met vdsl meer dataverbruik??

  • 24 January 2011
  • 8 reacties
  • 974 Bekeken

Ik heb een internet Favourite abonnement, en sedert ik aangesloten heb op VDSL is de surfsnelheid goed. Maar na een halve maand op vdsl blijkt mijn downloadlimiet van 100GB bijna helemaal op, terwijl ik in het verleden zelden boven 50GB per maand uitkwam.

Is dit normaal of is er ergens iets fout ingesteld?

8 reacties

Reputatie 2
Badge +1
VDSL geeft zeker geen meer dataverbruik tov ADSL.

Je hebt vermoedelijk een nieuwe modem gekregen bij de overschakeling (BBOX2)

Ben je zeker dat het draadloos netwerk hiervan beveiligt is aangezien deze standaard zonder beveiliging komt?
Inderdaad, nieuwe modem. Maar de WIFI-functie is uitgezet, omdat ik een eigen wifi router heb (airport extreme). Dit was ook al de configuratie met de vorige modem (bbox1) en die configuratie is dezelfde gebleven.

Kan ik ergens zien of er anderen op het netwerk zitten?

Geldt digitale tv kijken ook als downloaden?
Reputatie 2
Badge +1
Neen, digitale TV telt niet mee in het download/upload verkeer.

Bij statistics - DHCP statistics kan je zien welke clients verbonden zijn.
De DHCP statistics geeft een lijst met 6 IP adressen. (zie afbeelding)

Aan de BBOX2 is enkel de Airport Extreme gekoppeld, en daaraan hangt 1 computer via ethernet, en 2 (soms 3) via wireless. Kan het dan kloppen dat er 6 Lease-IP adressen in de lijst staan, met 6 hardware adressen? De computers maken verbinding met DHCP, dus geen vast ip-adres (voor zover ik er iets van snap).

De Airport Extreme is met wachtwoord beveiligd.
Reputatie 2
Badge +1
En als je surft naar 192.168.1.1? Hoeveel associated clients worden daar aangeven bij wireless?

Kijk ook eens bij gateway of wireless idd op disabled staat.
Net als axs heb ik zo'n vermoeden dat uw wireless niet uit staat. Als er 6 IP adressen uitgedeeld worden aan 6 MAC adressen en je hebt zelf maar drie PC's, heb je een probleem.

Airport Extreme ben ik niet mee bekend. Is dat een echte router? Of eerder een wireless switch?
De airport extreme is de router van apple, en een behoorlijk goede zelfs (http://www.apple.com/nl/airportextreme/). Ik denk dat je netwerk moet gaan overdenken. Je gebruikt wsl de airport extreme en bbox2 als DHCP-server en router. Deze functies kan je best op één van de twee apparaten volledig uitschakelen om conflicten te vermijden.

Ik weet niet of je dit doet en hoe het juist werkt bij de airport extreme, maar het kan zijn dat als je er een printer en harde schijf aan hebt hangen, dat deze ook een IP-adres krijgen toegewezen. Ook is het mogenlijk dat de bbox2 een ip-adres aan de airport extreme probeert toe te wijzen. Alles opgeteld kan je aan 6 clients geraken.

Natuurlijk is het altijd mogenlijk dat er iemand achter het wachtwoord van je AE is gekomen en meesurft. Dat kan je dan best even controleren met een packetsniffer als wireshark.
Uiteraard zal de Airport zelf een IP adres krijgen van de bbox. Maar als de Airport zelf een router is met zijn eigen DHCP server, dan zullen de toestellen die erop zijn aangesloten juist géén IP adres krijgen van de bbox. Dan is er net nog meer reden tot ongerustheid.

Reageer