Internet op laptop bij Comfort Pack

  • 3 August 2012
  • 5 reacties
  • 260 Bekeken

Wij hebben onlangs een Comfort contract afgesloten, waarbij de verkoper ons mondeling GARANDEERDE dat we overal van internet gebruik zouden kunnen maken via Belgacom Fon. Dit is voor ons belangrijk gezien we vaak aan zee verblijven. In de Belgacom-winkel in Nieuwpoort wist men ons echter te vertellen dat Belgacom Fon nog vrijwel nergens in Nieuwpoort werkt, dus zagen we ons genoodzaakt om een 3G stick aan te kopen. Kostprijs 50€. Toch niet zo gratis om te beginnen dus...

Nu probeer ik te achterhalen hoeveel volume er inbegrepen is in het Comfort Pack, maar de Belgacom Telecom News van het eerste kwartaal 2012 noch jullie website zijn daar erg duidelijk in. Is er überhaupt een bepaald volume per maand inbegrepen? Ik ben vorige maand nl. amper 3u online geweest (normaal surfgedrag) en toch wordt er al 8,09€ aangerekend. Is het mobiel internet met het Comfort Pack gratis tijdens weekends en op feestdagen?

Belgacom Gratis Internet Overal... sorry, maar dit kunnen jullie op dit moment volgens mij NIET waarmaken, dus misleidende reclame!!!

5 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Comfort Pack met wat erbij? telephony of TV ? maakt net écht uit hoor, dat is altijd 250MB gratis volume. Maar heb je bij die USB-3G-stick een gratis datasim gekregen ? wat die moet je dan eerst activeren op het systeem, anders surf je aan "Access time" tegen 0,42€ p. 5 minuten. En dat kan al snel oplopen, want bij elke korte connectie van een paar seconden heb je dan 5 minuten aan je been. Bv. bij mails downloaden heb je maar een aantal seconden nodig of om er een te sturen. Ook zoeken sommige programma's je locatie met GPS om de zoveel minuten. Je kunt dan best op een website geconnecteerd blijven zodat de verbinding niet verbroken wordt om te vermijden dat je sessie van 5 minuten afgebroken wordt en maar 5 seconden duurt.
Ook moet je om op FON te kunnen surfen, eerst een FON-account aanmaken in de E-services, en ook best je FON activeren op je modem b-box2 al is dat voorlopig niet nodig). FON hospots zijn immers gewoon de b-box2-modems van andere klanten die geactiveerd zijn op FON. Ik zou niet weten waarom er in Nieuwpoort geen klanten met geactiveerde modems zouden zijn. Je moet dan wel op Wifi durfen en je 3G-dataconnectie uitzetten, maar je kunt het bij de USB-3G-stick horende Vodafone Mobile Boradband software op je laptop installeren en zo instellen dat altijd de beste connectie genomen wordt. Je kan hier ook monitoren hoeveel data je al gebruikt hebt;
Je kan ook in de E-services checken of er al een account voor het nummer van je (gratis) datasim bestaat onder Mobile Internet laptop/tablet limited. Zoniet is je datasim nog niet geactiveerd.
Als je al een datasim had van voor je overstap naar Internet Comfortpack, en je die enkel voor free Weekend gebruikte, moet je dat eens met de klantendienst opnemen om die over te zetten naar dat gratis Internet Overal van je pack (250MB). Overschrijdend verbruik (boven de 250MB) wordt wél aangerekend tg. 0,10€ p. MB. En 250MB is niet overdreven veel op een laptop.
Merci Sinjoor72. 't Is Comfort Pack Telephony + Internet + TV, dus redelijk volledig, zou ik zo denken? Gratis datasim idd ontvangen én gekoppeld aan dit abonnement, het nummer staat ook vermeld op de factuur en in ons gebruikersprofiel. Duurde sowieso 2d vooraleer die datasim geactiveerd was. Volgens mij surfen we dus niet aan "access time"(?). Bedankt voor de tips, het komt er dus op aan om zo lang mogelijk met een website verbonden te blijven en pagina's niet te snel dicht en weer open te klikken? Maar met deze formule hoort dan wel "Free Weekend", of niet?

Kan je ergens nakijken welk gebruik ongeveer overeenkomt met 250MB? De USB-stick/datasim geeft een teller weer, maar die werkt volgens mij niet zo accuraat. Je ziet het verbruikte volume wel toenemen per seconde/minuut (tijdseenheid dus), maar als je een foto uploadt lijkt het volume niet te stijgen - hoe valt dat te verklaren?

FON-accounts aangemaakt op zowel laptop als smartphones en op verschillende locaties in Nieuwpoort geprobeerd. Soms lukte het héél even, maar nolang genoeg om een mailthe te versturen bvb. Volgens de dame in de Belgacom-winkel ligt dat aan het feit dat er in Nieuwpoort veel 2e verblijven zijn, waar de mensen niet per sé een internetaansluiting en b-box2-modem laten installeren. Maar er wonen daar ook toch permanent mensen en er zijn toch voldoende handelszaken etc? Ik vind het ook nogal een bizarre redenering... Nu is het wel zo dat de Proximus-dekking aan dat stukje kust niet optimaal is, kan dat er mee te maken hebben?

Veel vragen, ik ben dan ook een complete leek op dit vlak, maar ik weet graag waar ik aan toe ben en aan welke kosten ik me kan verwachten. Er werd "gratis internet overal" voorgespiegeld en dat blijkt niet mogelijk te zijn, dus beetje gefrustreerd ook wel :-(


Reputatie 1
Badge
Je kan je verbruik ook in de gaten houden met de e-services. Er bestaan ook software-pakketjes om het netwerkverkeer bij te houden (zoals DU-meter of het gratis bitmeter), maar dan moet je wel zorgen dat je enkel die "netwerkkaart" (je stick dus) bijhoudt.

250 MB is wel snel op : dus best zoveel mogelijk Wifi gebruiken. Die FON werkt met de modems van Belgacom-klanten (is een gewone Wifi verbinding, onbeveiligd,maar wel volledig apart van je eigen netwerk : dus die FON zorgt niet voor een beveiligingsrisico). De proximus-dekking doet daar niets aan.Maar omdat die Wifi-modems een geen al te groot bereik hebben, is het niet altijd simpel om een FON te vinden.

Er bestaat wel een Google-map met waar je FON's kan vinden (in hoeverre die up to date is, weet ik wel niet) : http://support.nl.belgacom.be/app/answers/detail/a_id/15442/~/kaart-van-de-fon-hotspots-in-belgi%E3%AB-en-in-het-buitenland

Reputatie 7
Badge +1
Lies, mijn aanbeveling om je verbinding open te houden, was maar bedoeld om de volle schijf van 5 minuten te kunnen benutten ingeval van"Access Time" en niet als je op datavolume surft natuurlijk, want dan telt enkel het verbruikte datavolume, zowel down-als upload. je hebt ook duidelijk je 2 FON-accounts aangemaakt en geactiveerd. De situatie in Nieuwpoort ken ik niet, maar bij mij in landelijk gebied valt dat nogal mee. Met de Wifi op registreert mijn smartphone regelmatig FON-hotspots met een ping geluid.
Maar nog een "belangrijke" vraag. Heb je voor je smartphone een apart Mobile Internet on GSM abonnement Start, Comfort of Favorite? Want als je dat hebt, kan het gratis volume zowel aan je smartphone als aan je datasim gekoppeld worden. Het is zelfs zo dat dan alle dataverbruik (is bij mij zo) van zowel je smartphone als van je datasim van je GSM-volume afgaat, en dat het "gratis" volume eerst wordt aangesproken als je GSM-volume is opgebruikt. Je kunt dat op je smartphone ook met de Hello app. checken. Ik heb vorige maand eens al mijn GSM-volume (Comfort met 250MB) opgebruikt, zowel met mijn tablet via tethering van mijn smartphone als mobiele hotspot als met een USB-3G-stick op mijn PC. En toen begon automatisch het gratis volume van 100MB (in oud pack) te lopen. je kunt ook je smartphone dus als hotspot instellen en je laptop op Wifi gebruiken, die ontdekt dan je smartphone als hotspot. Je gebruikt dan al zeker eerst je GSM datavolume met je laptop. Je verbruik kan je dus ook checken op de E-services onder "mijn factuur&verbruik" en dan rechts je verbinding kiezen.
Nog een tip: overschrijding van het volume kost bij Mobile Internet Comfort en Favorite op GSM maar 0,03€ per MB, bij overschrijding van het gratis volume kost dat 0,10€ p.MB.
@ Sinjoor72 en Patrick V: Bedankt voor de hulp, FON Hotspots in Nieuwpoort vindt je ook via deze up-to-date link : http://maps.fon.com/nl

@ Lies : Installeleer onze gratis Hello! Applicatie zodat je zelf het verbruik kunt opvolgen!


Met vriendelijke groeten,

Eva

Reageer