leds V5 decoder

  • 9 September 2014
  • 70 reacties
  • 912 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Welke argumenten heeft men om aan te nemen dat het niet correct functioneren van bepaalde LEDs op het scherm veroorzaakt wordt door een probleem in de software en niet in de hardware van de V5 decoder? Kan het niet gewoonweg zo zijn dat bepaalde LEDs van het display van een aantal V5-decoders (of van allemaal?) heel snel stuk gaan?


En blijkbaar is mijn display nu terug correct gaan werken ondanks het feit dat er geen nieuwe software is geïnstalleerd geworden en ook ondanks het feit dat ik deze keer noch een reboot noch een reset van het toestel heb gedaan. Het lijkt me dus toch eerder een hardware-probleem te zijn...
Stuk gaan , dan moeten ze wel vlug stuk gaan want ik had het onmiddellijk opgemerkt als ik mijn nieuwe decoder aangesloten had,

en als ik reboot kwam het soms goed, dus de leds kunnen niet defect zijn maar de aansturing die mank loopt of soms vast loopt en dit kan ook een chip zijn maar ook de software dat is iets dat Belgacom wel zal weten natuurlijk.


Het is weinig van belang hard of soft fout, Belgacom of hun leveranciers zouden dit moeten oplossen hoe dan ook !
Dat heeft niets met hardware te maken en daar is ook geen update geweest zoals jij beweerd.Dus het is gewoon een bug die in de v5 zit, die er zal blijven inzitten tot die nieuwe update komt.En voorts mag je,je eigen wijs blijven maken wat je wil.
ja maar kan je dat legitimeren ook voor de ongelovige thomassen lach ('t is e graptje éé)
Dat was ook niet tegen jou he elsa.ik beantwoord meestal bericht per bericht,dus lees niet eerst alle de berichten als ik op het forum kom.Daarom dat er soms wel eens het antwoord kan staan ook.lach
Het zou eens goed zijn dat men ineens die verlichting van die leds verzwaard want je ziet daar van op 3.5 meter niets van.Enkel als het goed donker is en dan moet je toch nog goed piekeren.En dat is volgens mij niet de bedoeling.Op de grote decoders was vroeger alles goed leesbaar,ik heb het ook speciaal gevraagd om dit er op te zetten omdat ik dat van telenet kende.Men heeft dit dat dan gedaan,maar het is nu niet omdat die leds iets kleiner zijn dat deze op die grote decoders,dat die niet duidelijker kunnen weergegeven worden.Want als je van zender verwisselt of je tv opzet zie je dat die led veel licht geeft en na enkele sec. bijna niet meer.
Gisteravond bleek dat dezelfde LEDs opnieuw niet meer werken. Het probleem is dus niet opgelost en de oorzaak is bijzonder moeilijk op te sporen zonder de decoder door een geschoolde technicus te laten onderzoeken. De LEDs blijken telkens bij het opstarten van het toestel ofwel te werken ofwel niet te werken. Volgens mijn bescheiden mening (meer dan 25 jaar hard- en software-ervaring...) is het een hardware-probleem (voeding, chip, elektronisch circuit of een slecht contact, whatever...). Als men mij kan aantonen dat software hier aan de basis van ligt, dan hoor ik graag de verklaring. De aansturing van een LED-display gebeurt in eerste instantie door hardware, niet door software, dacht ik toch...


Overigens nog deze opmerking: elke decoder die Belgacom aan zijn klanten levert vanaf versie 1, wordt niet door Belgacom gemaakt maar is een toestel dat ergens in het buitenland is geassembleerd en dat een Belgacom-logo op de buitenkant krijgt (idem dito voor de modem-routers). Ik heb een heel sterk vermoeden dat een bepaalde productielijn of reeks van de V5-decoder dit bepaalde defect aan de LEDs vertoont. Een productiefout dus. Er wordt overal ter wereld bij alle elektronica meer en meer 'bezuinigd', lees: er worden steeds maar goedkopere componenten gebruikt, snel-snel in mekaar geprutst in China, Taiwan, Korea enz.


Ik ben van plan om mijn V5-decoder nu om te ruilen omwille van het niet correct functioneren van de LEDs. Misschien hebben de recentere toestellen dit defect niet.



De aansturing van een LED-display gebeurt in eerste instantie door hardware, niet door software, dacht ik toch...



Hardware kan display aansturen maar het is wel de software natuurlijk die beslist wat er op de display moet komen dus het één kan niet zonder het ander.


Hoe dan ook zoals ik reeds gezegd heb of het nu software is of hardware dit is niet relevant want het moet hoe dan ook opgelost worden via Belgacom en je kan inderdaad als test een ander v5 decoder halen en dan zou je inderdaad al iets meer zekerheid hebben moest het probleem dan niet meer opduiken, want hetgeen we nu aan het doen zijn is speculeren.
Wat je daar vertelt klopt maar half.Ik zal je ten eerste zeggen dat die v5's de beste toestellen zijn die belgacom ooit heeft gehad.En of jij die nu gaat omruilen of niet.Na enkele weken heb jij dat terug met die leds.Of jij nu denkt dat het aan de hardware ligt,dat kan.Dat ga ik niet betwisten;je kan altijd een advertentie plaatsen bij belgacom,zij hebben nog wel enkele mensen nodig al zijn er nu besparingen.
Dan zal hij toch bij sientific atlanta moeten gaan werken , want Belgacom herstelt die zelf niet knipoog
Waar hij gaat werken moet hij zelf uitmaken,maar aan die leds zal hij niet veel kunnen doen denk ik.Het is eerder zoals jij zegt en zoals ik al dacht een software probleem dat eerder met een update zal kunnen gemaakt worden al of niet specifiek enkel voor die leds of enkel voor de gehele decoder een volgende update versie.
Volgens mij ook want met een factory reset kwam het bij mij goed (effen toch) (niet via reboot bij mij) dus op dit moment verandert en niks aan de hardware of aan slechte contacten of wathever , maar zoals reeds gezegd wat het ook is 't moet toch op één of andere manier opgelost worden via Belgacom.
Badge
Heb vorige maand een nieuwe V5 gekocht bij Belgacom ipv van de V3.


En bij mij ook een probleem met de leds. Als je richting voetbal-kanaal gaat, dan verdwijnt de eerste 6, enkel een klein streepje zie je. Bij Record, zie je soms wel de R en soms niet 🙂 . Lijkt me puur software
1. Geachte Tom, ik stel voor dat u zich beperkt tot het geven van relevante opmerkingen t.a.v. het probleem en niet t.a.v. mijn persoon of mijn capaciteiten. Ik heb u niet nodig om te zeggen bij welk bedrijf ik al dan niet geschikt ben om te werken. Ik zal u dan ook nooit zeggen dat u blijkbaar niet eens weet dat Belgacom niets te maken heeft met de productie van de hardware die ze aan hun klanten leveren. De apparatuur komt niet eens uit België. Laten we dus proberen de *oorzaak* van het probleem te achterhalen en de Belgacom-ingenieurs een beetje helpen, en geen opinies rondspuien over personen. Dit forum is bedoeld om problemen op te lossen, niet om te roddelen.


2. Beste Elsa, natuurlijk stuurt de software de hardware aan, maar dan enkel in de zin dat de software bepaalt *wat* er op het scherm verschijnt, maar niet in de zin dat de software de LEDs aan- of uitzet, dus niet *hoe*. Dat gebeurt door elektriciteit, elektrische circuits e.d.m., en ook chips die eventueel via software zijn te benaderen.


In principe kan het probleem te wijten zijn aan heel veel verschillende factoren: defecte LEDs, defect circuit, slechte elektrische voeding, fout in een chip, en ja ook door software. Maar dat laatste betwijfel ik momenteel meer en meer. Waarom? Omdat het probleem tijdelijk niet meer voorkomt als we de decoder uit- en weer aanschakelen (reboot) en/of als we een 'factory reset' doen. In beide gevallen wordt de elektrische voeding van de decoder tijdelijk uitgezet. Bij het opnieuw inschakelen wordt heel het apparaat opnieuw onder stroom gezet. Dat op zich kan al voldoende zijn om de hardware-aansturing van de LEDs tijdelijk weer in orde te brengen. Het is mij namelijk al die maanden dat het defect optreedt, opgevallen dat de LEDs er de brui aangeven *ofwel* net weer gaan werken bij een reboot of reset. Ze gaan nooit uit na bijv. een uur, ze gaan ook niet terug aan na bijv. een uur. Enkel en alleen als het apparaat onder stroom komt te staan of aangeschakeld wordt. Zoiets is een mogelijke indicatie van een hardware-probleem. Zeker is dat niet, maar volgens mij wijst het wel in die richting. Nogmaals: als iemand mij wil uitleggen hoe de software toch verantwoordelijk is voor dit defect, dan lees ik het graag omdat ik graag bijleer.


Nog een laatste bemerking. Als we de vergelijking zouden maken met 1 defecte koplamp (al of niet een LED...) van een auto, die de ene keer bij het aanzetten van de dimlichten uit blijft en de volgende keer terug werkt, dan zouden we ook in dat geval kunnen zeggen dat het ofwel ligt aan de hardware (LED zelf of elektronische aansturing ervan is kapot) ofwel aan de software (van de computer die nu in bijna elke nieuwe auto de baas speelt...). In principe kan het aan beide liggen, maar ik zou de auto-mecanicien toch aanraden om eerst eens een nieuwe koplamp te monteren om te zien wat er dan gebeurt, i.p.v. hem de hele software en/of de hele computer van de auto te laten vernieuwen. Anders gezegd: als we er blijven van uitgaan dat het probleem met de defecte LEDs van de V5 decoder te wijten is aan de Belgacom-software of de decoder-firmware, dan kunnen we nog maanden of jaren wachten op alle volgende updates zonder dat het probleem verholpen wordt omdat het mogelijks aan hardware ligt. En als het aan hardware ligt, en de producent van de decoder (wie dat dan ook is, maar niet Belgacom) is zich van niets bewust, dan kunnen we misschien ook nooit een oplossing van het probleem krijgen, want omruilen zal misschien niet helpen...


Ik hoop (maar denk momenteel niet) dat het aan de software of firmware ligt, maar hoe lang gaan we dan nog moeten wachten vooraleer er iets aan gedaan wordt?

Waarom? Omdat het probleem tijdelijk niet meer voorkomt als we de decoder uit- en weer aanschakelen (reboot) en/of als we een 'factory reset' doen. In beide gevallen wordt de elektrische voeding van de decoder tijdelijk uitgezet. Bij het opnieuw inschakelen wordt heel het apparaat opnieuw onder stroom gezet. Dat op zich kan al voldoende zijn om de hardware-aansturing van de LEDs tijdelijk weer in orde te brengen



En niet vergeten dat bij een reboot ook de software processen opnieuw ingeladen worden ook hé.


En ik ga nog één opmerking maken in dit verband en stop ik er mee, denk je nu echt dat alle technische mensen zo stom zijn bij Belgacom en zelf dan ook nog bij de fabrikant van de decoders, dat ze daar niet zelf zullen aan denken dat zowel hardware als software de eventuele oorzaak zou kunnen zijn !!

nee ik ga hier zeker niet de indruk geven dat ik het beter weet dan die specialisten die er dagdagelijks mee bezig zijn van ontwerp tot verbeteringen en updates enz van hun apparatuur. Zoals ik hier nu al zo dikwijls gezegd heb we zijn louter aan het speculeren en meer niet en laat ons er geen nietse welles spelletje van maken en gewoon wachten tot Belgacom met de oplossing afkomt.
En om nog te antwoorden op je laatste vraag , als je al lang bij Belgacom bent weet je zeker dat dit een tijd kan duren maar dat het altijd wel opgelost geraakt maar dat je dikwijls heel veel geduld moet opbrengen, daar zijn al bewijzen genoeg van geweest kijk maar naar de bbox3 met zijn bugs en die is toch ook al relatief lang op de markt, geduld , geduld en nog eens geduld, trouwens Belgacom kent het problemen en ze zijn er mee bezig!
@atrick knoop het stevig in je oren.Gelieve me hier niet te viseren want er zijn er die het kunnen navertellen.Versta jij nog zelf wat jij in feite zegt?
Geachte Heer Tom, nieuwe CEO van Belgacom (naar ik zo meen te mogen opmaken uit uw woorden),


Dreigen met geweld is nog altijd strafbaar, voor zover ik weet... :)


Het spijt me verschrikkelijk dat U in Uw Hoogbegaafdheid en Alwetendheid mijn woorden niet begrijpt. Ik zal in de toekomst Uw Intelligentie niet meer op de proef stellen en Uw zeer diepzinnige analyses van het probleem niet meer in twijfel stellen. Om de eenvoudige reden dat ik U totaal negeer.


Met de grootst mogelijke Achting,


Uw dienaar.
Beste Elsa,


Als u mijn argumenten nog eens rustig en grondig leest, zult u merken dat ik niet uitsluit dat het aan de software kan liggen, maar dat ik momenteel zelf denk - en wel om een aantal redenen die ik al meermaals heb aangehaald en uitgelegd - dat het aan de hardware ligt.


Ik heb een aantal argumenten pro mijn analyse opgegeven. Ik heb nog geen enkel argument of technische uitleg gelezen over hoe de software dan wel verantwoordelijk kan zijn voor het niet altijd functioneren van bepaalde LEDs in het display.


Dat is dus geen welles-nietes spelletje, dat is een kwestie van een analyse formuleren en die onderbouwen met logische en eventeel technische argumenten.


I rest my case.


Nog veel geluk (en vooral veel geduld)!
Veel geduld zal ik niet moeten hebben want de v5 staat in een gesloten kast dus of dat de display werkt of niet, ik zie hem toch niet


en ook nog veel geluk met het onderbouwen van uw technische argumenten.lach
Patrick als het straffbaar is weet je ook waar je moet zijn.Ik weet wat ik hier kan plaatsen dus begin mij hier geen blazen wijs te maken of ga eerst naar een dokter.De één is nog niet weg komt zijn tweelingsbroer hier al opduiken.Ik zou ook willen dat je dat woord geachte achter wegen laat voor je mond begint open te scheuren.Want als jij me veel berichten moet gaan sturen ga je dit wel eens veel moeten zeggen.
Ge hebt gelijk Elsa,ik zou zeggen laat die zeveren en bakken in zijn eigen vet.knipoog
Amai, voor in slaap te vallen zever. Allez als (L)ED terug werkt, word ik wel wakker, als ik het tenminste nog opmerk in donker. Tout Court.
Ja hoeveel namen heeft die eigenlijk op het forum !
Veel te veel Elsa.Ik begin er al nachtmeries van te krijgen en dat is erg.En het ergste is vroeger had ik dat ook maar dan waren die van u maar dat had ik dan toch liever.Want normaal komt s'morgens mijn moeder zien of ik al wakker ben en meestal is dat zo,maar nu kan ik tenminste goed slapen.

Reageer