Beantwoord

Invloed Proximus TV op Internet snelheid

  • 1 December 2016
  • 5 reacties
  • 390 Bekeken

Ik ben van plan om Tuttimus (vreselijke naam) aan te schaffen. Momenteel heb ik alleen het Internet Maxi pack van Proximus. Mijn TV loopt nu nog via de Telenet kabel. Echter, ik ben een beetje bezorgd dat mijn Internet snelheid onvoldoende is. Momenteel meet ik zo'n 50/4 (terwijl ik eigenlijk 100/15 zou moeten hebben). Omdat we nogal fervente internetters zijn, vrees ik dat met toevoeging van tv het comfort sterk achteruit gaat.
Heeft iemand hier een mening over?
icon

Beste antwoord door Martin 1 December 2016, 13:40

Bekijk origineel

5 reacties

Voor het bekijken en het opnemen op harde schijf van de decoder, (niet voor V5compact dus) van één HD of één SD kanaal, mag je rekenen dat er respectievelijk 6.5 en 3 Mbits/s afgaan
bekijk ook eens de snelheid die je normaal zou moete halen op https://proximus.be/internetsnelheid
Houd er ook rekening mee dat indien je lijn al gevectoriseerd is, je van deze vectoring enekel kunt genieten als je een b-box3 hebt of een whitelisted fritz!box bijvoorbeeld.
De 'normale' snelheid is 53,9 - 4,7 Mbps, dus ik zit er dichtbij (hoewel nog steeds op de helft van de maximum snelheid die bij mijn pakket hoort). De achteruitgang lijkt mee te vallen bij gebruik TV afgaande op je antwoord. Al zou ik wel verdrietig worden als bij 4K uitzendingen (als die er al zijn) er nog meer afgaat. Ik weet niet hoe ik kan nagaan of mijn lijn al gevectoriseerd is, maar ik heb in ieder geval een b-box3.
Bedankt voor het antwoord.
Als het een b-box3 van Sagemcom is kan je een tool gebruiken om dit uit te lezen die je kan vinden op het userbase.be forum.
Hiermee kun je dit uitlezen.

Nota: even opgezocht hier downloaden

Op 4K uitzendingen daar zou ik toch nog niet te vlug op rekenen. 🙂
Leuk tooltje! Bedankt! Hier een uitdraai FYI
code:

B-Box 3 Sagem Tool v0.12.1
--------------------------
Device: B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate: 49 998 kbps
Upstream current bit rate: 4 999 kbps

Downstream max bit rate: 66 072 kbps
Upstream max bit rate: 5 879 kbps

Downstream attenuation: 19,7 dB

Downstream noise margin: 15,4 dB
Upstream noise margin: 8,0 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2
DSL profile: 8b
Estimated distance: 652 m

Proximus profile name: 50/5
Proximus DLM profile: yes
Proximus repair profile: no
De snelheid die in een pakket aangeven wordt is de snelheid waarop gecapt wordt als je lijn hogere snelheden toelaat (afhankelijk van lijnlengte/verzwakking). Als je op de proximus site zoekt staat dat daar ook ergens vermeld.
zo geeft het tool : Downstream max bit rate: 66 072 kbps dus dit is wat je lijn nu max aankan en om zeker te zijn dat je lijn stabiel zou blijven zal de modem synchroniseren op een snelheid die ongeveer 15 % eronder zal liggen.

Reageer