Hoe dit BBOX2 router, firewall, ea VOLLEDIG uitzetten.

  • 17 January 2012
  • 18 reacties
  • 1865 Bekeken

Beste Belgacom,


Mijn vraag is heel eenvoudig.

Ik gebruik een eigen router van dlink omdat deze voorzien is van alle opties.

Ik zou heel graag hebben dat als belgacom een half gebakken router opdringt aan de klanten ze dan ook mededelen hoe dat ze dat ""router"" BBOX2 ding volledig kunnen afzetten zodat hij een ip krijgt en gewoon doorgeeft aan de volgende zijnde een router of een computer zijn nic.


Wat voor mij nog eenvoudiger zou zijn is een doodnormale modem dat is hetgene wat ik van men BBOX2 verwacht.


Met vriendelijke groet, een gerirriteerde netwerktechnieker.

18 reacties

xenne, iets voor u denk ik je hebt dit ook al gedaan dacht ik toch hé.

mvg
Ricy snap uw reactie niet.. en nee bbox 2 en belgacom raad ik nooit aan omdat het overal met dat router ding zit.

Pokke is dat men ""klant"" telenet te duur vind ook al hebben die gewone modems ipv routers..
Reputatie 2
Badge
via google (must have tool voor netwerktechniekers:-) naar deze blog die zegt hoe je dat doet http://thierry76.be/de-b-box-2-als-bridge-modem/ en hier een gelijkaardige procedure http://croesnet.eu/trixbox/bridging-pppoe-with-fritzbox-and-belgacom-b-box2/


Sorry maar ik dacht dat je wou weten hoe het moest om van de bbox alles uit te zetten en je eigen router te gebruiken en daarom noemde ik xenne op die op dit forum meewerkt en die ook een router (fritzbox) gebruikt na zijn modem bbox2 die hij enkel nog als modem gebruikt. En om die reden geef ik hem op omdat hij u zou kunnen verder helpen.

Mvg.
Reputatie 7
Badge +1
Er is hier al in het lang en breed gediscussiëerd over de toepassing van een Fritzbox die je ook voor TV kan gebruiken.

kijk hier eens:

https:///posts/5afb76fac3

Verder heb ik geen interesse, omdat ik enkel op internet wil en TV wil kijken (en sedert kort Wifi gebruik voor mijn smartphone). Hiervoor voldoet de b-box2 voor mij ruimschoots. Ik ben dus een gewone doorsnee gebruiker, zoals de meesten denk ik.
welja die links ben ik al is tegegekomen. Het is gewoon dat mijn "klant" een server wil gebruiken om het dhcp, dns, routing gebeuren zelf wil beheren. Daarom een doodsimpele modem dat een ip doorgeeft aan de volgende
Inderdaad sinjoor voor mij voldoet die BBOX2 ook, wij zijn toch nog vlug content hé KnipogenLachen
Kan hier feitleijk niemand van belgacom zelf komen zeggen hoe het van A tot Z moet.

Altijd artikeltjes bijeen sprokkelen en half half gebruiken ain't working.


Belgacom ik betaal ervoor dus geef mij een degelijke oplossing aub.


PS kan niemand of iemand dat hier niet doorvermelden aan belgacom dat hier ene medewerker iets volledigs op komt te zeggen...????
Reputatie 2
Badge
<disclaimer ik ben niet van Belgacom>

Als je doet wat op http://thierry76.be/de-b-box-2-als-bridge-modem/ staat dan kan je blijkbaar alles zelf controleren. Je klant kan zelfs zijn PPP link opstellen. Je bbox doet dan volgens mij helemaal niets meer. Je Dlink router zal geen probleem hebben om PPP link op te zetten.

PS: "Klant is koning" maar ik ben wel benieuwd waarom je klant zijn eigen server wil gebruiken voor dhcp en dns; en het routing gebeuren wil beheren.

PS2: ik ben ook benieuwd of Belgacom commercieel verplicht is om dat soort netwerk vragen/configuraties op te lossen (ik heb namelijk ook wel wat wensen:)


Reputatie 2
Badge +1
Eerlijk? Als netwerktechnieker is de oplossing voor wat jij (of je klant) wil, echt niet moelijk te configueren in de BBOX.
Men geeft je hier zelfs de tutorials...

Als je de BBOX-functionaliteit niet wenst te gebruiken zijn er nog andere oplossing (fritzbox ed) en de modem-only setup, zoals hierboven aangegeven.

Dat sommige dingen idd misschien wel duidelijker mochten zijn, daar ben ik het absoluut mee eens... maar ik blijf het een vreemde vraag vinden van een 'netwerktechnieker'.


Een manier om de BBox-2 configureren om gebruikt te worden als een modem, met een router erachter

1) Surf naar de webinterface van de BBox-2 .

2) Ga naar Advanced Settings en selecteer dan Network Interfaces

3) Selecteer Wan PPPoE, dan Disable, en dan OK

de BBox voert geen PPoE sessie uit (zoals bvb de uitgaande Internet connectie) maar blijft actief op de locale LAN.

Het behoudt zijn locaal IP adres, alsook WIFI en DHCP is actief, enz.

In dit geval, Overloop de settings zodat ze niet in conflict komen met deze van je router.

Als voorbeeld: Voorkom dat er twee DHCP servers zijn op je LAN.

Dus disable DHCP op de BBox.

En zorg er ook voor dat je router en BBox niet het zelfde IP adres hebben.


Reputatie 7
Badge +1
Klink behoorlijk indrukwekkend in zijn eenvoud.....
ik heb ook router (fritzbox) in bridge na mijn bbox2, maar heb niets gewijzigd in de bbox2... gewoon geen login gegevens invullen als je wenst dat deze geen PPoE sessie opbouwt. evt VLAN20 afzetten om te voorkomen dat hij deze automatisch zou ophalen via ZTC.

momenteel bouwt de bbox2 echter wel terug een PPoE op bij mij, dit om de fon hotspot functie te kunnen hebben.

mvg
Dit kan je ook doen xenne maar volgens vele reacties die ik via pm gekregen heb zouden er problemen zijn als je alleen de login weglaat in de de bbox en anderen hebben dan weer geen probleem zoals u bvb .
Het heeft iets te maken met het soort abonnement je hebt.

Ik dacht dat het voldoende was dat je wifi (beveiligd) blijft opstaan ?
ben je zeker dat je een ppoe moet hebben over je bbox als je ene hebt over je router ?

groetjes,


PPoE vereist voor fon hotspot werd gezegd op bevriend forum

alhoewel ik jouw methode nog niet uitgetest heb, dus met zekerheid durf ik het niet stellen

mvg
Ok xenne , daar zit het juist het groot probleem je zou op den duur alles moeten kunnen zelf uittesten, want er wordt o.a. op dit bevriend forum en in pm die ik ontvang zoveel gezegd en uitgelegd zelfs zaken die elkaar tegenspreken en toch beweren ze als je het vraagt dat ze het uitgetest hebben!
Het is erg of ik vind het toch erg dat er zoveel de indruk geven dat ze het warm water uitgevonden hebben en in feite doen ze niet anders dan kopieren of mss beter uitgedrukt Googelen of Bingen en dan maar de indruk geven dat het precies van hen persoonlijk komt.
Ik heb er echter totaal geen last mee om dit toe te geven want moest ik zo'n knappe bol zijn (en die andere ook die die indruk geven) dan zou ik waarschijnlijk wel andere dingen aan het doen zijn, als je begrijpt wat ik bedoel!
Allemaal spijtig vind ik maar ja ik zal zeker de mensen niet veranderen, laat staan de wereld veranderen.
Gelukkig zijn er ook nog andere die oprecht en zeer behulpzaam zijn.

Nog dit, omdat ik hier juist boven Bing aangehaald heb, het schijnt dat Bing in Amerika de Yahoo zoekmachine overtroffen heeft, maar Google overtreffen dat zal waarschijnlijk nog een paar andere mouwen zijn.

Ik ben wel een klein beetje afgeweken maar we doen gewoon verder hé

Mvg.




xenne, dat wil dan zeggen dat ze kontroleren dat je via de bbox een ppoe opzet en dat een ppoe over een andere router niet telt ?

raar hé !

Mvg.
Oei nu zie ik dat je bericht dat je gepost hebt waarin stond "PPoE vereist voor fon hotspot" nu ineens verdwenen is .!!

Of heb je die zelf gewist mss?

Mvg.

('k ga nog vlug een frisse neus halen vooraleer het begint te regen !)

Reageer