Is het de decoder of is het de modem die mij parten speelt ?


Reputatie 7
Badge +3
Ik neem heel veel op en heb een V3 decoder. Maar de laatste tijd mislukken er veel opnames. Eergisteren 15/5/12 alle geplande opnames(4) in PVR mislukt. De opnames in nPVR gelukt.

Gisteren, idem. Dan heb ik mij vandaag eens bezig gehouden met de decoder. 2x factory reset gedaan, 9 maal de stroom uitgetrokken, want de decoder wilde zelfs niet meer opstarten. Van miserie de decoder met die van de slaapkamer gewisseld, alle programmaties terug ingevoerd op de "nieuwe" (veel series) en nadien moeten vaststellen dat 2 opnames in PVR weeral mislukt waren. En wonder boven wonder de decoder die ik naar de slaapkamer verbannen had en die nu via rucus werkt, doet het weer. Ik neem Masterchef Australië op en op beide decoders (allebei V3) staat dit programma in serie geprogrammeerd. De verbannen decoder is nu aan het opnemen en de decoder die nu in de living staat kan het programma niet opnemen. Ook de 2de opname lukt niet (er zijn vandaag net 2 afleveringen die uitgezonden worden.

Kan het zijn dat een programma niet op de 2 decoders gelijktijdig kan opgenomen worden ?

Maar wat ik de laatste dagen met die opnames meemaak is niet te beschrijven. In teleboetiek wisten ze ook al geen antwoord. Eerst dacht ik dat de harde schijf van de verbannen decoder omzeep was en wilde ik hem al eens uitnemen en met het programma "HDD repair" eens controleren (advies van een collega), maar nu neemt die decoder zonder problemen op, dus is het niet de harde schijf.

Kan het zijn dat de TV-uitgang van de modem er iets mee te maken heeft ? Heeft iemand hier al ervaring mee. Het is een Bbox 2 modem en ik zit op VDSL.

Ik ga in ieder geval morgen, als er geen opnames zijn, de modem eens vervangen (heb nog een Bbox2 staan) en kijken wat het resultaat is. Ik laat iets weten als het wat opgeleverd heeft.



14 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Als je een programma op de 2 decoders wilt kunnen bekijken, kan je best nPVR gebruiken (opname op de server). De opnames verschijnen automatisch in de opnamelijst van alle decoders. Eenzelfde programma op 2 harde schijven (dus op 2 decoders) opnemen moet vlgs. mij mogelijk zijn (al zie ik er de zin niet van in). Aan de b-box2 ligt het vlgs. mij niet, maar je kunt alleszins eens een factory reset van de modem overwegen ook.
Ter info factory reset modem zie blog van ricy: http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetBbox2

waarvan ik hieronder een gedeelte gekopieerd heb uit zijn blog:


Restore to default configuration: (Bbox2 factory reset)


♦ Ofwel een Hardwarematige Reset

knopje in gaatje onderaan bbox2 met puntig voorwerp 20-tal seconden indrukken.

♦ Ofwel een softwarematige Reset
Open de BBOX Menu via de de browser
door http://192.168.1.1" target="_blank en volg de onderstaande procedure.
⇒ Menu: Advanced Settings
⇒ ⇒ Menu: Maintenance
⇒ ⇒ ⇒ click on " Restore to default configuration "
http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/10330/~/hoe-kan-ik-mijn-draadloze-b-box-resetten%3F" target="_blank


Groetjes , Elsa

@ Sinjoor72 en Elza: dit zijn toch geen antwoorden die passen bij de vragen die Elma heeft gesteld. Alvorens te antwooren, lees je best eerst de vraag goed en geef dan antwoord dat op de vraag past.

Elma wilt niet een programma bekijken op de 2 decoders, ze heeft een probleem met PVR-opnames op 1 decoder en vraagt of het misschien aan de modem kan liggen. De modem resetten is ook niet wat ze vraagt, want ze heeft een 2de modem die ze gaat inzetten. Nutteloze berichten maken dit forum onoverzichtelijk en teveel berichten maken het zoeken weer onmogelijk.

@Elma heb je al resultaat met je zoekwerk ?
Reputatie 7
Badge +1
Niet iedereen is zo slim als jij hé Mickey !Knipogen Wij zijn duidelijk "dure de comprenure". Toch vraag ik me af of de problemen bij Elma niks te maken hebben met de waarden van haar lijn. Ook weten we niet of het om HD-programma's gaat,of bij die 2 decoders de HD-functie geactiveerd is en hoeveel HD-streams ze tegelijk kan gebruiken vlgs. de TV-test. Als je niet kijkt en opneemt tegelijk (bv. als je niet thuis bent) , kan je best de decoder(s) op dezelfde zender zetten als die van het op te nemen programma (gaat natuurlijk niet als het verschillende programma's zijn van verschillende zenders).
Ook is het meestal in de planninglijst te checken of er conflicten zijn (ook in de serie-planninglijst). Er kan, bv. een x of een driehoekje achterstaan, wat op een conflict met een andere PVR-geplande opname wijst.. Series beginnen nl. niet altijd op exact hetzelfde uur. De planning neemt de starturen dan wel telkens uit de TV-gids over, maar op bepaalde dagen (zowel bij dagelijkse als bij wekelijkse series) kan die afwijkende starttijd dus een confict geven met een andere geplande PVR-opname. Daar is maar één oplossing voor: dagelijks checken en de conflicten oplossen. (bv. conflictgevende opnames in nPVR plannen).
Reputatie 7
Badge +3
Hallo allemaal,

Om te beginnen, ik heb het probleem kunnen detecteren. Het heeft me wel veel tijd en moeite gekost, maar nu ben ik zeker. Hier de vaststelling van het probleem, die voor sommigen van u misschien ook eens van pas kan komen.

Na uitvoerige tetst heb ik vatgesteld dat de 1ste V3 decoder van ongeveer 4 jaar oud (die waar ik mee opneem) niets meer opneemt in PVR als hij in sluimerstand staat ("uitzetten" met de knop op de afstandsbediening). Tot voor kort nam hij wel alles op in sluimerstand, nu dus niet meer. Ik heb het verschillende keren getest en telkens nam hij het geprogrammeerde programma niet op op in PVR.

Oplossing:

  1. een andere decoder kopen/huren
  2. decoder wisselen met die van de slaapkamer, maar dan moet ik eerst alle PVR programma's gezien hebben, anders moet ik die in de slaapkamer gaan zien
  3. decoder nooit meer af zetten.
Voorlopig hou ik het bij 3. en bekijk ik hoe het evolueerd. Het is duidelijk dat mijn 1ste decoder door zijn benen aan het zakken is, maar hij moet helemaal de geest geven eer ik hem wegdoe en dan neem ik waarschijnlijk een V4 in huur.

----------------------------

Elza, Sinjoor, jullie waren, zoals Mickey het al zei, helemaal langs de kwestie. en sinoor72 ik heb de HD-functie al van in de lente 2011 (met die grote release van de software) moeten uitzetten, want anders gaf dat problemen met het programmeren van mijn opnames. Dus hier wordt geen HD meer gekeken, we hebben een groot LCD-scherm in full HD en dat voldoet prima voor een heel goed beeld. Mijn ogen zijn toch al lang niet meer zo goed dat ik het verschil zou zien tussen HD en SD. En voor de rest, wat je vertelt, dat is al heel dikwijls hier gepost en dus ook door mij, oude rot in het vak, goed gekend. Ik ben iemand die gewoon alles opneem wat ik wil zien, omdat ik "echt digitaal" wil kijken en de slogan in het begin van Belgacom TV was toch "kijk elf waar en wanneer u zelf wilt". Dus kijk ik naar mijn programma's wanneer IK wil en dat is niet op het moment van de uitzending. Ik heb ook nog de analoge kabel, omdat ik een DVD-recoder heb, waar ik ook nog mee opneem. Vooral VTM, VT4 en 2BE, omdat die zenders hun reclamebloks wispelturig zijn en het doordraaien in een programma op BGC-TV nog niet zo optimaal is. Ook als je een film zonder reclame wilt bewaren en op DVD-schijf wilt zetten, is digitale TV nog niet geschikt.

Zaterdag heb ik eurosong nog opgenomen op DVD en een knip gezet aan het begin van elk nummer. Zo kon ik snel alle liedjes zien, zonder alle commentaar ertussen (die me toch niet interresseert) en kon ik voor mijn eigen de liedjes op hun best rangschikken. Zweden en Ijsland waren voor mij het beste, maar dat is "off topic".

Dan moet je maar in het vervolg alle vragen aan Mikey stellen als er nog problemen zijn want wij zijn daar niet slim genoeg voor blijkbaar.

Trouwens Mikey waar staat uw oplossing voor het probleem, gij die de vraag en het probleem blijkbaar zo goed begrepen hebt :-p

Mss kan je ook eens zeggen wat je vind van de uitleg van Elma zodat we ook zo slim worden als u.

voila nu heb ik ook eens mijn gedacht eens gezegd zoal jij gedaan hebt,













groetjes, Elsa
(doodgewone Belgacom Klant.)
Sent from my laptop, Blackberries and Apples are for eating
Reputatie 7
Badge +1
Beste Eva, geen enkel probleem hoor. Het lag zeker niet aan je uitleg, die was uitvoerig genoeg. Maar dat het een hardwareprobleem was, was niet écht duidelijk, maar nu wél, nu je zegt dat je oude V3 geen PVR meer opnam in standby .Als je die in huur hebt, kan je hem omruilen, anders een hernieuwde V3 kopen (125€) of ineens een V4 (225€), die heeft dubbel zoveel harde schijf (320GB), een snellere processor en dubbel zoveel RAM. Voor de rest zit je in dezelfde leefgewoonte als wij. Wij nemen ook alles (behalve het nieuws) op en kijken als het ons past naar de opnames of eventueel in chaseplay (terwijl de opname nog loopt). Ook wij hebben de analoge kabel nog behouden en gebruiken die nog om op DVD-HDD-recorder op te nemen, maar sedert nPVR mogelijk is steeds minder. Ikzelf heb "online" een V4 besteld een week geleden en laten leveren in een Kiala afhaalpunt in de buurt. Maar nog niks van gehoord voorlopig. Mijn V3 is nu ook al bijna 3 jaar oud in huur, en werkt nog perfect, maar vermits de huur opgeslagen is naar 7€ is de recuperatietijd verminderd naar 225€ : 7€ = ca. 32 maanden, wat aanvaardbaar is. Nog veel succes met je nieuwe apparatuur ! Lachen
Reputatie 7
Badge +3
Beste Sinjoor 72, Elza,

Dat het een hardware probleem zou zijn, wist ik ook nog niet toen ik deze treat startte. Dat heb ik pas vastgesteld, na uitvoerig onderzoek en testen. Daarom ook dat ik dit nu als resultaat wilde posten, zodat anderen, die misschien hetzelfde fenomeen voorhebben, geen uren, dagen moeten testen om tot dezelfde conclusie te komen.

Dat ik over onnidige posts sprak, was omdat ik hier op zoek ging naar mogelijk iemand die hetzelfde probleem had en een oplossing had, of dat Eva me iets kon zeggen, maar tussen zoveel posts zoeken is onbegonnen werk en daarom ergerde ik me aan jullie antwoorden (en mickey blijkbaar ook), omdat ik tussen de bomen het bos niet meer zag. :-(
Elma, geen probleem hoor iedereen ergert zich vroeg of laat wel eens aan iets .

Maar zo'n antwoorden zoals Mikey komen dan wel hard aan als je bedenkt dat je gratis en voor niks zoveel tijd en energie steekt om te proberen van mensen met problemen uit de miserie te helpen.

Ik was het trouwens al lang vergeten wat jij en Mikey hier gepost hadden , moest ik zo'n dingen onthouden dan zou ik al lang foert gezegd hebben en gestopt zijn met het posten van antwoorden want er zijn nog plezanter dingen dan dat in het leven hé 😉.

groetjes,

Elsa

Reputatie 7
Badge +1
Case closed zoj ik zeggen.Afgesloten
Het is ook dikwijls frustrerend, fdat dezelfde problemen fregelmatig terugkomen en je dan telkens dezelfde uitleg moet doen. Maar zoals je zegt Elma van die bomen en dat bos...,Knipogen Ik geef trouwens ook toe dat het niet altijd makkelijk is het voorgelegde probleem te begrijpen omdat er niet genoeg gegevens bekend zijn. Dat was bij jou echter niet écht het geval Elma, maar héél veel gegevens worden dan weer "overkill"....wij zijn ook maar mensen en gewone klanten met een normaal mensengeduld..(dat dus zijn grenzen kent...).
Ik zal jullie is snel even een beetje uitleg geven over die PVR en nPVR...Is wel een boterhammeke hoor :p

1e rekeningshoudingfactor = hoelveel streams heb je beschikbaar? Dit is meestal verbonden aan de kwaliteit van je snelheid 30Mbit/s = 3 streams

(1 stream is een zender of een programma dat je opneemt.)


Nu u hebt 2 decoders dus als elke TV opstaat = 1stream dus dat is een totaal van 2 streams.

Uw opnamen gebeurd dan ook nog is in serie op de 2 decoders ( serie opnamen is enkel mogelijk op HDD en niet op nPVR)


M.a.w. Als u 2x een programma opneemt op dezelfde moment op 2 verschillende decoders in serie + u kijkt terwijl op uw 2 decoders ook nog eens na een andere zender = 4 streams en dat is niet mogelijk.

Daardoor kan het dus wel is zijn dat 1 opnamen niet gebeurd door gebrek aan streams. Ik raad u dan ook aan om op de andere decoder geen serie opname te doen van het zelfde programma,maar gewoon met marge op te nemen en dan gaat die opnemen in nPVR als er netwerkondersteuning is.

Meestal is ook de eerste decoder die aangemeld wordt op uw lijn de dominante decoder. Die krijgt voorang op PVR,HD streams, en dergelijke


MVG,

Thyssen Davy

Technicus BGC
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zo'n donkergrijs vermoeden dat het aan de voedingskabel ligt, want telkens als ik de decoders wissel, blijkt het probleem in de living te zijn. Dus de decoder zelf kan het niet zijn. Nu de kabels eens wisselen. Ik laat nog wel horen als het gelukt is. Vreemd is dat de harddisk niet beschikbaar is. In de opnames staat altijd vrij O% als de decoder (zowel 1 als 2) aan de slechte kabel hangt. Bij de opstart blijft hij ook uitermate lang hangen op P103 en nadien op "welkom bij Belgacom TV" scherm.
Reputatie 7
Badge +3
PROBLEEM OPGELOST. Het was inderdaad de 12V voedingsadaptor van de decoder. Andere adaptor gekocht in teleboetiek, geplaatst en het werkt weer prima.

Ricy, kan je dit misschien bijzetten op je blog BGCTV, want ik zie dat ik niet de enige ben met zo'n probleem.

Als je decoder zotte toeren begint te doen en een factory reset niet helpt en de decoder bij de opstart geen harde schijf kan vinden (0% vrij), waardoor je niet kan opnemen in PVR, dan moet je eens nakijken of de kabels en de adaptor, van de modem naar de decoder niet defect zijn. Wissel dat deel eens en kijk of je hetzelfde probleem hebt op de andere decoder. Zo ja, nieuwe kabel en adaptor te koop in de teleboetiek.
bedankt voor uw feedback, Elma

mvg

Reageer