Beantwoord

Microsoft Lumia 950

  • 23 December 2015
  • 22 reacties
  • 1242 Bekeken

Badge +1
De Lumia 950, het nieuwe en eerste topmodel van Microsoft (samen met de 950XL). Voor de mensen die niet mee zijn 😉 Nokia afdeling van smartphones is overgekocht door Microsoft zelf en de Lumia 950 samen met de XL versie is dus het eerste topmodel die ze uitbrengen. Het laatste topmodel van Nokia was de Lumia 930 van julie 2014 dus het werd wel tijd dat er een opvolger kwam.


Het eerste wat mij opvalt bij het bekijken van de telefoon is dat het scherm iets uit de behuizing komt wat de telefoon een mooie uitstraling heeft. Het volgende dat mij opvalt is dat het metaal rond de camera precies al wat verkleurd is.


In de doos bevind zich natuurlijk de telefoon 🙂, de lader die voorzien in van een USB C aansluiting en een lossen usb kabel voor me de pc de verbinden. Het is een vreemde keuze van Microsoft om 2 kabels mee te leveren. Waarom hebben ze niet een usb lader meegeleverd en een los kabeltje? Iemand die de voordelen hier van ziet?



De review van de grote broer de Lumia 950XL kan je hier vinden.
icon

Beste antwoord door swimmer4 4 January 2016, 19:39

Bekijk origineel

22 reacties

Badge +1
Een kleine ergernis die ik juist ben tegen gekomen is dat double tap to wake niet op deze telefoon zit (ook niet op de XL). Op de oude Lumia's zit dit wel zoals mijn Lumia 1520. Het is iets wat ik altijd gebruik in plaats van de aan/uit knop.
Badge +1
Een kleine demo van hoe snel Windows Hello (met iris) werkt. Het unlocken van de gsm via iris scan werkt verbazend snel (kijk zelf maar) en werkt tot nu toe altijd perfect.

Reputatie 2
Inderdaad, zeer toffe feature!

BTW, ik post zo dadelijk een nieuw draadje met mijn full review van dit toestel. Ik weet niet goed hoe we dat moeten organiseren: de 'ongoing impressions' zoals we die hier hebben en daarnaast de full reviews die een overzicht geven van de indrukken over een toestel.
Badge +1
Inderdaad, zeer toffe feature!

BTW, ik post zo dadelijk een nieuw draadje met mijn full review van dit toestel. Ik weet niet goed hoe we dat moeten organiseren: de 'ongoing impressions' zoals we die hier hebben en daarnaast de full reviews die een overzicht geven van de indrukken over een toestel.

Ik gebruik op mijn dagelijks gsm geen pincode of patroon (wat niet veilig is als mijn gsm ergens onbewaakt ligt of als ik hem gepakt ben) maar dit zou ik wel gebruiken omdat je niets meer moe ingeven en het hinderd me ook niet
Reputatie 2
Voor mij is het vooral een noodzaak. Als je je mail wil syncroniseren met een Exchange server van een bedrijf, dan wordt er een security policy naar je toestel gepusht. Als je die niet aanvaardt -> geen mail sync. De policy vereist dat je ofwel een wachtwoord ofwel een pincode op je lockscherm zet. De fingerprint recognition van Samsung bijvoorbeeld wordt niet aanvaard. Maar: de Windows Hello functie zit wel in een voldoende hoge veiligheidscategorie en wordt ook aanvaard, dat is super.
Badge +1
Exchange mailserver van school heeft ook een policy waarmee je akkoort moet gaan maar gelukkig zit daar geen verplichte pincode aan vast
Badge +1
De verkleuring van het metal rond de camera was blijkbaar vuil die ik eraf gekregen heb. Het leek wel alsof er een plakker is op geweest en er restanten van zijn blijven plakken.
Badge +1
Zoals met de 950xl ook het geval is,is de batterij denk ik het grootste minpunt van deze gsm. Vandaag heb ik de dag niet gehaald. Om 10u uit het stopcontact gehaald en rond 9uur vuil hij uit omdat de batterij volledig leeg was.
Badge +1
Het opladen gaat gelukkig wel heel snel.
En het ontladen bij intens gebruik (zoals bij de jeugd ;-)) misschien ook even snel 😉
heb je daar een gedacht van.
Badge +1
Internet stond heel de dag aan en heb hem normaal gebruikt maar intensief echt intensief heb ik hem nog niet gebruikt maar ik denk dat hij dan maar een halve dag haald. Mijn andere gsm haal ik soms drie dagen meestal wel maar 2. Dus het contrast met deze is groot voor mij.
Badge +1
Deze nacht heb ik de gsm eens niet opgeladen. 74% had hij nog toen ik ging slapen. 10uur later was er nog maar 35% over. Deze telefoon gaat dus ook snel leeg in standby. Wifi stond wel heel de nacht aan.
Dat is tegenwoordig inderdaad het vervelende, dat men op den duur niet anders moet doen dan opladen zeker wie hem intensief gebruikt.
Dus ik wacht op die wonderbatterij 😉
Badge +1
Ik wacht daar ook op, maar deze gsm heeft hem duidelijk niet 😉
Firmware update voor de Lumia 950 en 950 XL brengt grote verbetering voor de batterij
Badge +1
Die update heb ik al geïnstalleerd maar merk niet echt een verbetering.
Inderdaad altijd opletten met wie deze berichten plaats op 't internet je weet nooit in hoeverre het neutraal is.
Badge +1
Ja inderdaad het kan wel zijn dat er een klein verschil is van een half uur maar dit merk ja niet direct op in dagelijks gebruik. Dus het kan waar zijn maar het zou al een paar uur moeten zijn eer ik het zou merken. Tenzij je het echt zou testen voor en na.
Reputatie 7
Badge +1
Deze nacht heb ik de gsm eens niet opgeladen. 74% had hij nog toen ik ging slapen. 10uur later was er nog maar 35% over. Deze telefoon gaat dus ook snel leeg in standby. Wifi stond wel heel de nacht aan.
Als je de Wifi afzet gaat hij op 4G over, wat nog meer batterij vergt. De Locatieservice afzetten helpt ook veel. 's nacht gewoon afzetten, tenzij je hem ook als wekker gebruikt, maar een wekker of clockradio is dan veel goedkoper. Ook een goed idee is hem op vliegtuigmodus zetten, maar dan kan je hem beter gewoon afzetten ook.
Ik schakel ook iedere keer wifi en datacommunicatie uit. niet alleen voor batterij verbruik maar ook om hoe dan ook onverwachts dataverbruik te vermijden.
Natuurlijk het ideale zou zijn dat je dit allemaal niet hoeft te doen !
Draadloos laden

- in een kast verwerken:
http://www.windowscentral.com/wireless-charging-through-coffee-table
https://www.youtube.com/watch?v=6kIgxIF1gd8
- in de auto :
http://www.microsoft.com/en-gb/mobile/accessory/cr-200/
Badge +1
Het werd tijd dat er eens een nieuw topmodel kwam met Windows Phone. Met de release van Windows 10 mobile kwam Microsoft met de Lumia 950 en 950XL. Ik testte de Lumia 950.
Het besturingssysteem van deze smartphone is Windows 10 mobile. Een variant van Windows 10 voor pc’s. In de Windows store die nu 1 store is mobile en pc samen zijn er al heel wat apps te vinden maar nog steeds ontbreken er een paar zoals snapchat, google apps (waar wel veel goede non official apps van zijn), domotica apps, bank apps. Maar de meeste apps die ik gebruik zijn aanwezig. Met de komst van Windows 10 ziet de toekomst er iets beter uit zodat het app aanbod zal toenemen en er ook meer up to date apps zullen komen. Vermits ontwikkelaars nu voor het hele Windows 10 platform in 1 keer een app kunnen maken (dus voor phone, tablet, pc, iot devices, Surface hub, XBOX en de hololens). Jammer vind ik persoonlijk wel dat veel apps nog niet zijn aangepast aan het nieuwe besturingssysteem. Veel apps hebben nog de oude Windows (phone) 8 lay-out maar dit is een kwestie van tijd hoop ik.
De Lumia 950 die ik testte heeft een prachtig AMOLED scherm. Vooral de zwartwaarden zijn prachtig (wat ook typerend is aan een OLED scherm).
GLIMP, waarbij je steeds datum en tijd ziet op het scherm is een handige feature. Je kan op het glimp scherm ook bv je agenda afspraken laten zien of je laatst ontvangen bericht. Ook kan je enkele icoontjes erop tonen waarbij je ziet hoeveel nieuwe e-mails je hebt. Het voordeel van het OLED is dat enkel de pixels die gekleurd zijn en dus niet zwart zijn oplichten en zo verbruikt GLIMP bij deze gsm ook niet veel en kan je deze dus zeker aan zetten.


Naast een prachtig scherm heeft deze smartphone nog een unieke eigenschap de iris scanner. Hiermee kan je de gsm unlocken zonder een pincode in te geven op patroon te tekenen maar met je ogen. Ik dacht dat dit nooit goed ging werken maar was hier positief verast over. Het is misschien nog niet zo snel als een fingerprint scanner (die je op de iPhone vind) maar komt aardig in de buurt.
De iris scanner is eigenlijk een infraroodscanner waarmee je dus in principe in het donker meer zou kunnen een selfie nemen maar jammer genoeg gaat dit niet want je kan deze infraroodcamera niet gebruiken in de camera app.

De Lumia 950 heeft 1 minpunt en dat is de batterij. Deze houd het in de meeste gevallen een werkdag uit maar als je hem wat frequent gebruikt dan zal je hem overdag moeten bijladen. Gelukkig laad deze gsm heel snel op. De opladen heeft een USB-C aansluiting wat handig is vermits je niet moet kijken hoe je deze in de gsm stopt. De aansluiting is namelijk omkeerbaar. (vergelijkbaar met lightning aansluiting van apple) Je kan de gsm ook draadloos opladen via de Qi-standaard. Hiervoor moet je wel een Qi mat voor kopen tenzij je die natuurlijk nog liggen hebt van een vorige telefoon.


De camera doet het zoals je van een Lumia mag verwachten uitstekend. Een unieke eigenschap aan de camera is de triple-ledflits. Die doet het uitstekend. De triple-ledflits bevat 3 ledjes welke elk een ander kleur hebben. Foto’s kan je nemen tot 20 megapixels. Het filmen kan je in full HD met 60fps en in 4K resolutie met 30fps.


De behuizing van de smartphone vind ik (en veel van mijn vrienden zijn het daar ook mee eens) mooier dan de Lumia 950XL. Ik heb het geluk gehad om ze eens naast elkaar te kunnen leggen. Vooral het metaal rond de camera maakt de lumia 950 iets mooier dan de 950xl. De smartphone is geen unibody en kan je dus open als je de batterij wil vervangen wat bij veel high end smartphones niet meer kan. De Lumia 950 heb ik 2 weken zonder hoesje en screen protector dagelijks gebruikt en kan geen enkel krasje bespeuren. Wat dus wil zeggen dat de buihuizing en het scherm redelijk krasbestendig is.
De Smartphone is uitgerust met een Snapdragon 808 wat een hexacore bevat. Deze is ruim snel genoeg om Windows 10 mobile vlot te laten werken. Ook games en andere toepassingen lopen als een trein. Verder bevat deze smartphone ook nog 3GB geheugen en 32GB opslaggeheugen die uitgebreid kan worden met een microSD kaartje. Soms lijkt het wel dat deze smartphone geen 3GB geheugen heeft want tabbladen in Microsoft Edge (de internet browser) moeten regelmatig herladen worden als je wisselt tussen tabs. Wat ik wel minder heb bij het wisselen tussen apps.


Nog een laatste puntje waar ik het over wil hebben is Continuum. De Lumia 950 ondersteund deze functie. Met Continuum kan je van je smartphone een pc maken. Je kan dus je gsm verbinden met een speciale dock waarbij je de dock via hdmi aan een tv of monitor of beamer kan koppelen. Aan de dock kan je vervolgens een toetsenbord en muis koppelen. Wat je op het externe scherm te zien krijgt is een bureaublad met een startmenu. Je kan je apps nu openen zoals je die op een pc zou openen en de lay-out van de apps ziet er net het zelfde uit als op je pc, dat met in het achterhoofd dat de apps eigenlijk op je gsm draaien. Het jammere is wel dat deze apps voor Windows 10 geschreven moeten worden en dat dit dus niet werkt met Windows 8 apps of met desktop x86 applicaties. Om Continuum te gebruiken ben je niet verplicht om een dock te hebben. Je kan dit ook draadloos via Miracast.


Ik hoop dat Microsoft komt met een Windows 10 gsm met een x86 processor waarbij je dan ook desktop apps zal kunnen draaien met Continuum. Ik denk dat Continuum vooral voor de bedrijfswereld interessant kan zijn. Zo zou men iedere werknemer een Windows telefoon kunnen geven en kan men deze gebruiken als pc en gsm. Enkel een monitor heb je nog nodig op elk bureau. De thin clients zouden zo wel eens wat gebruikt worden.
Dit toestel is voor mensen die houden van Windows en het hele ecosysteem maar ook voor mensen die eens iets anders wensen dan een Android smartphone of een iPhone. Voor iemand die een smartphone wil met een top camera is dit ook zeker een aanrader. Ook als je eens wil opvallen met de unieke iris scanner om je gsm te unlocken is dit een gsm die ik je wil aanbevelen.
De prijs van 599 euro is zeker gerechtvaardigd voor wat je krijgt in ruil. Het enige minpuntje die mij echt stoorde is de batterij maar als je daarmee kan leven is dit een toestel die ik iedereen kan aanbevelen.

Reageer