Skip to main content
Beste mensen van Belgacom en mede-gebruikers,



Naar aanleiding van een recent aanbod ter verlenging van ons internet- en telefoon-abonnement, heb ik een brief gekregen dat ik een pakje mocht gaan ophalen bij het lokale Kiala-afhaalpunt, wat ik vandaag ook gedaan heb...



De inhoud:

- Een B-box2 modem

- Een 5p-6p adapterstuk

- Een DSL-aansluitstuk

- Een nieuwe wandcontactdoos, 6p + 2x RJ11



De bestaande installatie:

- wandcontactdoos: 6p + 2x RJ11

- telefoon rechtstreeks op wandcontactdoos via RJ11-connector

- B-box (1) via DSL-splitter op de 6-polige aansluiting

- (1 RJ11 connector op de wandcontactdoos vrij)



Ik heb het volgende gedaan:

- De wandcontactdoos heb ik NIET vervangen --> is identiek dezelfde

- De 5p-6p adapter heb ik NIET gebruikt --> is volgens handleiding niet nodig bij een 6p wandcontactdoos

- Aan de aansluiting voor de telefoon heb ik NIETS veranderd, werkt namelijk probleemloos in de huidige situatie en hoort ook zo volgens de nieuwe handleiding.

- De enige verandering: oude DSL-splitter met B-box er aan losgekoppeld --> nieuw DSL-aansluitstuk met B-box2 er aan aangesloten





En toen kreeg ik dus 2 problemen:

- Ik kreeg geen verbinding met het internet --> blijkt normaal te zijn, ik moet nog de oude B-box gebruiken tot 8 december

- Ik kon niet meer bellen!



Dit laatste vind ik toch wel vreemd, ook al zou VDSL nog niet geactiveerd zijn op de lijn. Er is namelijk helemaal niets veranderd aan de telefoonlijn.

- Wanneer ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit zónder de B-box2 modem er aan, werkt de telefoon nog altijd niet.

- Zónder DSL-aansluitstuk, of met de oude splitter in de wandcontactdoos, werkt de telefoon perfect



De schakelaartjes op de nieuwe splitter staan trouwens naar boven, zoals het hoort volgens de handleiding. Ik heb voor de zekerheid ook nog even de andere mogelijkheden (boven-beneden, beneden-boven, beneden-beneden) geprobeerd, maar met het nieuwe DSL-aansluitstuk in de 6-polige wandcontactdoos krijg ik alleen maar een beetje ruis uit de telefoon.

Wanneer ik mijn eigen vaste nummer probeer te bereiken via GSM, krijg ik dan ook bezettoon...





Ik heb reeds de afdeling Internet (waar ik hoorde dat ik pas op 8december VDSL zal hebben) en Storingen gecontacteerd, maar beiden konden me niet verder helpen en gaven me ook niet de indruk dat ze kennis hadden van de aparatuur...



Ik vind het zeer vreemd dat de telefoon, die op een àndere aansluiting zit, spontaan niet meer werkt van zodra ik het nieuwe DSL-aansluitstuk aansluit, en kan er dus ook moeilijk op vertrouwen dat dit zichzelf zal oplossen wanneer VDSL geactiveerd wordt...





Isabelle



Isabelle, Inderdaad want met de nieuwe splitter werkt je telefoon zelfs al niet .



mvg,


Deze post maak ik met behulp van de nieuwe Bbox2... via de oude splitter!



De telefoon geeft nu ook kiestoon, en rinkelt als je er naar belt.



Ik veronderstel dat die nieuwe splitter wel noodzakelijk is voor VDSL?



Isabelle


Voor vdsl is nieuwe splitter noodzakelijk.



Mvg Jerom


En die nieuwe splitter zou nu ook al moeten werken?



Ik heb gelezen dat men tegenwoordig ook de Bbox2 levert bij ADSL-klanten zonder VDSL-technologie, is dat dan met diezelfde splitter, of met een andere?


Normaal werkt een "nieuwe" splitter (TF2007) ook op ADSL.



Mvg Jerom


Dan is die splitter kapot en heb ik dus een nieuwe van doen hé...



Kan ik die gewoon inruilen bij een BGC-Center, of moet ik daarvoor weer bellen en eerder 25 minuten dan 2,5 minuten wachten eer ik iemand aan de lijn krijg, die dan hopelijk ook verstaat waar ik het over heb?



Isabelle


dat zal van bgc-center tot bgc-center afhangen normaal moet je omruilnummer hebben.


Isabelle, je bent toch zeker dat je oude aansluitdoos dezelfde is als die die bij de modem bbox2 stak hé


Lap, de laatste keer dat ik daar binnen ben geweest had ik niet meteen het idee dat ze enige service willen geven naast abonnementjes en gsm's verkopen.



I-talk bestond volgens hen ook niet meer (had daarnaar geïnformeerd om mss wat geld te besparen tegenover de huidige classic-lijn), terwijl ik overal lees dat het via BGC-centers nog verkrijgbaar moet zijn en ik er hier op het forum ook nog vanalles over lees, los van het feit of het voor ons ook interessant zou zijn...



Isabelle


Ivm de aansluitdoos: Als het een andere is, hebben ze toch goed hun best gedaan om de verschillen te verbergen...


Italk wordt al jaren niet meer aangeboden, enkel zij die het hebben kunnen het blijven gebruiken.



wat uw splittergeval betreft, omruilnummer voor een splitter lijkt me sterk.... denk wel dat je die probleemloos geruild krijgt...



mvg


Ok, de info over I-talk klopte dus toch...



Ik hoop dat het ruilen van die splitter ook makkelijk zal gaan, want ik heb weinig zin om weer een half uur naar 2 deuntjes te luisteren om vervolgens alles 5 keer te moeten uitleggen en evenveel keer doorgeschakeld te worden...


@xenne , inderdaad het lijkt sterk, maar mijn vriend die in Gent woont heeft het toch voor gehad want in de bgc winkel hadden ze hem gevraagd hoe hij wist dat de filter defect was en dat iedereen kon afkomen en zeggen ik kom inruilrn want het is defect!. Hij heeft zelf geen ticket voor een filter gekregen maar uiteindelijk na testen me TD een ticket voor nieuwe modem !!

Daarom heb ik aan Isabelle gezegd dat het wel van bgc-winkel tot bgc-winkel zal afhangen en mss beter geformuleerd van persoon tot persoon i/d bgc-winkel.



mvg,


Van zodra de nieuwe splitter in de installatie komt, is er miserie, dan is er toch geen discussie over de oorzaak mogelijk?



De telefoon werkt icm de oude splitter of zonder splitter, dus aan de telefoon ligt het niet.

Zowel de oude als nieuwe modem werken met de oude splitter, zonder dat het problemen voor telefonie op levert: de nieuwe modem is ook de oorzaak niet.

Van zodra de nieuwe splitter ingeplugd wordt, krijg ik niets meer aan de praat, zelfs als de modem er nog niet aan hangt --> kan niet anders dan aan de splitter liggen toch? (Aangezien deze nu ook al zou moeten werken)



Het is toch zeker dat die nieuwe splitter ook op ADSL werkt hé?

Ik heb namelijk ondertussen wat opzoekingswerk gedaan over VDSL, en ik lees dat de frequenties veel hoger liggen dan van ADSL. (Logisch, waarom anders een andere splitter)



Ik snap trouwens dat Bbox2 pakket niet: er zit een nieuwe wandcontactdoos, een 5p-6p adapter en een splitter bij. Waarom die 5p-6p adapter als er een nieuwe 6p wandcontactdoos bij zit? Ze zouden dan beter 2 splitters er bij steken, zoals bij de Bbox1 het geval was, als er dan eens miserie is kun je tenminste rap even een andere splitter proberen ipv direct uitgewezen te zijn op BGC...

...of op zijn minst de kwaliteitscontrole van die splitters opvoeren ipv geld te steken in een hoop 5p-6p adapters die niemand nodig heeft (want 6p wanddoos bijgeleverd)...



Isabelle


Isabelle, De uitleg die je doet van de defecte splitter is volledig correct maar ik wilde alleen maar waarschuwen dat je niet moet verschieten als je hetgene voor hebt als mijn vriend zoals ik hierboven uitgelegd hebt en trouwens mij moet je niet overtuigen ik geef je 100% gelijk .



De 5 naar 6 adapter is om op een oude 5 polige telefooncontactdoos in te pluggen en daarop je 6 polige vdsl splitter/filter zo heb je geen ntp700 vandoen dus dan is het gewoon adapter inpluggen en daarbovenop de vdsl filter.



Je kan het simpel zo zien met die nieuwe filter, als vdsl2 door je filter geraakt dan zal zeker je adsl er door geraken.


tsja ricy, het zal van center tot center afhangen veronderstel ik... een kennis van mij (niet belgacom klant nota bene) is vorige week nog een ntp2007 gaan afhalen, zonder problemen meegekregen...



uiteraard kan ik niet garanderen dat het voor Issabbelle ook zo vlot gaat gaan



mvg


Inderdaad Xenne,



Ik zou zeggen, Isabelle gaat gewoon naar het bgc-center en vraag er een nieuwe en de rest zal zijn eigen wel uitwijzen.

Trouwens ik heb tot nu toe nog nooit te klagen gehad van het bgc-center dus je moet ze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren hé!



Nog een aangename zondag verder,



mvg,


Ok, die VDSL2 splitter is "backwards compatible" zoals ze dat in mooie computertaal zeggen dus... Tjah, dan kan het niet anders dan dat die splitter om zeep is hé...



Hopelijk zijn ze in het BGC-center een beetje bereidwillig, zodat ik daar niet te veel tijd en moeite in moet steken deze week (partner gaat straks het ziekenhuis in voor 9-10 dagen)...



Isabelle


Ten eerste: Een bbox2 werkt niet altijd op ADSL. Als je op een 30p-poort aangesloten bent werkt dit niet!



Ten tweede: Zoals u ADSL eerst aangesloten was => oude Lea splitter en telefoon in de RJ11 krijg je sync-verlies telkes iemand je belt.





Die 6-polige splitter kan idd stuk zijn, en zouden ze normaal in de Belgacom-center kunnen omwisselen.


Bjorn, als je oude modem werkte op het adsl dat binnen kwam, waarom zou je BBOX2 modem dan niet werken op dit zelfde binnenkomende signaal !?



mvg,


1. De Bbox2 werkt hier nu prima op ADSL, maar wel met de oude splitter er tussen. Van zodra de nieuwe splitter er aan de pas komt, zelfs zonder dat er een modem aan hangt, werkt er niets meer.



2. Nooit iets van gemerkt, in de handleiding van de VDSL installatie hoort het ook zo. Er staat ook gewoon een telefoontje afgebeeld op de schuifjes voor die RJ11 aansluitingen, dus het lijkt me vreemd dat je er dan geen telefoon zou mogen op aansluiten?

Of worden die RJ11 connectoren pas aan het groene blokje geschakeld wanneer er een nieuw type splitter gemonteerd zit, en hangen ze zonder splitter of met oude splitter rechtstreeks aan de ingang (waardoor je dus de 5p-aansluiting op de oude splitter moet gebruiken, wat met de nieuwe splitter niet meer kan)?



In ieder geval, volgens de VDSL-handleiding klopt het en in de toekomst wordt het sowieso nog veranderd:

- Hoofd-aansluiting wordt verlegd naar de meterkast (kabel is lang genoeg om tot daar te geraken), kabel netjes boven het plafond (moet nog herdaan worden, daarom nu nog op andere plaats)

- Modem, eigen router en eigen switch in de meterkast, vlak bij de hoofd-aansluiting.

- Nieuwe telefoonkabel vanaf het groene blokje naar een bijkomende wandcontactdoos waar de telefoon op aangesloten wordt.


Die RJ11's worden pas van het xdsl-signaal gesplitst wanneer je er een 6polige full-rate splitter insteekt.. Als je een oude splitter gebruikt samen met de RJ11's stoort u telefoon het xdsl-signaal..



Nogmaals je hebt ADSL signalen die uit verschillende poorten komen.. Als dit een 30p-poort is werkt dit niet op een bbox2.. Dit is wel een zeer oude poort en kom je bijna nietmeer tegen. Maar moesten er mensen zijn met ADSL en de bbox2 werkt niet kan dat ook daar aan liggen..


ik gebruik ook de rj11 stekker bovenaan de ntp2007 voor mijn telefoon en dat is ook in orde, dit moet niet via het aansluitblokje, het mag natuurlijk via het blokje als je dat wenst. (dat staat toch op mijn blog ook allemaal aangeduid!)






Voor alle duidelijkheid..





NTP2007 + 6-polige fullratesplitter + RJ11 = Goed



NTP2007 + 5-polige splitter + RJ11 = Fout



Dit is gewoon zo.. Is niet de eerste keer dat mensen verlies van sync, CV en ES errors hebben. Dit omdat ze een oude splitter hadden en daarna een telefoon in de RJ11 geplugt hebben zonder de nieuwe splitter..


allen



hebt u al Belgacom Tv en of Internet? Indien Ja: is het belangrijk dat u de installatie uitvoert voordat Belgacom de nieuwe diensten activeert. Dus uw b-box2 ook plaatsen. Zo vermijdt u een onderbreking van uw huidige dienst(en) tijdens de activering van de nieuwe diensten (VDSL2)



Indien U een 6 polig aansluitpunt bezit: verwijder de aanwezige splitter(s) . U kunt ze niet langer gebruiken. Plaats de meegeleverde VDSL2 splitter op het aansluitpunt. De schakelaars op de VDSL2 splitter dienen in de bovenste positie te staan.. Uw telefoontst plug je in een van de twee RJ connectoren van uw aansluitpunt. U kunt uw aansluiting testen .bel hiervoor 0800/22060. Als u het bericht "U bent verbonden met een testnummer van Belgacom" hoort, is de verbinding in orde. In een zeldzaam moment kan de VDSL2 splitter defect zijn. U kan deze (zonder ticketnummer) maar verwijzend naar uw omvormingsdatum ADSL naar VDSL2, gratis omwisselen in een Belgacom-Center.



muisje


Reageer