internetsnelheid valt terug op 13%


Sinds 2 maanden heeft Proximus voor ons gebouw een 'ROP' kast geinstalleerd.
Sindsdien is m'n snelheid geen 70Mbps (download) meer maar 9Mbps!
Ik heb een pack internet + TV en gebruik internet professioneel.
M'n contacten met 0800 22 800 leveren niets op. Ze zeggen me dat ze gaan testen en over een half uurtje terugbellen, maar tevergeefs....
Blijkbaar heeft Proximus alle contacten op deze ROP kast op 'repair mode' gezet....
Ook het zogenaamde contacteren per 'email' is demagogie, want er is geen email systeem, maar een Proximus gecontroleerd communicatiesysteem dat enkel 1-richting communicatie toelaat en het dossier 'sluit', ook als het probleem niet opgelost is.
Wel kwam er feedback per 'email' dat 'standaard inhoud' bevat die niet relevant en niet correct is. Op deze email reageren wordt niet beantwoord.
Toen ik er in slaagde om telefonisch iemand aan de lijn te krijgen, zei die me dat er een brief met credit nota gestuurd is, maar die heb ik na meer dan 1 week nog altijd niet ontvangen.
De enige formele communicatie, waarbij de klant een bewijs heeft van z'n klacht is schriftelijk.
Ten einde raad ben ik nu bij de ombudsman te rade gegaan, want bij Proximus krijg ik geen gehoor.
Heeft iemand een tip om redelijke internetsnelheden te bekomen?

32 reacties

er zitten hier techniekers op het forum die inside info kunnen opvragen, zoals o.a "Techno Turlinckx"die kunnen de parameters van je lijn opvragen die zullen je het best kunnen verder helpen denk ik en ook "
perron-geluk" zie hier bv waar hij voor iemand deze lijn gegevens opgevraagd heeft:
https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/snelheid-internet-comfort-33781?postid=541311
Badge +4
Gebruik je een Bbox3 of een Fritzbox ?
Ik weet wel waar je naartoe wilt, of van waar je komt :-))
Maar je mag niet vergeten zelf al heeft hij een F!B in dienst ipv een bbox3 , dat het pas gebeurd is sinds ze een nieuwe ROP geïnstalleerd hebben.
Op Userbase zijn er inderdaad ook veel die het hebben over terugval met types van F!B
maar dan zou hij het toch in de oude ROP ook moeten voorgehad hebben, ik zou eerder denken dat er iets in die nieuwe ROP nog niet 100% in orde is

Stefan als je daar over wilt lezen ivm fritzbox en terugval, kijk dan ook eens hier -> klik hier enfin indien het u moest interesseren 😉
Badge +4
Ook als er teveel niet compatible modems op een ROP zitten kan men ook een fallback profiel krijgen...
Enige optie om mogelijk weg te raken van een repair is een nieuwe TBF opstarten en op hoop van zegen.
Dat kan hij altijd proberen en kan geen kwaad bellen naar 0800 22 424 om deze TBF op te starten (zie voor wat uitleg -> klik hier
Alhoewel er op de oude rop dan toch ook te veel niet compatibele modems moeten gezeten hebben,
maar hij zal wel zien wat het resultaat geeft van de TBF
Reputatie 3
Badge +1
er zitten hier techniekers op het forum die inside info kunnen opvragen, zoals o.a "Techno Turlinckx"die kunnen de parameters van je lijn opvragen die zullen je het best kunnen verder helpen denk ik en ook "


Het is mij helaas sinds kort verboden om nog persoonlijke info op te vragen aan klanten (ja, ik weet het. Het is stom).
Dus helaas kan ik uw lijn niet uitmeten. Maaaaaar....

er zijn 2 oorzaken waarom je op 9Mb staat:

- ofwel heb je een modem die niet compatibel is met vectoring (oude bbox2 met oude firmware of een niet Proximus modem met foute firmware)
- of je hebt een "stub" (aftakking na je eerste stopcontact) op je lijn en TBF (automatisch kwaliteitsprogramma) heeft dit gedecteerd.

Je oplossing is zowizo contact opnemen met Proximus zodat de technische dienst je lijn kan uitmeten en indien nodig een technieker sturen.

Ik hoop dat mijn uitleg begrijpbaar was 🙂
- of je hebt een "stub" (aftakking na je eerste stopcontact) op je lijn en TBF (automatisch kwaliteitsprogramma) heeft dit gedecteerd.
dit zal wel niet het geval zijn bij Stefan aangezien het pas bij de nieuwe ROP gebeurd is of hij zou dan juist iets aan zijn binnehuis installatie moeten veranderd hebben.

- ofwel heb je een modem die niet compatibel is met vectoring (oude bbox2 met oude firmware of een niet Proximus modem met foute firmware)
in dit geval kan je het volgende doen : -> klik hier

Bij het in dienst stellen van een gevectoriseerde ROP worden inderdaad modems die niet voldoen aan de norm op een lage lijnsnelheid gezet om de ander klanten die wel met een modem die aan de norm voldoet op vectoring te kunnen zetten, bepaalde types van fritzbox met de juiste versie software voldoen aan deze norm (whitelisted)
BBOX2 met de recente software voldoet ook aan deze norm, alleen kan die niet van het voordeel van vectoring genieten (vector friendly modem)

Het is mij helaas sinds kort verboden om nog persoonlijke info op te vragen aan klanten (ja, ik weet het. Het is stom).
Dus helaas kan ik uw lijn niet uitmeten.

Nochtans mag "perron-geluk" dit blijkbaar dan nog wel doen ?
zie:-> https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/snelheid-internet-comfort-33781?postid=541311
StefanS: zie ook naar de uitleg hier -> Vectoring implementatie in drie stappen
Reputatie 3
Badge +1
Het is mij helaas sinds kort verboden om nog persoonlijke info op te vragen aan klanten (ja, ik weet het. Het is stom).
Dus helaas kan ik uw lijn niet uitmeten.


Nochtans mag "perron-geluk" dit blijkbaar dan nog wel doen ?
zie:-> https://nl.forum.proximus.be/internet-installatie-configuratie-10/snelheid-internet-comfort-33781?postid=541311


Hij mag dit helaas ook niet meer. Ik heb een uitgebreide e-mail laatst ontvangen waar in stond dat het niet meer mocht.
Enkel "Community Medewerkers" mogen dit.

Persoonlijk vind ik het jammer want mijn meetinstrumenten zijn super handig in het bepalen van probeem. Ik moet jullie nu helpen met mijn handen op mijn rug gebonden :(

Maarja, regels zijn regels.
je zegt "Ik moet jullie nu helpen met mijn handen op mijn rug gebonden"

Zoals ik al jaren doe :-))))

Trouwens bijna alle forumleden hier kunnen aan geen inside info raadplegen en moeten hun mosterd ergens anders halen.
Ik vraag mij trouwens af of dit een goede beslissing is die PX neemt, en dan gaan ze nog verschieten zeker dat er velen naar het bevriend forum gaan overlopen waar dit wel nog kan, begrijpen wie begrijpen kan :8

PS: Als grote taalpurist 😉 moet ik je mededelen dat het niet zowizo is maar sowieso :-)))) ik moest je toch eens kunnen terugpakken hé :lol:
Nog iets anders, ik den k me nog te herinneren dat je wel het onderscheid kunt maken tussen de terugval lijnsnelheid bij niet vectoring compatibele modems en een stub.
Ik dacht dat bij een stub het iets van 7,5 Mbps was, corrigeer mij als ik verkeerd ben.
Gebruik je een Bbox3 of een Fritzbox ?
B-Box2..... maar de enige wijziging die gebeurt is, is die door Proximus: een nieuwe connectiekast (met FO)
Ook als er teveel niet compatible modems op een ROP zitten kan men ook een fallback profiel krijgen...
Enige optie om mogelijk weg te raken van een repair is een nieuwe TBF opstarten en op hoop van zegen.

Wat is een 'TBF'?
Badge +4
Mogelijk heeft je Bbox2 nog oude firmware.
Bellen naar 0800 22 424 om deze TBF op te starten , maar denk dat je toch best vraagt voor een Bbox3 , ook voor als er vectoring aan te pas komt.
klik hier
StefanS: zie ook naar de uitleg hier -> Vectoring implementatie in drie stappen
Bedankt! Blijkbaar kan m'n B-Box2 enkel in 'Vectoring-friendly' mode werken. Best dus een B-Box 3 die full vectoring aankan aanschaffen? Kan die trouwens aangekocht worden tegen een redelijk bedrag ipv gehuurd?
Badge +4
Je krijgt een Bbox3 altijd gratis in bruikleen ! 😉
Dat kan hij altijd proberen en kan geen kwaad bellen naar 0800 22 424 om deze TBF op te starten (zie voor wat uitleg -> klik hier
Alhoewel er op de oude rop dan toch ook te veel niet compatibele modems moeten gezeten hebben,
maar hij zal wel zien wat het resultaat geeft van de TBF


Heb het nummer gebeld, TBF was gestart, heb 25 min gewacht, heb dan stekker uit decoder gehaald, heb 5 min gewacht, steker terug ingestoken, decoder gestart, TV kwam online, maar geen TBF report..... hoe weet ik nu wat het resultaat was?
Badge +4
Een speedtest doen om te zien of je nog op 9 staat of meer snelheid haalt ;)

https://www.ziggo.nl/speedtest/
Je krijgt een Bbox3 altijd gratis in bruikleen ! ;-)
ah ja, inderdaad, het is de decoder die me €8/maand aan huur kost..... en die kan waarschijnlijk niet aangekocht worden aan een gunstig tarief....
Een speedtest doen om te zien of je nog op 9 staat op meer snelheid haalt ;)

volgens de speedtest van m'n router nog steeds 9.... maar moet die B-Box2 ook niet gereset worden om zich aan te passen?
Badge +4
Je kan altijd proberen te resetten, maar of dit gaat helpen ?
Ik denk dat je beter een PX winkel binnen gaat en vraagt voor een omruiling naar een Bbox3 omdat de Bbox2 niet compatible is met vectoring en dat je een fallbackprofiel hebt van 9
Een speedtest doen om te zien of je nog op 9 staat of meer snelheid haalt ;)

https://www.ziggo.nl/speedtest/

3,93Mbps volgens de ziggo speedtest..... dit in tegenstelling tot wat m'n B-Box2 me zegt (9Mbps).
Je kan altijd proberen te resetten, maar of dit gaat helpen ?
Ik denk dat je beter een PX winkel binnen gaat en vraagt voor een omruiling naar een Bbox3 omdat de Bbox2 niet compatible is met vectoring

ok, ga ik doen!
Badge +4
Kijk eens wat PX zegt op uw adres qua snelheidl op deze link ?

http://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/producten/r-orphans/speedtest-internet-connectie.html
Je kan altijd proberen te resetten, maar of dit gaat helpen ?
Ik denk dat je beter een PX winkel binnen gaat en vraagt voor een omruiling naar een Bbox3 omdat de Bbox2 niet compatible is met vectoring en dat je een fallbackprofiel hebt van 9

neen, resetten (stekker uittrekken, 10 min wachten, terug insteken, ....) van B-Box2 heeft niets veranderd....

Reageer