Skip to main content
Sinds enkel dagen krijg ik spamberichten van Skynet (komende van de Filipijnen, India) op mijn privé skynet mailadres (ik ZOU cadeaubons gewonnen hebben ten bedrage van 500 en 1000 Euro).

Dit is zeker spam want ik speel nooit mee met spelletjes via het internet.

Ik krijg ook zo'n rare mails binnen van NMBS, Hubo, Carrefour en andere grote bedrijven met afzender uit India, Filipijnen, Duitsland, enz.

Maar dat ik nu van Skynet bestookt wordt met zo'n mails vind ik er toch over.

Ik ben waarschijnlijk niet de enige die zo'n mails binnenkrijg? Wat doe ik er mee? Ik doe ze nooit open en delete ze, maar ik heb schrik dat 1 van mijn gezinsleden eens per ongeluk gaat openen ..en welke gevolgen zal dit dan hebben?

Proximus/Skynet/bELGACOM kunnen jullie hier iets aan DOEN?
Dag Peter, zoals in het email adress staat dat je de mail verstuurd is deze niet van skynet.



Maar van reply@jen58.arbitrarch.net.



Dit is geen email van skynet en geen skynet adres.



Dit zijn pogingen tot phishing en hier kunnen wij niets aan veranderen.



https://nl.wikipedia.org/wiki/Phishing
Peter, je moet voorkomen dat de "vissers" een bevestiging krijgen dat je adres écht is, of in gebruik is.

Dus de leesbevestiging in je app afzetten, best niet lezen maar zeker nooit trachten uit te schrijven.



Zie ook: https://nl.forum.proximus.be/de-praatbarak-5/je-beloning-is-hier-vanwege-skynet-lijkt-mij-phishing-te-zijn-40536/index1.html#post584780
Proximus is op de hoogte van phising mails en probeert iedereen hiervoor te waarschuwen:

www.proximus.be/phishing.html

▬ via facebook: https://www.facebook.com/pxscsirt)

▬ via twitter https://twitter.com/ProximusCSIRT/



Je mag deze mail forwarden naar:

abuse@proximus.com

met de oorspronkelijke afzender in het bericht,

zodat Prox de nodige stappen kan ondernemen.

Best nooit verder klikken in verdachte mails ... hier info:

▬ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing.html
Opgelet om de echte verzender te weten te komen moet je de mail headers bekijken. Hier kan je zien hoe dat je mail headers zichtbaar kan maken: https://helpdesk.easyhosting.nl/index.php?/Knowledgebase/Article/View/190/3/e-mail-headers-weergevenbekijken Je mag je niet baseren op de afzender wat je te zien krijgt wanneer je de mail gewoon opendoet in het from/van veld, dit kan gemakkelijk gespooft/vervalst worden. Enkel wanneer je de mail headers bekijkt kan je zien welke weg de SPAM/phising mail heeft afgelegd: mail servers die de bewuste mail afgelegd heeft van de afzender tot jouw mailbox . Hier een klein praktisch voorbeeld (waar ik een SPAM mail gekregen had van jozef@europesegoudstandaard.com maar in werkelijkheid werd de mail verstuurd van de mail server van Amazon: from a3-8.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com ([54.240.3.8]) van een header :



De belangrijkste zaken in een mailheader zijn received from (zender) en by (ontvanger). Dit geeft weer van welke mail server de mail verstuurd heeft en welke mail server ontvangen heeft.



Received: from a3-8.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com ([54.240.3.8]) (werkelijke mail server van de verzender van SPAM

by mx101.skynet.be with ESMTP/TLS/AES128-SHA; 04 Jan 2017 19:05:41 +0100 (ontvangen door de mailserver van Skynet/Proximus)



Received: from mailgate121.isp.belgacom.be ([195.238.20.53])

by mailfep009.skynet.be

(InterMail vM.8.04.03.21.1 201-2389-100-165-100-20151028)

with ESMTP

id



In de voorbeeld werd de verzonden SPAM (a3-8.smtp-out.eu-west-1.amazonses.com ([54.240.3.8]) mail ontvangen op 4 januari 20:05 door mx101.skynet.be. Nadien werd de mail verstuurd naar mail gateway server Proximus (mailgate121.isp.belgacom.be ([195.238.20.53] en nadien naar 1 van der verschillende mail servers (mailfep009.skynet.be) die gebruikt worden om de mail te versturen naar uw mailbox.



Welk mail programma gebruik je? De meeste mail programma's hebben al een mogelijkheid om ongewenste mails te blokkeren. Wanneer je een internet beveiligingssuite gebruikt, zit er ook anti-spam/phising module in. Welk beveiligingsprogramma gebruik je? Liefst de volledige naam bijvoorbeeld ESET Smart Security, ...
Nog een kleine aanvulling je moet de originele mail als bijlage doorsturen naar abuse omdat dan de mailheaders worden opgeslagen. Door de originele mail te openen en deze dan via bestand,opslaan als bestand te kiezen en vervolgens dit opgeslagen bericht als bijlage te versturen naar abuse. Die Proximus kan gebruiken zodat deze mails niet meer doorgestuurd geraken naar Proximus mailboxen. De oudste gebeurtenis staat altijd helemaal onderaan in de mail header (via welke mailservers de spam/phising mail vertrokken is).
Peter , heb je Norton van Proximus ?

Reageer