Beantwoord

Maxi toch geen maxi?

  • 15 March 2017
  • 6 reacties
  • 93 Bekeken

best,
wij zijn zonet overgestapt van telenet -> proximus. bij het overstappen zou mijn internet snelheid ongeveer het zeflde blijven als dat bij telenet. nu ik zonet een speedtest gedaan en ik krijg enkel 51.21 mbps (down) en 11.19 (up). is dit omdat de instalatie nog maar net is gebeurt of is er iets ander?

mvg
skyling
icon

Beste antwoord door SamuelD 16 March 2017, 08:58

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +4
Voor welk abonnement heb je gekozen ?
En wat zegt men op de volgende link welke snelheid haalbaar is op uw adres :

https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html#/input
abonnement: internet overal maxi
link werk voor dit ogenblik niet maar toen men in een van uw kantoren keek bleek 93mbps haalbaar te zijn. ik kan mij in deze vergissen maar zie niet waarom als telenet dit kan proximus niet.
zal morgen nogmaals proberen.

mvg
skyling
Badge +4
Ik ben niet van proximus, wel gewoon een forumganger die ook probeer te helpen.
Als je nu maar rond de 51 Mbps haalt dan betekent het dat je mogelijk in zone 2 zit en dat binnen een paar weken uw snelheid zal verhogen als de lijn door DLM wordt goedgekeurd.
Maw uw lijn wordt nu gecontroleerd door een meetsysteem, deze test kan 2 weken in beslag nemen en wordt dan stilaan uw snelheid verhoogd.

Ps : De link werkt wel degelijk bij mij.
skyling,

Als je in zone twee zit kan de DLM je over het algemeen verhogen tot 85 Mbps en soms is zelf 100 Mbps mogelijk (dat zijn lijnsnelheden waarop je bbox modem synchroniseert en je praktische lijnsnelheid zal dus iets lager liggen bv met speedstest 93 Mbps) of je 100 kunt halen hangt o.a van de verzwakking van je lijn af en zoals reeds aangehaald kan je opvragen wat proximus je minimum kan verzekeren aan snelheid > klik hier
PS: aangezien je nu reeds 51 Mbps meet, zal je al een eerste verhoging gekregen hebben van de DLM.
Ook opassen als je een speedtest doet dat je dit best niet uitvoert over wifi maar wel als je verbonden bent met utp kabel aan de bbox en ook je decoder(s) uitzet(ten) anders snoepen die ook wat van je snelheid af bv ongeveer 6,5 Mbps voor een HD zender.
Skyling,

Nog even te verduidelijking van uw topic tittel: Maxi toch geen maxi
Het is inderdaad zo dat het abonnement alleen aangeeft wat je maximum zou kunnen halen indien je lijn die aankan en die is afhankelijk van:
- De afstand van uw aansluitingspunt tot de ROP of centrale
- De kwaliteit van uw binnenbekabeling
- De kwaliteit van de fysieke lijn (kabeldikte, leeftijd, isolatie, ...)
de afstand van uw verbinding zal doorslaggevend zijn voor de maximaal haalbare snelheid en door de onderliggende DSL-technologieën (DLM, vectoring, …)
*Vectoring: cross-talk onderdrukking, waardoor hogere VDSL2 snelheden mogelijk worden.
*DLM: (Dynamic Line Management), die geen garantie geeft dat de snelheid die na het DLM proces zal blijven behouden worden .
Dit wordt verwezelijkt door  permanente monitoring, verwerking, herberekening en bijwerken van metingen.
Reputatie 7
Badge +4
skyling ,

Nog even ter info; ik heb even je lijn nagekeken en er komt momenteel 70 Mbps toe op je modem, als je lijn stabiel is en een hogere snelheid aankan zal DLM inderdaad je snelheid nog verhogen.

Met vriendelijke groeten,

Samuel

Reageer