Gratis digitale TV is niet gratis

  • 12 September 2011
  • 11 reacties
  • 2876 Bekeken

Graag zou ik horen of er nog mensen zijn die eerst telefoon en internet hadden bij Belgacom en dan dachten: "Hm, laten we eens wat geld besparen, we nemen gratis digitale TV bij Belgacom.", want daar maken ze bij Belgacom toch enorm veel reclame over.

We hadden een paar keer duidelijk gevraagd aan de persoon aan de andere kant van de lijn of er echt geen meerkost aan vast zou hangen, en dat zou zeker niet het geval zijn, we zouden niks meer moeten betalen.

Op 14 juli zijn we dus overgestapt op digitale TV, eerste maand geen probleem, tot we de factuur kregen, meer dan 140€ te veel aangerekend. Men had ons de installatiekosten toch aangerekend, Multy security stond ineens bij op de factuur, onze modem werd meer aangerekend dan de technieker had beloofd, ook moesten we een eenmalige kost betalen omdat we halverwege de maand zijn beginnen kijken, en dan valt ook nog onze maandelijkse korting van 13.5€ weg (die kregen we omdat we telefoon en internet hadden bij Belgacom) terwijl we toch nog steeds telefoon en internet bij hen hadden.

Als we dan zeggen dat ons dat niet op voorhand gezegd was krijgen we doodleuk te horen dat men ons dat dan vergeten te vertellen was!

Nadien zijn er dan nog problemen bijgekomen met bekijken van opnames, maar dat is dus een ander verhaal.

Heeft iemand dat ook aan de hand gehad, zo'n veel te hoge factuur?

11 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Indien onterecht aangerekend wordt dit eenvoudig rechtgezet met een telefoontje naar 0800 22 800
Reputatie 7
Badge +1
Als men in de helft van de maand begint, moet men die halve maand betalen natuurlijk. En de modem krijg je gratis in huur, de decoder niet natuurlijk (6€). Echt gratis is TV in feite nooit, dat heb ik hier al meermaals uitvoerig uitgelegd. Je verliest het verschil tussen de korting voor Telefoon+ Internet (7,95€) en die voor een tripack (18,50€). TV kost dan dus in feite 10,55€.
Dat weet ik ondertussen dus, maar ik vind dat ze zo'n dingen op voorhand moeten zeggen, want wij kunnen dat niet weten. De modem hebben we moeten kopen, want in de brief stond niet dat er een telefoonverbinding in de buurt van de TV moest zijn, dus hebben we ter plekke besloten draadloos te nemen en die modem moest aangekocht worden.

Als ze ons dat allemaal netjes verteld hadden voor we toestemden met de digitale TV was alles in orde, maar eerst bij hoog en laag beweren dat er niets extra van kosten bijkomt en als dan puntje bij paaltje komt zo'n factuur doorsturen, dat vind ik niet kunnen. Dat lijkt mij op 'in 't zak zetterij', en dat is iets waar ik niet tegen kan, mensen lokken met valse beloften. En als alles dan nog goed werkte, maar ook dat is dus niet het geval.
Reputatie 2
Badge +1
Ter info: je spreekt over een modem, maar het gaat hier om een 'draadloze oplossing' (ruckus of Develo)


Men kan aan de telefoon natuurlijk niet weten dat je geen mogelijkheid hebt om de modem in de buurt van de TV te plaatsen.
In dat geval heb je 2 oplossingen: of met een kabel van aan de decoder naar je modem (gratis) maar meestal niet de eleganste oplossing.
Ofwel een draadloze oplossing (ruckus / develo) en deze is betalend. Dit zal de technieker je ook gemeld hebben.

Er is hier geen sprake van valse beloftes, aangezien je OPTIONEEL voor de draadloze oplossing hebt gekozen.



Er is wel sprake van valse beloftes, want van het wegvallen van die maandelijkse korting is niet gesproken. Ook van die extra kost als je halverwege de maand begint werd niets gezegd, ik weet zo'n dingen niet.

En modem of draadloze oplossing, ze hadden dat duidelijk in de brief moeten zetten dat er telefoonverbinding in de buurt moest zijn. Als we dat hadden geweten, hadden we er op voorhand over kunnen denken. En natuurlijk heeft de technieker ons gezegd dat de 'ruckus' betalend was, maar hij heeft wel een prijs genoemd die 25€ minder is dan dat ze ons aanrekenen.

Dit hebben we duidelijk aan telefoon gevraagd:"Wat moeten we allemaal voorzien van aansluitingen om digitaal te kunnen kijken?". Als antwoord kregen we te horen dat we een brief zouden krijgen waar dat allemaal in zou staan. Daar stond in dat we 2 stekkeringangen moesten voorzien en een vrije scart-ingang.

Natuurlijk kunnen ze via telefoon niet weten of de mogelijkheid er is om de modem in de buurt van onze TV te plaatsen, maar daar hadden ze wel naar kunnen informeren, niet? Wij kennen er allemaal niets van (zoals je wel merkt in mijn benoemingen van modems en decoders en ruckus, die ik allemaal door elkaar haal), en ze zullen zoiets toch wel weten.





Reputatie 2
Badge +1
Voor de overige facturatie-problemen bel je best met 0800 22 800.

Beste simonneke,

De info van sinjoor71 en axs is volledig correct.

Ik begrijp u volledig als u zegt dat het voor een leek niet allemaal zo duidelijk is. Het is daarom ook zo belangrijk dat de verkoper u duidelijk informeert.

Ik kan u ook adviseren om steeds even een kijkje te nemen op onze website. Daar vindt u steeds alle packs met de prijzen. Zie onderstaande link.

http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/dynamic/productCategory.jsp?dcrName=bundlesb&rid=B_CBUPREHPATNApacks_NL

Op die manier ziet u al op voorhand wat een ander pack u gaat kosten.

Indien er zaken op uw factuur niet duidelijk of niet correct zijn, dan kunt u hierover onze klantendienst contacteren op het gratis nr. 080022800. Of u kunt mij via een privébericht uw persoonlijke gegevens (klantnr., naam, tel.nr., gsm nr.) bezorgen. Dan zal ik uw factuur nakijken en u een antwoord bezorgen.

Met vriendelijke groeten,

Eva

Badge
"ze hadden dat duidelijk in de brief moeten zetten dat er telefoonverbinding in de buurt moest zijn."


mmmm wat had je dan verwacht? internet over de telefoonlijn ZONDER telefoonverbinding?
even ter info: in de modem zit een (gratis) wifi.... indien jij beslist om buiten die wifi een andere soort verbinding naar je modem te gebruiken en daarvoor optioneel andere zaken aanschaft... dan is het toch normaal dat men je dat aanrekent?

Klein voorbeeld:

je koopt een auto, dan ga je er toch ook niet van uit dat daar automatisch zetelverwarming, GPS enzo inzitten?
Voor die extras moet je ook betalen hoor.
Excuseer, beste Kheyvaert, voor mijn blijkbare onnozelheid, maar we hadden al internet en telefoon, ze kwamen enkel de digitale TV installeren, en wat ken ik er van? Ik link TV niet direkt aan een telefoonverbinding.

En wij willen ook betalen voor de draadloze verbinding, als je mijn eerste bericht goed leest zie je dat er staat dat er MEER werd aangerekend voor de draadloze ruckus dan dat ons was gezegd, natuurlijk wisten we toen we beslisten om draadloos te nemen dat we daar voor moesten betalen, mij stoort het dat ze een lager bedrag noemen en daarna meer aanrekenen.

Trouwens, het gaat niet enkel over de extra aangerekende prijs voor de draadloze verbinding, ook voor andere dingen waar ik het in mijn eerste bericht over heb en die ik hier niet allemaal ga herhalen.

Als ik een auto koop verwacht ik idd niet dat daar automatisch zetelverwarming en co zal inzitten, maar ik verwacht ook eerlijke en duidelijke info wat er allemaal in zit en wat er extra betaald moet worden, en dit verwacht ik ook van Belgacom ivm digitale TV.
Badge
vraagje ivm de Ruckus:

heb je die ZELF geinstalleerd of LATEN installeren.

Het verschil:

DIY installatie: enkel de ruckussen te betalen

Laten installeren: installatie van ruckussen moeten ook betaald worden.

wat betreft de 13.5€: je verandert van formule, die korting was op het pack: telefoon + internet.
U bent overgestapt naar een andere formule zijnde: telefoon+internet+tv....

het enige wat mij ook onduidelijk is, is die aanrekening van die multi-security, zijn jullie, bij jullie overstap van pack verandert naar een lager internetabo?

Verder kan ik je ook zeggen (zelf voorgehad) dat het kan zijn dat je na je eerste duurdere factuur later een creditnota krijgt waar de verschillende voordelen in afgetrokken worden, eventueel daaromtrent eens contact opnemen met de dienst facturatie zou ik zeggen, want de technieker zei u wel dat iets goedkoper zou zijn, maar prijzen veranderen en techniekers hun job is nu eenmaal techniek, niet de prijzen.

De installatie was gratis, en dat van die korting als je verandert van pack, ik vind dat niet zo van zelfsprekend, maar alla.....

Er zijn al wat creditnota's opgesteld, we zijn er mee bezig. Ik vind het alleen spijtig dat je er altijd zo lang voor aan de lijn moet hangen en dat je de personen die met het dossier bezig zijn niet zelf aan de lijn kan krijgen.

Reageer