Klank en beeld niet synchroon bij HD zenders (10 seconden)

  • 11 March 2011
  • 11 reacties
  • 1356 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2
Wanneer ik zap en ik kom op een HD zender dat zijn klank en beeld gedurende een 5 à 10 seconden niet synchroon. Is dat normaal of doe ik iets verkeerd met de instellingen of zo??

dank voor een reactie.

11 reacties

Badge
Als dat in het begin enkel is dan is dit normaal moet na enkele sec. weggaan.
Reputatie 7
Badge +1
Klopt. is normaal. Kreeg dit al eens als antwoord in de privé mail van Eva:

Beste Sinjoor71,

Het is normaal dat op de HD posten het beeld en geluid de eerste seconden niet gelijk lopen. Op de niet HD posten zou u dit probleem niet mogen hebben.

Vriendelijke groet,
Eva
Reputatie 2
Badge
Het is niet omdat dit bij Belgacom HD zo is dat het ook "normaal" is. Er zijn digitale tv oplossingen waar dit helemaal niet zo is en de video en audio na zappen wel onmiddellijk in sync zijn (en het zappen ook maar 0,5 seconden is).
Badge
Ik vind dat je daar na een tijd aan gewoon geraakt.Het is trouwens toch niet storend vind ik want voor je het in de gaten hebt loopt alles weer synchroon.
Reputatie 2
Badge
We leren leven met traag zappen, fouten in het beeld en een TV die plots even betrouwbaar is als Windows 3,1 Alles went;)
Reputatie 7
Badge +1
Video en audio zijn bij mij meestal wél in sync als ik zap, alleen soms niet, bv. als je tegelijk PVR van een HD-zender opneemt. Heeft dan met de streams te maken denk ik.
Reputatie 2
Badge
Het heeft te maken met hoe snel de decoder de audio stukjes in sync heeft met de video stukjes. De manier van encoderen van TV beeld maakt dat video en de audio op verschillende posities in de video kunnen zitten. Daar is wat processing voor nodig in de decoder om de video weer met de juiste audio te linken. Sommige oplossingen doen dit beter ("slimmer" processing) dan andere ("we zien wel" processing).

Bij SD valt dat allemaal best mee (video en audio zit niet te ver van elkaar), bij HD (meer compressie en video en audio zit verder uit elkaar) gaat die vaak niet meer ongemerkt.

Het is niet enkel een visueel foutje:

- Als we meer HD kanalen gaan krijgen in de toekomst (hopen we toch) gaan we dat meer zien.

- Als we meer streams gelijktijdig willen kunnen zien (meer decoders en TV op PC) gaan we meer compressie nodig hebben en gaan we de fouten nog beter zien. Of... Belgacom gaat het aantal streams zelfs moeten blijven beperken omdat audio en video sync en te groot probleem wordt.
Reputatie 4
Badge +2
dank voor de reacties. Ikben weer wat wijzer geworden.
Reputatie 7
Badge +1
Ja Roland, compressie is een prima oplossing om meer gegevens te kunnen doorsturen in kleinere paketten, maar de decompressie geeft dan blijkbaar toch nog problemen soms. Zou méér buffering kunnen helpen ?
Reputatie 2
Badge +1
Meer buffering zou idd helpen... maar dat gaat ten koste van de zaptijd.
Is eens volledig uit de doeken gedaan op dit of een ander forum.
Reputatie 2
Badge
Nee meer buffering is niet de oplossing, het snel zappen werkt anders. Ik heb vrijdag nog digitale tv gezien met zaptijden van 0,5 seconden ook voor HD en audio was ook onmiddellijk in sync. Hopelijk komt dat ook voor Belgacom tv

Reageer