂
je kan ook met utp kabel werken ipv VVT tekefoniekabel maar bij mijn vader is het ook VVT is dik oké
De bbox/modem hoeft helemaal niet te staan waar de telefoonaansluiting zit ... "Belgacom" leverde destijds twee blauwe kabels mee met de bbox, eentje van 2 meter en eentje van 12 meter. Mijn bbox staat dus een verdiep lager en daarvoor heb ik ongeveer 4 meter kabel nodig. Ik heb dus de 12 meter gebruikt (groot stuk opgerold). Geeft nooit problemen. volgens de "happy home" technieker zou een kortere kabel (zelf te kopen in "den Brico"!?) nauwelijks invloed hebben op het signaal.
Je verlengt dus de "telefoonkabel" enkel maar onrechtstreeks na de aansluitdoos en de splitter en enkel maar voor het bbox signaal. FWIW
Het zou inderdaad heel straf zijn moesten die enkele meters invloed hebben, zelf op de kortse zone1 (400m loop met XT enz...die het hoogste profiel bepaalt)
Dat hangt enkel af van de kwaliteit van de kabel. Ik heb ethernet vebindingen kompleet de mist zien ingaan met een stukje "slechte" kabel van minder dan 1 meter ... ga steeds uit van een "worst case" scenario, al wat ge dan wint is mooi meegenomen ... 😛
Moraal van het verhaal best geen slechte verlengkabel leggen tot aan de NTP/splitter, maar wie weet zijn de 12m kabels van proximus ook niet van de beste kwaliteit, uitgaande van "worst case" scenario ....:P
Reputatie 4
Badge +2
Kwaliteit van de kabel is belangrijk, maar ook hoe de las gemaakt wordt.
Bij het gebruik van de blauwe "Belgacom" (verleng)kabel is er niet eens een las ... Inklikken in de splitter, einde verhaal.
Kwaliteit van de kabel is belangrijk, maar ook hoe de las gemaakt wordt.
bij ons heeft de technieker daar waar de proximus kabel binnenkomt een een aansluitdoos gezet waar de verlengkabel naar de NTP dan ook aagesloten werd en dit is met vijsjes.

Reageer