Ik zou rechtstreeks beeld willen heb van belgacom tv op mijn tv

  • 21 February 2011
  • 10 reacties
  • 2319 Bekeken

Ik heb een samsung led tv en mijn decoder is aan gesloten met en hdmi kabel maar als ik tv aan doen en dan mijn decoder of anders om vind mijn tv belgacom tv niet rechtsstreek maar als ik op mijn afstandsbediening van tv of belgacom op de knop souce of bronlijst druk dan krijg ik wel beeld.Is dit normaal gaat dit niet rechtstreeks

Dank u

10 reacties

Reputatie 2
Badge
Dit probleem heb ik ook met mijn Belgacom en Panasonic. Oplossing: mijn TV kan ik instellen om altijd vast op source HDMI te staan.
Reputatie 7
Badge +1
Alleen via scart wordt een signaal gestuurd naar de TV dat de ingang op de TV afdwingt. Niet via HDMI.

Antwoord van Eva op een vraag van mij;

Indien u een apparaat start dat met een scart verbonden is geeft dit apparaat een signaal aan de tv waardoor u tv reageert en deze op de AV post zet. HDMI heeft deze functie niet. De voorrang van de scart kunnen we hier dus niet vermijden aangezien er geen mogelijkheid is deze functie uit te schakelen.

Mijn vraag was toen wél waarom de TV altrijd op scartingang sprong i.p.v. op HDMI, omdat ik zowel direct via HDMI als met scart via DVD-HDD-record (doorgelust) met de TV verbonden ben. Heb nog niet geprobeerd of het gaat als ik de scart uittrek. Kan op mijn Samsung TV oook vaste ingang kiezen, maar dat lukt enkel als je de TV zelf opzet, niet als je hem met een van de 3 timers start. Dan dwingt de decoder de scartingang af.
Kijk of je de default ingang niet kunt instellen op uw tv.

Ik heb ook één van de eerste generatie LEDs van Samsung, en de mijne springt default naar de ingang die actief stond bij het afsluiten.
Reputatie 7
Badge +1
Bij de nieuwste generatie LED's is er zelfs geen SCART-ingang meer. Heb nog een LCD HD-ready van 3 jaar geleden, met 2 scarts en 3 HDMI's (één aan de zijkant).

Maar het HD-resultaat is best goed.

HDMI is zeker iets beter dan via scart voor beeld, en vooral (bij mij) voor geluid dat op scart wat vervormd is. maar HDMI krijgt geen prioriteit bij het opstarten als er ook een scart met de decoder verbonden is. Je mag instellen wat je wilt. Ik moet dus ook altijd naar HDMI verzetten bij opstart TV (kan met afstandsbediening decoder met de grijze knop onder de channel + en - knoppen). Hij gaat dan wél via scart2 (ex2) naar HDMI1, dus 2 maal duwen.
Reputatie 2
Badge
"Alleen via scart wordt een signaal gestuurd naar de TV dat de ingang op de TV afdwingt. Niet via HDMI."

Vreemd mijn HDMI switch kan dat blijkbaar wel.
TV instellen op source (bron) hdmi,daarna moet je echter bij het weer aanzetten
met de afstansbediening TV, ook je decoder aanzetten met de afstandsbediening
decoder, hierna je keuze maken/bevestigen voor digital tv,spijtig, maar het is zo, hier een samsung eu 37 c6100 led tv,grts
Reputatie 7
Badge +1
De mijne een LCD LE37R82B HDready van september 2007 (kostte toen 1.450€...véél geld en een 40' of 42' was toen amper betaalbaar). Idem dito voor direct starten op HDMI. Maar ik gebruik de afstandsbediening van de TV nog enkel voor instellen van beeldformaat of geluid of voor de timers. De rest (behalve het oproepen van subpagina's in teletekt) kan allemaal met de afstandsbediening van de decoder als je die compatibel maakt aan je TV .Voor de rest zéér tevreden.

Het rare is, dat ik teletekst wél kan oproepen met de afstandsbediening van de TV als de digitale BTV via de scart binnenkomt, niet als hij op HDMI staat. Dan komt er op "niet beschikbaar"...en moet je verder met die van de decoder. Picture in Picture werkt ook alleen maar met HDMI.
Ik dank u allemaal voor de uitleg.

eddy
Beste eddy .1052,

Het antwoord op je vraag is hier al enkele keren de revue gepasseerd, dus ga ik dit niet nogmaals herhalen ;)

"Het rare is, dat ik teletekst wél kan oproepen met de afstandsbediening van de TV als de digitale BTV via de scart binnenkomt, niet als hij op HDMI staat. Dan komt er op "niet beschikbaar"...en moet je verder met die van de decoder."

Feitelijk is dit normaal. Het teletekstsignaal wordt aan de televisie doorgegeven via het VBI. VBI is analoog en zit dus enkel op de SCART. Als je teletekst oproept via HDMI, zal de decoder zelf zorgen voor de decodering van de teletekstgegevens.

Met vriendelijke groeten,

Eva,
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt voor de uitleg Eva. Je leert hier altijd iets bij...;)

Vind het alleen nog jammer dat je niet in de subpagina's van de teletekst kunt bladeren met de afstandsbediening van de decoder. Of is daar ook een oplossing voor ?

Reageer