Halvering werkelijke downloadsnelheid?

  • 8 September 2014
  • 21 reacties
  • 322 Bekeken

Eerst en vooral, er is al gebeld geweest met de technische dienst van Belgacom maar zij zouden niet weten wat er mis is...


De afgelopen jaren kon ik downloaden tegen een gemiddelde (werkelijke) snelheid van 2.5 MB / S.

Sinds begin deze maand zijn we overgeschakeld van Internet Comfort naar Internet Maxi en de afgelopen dagen geraak ik niet meer boven de 1.0 MB / s. Wanneer ik nu download tegen deze 1.0 mb /s is zelfs het internet bedienen traag terwijl ik vroeger een limiet instelde in Steam op 2.0 mb /s zodat ik nog zonder problemen kond surfen op het web.


De technische dienst vertelde me dat deze overschakeling van pack nooit hiervoor zou kunnen zorgen aangezien enkel het download limit stijgt naar 500gb de maand.


Wat al geprobeerd?


- heropstarten modem en PC

- gebruik andere laptop

- andere ethernetkabel getest en via wifi

- gebeld naar de technische dienst. (Deze heeft wel goed zijn best gedaan me te helpen alleen is er geen oplossing uit de bus gekomen...)


Kan iemand mij vertellen wat ervoor zou hebben gezorgd dat ik van 2.5mb (max 2.8 /s) naar minder dan de helft, 1.0mb, ben gezakt?


Mvg,


Louis.

21 reacties

Hebben ze je lijn al eens getest?


Hoe oud is je modem/router?
Louis,


surf eens naar Surf eens naar je webinterface van je modem http://192.168.1.1

vul er je paswoord in, dat je vindt naast het SN: op de sticker van je bbox modem.



en lees daar het volgende af:



Downstream Line Rate: ??? kbps

Upstream Line Rate: ??? kbps

Downstream Training Marge: ??,? dB

Ze hebben een speed test uitgevoerd:


http://www.belgacom.be/nl/id_acb_speedtest_cbu/particulieren/producten-en-diensten/orphans/annexcustom/speedtest-cbu.html


en bovendien vertellen ze me dat dit altijd de snelheid was op mijn lijn terwijl ik toch al minimum 2 jaar aan het downloaden ben tegen een hogere 2.5 -2.8 mb/s.


Een lijntest zou een expert bij Belgacom hebben uitgevoerd en deze ondervond geen problemen...


De modem is een b-box 2, die toch al enkele jaren dienst heeft geleverd. Ik vermoed een 3 jaar.


Mijn pc is gloednieuw en heeft al zeker een week kunnen downloaden tegen deze 2.5 -2.8 mb/s dus lijkt het me sterk dat het toch aan mijn pc ligt.

Zeker als de andere laptops ook plots dit probleem hebben en deze gaan al zeker 2 jaar mee zonder enige problemen.































Downstream line rate 12040 kbps
Upstream line rate 1048 kbps
Downstream Training Margin 17.0 dB
je zou zeker aan 11 Mbit/s moeten kunnen downloaden als je pc verbonden is met een utp kabel aan je modem en natuurlijk mag je decoder(s) niet opstaan en geen PVR opnames ook niet , want die gaan allemaal van je 12Mbit/s af


in dit geval zou je via http://speedtest.net aan ongeveer 11Mbit/s moeten komen
Beste Esla,


Op speedtest geraak ik niet boven de 8.5 mbps /s terwijl ik vorige maanden ook op deze site een test gedaan had waarbij ik 20mbps haalde... geen enkel ander elektronisch apparaat is momenteel aangesloten dus de decoders kunnen ook al niet het probleem zijn.


(ik zal proberen een foto te uploaden met deze 20mbps)
http://www.speedtest.net/my-result/3026954074




Hierop zie je de speedtest van mijn laptop. Deze is wel al van eind 2013 geleden. (recentere heb ik niet opgeslagen maar waren ook rond deze 20mbps)




De volgende laat de huidige snelheden zien:


http://www.speedtest.net/my-result/3744667987


Mijn vraag is dus waarom ik plots 12 mbs lager zit dan voorheen?
Laat de modem eens uittesten, vermoedelijk ligt daar het probleem aangezien deze al een aantal jaren in gebruik is
De modem uittesten, moet ik hiervoor een pm sturen naar belgacom? Of kan ik dat zelf doen?


Mvg,


Louis
Na 2de maal Belgacom te contacteren:


Blijkbaar is 12 mbps de maximale snelheid voor het internet maxi pack bij ons.... natuurlijk stond dit nergens geschreven of werd ons dit niet verteld bij onze overschakeling van comfort naar maxi.


Dus samengevat: als je meer wilt downloaden is er internet maxi, Pas wel op dat dit je internet KAN vertragen (in mijn geval van 20mbps naar 11mbps -> van 2.8 mb /s naar 1.0 mb /s )


Wanneer komen ze dan eens wat snellere kabels bij ons in de grond steken zodat we die 30mbps lijnsnelheid (zie info bundel:30 Mbps is de lijnsnelheid aangeboden aan het merendeel van onze nieuwe klanten) ook kunnen bereiken?

(Hasselt ligt nu ook weer niet bepaald in het midden van de jungle he?) ; )






Dan hebben ze u zever in pakskes verkocht op de klantendienst. Uw lijnprofiel heeft niets te maken met uw gekozen abonnement.


(zie ook wat je postte in uw origineel bericht: 'De technische dienst vertelde me dat deze overschakeling van pack nooit hiervoor zou kunnen zorgen'. Deze info is correct.)


Ik stel voor dat je wacht tot Eva passeert om u de correcte info te geven. Of contacteer haar zelf eens via privébericht.
Louis,


Modem uittesten niet letterlijk maar je kan hem ► http://bgctv.skynetblogs.be/#resetbbox2" target="_blank of http://bgctv.skynetblogs.be/#FactoryResetBbox2" target="_blank◄ of ook bv als je iemand kent die een bbox heeft eventueel eens de zijne aansluiten bv., is natuurlijk vlugger gezegd dab gedaan ;-)


Weet je soms op hoeveel meter je van de ROP zit


wat krijg je als resultaat http://www.belgacom.be/nl/id_acb_speedtest_cbu/particulieren/producten-en-diensten/orphans/annexcustom/speedtest-cbu.html" target="_blank als minimum snelheid


Het enigste wat telt voor je snelheid is de afstand en de verzwakking van je lijn tot aan de ROP of tot aan de centrale waar je op aangesloten bent


De snelheid van je downloadsnelheid althans, hangt niet af van abonnement start/comfort/maxi
Elsa,


minimum downloadsnelheid zou 10.2 mbps bedragen. Dit zelfde getal zie ik ook terug in de modeminstellingen.


Jammer genoeg haalde ik vorige maanden (en de jaren ervoor) meer. Al vindt Belgacom hier geen bewijs van?


Na 3 maal te bellen met de technische dienst krijg ik steeds het antwoord: 'Uw lijn kan maar 12.x mbps aan dus u kan niet hoger hebben gehad...'


Mijn vorige speedtests en het feit dat mijn buren wel 25 mbps kunnen ontvangen vind ik dan maar raar.


-Ik ben naar mijn buren gegaan (ook belgacom) en zij hebben wel degelijk de 25mbs downloadsnelheid die ik vorige maanden ook bezat. Gecheckt via de modem instellingen (192.168.1.1). en via speedtest.net -


Het 'kastje van Belgacom' op straat staat voor hun deur dus ongeveer een 10 a 15 meter van ons huis.


Ik ben voor het moment ten einde raad aangezien de 1.0 mb /s werkelijke downloadsnelheid nog niet eens genoeg is om bv. tv te kijken op de tablet/smartphone/pc via tv streaming apps. (bv Bhaalu TV) laat staan iets van enkele gigabytes te downloaden...


Mvg,


Louis


De speedtest van mijn buren via Belgacom speedtest:


Max: 27,6 Mbps download - 1,8 Mbps upload


Min.: 15,3 Mbps download - 1,8 Mbps upload


(piekuren)


Dit waren ongeveer de zelfde cijfers bij mij tot begin deze maand. (vanaf 04 september -> overschakeling van internet comfort naar max)
Dit is een 16,5/2 profiel met een eventuele mogelijke verhoging naar 20/2 of zelf 25/2


Maar dat wil nog niet echt veel zeggen omdat je buur deze snelheid heeft want de verspreidingskabel is niet te voorspellen hoe die juist loopt.


Je gebuur kan bv op 900 m zitten en jij bv op 1005 meter wat dan voor u een randgeval is en mss ben je om die reden op een 12/1 profiel gezet.


Er zijn veel mensen die door die randgevallen eerst te hoog in snelheid op een provisioning profiel gezet werden en dan achteraf terug vallen op het normaal provisioning profiel.


Maar met de verandering van comfort naar maxi dat heeft daar niks mee te maken en is louter toeval


Nu geef je het resultaat van je gebuur maar wat krijg je als resultaat als je uw adres invoert dan zal je wel een lagere minimum snelheid hebben , controleer dit eens
Max.: 10,2 Mbps download - 927 Kbps upload


Min.: 10,2 Mbps download - 927 Kbps upload


Dit zijn mijn huidige... als ik inderdaad lager ben gezet vind ik dit wel zeer spijtig 😞


Zeker omdat ik jaren kon genieten van die hogere snelheden...


Is hier echt niets aan te doen?


Alvast bedankt voor de verduidelijking Elsa! : )
ik vrees van niet , Is iets wat ik al van veel gehoord heb bij mensen die op een randgeval qua afstand zitten , moest ik u zijn als je het nog niet gedaan hebt is vragen via privé bericht aan Eva of ze het via de bevoegde dienst nog eens kan laten verder onder zoeken, maar ik weet niet of er echt veel aan gaat te doen zijn. Maar je hebt er ook niks bij te verliezen met haar deze vraag te stellen.


⚊▶ Eva van Belgacom en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Eva van Belgacom
Ok, dank je wel Elsa!


Zal direct eens horen wat Eva zegt.


Mvg,


Louis


Nu valt me ook nog eens op dat ik geen HD zenders meer krijg op onze 2de tv/decoder.


Komt dit allemaal door onze 'ouwe draad' die in de grond ligt? (max 12mpbs)


En zo ja, is er een mogelijkheid tot het leggen van een nieuwe draad? (zeker aangezien ze bij ons in de wijk nieuwe wandelpaden aan het leggen zijn en wij waarschijnlijk volgende week aan de beurt komen.)


Groeten,


Louis


Inderdaad zie tabel als je surft naar ► tv2hd1


dit is eigen aan je VDSL2 12/1 profiel



is er een mogelijkheid tot het leggen van een nieuwe draad? (zeker aangezien ze bij ons in de wijk nieuwe wandelpaden aan het leggen zijn en wij waarschijnlijk volgende week aan de beurt komen.)



Als dit in de planning van Belgacom voorzien is ! maar dat vraag je best eens in een privé bericht aan Eva van Belgacom⚊▶ Eva van Belgacom en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Eva van Belgacom'


Reageer