Beantwoord

Nieuwbouw

  • 15 January 2016
  • 8 reacties
  • 722 Bekeken

Moet ik in een nieuwbouwwoning nog een 'telefoonaansluiting'(rj11 of een stopcontact met gaatjes) voorzien of kan ik overal ethernetaansluitingen voorzien?

Grtjs ,

Artie
icon

Beste antwoord door Elsa 15 January 2016, 20:43

Bekijk origineel

8 reacties

Ik geef je dit al als info mee:
Er zijn op Proximus site enkele gegevens te vinden ivm nieuwbouw
http://www.proximus.be/dam/jcr:32c5d3c2-ce1e-4360-9cf7-a4647f29334b/Een-thuisnetwerk-installeren.pdf
http://www.proximus.be/nl/id_catr_move/particulieren/producten/r-orphans/je-verhuist-of-gaat-bouwen.html
https://www.proximus.be/nl/id_cr_building/particulieren/producten/r-orphans/je-verhuist-of-gaat-bouwen/je-gaat-bouwen.html
Reputatie 4
Badge +1
Zeker geen stopcontacten meer met (ronde) gaatjes.
In de buurt van de invoerkabel wordt er een RJ45 Patch-kastje geplaatst van waaruit alle UTP kabels (8 aderig) individueel vertrekken naar elk RJ45 stopcontact in de woning. Als UTP kabel hebt u de keuze tussen minimum Cat 5 (tot 100Mbps) of Cat 6 (gigabit speeds).
Voor het afmonteren van de UTP-kabel in elk RJ45 stopcontact én in het patch-kastje is er géén speciaal gereedschap meer vereist (zie Niko site).
Met uw gestructureerde bekabelde woning kan u élk RJ45-stopcontact gebruiken voor: ofwel TV, ofwel PC, ofwel Telefoontoestel, Videofoon, Camera, etc.
In de handel zijn er overgangsnoeren RJ45 - RJ11 verkrijgbaar om ook nog uw standaard telefoontoestel aan te sluiten in uw living, slaapkamer etc..
Op de plaatsen waar u twéé apparaten (bv. HDTV & PC) wenst aan te sluiten hebt u een "dubbel RJ45-Stopcontact" nodig, uiteraard d.m.v. twéé UTP kabels Cat5 of Cat 6 verbonden met uw patchs-paneel.
Ik zou zeker geen cat5 (100 Mbit) meer aanraden dan eerder cat5e (1 gigabit) zelf de bbox3 heeft al gigabit ethernet poorten en als je als je nog meer toekomst gericht wilt werken dan beter nog cat6 (10 gigabit) cat5e is ook beter i.v.m. interferenties en cat6 nog beter.
Reputatie 3
Badge
Ik zou zeker geen cat5 (100 Mbit) meer aanraden dan eerder cat5e (1 gigabit) zelf de bbox3 heeft al gigabit ethernet poorten en als je als je nog meer toekomst gericht wilt werken dan beter nog cat6 (10 gigabit) cat5e is ook beter i.v.m. interferenties en cat6 nog beter.

Zoals hier gezegd wordt:
- Minimum Cat5e maar voor de prijs het meer kost kan je beter overal Cat6 steken.
- Het contact dat je er erop zet (RJ45 = 4 paren aangesloten en RJ11 = 2 paren aangesloten) kan je kiezen => je trekt dus gewoon overal je netwerkkabels en achteraf zet je er het benodigde contact op (RJ45 data en video of RJ11 telefonie) => kan altijd gewijzigd worden volgens behoefte
Er gaan hierover zoveel meningen rond dat het ronduit gezegd alsmaar ingewikkelder werd. Dit is nu verleden tijd...Bedankt voor jullie reacties!:)
Dat is het voordeel van een Forum hé
Maar het kan nog erger hoor, want hier spreken ze elkaar niet echt tegen :-))
Reputatie 2
Badge +1
Als je toekomstgericht wil denken, idd cat6 gebruiken en overal rj45 stopcontacten.
Liefst trek je nog naar overal een dubbele cat6. Scheelt amper in werk en dan heb je mogelijkheden om eventueel onderscheid te maken of achteraf dit voor andere toepassingen (domotica) te gebruiken.


Een RJ11 past trouwens in een RJ45 socket (en is perfect bruikbaar zolang je deze daar laat zitten, herhaaldelijk in en uitpluggen is dan wel te vermijden). Andersom past niet!
Is niet volgens de regeltjes van de kunst maar wordt op zeeeer veel plaatsen toegepast.

Eventueel zet je aan je RJ11 pluggen een RJ45.
Op het werk bij ons werd dit ook soms gedaan maar zou ik zeker niet aanraden, zorgde achteraf dikwijls voor problemen en nutteloos opzoekwerk, (als later weer de RJ45 stekker gebruikt werd voor andere toepassingen en aanpassingen en uitbreidingen) , maar voor thuis natuurlijk van minder belang, daar zal je zo vlug niet voor hebben dat de één van de andere niet weet wat hij vroeger uitgevoerd had 😉

Reageer