Internet op boot in Gent

  • 12 January 2016
  • 7 reacties
  • 733 Bekeken

Alle providers van internet maken reclame dat iedereen over internet kan beschikken maar dit blijkt toch niet zo. Vrienden van mij wonen in Gent op een boot en hebben hun adres daar. En liggen er meer dan zes maanden aan de kaai. Ze zijn niet alleen want er liggen verschillende boten. Internet via wifi lukt af en toe. Al een paar keer hebben ze een provider uitgenodigd om eens langs te komen om over hun probleem "internet" te praten maar tot hier toe hebben ze hun kat gestuurd. Ze zitten natuurlijk met verschillende vragen. Wat zijn de mogelijkheden of zijn er die niet?

7 reacties

je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om via mobiele netwerken 3g/4g te werken
en kan je zelf dan via => Mi-Fi met je toestellen op Wi-Fi werken.
Natuurlijk is dit een duurdere oplossing dan via een wifi (internet) abonnement
Enfin ik geef je dit maar mee ter info
Reputatie 7
Badge +3
Chrislen, je zegt dat er daar meerdere potentiële klanten zijn voor internet. Hebben die al eens gezamenlijk met iemand van de Teleboetiek gesproken ? Als er meerdere mensen een aansluiting willen, moet daar toch een oplossing voor zijn. Ik adviseer dus van even langs een teleboetiek te gaan en het probleem voor te leggen.
Reputatie 4
Badge +1
In Gent heb ik reeds oranje Proximus kabel gezien op de kaaimuren naar waterdichte kast gemonteerd op de kaaimuur. Van daaruit zijn er dan losse overspanningen naar aangemeerde boten. Maar misschien kan het nog eenvoudiger door simpelweg de modem te laten monteren in de waterdichte kast en de afstand naar de woonboot overbruggen met Wifi.
Het grootste obstakel is m.i. de opstelling van de kastjes waarin de invoerkabel eindigt en gebeurllijk ook de modem gemonteerd wordt. De Wifi via VDSL2 (tot 3 HDTV) zou zelfs, in der minne, kunnen gedeeld worden met 3 booteigenaars.
Grote vraag is echter of stad Gent én AWV (Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Waterwegen & Zeekanaal) hiervoor vergunningen willen afleveren.
Het gevaar op een kasten-wildgroei in alle mogelijke geuren en (verroeste) kleuren is reëel en storend voor de soms geklasseerde natuursteen-kaaimuren.
Indien er reeds een vergunde kast bestaat aan de wal voor bv. Electriciteit kan die alvast bijkomend benut worden om de de Proximus invoer te laten afmonteren.
Het is geen standaard oplossing maar mits inzet en bezieling van alle partijen zijn er m.i. duurzame oplossingen mogelijk.
Bedankt allemaal voor het antwoord. Misschien moeten ze zich wenden tot de stad Gent als ik het zo lees. Onze vrienden liggen aan de Wiedauwkaai en blijkbaar is er niemand bereid om een kabel onder het wegdek door te trekken.
Bestaat er bv niet een mogelijkheid om het wifisignaal te versterken daar ( de boten liggen lager dan het wegdek). En veel firma's van in de omgeving delen hun wifi verbinding niet dus ook de mogelijkheid om via fon de surfen is er ook niet. Vroeger bestond er een provider die via radiogolven maar deze is blijkbaar uit de lucht. Misschien een gat in de markt gevonden?
Reputatie 4
Badge +1
De rijweg dwarsen voor slechts één boot is inderdaad héél duur maar kunnen jullie niet vooraf eens polsen hoeveel woonbooteigenaars er een aansluiting zouden nemen?
Privé-Wifi versterken (is eigenlijk opnieuw regeneren vanop extra punt binnen de woning/bedrijf) kan d.m.v. allerhande apparaatjes.
Het FON signaal versterken/regenereren kan bij mijn weten niet.
nb: om een gat in de markt te dichten moet u hiervoor +/-10% klanten weten te vinden en die zijn er in België niet.
je zegt: Het FON signaal versterken/regenereren kan bij mijn weten niet

Ik weet niet waarom dit niet zou kunnen, is dat dan geen wifi signaal gelijk een ander? ik weet het ook niet juist, zou het eens moeten opzoeken!
Reputatie 7
Badge +3
Je kan het FON signaal pas gebruien als je zelf een internet aansluiting hebt. Dan kan je gebruik maken van FON, nadat je je ingeschreven hebt. Je gebruikt eigenlijk je eigen ADSL/VDSL op de modem van een andere klant in de buurt.

Reageer