Skip to main content
Beste



Om onze NAS vlot extern toegankelijk te maken, heb ik een URL aangemaakt:

share..com



Deze CNAME record verwijst naar de DDNS .synology.me



Wanneer ik me niet op ons intern netwerk bevindt, kan ik naar de NAS surfen via de link https://share..com, en kom dan op het login scherm terecht. De betrokken poorten zijn daartoe doorgerouted naar de NAS in de BBox 3. Dit werkt dus prima.



Wanneer ik me echter op ons intern netwerk bevindt (het netwerk waartoe ook de NAS behoort), dan kan ik de link https://share..com niet gebruiken. Na verloop van tijd krijg ik in mijn browser het bericht dat "share..com" niet gevonden wordt.



In het netwerk kan ik natuurlijk wel het IP adres van de NAS gebruiken, en surfen naar https://192.168... Maar ik wil de gebruikers van de NAS eenzelfde toegangslink aanbieden, waar ze zich ook bevinden.



Wat gaat hier mis? Waarom werkt de URL wel van buitenuit ons netwerk, maar niet vanop het netwerk?



Bedankt voor jullie ideeën of informatie.



Steven
Het is blijkbaar een probleem met Nat loopback van je bbox3, il ben niet zeker of beide merken van bbox3 dus zowel deze van technicolor als die van sgemcomm of die beide Nat loopback ondersteunen, ik dacht van wel maar 100% zeker ben ik niet, anders moet je het eens vragen aan de proximus medewerkers door het versturen van een privébericht

    aan Het Proximus Team via

    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679

    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)



PS: Indien je daar geen bevestigend antwoord kunt bekomen kan je altijd nog je vraag eens stellen op het bevriend userbase.be/forum
Hallo Martin



Bedankt voor jouw reactie.



Ik ben op jouw aangeven even gaan kijken op het userbase.be forum. Het probleem van NAT loopback staat daar beschreven voor de BBox ": de router vertaalt interne trafiek met als bestemming zijn eigen externe IP adres niet naar het interne IP van de server, zoals hij dat met externe trafiek wel doet.



Oplossing die eraan gegeven wordt: zelf een DHCP server opzetten op het interne netwerk (i.p.v. de DHCP van de BBox te gebruiken). Zo kan je een andere DNS server doorgeven aan de devices op het interne netwerk, en stelt het NAT loopback probleem zich niet.

Reageer