Meerdere opnametoestellen op Belgacom TV

  • 19 January 2011
  • 6 reacties
  • 2550 Bekeken

  • Apprentice
  • 3 reacties
Hallo,

Ik overweeg heel sterk om over te stappen naar Belgacom TV. Maar voor ik dit doe zou ik toch zekerheid willen hebben over een aantal zaken:

- Ik beschik over een videorecorder en een HDD-recorder: kan ik beide aansluiten op Belgacom tv en desgevallend op beide aan andere zender opnemen dan deze waar ik naar kijk.

- Moet ik 1 of 2 netwerkkabels voorzien? Bij Telenet heb je 1 kabel nodig voor het signaal en 1 kabel voor interactie. Is dit bij Belgacom ook zo, of loopt alles over één netwerkkabel.

Alvastr bedankt

Frank

6 reacties

Voor belgacomtv heb je enkel maar de netwerkkabel voorzien. Maar belgacomtv signaal opnemen kan je enkel maar doen met de decoder
Reputatie 7
Badge +1
De HD-decoder heeft 3 uitgangen, 2 x scart en 1 x HDMI. Best is je HDMI met een van de HDMI-ingangen van je TV te koppelen. De 2 scarts kan je via je HD-recorder resp . je videorecorder naar de TV lussen, zo kun je altijd overkopiëren naar een van deze toestellen.

Sedert Belgacom met nPVR begonnen is, gebruik ik mijn 2 HD-recorders nog amper (enkel om over te kopiëren van de decoder). Afhankelijk van je profiel, kun je én HD kijken en tegelijk HD opnemen op de harde schijf van de decoder. Bij lagere capaciteit kun je soms maar één HD kanaal en één SD (digitaal maar NIET HD) kanaal tegelijk krijgen; of enkel 2 x SD kanaal (kijken en opnemen). Sedert het nPVR systeem kan iedereen bovenop de PVR opname (op harde schijf van decoder) nog een bijna onbeperkt aantal (2 volgens de promotie, maar het zijn er meer) opnames inplannen, die dan 30 dagen op de server ter beschikking blijven voor bekijken. Dit echter voorlopig enkel in SD en van een beperkt aantal zenders (zowat alle vlaamse en franstalige belgische zenders, als volgt

Deze nieuwe opnamemogelijkheden zijn in eerste instantie enkel van toepassing op de meest bekeken zenders(één – Ketnet/Canvas – VTM – 2BE – VT4 – VijfTV – Vitaya – Cartoon Network – één+ - Ketnet/Canvas+ - La Une – La Deux – RTL-TVI – TF1 – France 2 - AB3). Vanaf 1 januari 2011 zal deze lijst van zenders worden uitgebreid.)

Voorlopig echter nog geen uitbreiding. Ook zou HD in de toekomst mogelijk worden.

Sedertdien gebruik ik mijn HD-recorders nog enkel om over te kopiëren ofwel van de harde schijf van de decoder, ofwel van de met nPVR opgenomen (op de server beschikbaar gehouden) programma's.
Uitleg met beelden en schema's kan je ook vinden op volgende help-site van Belgacom : http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/8401/kw/installatiegids/related/1

Akkoord, maar men spreekt altijd maar van 1 toestel om te koppelen.

Werk het ook zo wanneer ik zowel de video als de HD-recorder wil koppelen?

Maw: Decoder --> Via scart naar HD-recorder --> Dan: HD-recorder via scart naar Video-recorder --> Dan: Video-recorder via scart naar TV?

En kan ik dan op beide iets anders opnemen?

Of doe ik:

Decoder --> Via scart1 naar HD-recorder --> en dan via scart verder naar TV + Decoder --> via scart2 naar Video-recorder --> en dan verder naar TV
Reputatie 2
Badge +1
Kort antwoord: Neen, je kan niet meerdere opname-toestellen aansluiten op de BGTV decoder met het oog op het gelijktijdig opnemen van een andere zender(s) dan waar je op dat moment naar kijkt. Dit is eigen aan 'digitale' TV.


Een decoder stuurt geen 'kanalen' uit, maar slechts 1 enkele stream via de video-uitgangen. Hierdoor is het NIET mogelijk om BV via de uitgang van decoder (op een HD/DVD/Video/...-recorder) een ander programma op te nemen dan hetgende dan dat je op dat moment naar kijkt.

Een (tijdrovende en omslachtige) mogelijkheid tot het opnemen van een ander programma dan hetgene wat speelt, is door het maken van een opname op de BGCTV decoder of op het Belgacom netwerk (nPVR) en daarna deze af te spelen en op te nemen.

Een andere mogelijkheid is een 2de of 3de decoder (indien mogelijk op je lijn!) die je enkel gebruikt voor opnames en daarvan de scart/hdmi uitgang doorlust naar je recorder.

Beste FVG,

Er is al heel wat correcte informatie gegeven over de aansluiting en het gebruik van Belgacom TV.
- Zo is het inderdaad niet mogelijk om de decoder via meerdere apparaten te verbinden naar de TV, om zo gelijktijdig te kunnen opnemen van verschillende zenders dan die naar waar je naar kijkt. ( Confirmatie van wat Axs eerder vermelde)

-Hou er rekening mee dat heel wat factoren belangrijk zijn bij belgacom tv, indien je wenst over te schakelen.
De aansluiting is toch net iets anders, er wordt bij Belgacom enkel gebruik gemaakt van een netwerkkabel die de modem met de decoder verbindt. Dit kan gebeuren door middel van een draadloos systeem zoals PLC of Ruckus, maar indien mogelijk is een netwerkkabel de beste oplossing. Bij Belgacom is het is dus duidelijk dat het 'tv gedeelte ' over die enkele kabel wordt gestuurd, en hierdoor is deze gevoelig aan storingen op het beeld als een draadloos systeem niet goed zou functioneren.

Via Belgacom zelf heb je de mogelijkheid om op te nemen op je harde schijf ( afhankelijk van je lijnsnelheid ) - en op het netwerk.
Ook hierover is al heel wat informatie gegeven. onthoud wel dat bij een netwerkopname ( npvr ) de opname tot uw beschikking blijft voor 30 dagen en daarna verwijderd wordt.

Ook is het de technologie van de lijn ( snelheid ) die bepaald hoeveel TV's kunnen worden aangeschakeld, of u HD kan kijken en of u mogelijkheid heeft om op te nemen op de harde schijf.

Als u mij uw adres stuurt via een privé bericht kan ik u meer informatie geven over welke lijn capaciteit u zal ontvangen, en mogelijke verdere vragen beantwoorden. Ook kan u onze klantendienst contacteren via 0800.22.800 - tussen 8.30h - 18.30h.

mvg,

Eva van Belgacom

Reageer