HD decoder (V3) weigert frekwentie op 1080i te plaatsen.

  • 6 September 2012
  • 25 reacties
  • 374 Bekeken

Ik ben sedert een paar dagen in het bezit van een nieuwe HD led TV. Eindelijk zou ik dus ook via mijn Belgacom decoder de HD uitzendingen in HD kunnen bekijken. Dit lukt dus niet. Navraag bij de technische dienst (080022800) bracht geen oplossing. Ik kan wel via "menu" en "instellingen" onder "beeldinstellingen" de frekwentie op 1080i plaatsen en bevestigen, maar na enkele seconden gaat het beeld even op zwart en plaatst de decoder de resolutie terug op 576i (of indien dit niet klopt dus de laagste resolutie). Ik heb dit geprobeerd op verschillende HD zenders. Ook op 720i lukt het niet. Ontgoocheling dus, want beeld blijft op de mindere kwaliteit zodat ik van mijn aankoop maar deels kan genieten. Iemand suggesties?

25 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Surf eens naar 192.168.1.1 en post eens je lijnnwaarden.

Hoe kom ik aan die lijnwaarden, ik bedoel via welk onderdeel juist van het menu (quick start, advanced settings, ...)?
Surf eens naar je webinterface van je modem http://192.168.1.1 en lees daar het
volgende af:
Downstream Line Rate: xxx kbps
Upstream Line Rate: xxx
kbps
Downstream Training Marge: xx,x dB
Donwstream Line Rate: 20048 kbps

Upstream Line Rate: 2040 kbps

Downstream Training Marge: 20.7 dB

Downstream delay: 7.5 ms

Upsteam dealy: 3.5 ms
Ik ben er niet 100% zeker van maar normaal zou je decoder niet mogen uit zich zelf veranderen van beeldresolutie

als je die bvb instelt op 720p dan zou die moeten blijven staan op 720p alleen naruurlijk wanneer bgc bv nieuwe software pusht

of bij een Factoryreset kan die instelling veranderen naar default automatisch.

groetjes, Elsa
Uw lijnwaarden zijn in orde dus daaraan kan het niet liggen in ieder geval

met zo'n profiel (20 / 2 profiel) kan je zelf 3 tv's waarvan 2 in HD aansluiten.

maar na enkele seconden gaat het beeld even op zwart en plaatst de decoder de resolutie terug op 576i


na dat het beeld zwart gekomen is, heb je dan wel rechts in je menu nog eens bevestigen gekozen en op OK gedrukt !
Jawel Elsa, heb ik dus diverse malen gedaan (op bevestiging gedrukt). Wat nu? U begrijpt dat dit voor mij een grote teleurstelling is.
Reputatie 2
Badge +1
Is je decoder aangesloten via HDMI ?

Ik heb een vermoeden dat de link met je TV niet correct werkt en daarmee de decoder deze terug forceert naar 576.
Jawel axs die is via HDMI aangesloten en ik heb redelijk standaard beeld op alle zenders. ook op het menu van de TV blijkt de aansluiting met HDMI ok.
heb je nog eventueel een ander tv toestel dat je via hdmi zou kunnen aansluiten om te zien of je het dan nog voor hebt?

Je hebt toch geen V4 ddecoder hé , want daar zijn wel problemen met HDMI ivm nieuwe software charles
Neen Elsa ik heb slechts 1 TV met HDMI. De decoder is geen V4, maar zo'n grijze (denk de eerste HD decoder van Belgacom).
Misschien best ook eens een privé bericht sturen naar Eva van BGC
en eventueel de link naar je bovenstaande post meesturen: ( https:///posts/b8ca3d039f )

en type van TV waarmee je die problemen hebt












⚫ Een privé bericht naar Eva van BGC sturen door
https:///people/2e8f1412c6" rel="nofollow" target="_blankhttps:///people/2e8f1412c6" rel="nofollow" target="_blank
en zoveel mogelijk klantgegevens door te spelen.
(b.v.b. naam, klantnr., tel.nr., )

Groetjes, Elsa

PS dit is de V3


DECODER V3
Reputatie 1
Badge
Heb je toevallig geen ander toestel (DVD-speler met upscaling, bluray-speler) die je eens kan aansluiten via HDMI op 1080i of p om te testen ?

Het kan in principe ook nog aan een slechte HDMI-kabel liggen (hoewel dat gewoonlijk niet het probleem is). Ik vermoed dat je die gebruikt die bij je decoder bijgeleverd was (bij een v4 zit er toch zo'n kabel bij).

Die 1080i slaat niet op een frequentie maar op het aantal beeldlijnen (een HDbeeld heeft 1920x1080 pixels). Ook als je via je decoder naar een niet HD-zender kijkt wordt die weergegeven in het aantal lijnen dat je daar hebt ingesteld (maar daarmee blijft het beeld SD...). Een full HD TV zet je inderdaad best op 1080i, een vroeger HD ready beter op 720p (als het lukt tenminste).
Het is inderdaad de V3. Patrick V ik heb geen ander toestel met HDMI, maar de tv heeft wel een ingebouwde satelliet tuner en via deze heb ik al posten met 1080 i en 720i (enkle vrije Duitsen zenders) kunnen nemen. Ligt dus niet aan de TV.

Ik heb de HDMI kabel genomen die bij de decoder zat.
Wat ik wel nog zou proberen, maar aan u de keuze, is eenfactory reset van de decoder eens doen het kan geen kwaad toch bij de V3 niet !

bron: ricy's blog :=> http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetbgcDec


Factory Reset van BGC-decoder:
⚠ (Knoppen op frontpaneel van decoder gebruiken niet van afstandsbediening !)

Voor een Belgacom V3-decoder
Trek stekker van decoder uit het stopcontact en wacht 10 seconden vooraleer terug te steken
Druk de volgende 3 knoppen op de decoder tegelijkertijd in <"ON/OFF"> + "MENU" + "OK"
tot de boodschap "FACr" op het scherm van de decoder verschijnt en laat dan de de 3 knoppen los.
(lang genoeg blijven drukken tot je "FACr" ziet, kan even duren)
.PS: hebt wat geduld bij de V3 kan dit gemakkelijk 30 tot 45 minuten duren !


grioetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Je TV heeft meerdere HDMI ingangen (normaal een stuk of 3), je kan misschien eens een andere proberen of een andere kabel. Dat de inwendige tuner werkt, wil nog niets zeggen (alleen dat je TV effectief 1080 lijnen aankan)... Je hebt toevallig nergens nog een kabel liggen (of iemand die je kent ?).

Je hebt in de decoder de HD uitzendingen toch ingeschakeld ? Want in de settings van de HD-decoder kan je HD uitschakelen (toch bij een V4). "t Zou er niets mogen mee te maken hebben, maar je kan nooit weten (zit onder systeeminstellingen, niet onder beeldinstellingen).

Je weet dat je om de resolutie te veranderen 2 keer op bevestigen moet duwen ? Als je de 2e maal op annuleren klikt, krijg je ook terug de vorige resolutie.

'k zie voor de rest ook niet direct een oplossing (behalve dat je een defecte decoder zou hebben natuurlijk)...
Reputatie 5
Badge +3
De beeldresolutie van mijn decorder staat op automatisch wat wil zeggen dat de decorder de beste beeldkwaliteit zoekt, wordt zo aanbevolen in de handleiding van belgacom TV, heb daar geen problemen mee, als ik de info van de TV opvraag staat de resolutie altijd op 1080i...
mvg
ja maar wat ik hier uit de vorige posts niet begrijp is als je de decoder manueel op 720p zet bv waarom hij dan niet blijft op 720p staan (hetzelfde met 1080) !
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb dus ook een fabrieksreset gedaan, maar resultaat is hetzelfde. Ik vrees dat er niets anders zal opzitten dan de decoder om te ruilen.
Ja en hopelijk is het dan opgelost!

Als ze je nu in ruil een V4 moesten meegeven dan is de kans nog groot dat je terug problemen met HDMI hebt

want de HDMI bug met Charles schijnt nog niet voor de volle 100 % opgelost te zijn !

Succes in ieder geval en hou ons verder op de hoogte als je wilt.

groetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Je moet nu ook weer niet overdrijven. Met de meeste TV's werkt die HDMI gewoon, maar blijkbaar niet op allemaal. Hier en bij mijn zus is er bv. helemaal geen probleem (dat is dan met een 4 jaar oude Loewe en een recente Philips).

'k zou bij vervanging toch ook vragen naar een V4 (als het lukt) : dat ding is stukken sneller en heeft een grotere harddisk...
Mijn TV heeft ook geen probleem met HDMI, dat bedoel ik trouwens niet wat ik wilde zeggen is dat je meer kans hebt met nieuwe TV's en de software charles en dit gewoon uit reacties van van klachten van veschillende mensen, waarom dit zo is doet er voor mijn niet toe het wordt zo in de praktijk ervaren door verschilende mensen, ik spreek nu niet lauter van mensen op dit forum alleen wel te verstaan.

Trouwens hij zal het wel ondervinden zeker of het werkt of niet en ik wou hem alleen maar waarschuwen dat hij niet moet verbaast zijn als het terug niet moest werken, daarom heb ik ook zijn feedback gevraagd om te zien of het klopt met de praktijk en hopelijk werkt het wel, ik vraag niet liever.

Deze die mij al een tijdje kennen weten al dat het de pratijk is die telt voor mij en theorie is voor mij een noodzakelijk kwaad dat in veel gevallen nog dient om misbruik te maken en zaken te omzeilen en goed te praten en omdat het weer niet verkeerd zou geinterpreteerd worden mag iedereen zoveel theorie verkopen naar hartelust als men zelf wilt, no problem, ga je gang zou ik zeggen voor mij moet ze het niet laten en dan kan ik het weer vergelijken of het in de praktijk klopt ;-)))

groetjes, Elsa
Reputatie 1
Badge
Theorie en praktijk ? Zonder theorie is er helemaal geen praktijk. En voor veel zaken is het zo, dat als je de theorie van iets begrijpt, je in heel wat gevallen makkelijk weet waarom iets werkt (of niet werkt) en je het zaakje veel makkelijker in praktijk kan brengen. Theorie is in dit verband allesbehalve een noodzakelijk kwaad, maar gewoon noodzaak.

Neem bij VDSL 2 de theorie weg, en we werken weer met een 28.8 kb modemke... 😉.


absoluut geen probleem mee er zijn theoreticussen en prakticussen en de rest kan me .... rijmt gij maar verder hé Patricksken ;-)))

Reageer