Is dit toeval ?

  • 29 October 2011
  • 7 reacties
  • 2423 Bekeken

Toeval of niet ?

Ik heb op een avond eens gebeld naar Belgacom (090022700) i.v.m. een technisch probleem en ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een softwarebug te melden die reeds lang aanwezig is. Ik had over deze bug nog nooit iets gelezen op dit forum.

Wat was het probleem : als je de TV-gids oproept en bijv. enkele dagen verder wil programmeren en je vervolgens op het pijltje links (links naast de ok-knop) begon te duwen om naar het juiste uur te gaan, dan bereik je op een moment het begin van deze pagina. Als je dan nog één keer op het pijltje duwde, versprong de pagina in de TV-gids. Dan zag je NIET de programma's die aansluiten op de vorige bladzijde maar die van TWEE bladzijden terug.

De BGC-operator ging dit doorgeven aan de programmeur(s) en één dag later was deze bug opgelost. Toeval of niet ? Ik denk het niet !

Proficiat en bedankt ! Het wordt alsmaar beter !

Nu jullie toch goed bezig zijn, misschien is het een niet al te grote moeite om een bijkomende aanpassing te doen. Met de knoppen ">>" en "<<" kan je momenteel één dag vooruit en achteruit springen in de TV-gids. Is het mogelijk om de knop ">>|" en de knop "|<<" zodanig te programmeren dat je in de TV-gds telkens één blad vooruit of achteruit gaat (1u30). Dat zou erg handig zijn en waarvoor reeds dank.


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Deze bug bij mij nooit opgemerkt. Ik programmeer nochtans dagelijks via de TV-gids.
Nu jullie toch goed bezig zijn, misschien is het een niet al te grote moeite om een bijkomende aanpassing te doen. Met de knoppen ">>" en "<<" kan je momenteel één dag vooruit en achteruit springen in de TV-gids. Is het mogelijk om de knop ">>|" en de knop "|<<" zodanig te programmeren dat je in de TV-gds telkens één blad vooruit of achteruit gaat (1u30). Dat zou erg handig zijn en waarvoor nu reeds dank.
Badge +1
Ik heb dit ook al opgemerkt. Dit is wel vervelend. Bij mij is dit nog niet aangepast deze bug.
Ik dacht dat het probleem opgelost was maar nu lukt het me weer niet meer om 1 blad (blok van 1u30) terug te gaan (decoder V3, --31).

Ik heb ook nog steeds geen reactie gekregen van Eva ???
Beste,

We merken dat er wat problemen zijn met de TV gids. De decoder heropstarten(kort van stroom onderbreken) lost deze problemen op. We zijn nog niet zeker wat de oorzaak is.Hoogstwaarschijnlijk heeft het te maken met het veranderen van het winteruur.

Alhoewel Hugo201 het probleem al langer voor heeft.

Kunnen jullie mij op de hoogte houden?

Mvg,

Eva van Belgacom.
Nee, het probleem is niet opgelost met een heropstart of FacR.

Ik ga het probleem nog eens opnieuw en op een andere manier proberen uit te leggen.

De TV-gids is verdeeld in blokken van 1u30 waarvan hieronder drie voorbeelden.

| 18:00 ... 19:30 (blok 1) | 19:30 ... 21:00 (blok 2) | 21:00 ... 22:30 (blok 3) |

Een voorbeeld:

Het is NU vrijdag-21:30 en je wil iets programmeren op zaterdag-20:30. Je roept de TV-gids op en je komt automatisch op vrijdag-21:30 (blok 3). Je drukt één keer op ">>" en je komt uit op zaterdag-21:30 (blok 3). Perfect normaal. Nu moet je nog één uur terug om te programmeren om 20:30 (blok 2).

.... en dan loopt het fout :

Je drukt meermaals op het pijltje "<" om naar het begin van blok 3 te gaan (21:00). Als je NU nog EEN keer drukt op "<" zou je op het einde van blok 2 moeten uitkomen MAAR je komt uit in het begin van blok 3 (18:00). Je komt NOOIT (jamais) uit in blok 2. Om toch naar blok 2-20:30 te gaan, moet je, door veelvuldig te drukken op ">", blok 1 en een stuk van een blok 2 doorlopen.

Duidelijk ? Knipogen
Reputatie 1
Ik heb deze bug ook al opgemerkt en kan bevestigen dat een heropstart het niet verhelpt, toch niet voor lang. De bug is zeker van vóór het veranderen van het winteruur, maar van na de laatste grote verandering/nieuwe look van de software. Het gekke is dat hij bij mij alleen voorkomt als ik achterwaards door de TV-gids blader, nooit voorwaards. Hij treed ook niet altijd direct op, meestal pas als ik al een tijdje in de TV gids bezig ben. Net alsof de software merkt dat ik snel doorblader en het mij wat gemakkelijker wilt maken door pagina's over te slaan: 3uur verder in één klik in plaats van anderhalf uur. Ik wou evengoed dat hij niet zo behulpzaam was, ik heb zo al wel eens programma's gemist gewoon omdat de TV-gids pagina's overslaat en ik het niet gemerkt heb.

Ik probeer achterwaards bladeren nu zoveel mogelijk te vermijden en houd de uuraanduidingen goed in het oog als ik het wel doe. Het is te doen, maar toch niet zo gebruiksvriendelijk.

Reageer