Hoog oplopende kosten mobiel internet

  • 22 May 2012
  • 4 reacties
  • 541 Bekeken

Heb gisteren een smartphone Nokia Lumia 800 gekocht

en ben er al wat mee bezig geweest om het toestel te leren kennen, maar blijkbaar moet ik nog veel leren.

Van Proximus heb ik al snel 2 sms'jes gekregen met de melding dat ik al 6 uur heb opgebruikt (nochtans misschien maar een uurtje gebruikt)

Na telefoon met helpdesk blijkt dat ik deze morgen al een rekening had van 58 euro !!!!

Ik dacht nochtans dat ik enkel ingelogd was op mijn eigen wifi en dat het dus gratis was
Blijkbaar was dit niet zo en was ik niet ingelogd op wifi
Kan ik het toestel zo instellen dat ik enkel op wifi kan ? (tenzij ik opteer voor andere toegang)
Als ik op instellingen ga, dan op wifi - staat er dat wifi ingeschakeld is
Ook staat er dat fon belgacom open staat

Wie kan me verder helpen met de instelling

Het beste zou zijn dat ik naar de winkel ga, maar kan pas binnen een paar dagen

4 reacties

Je moet eens kijken bij Instellingen, mobiele netwerken, en dan dataverbruik uitvinken.
Reputatie 7
Badge +1
Ik heb dat ook gehad in het begin. Zonder Mobile Internet on GSM wordt je "time-based" aangerekend d.w.z. 0,42€ per schijf v. 5 minuten, maar dat is erg misleidend hoor ! Als je GSM/smartphone bv. met bepaalde toepassingen/apps. regelmatig een verbinding met het internet maakt (er zijn er zo nogal wat, zeker als er GPS bij komt zien), dan kan het zijn dat je meermaals per 5 minuten op 3G sukkelt. Zo kan je dus op 5 minuten gemakkelijk 10 keer een connectie maken, en dat is telkens een fractie van 5 minuten tg. 0,42€ of 4,2€ per 5 minuten !!! dus best dringend je dataverbruik uitvinken zoals Vincent zgt, en enkel gecontroleerd een verbinding maken om mail te versturen (gegroepeerd, want anders betaal je een connectie van 0,42€ per E-mail !, ca.de prijs van een SMS naar he buitenland)). Ik raad je aan eens contact op te nemen met de klantendienst en een Mobile Internet Start of Comfort op GSM te nemen en te vragen of ze je "time-based" verbruik niet kunnen verrekenen met dat data-based abonnement. Bij mij hebben ze dat alleszins gedaan: ik had al een verbruik van meer dan 25€ en men heeft dat in data afgetrokken van mijn eerste maand 250MB (ik hield 210MB over om te beginnen). Het time'based' bedrag werd volledig gecrediteerd. Hou je een beetje van den domme en zeg dat je er niks van kende en juist een nieuwe smartphone gekocht hebt (wat de waarheid is) en verschoten bent van het verbruik (wat tenslotte ook niet gelogen is).
Voorlopig best enkel op Wifi surfen draadloos van je b-box2 of via FON), en enkel op 3G als je buitenhuis bent en er geen FON in de buurt is. Zo doe ik het nu, en verbruik nog amper30MB 3G per maand. Je mag dan wel niet met TV-Overal beginnen TV kijken of veel op YouTube zitten of op Facebook met foto's. Voor Twitter zijn er apps. die je kunt instellen dat de foto's niet direct gedownloaded worden maar enkel als je het zelf wilt. Ik gebruik daarvoor Twicca, waar héél veel instelligen mogelijk zijn en je enkel het minimum binnenhaalt. Je kunt ook instellen dat bij binnenkomende tweets er een LED lampje flikkert (zelfs keuze van de kleur). Maar dat doe je best niet zolang je nog "'time based" surft....
Ik heb zojuist alle instellingen ingetikt met de diverse mogelijkheden en verzonden maar bericht staat er blijkbaar niet op

misschien komt het nog en indien niet dan herbegin ik
Vincent en Sinjoor

Bedankt voor de info, maar bij instellingen vind ik onder mobiele netwerken geen dataverbruik


Volgende vind ik terug


Onder mobiel netwerk

opties voor gegevens roaming

er kan gekozen worden tussen al of niet roamen


Onder netwerkselectie

staat op automatisch

tikken om te selecteren: daar kan men kiezen tussen automatisch / proximus, mobistar of base


Hoogste verbindingssnelheid

hier staat een E - kan verandert worden in 3G

Er is ook een vakje : apn toevoegen


Onder " WiFi instellingen " vind ik : ingeschakeld

& een melding weergeven wanneer nieuwe netwerken zijn gevonden

daaronder mijn wifi naam en verbonden


Welke instellingen moet ik hebben ?

Reageer