Internetsnelheid wordt heel traag indien er een torrent wordt gedownload.

  • 10 August 2012
  • 33 reacties
  • 1587 Bekeken

http://www.speedtest.net/result/2112574356.png 100x100

33 reacties

Ik denk dat het iets te maken heeft met het aantal upload connecties die gemaakt worden, maar hoe juist de vork in de steel steekt weet ik ook niet !

Elsa
Ik begrijp je antwoord niet helemaal. Mijn instellingen voor het uploaden van torrents staan nog steeds op hetzelfde als voordien.

Indien het dus ligt aan wat jij zegt, hoe kan ik het dan oplossen?


Laurent
ik meen dit ergens gelezen te hbben, kan je het aantal connecties in je torrent client niet instellen ergens ?

Elsa
Ja dat kan ik inderdaad instellen, nu staat dit op de standaardwaarde, 200 globaal en 50 per torrent. Het probleem doet zich ook voor met één torrent, dus in dit geval 50 connecties.

Zou dit het probleem veroorzaken en naar welk nummer zou ik dat dan moeten verlagen? Vermits ik dit probleem voordien niet had en er geen update is gekomen van mijn torrent client (utorrent), lijkt mij dat het aan Belgacom/mijn connectie ligt? Ik heb op het net gelezen over traffic shaping en blijkbaar past Telenet dit toe, mss doet Belgacom dit ook?
't is toch niet toevallig "the pirate bay" want ik geloof dat belgacom die afremt.

Met het aantal connecties is er een probleem dat als het aantal opload connecties te hoog is dat de bbox disconnecteert maar dit is niet uw probleem dat je hebt .

Elsa
Omtrent Traffic Shaping:

Voor zover ik weet past Belgacom nog altijd geen traffic shaping toe.

Groetjes, Elsa
Nee, het torrentbestand is, in dit geval, gedownload van 'isohunt.com'. Ik denk inderdaad niet dat het aantal uploadconnecties het probleem is, ik heb het aantal wat gevarieerd en dat haalde niets uit.

Heeft u, of iemand anders nog een idee?
Inderdaad over naar familie want ik ben aan het einde van mijn Latijn ;-)
Ok, bedankt 🙂 Hopelijk is er nog iemand anders die mij kan helpen want het stoort mij echt. Niet alleen duurt het veel langer voor een torrent binnengehaald is, maar ook mijn browsesnelheid is een stuk trager als ik een torrent download, bijna onwerkbaar traag.
Reputatie 1
Badge
Je download een torrent niet van de site waar je de "handtekening" vandaan hebt gehaald. Of je dus pirate bay of isohunt gebruikt speelt dus helemaal geen rol.

Die files download je van andere torrent gebruikers die dus die download beschikbaar stellen.

Telenet beperkt de snelheid van torrents blijkbaar wel, maar ik ga ervan uit dat dat bij Belgacom niet het geval is. Je kan torrents ook legaal gebruiken, dus ik zou het nogal straf vinden.

Volgens mij speelt er iets anders. Om te kunnen downloaden heb je ook een bepaalde hoeveelheid upload nodig. Dat is nu eenmaal hoe een TCP/IP verbinding werkt. Stel nu dat je een populaire torrent binnenhaalt, en dat anderen je upload dichtknijpen, dan zal je inderdaad tot de vaststelling komen dat dat andere downloads (of zelfs gewoon surfen) heel langzaam zal gaan.

Je marge in uploadsnelheid, is een pak lager dan die van de downloadsnelheid (VDSL2 werkt assymmetrisch, wat trouwens de betekenis was van de A in ADSL) (down 30 Mb/s, up 2.5 Mb/s).

Je kan dat fenomeen trouwens bekijken met een bitmeter : daar zal je dus altijd ook upload hebben bij het downloaden.

Heb hier juist een torrent binnengehaald aan een 2.5 MB/s. UIteraard verlies je die snelheid als je een speedtest draait, maar ik had nog voldoende snelheid over om vlotjes te surfen.

Ik zou dus aanraden om in je torrent software de uploadsnelheid wat te beperken (maar als je wat sympathie hebt voor de bedoeling van een torrent ook weer niet helemaal natuurlijk).

Waarom je het fenomeen nu hebt, en niet vroeger is me wel een raadsel...

Nog 1 tip : er zit een factor 8 verschil tussen een b(it) en en B(yte) : dus 2.5 MB/s = 20 Mb/s.
Bedankt maar ik beperk de snelheid van de upload reeds jaren. Deze had ik vroeger steeds staan op 10 kB/s, nu op 3 kB/s als test. Dit verandert niets aan de snelheid van de torrent of wat speedtest aangeeft dat mijn snelheid is.

Moet ik het nog lager zetten dan 3 kB/s of moet ik het probleem elders zoeken? De computer is overigens rechtstreeks via ethernet aangesloten op de bbox2.
Reputatie 1
Badge
Ik weet niet welk abonnement je hebt, maar de comfort geeft je 2.5 Mb/s (dus een 300 kB/s).

Als je het al op 10 kB/s zet, zal dat inderdaad geen invloed hebben. Het probleem moet dus effectief elders liggen.

Hier werkt het in elk geval wel zoals het hoort.

Ik kan dus ook nog opmerken dat uw sympathie voor torrentgebruik blijkbaar niet bijster groot is 😉.
@ Patrick_V Belgacom blokkeert toch " the pirate bay " ik veronderstel dat dit gerucht toch klopt ?
Badge +1
@Elsa Er zijn omwegen genoeg om nog tot deze website toegang te krijgen. Zolang een site niet offline wordt gehaalt kan je altijd nog op deze website via omwegen maar goed ik ga hier niet dieper op in.

In verband met de vraag die gesteld word: Het is logisch dat je snelheid die je al gebruikt voor een torrent te downloaden niet opnieuw kan gebruiken voor iets anders. Als je decoders aanstaan om tv te kijken zal je internet snelheid ook dalen. Het is net zoals je op een autosnelweg maar bijvoorbeeld 30 auto's per sec kunnen passeren en er passeren er al 20 dan kunnen er niet nog eens 30 passeren. (miss een slecht voorbeeld maar daar komt het op neer.)
@Patrick_V: Ik weet niet exact meer welk abonnement ik heb, maar wat ik wel weet is dat het een pack is waar TV, internet en vaste telefonie in zit en dat ik een onbeperkte downloadlimiet heb.

Nog tips om dit probleem op te lossen of neem ik best eens contact op met de klantendienst van Belgacom zelf?

@Elsa: Als ik mij niet vergis, blokkeert Belgacom de toegang tot de site 'the pirate bay', maar het downloaden van torrents via deze site. Dat is mijns inziens ook het probleem niet, gezien ik reeds torrents downloade na de blokkering en voor de problemen begonnen.
@swimmer4: Het klopt wat je zegt, maar dit is geen verklaring waarom mijn downloadsnelheid opeens vertraagd is tegenover vroeger, van 2.1 MB/s naar zo'n 300 kB/s. Daarnaast, als ik download tegen 300 kB/s en speedtest.net zegt dat er nog 3.23 Mb/s beschikbaar is, zit ik nog bijlange niet aan de maximum snelheid die mogelijk is, namelijk zo'n 30 Mb/s, maar nog maar aan zo'n 5 Mb/s... Dit lijkt mij dus geen verklaring.
als je surft naar http://192.168.1.1 wat is daar je down/upload snelheid die je afleest ?

















Downstream line rate 30200 kbps
Upstream line rate 2048 kbps
Ja dat ziet er goed uit en zal de reden niet zijn in ieder geval, ik dacht dat je eventueel op een repair profiel zou gezet geweest zijn.

ik zie dat je van een 20/2 profiel blijkbaar naar een 30/2 profiel gepushd werd maar dat is natuurlijk positief maar wel bijzaak en niks met je probleem te maken.

groetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Die pirate bay wordt inderdaad geblokkeerd, maar er zijn nog altijd omwegen om het toch te gebruiken (niet dat ik die hier uit de doeken ga doen).

Welk torrent programma gebruik je ? Voor de paar keer dat ik zoiets gebruik, doe ik dat met bittorrent (voor het ogenblik versie 7.6.1) en daarmee heb ik geen problemen.

Waarom het bij jou niet lukt is me wel een raadsel. De downloadsnelheid bij een torrent wordt ook bepaald door de peers waarvan je download. Als de som daarvan maar 300 kB/s is, dan zal je inderdaad niet sneller geraken. Maar dan is het natuurlijk niet normaal dat je voor de rest je overige ruimte niet kan benutten. Dat je vroeger bv. altijd aan 2.1 MB/s geraakt zou me ook behoorlijk verwonderen...

Kan je eens met bitmeter kijken hoeveel verkeer je effectief hebt (zowel download als upload) op zo'n moment ? En wat geeft speednet aan als mogelijke upload ? Die is evengoed belangrijk !!!

En wat is de downstream training margin die je modem aangeeft ? Als je daar krap zit, kan dat ook wel een verklaring zijn.
Idd de omwegen zijn bekend, maar dat doet inderdaad niet echt terzake.

Ik gebruik utorrent 3.2 en daar had ik tot voor kort ook geen problemen mee.

Ik geraakte vroeger niet altijd aan 2.1 MB/s, maar meestal wel, bij het downloaden van een populaire torrent. Nu, welke ik ook selecteer, ik geraak niet over de 300 kB/s.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met een 'bitmeter', ik heb het even ingetikt op google en blijkbaar is dat een soort programma dat je internetverkeer meet? Welk programma kan ik daar best voor downloaden om je de resultaten te kunnen aangeven?

Ivm de upload snelheid, als je kijkt in mijn startpost, zie je het volgende:

Als er geen torrent wordt gedownload: Download 28.50 Mb/s Upload 1.82 Mb/s Ping 30 ms

Als er wel een torrent wordt gedownload: Download 3.23 Mb/s Upload 1.68 Mb/s Ping 31 ms

Downstream training margin heb ik nog nooit van gehoord, maar als ik kijk op de link die Elsa aangaf (http://192.168.1.1/) is dat 16.5 dB.

maar als ik kijk op de link die Elsa aangaf (http://192.168.1.1/" rel="nofollow) is dat 16.5 dB.


Die uitleg kan je vinden op ricy's blog : http://bgctv.skynetblogs.be/#bboxlijnstatus

Elsa


@Elsa: Net gelezen, dan lijkt de 16.5 dB waarde mij ook in orde?
Inderdaad ja zal met 20/2 profiel op ongeveer 21 db gezeten hebben en nu hebben ze je op 30/2 gezet
waardoor je natuurlijk wat minder reserve hebt maar toch zeker nog genoeg om goed te kunnen werken.

groetjes, Elsa
Laurent,

je zegt "Als er wel een torrent wordt gedownload: Download 3.23 Mb/s Upload 1.68 Mb/s Ping 31 ms"

Dit kan normaal zijn als je dowload van een torrent bezig is en die aan 25 Mbps binnen komt

dan schiet er maar ongeveer 3,5 Mbps (3,23 Mbps) over voor je speedtest !

Elsa

Reageer