AT A GLANCE
Zo, daar was hij dan: de allereerste Google Nexus die ik onder handen kreeg! Al veel over horen spreken met al de voordelen, zoals vooral het feit dat je die vervelende bloatware niet hebt. Dus pure & only Google en natuurlijk altijd bij de eersten voor de laatste updates. Heel benieuwd!
De Google Nexus 5X (door LG) wordt gemaakt uit een stevig soort plastic met een zachte feel en het design vind ik wel geslaagd. Het is vrij sober, geen bling bling maar zeker niet saai. Alles heeft zen plekje maar is vrij discreet. Zo is de voorkant zo goed als volledig donkerzwart met bovenaan een camera, lichtsensor, telefoonspeaker en onderaan de audiospeaker, de microfoon, de nieuwe USB C aansluiting en de audio aansluiting. Aan de zijkant links een klein sleufje voor de SIMkaart en rechts vind je de powerknop en daaronder de volumeregeling en ook hier weer alles zwart en discreet. Achteraan vind je de camera die een ietsje uitsteekt maar mooi verwerkt werd. Verder heb je nog de LED flits met daarnaast een infraroodsensor en daaronder de vingerduksensor. De batterij is geïntegreerd dus heb je achteraan geen afneembare klep wat zorgt voor een mooi glad geheel. Het enige minpuntje (is puur persoonlijk) is het wat schreeuwerige Nexus-logo.
In de doos vind je naast de telefoon ook oortjes, een handig tooltje om het sleufje voor de SIM kaart uit de telefoon te nemen en een USB type C lader en dito kabel. Op zich vooruitstrevend om mee te zijn met de laatste nieuwigheden maar voor mij eerder een beetje onpraktisch omdat je de kabel niet rechtstreeks kan gebruiken als datakabel op de meeste pc’s of laptops en je moet ook de specieke lader gebruiken, waar ik meer gewoon ben om bvb op reis 1 usb lader met 1 kabel mee te nemen om zo al m’n devices op te laden.
HARDWARE / SOFTWARE
De Nexus draait de laatste nieuwe versie van Android, 6.0 Marshmallow op een Qualcomm hexacore processor van 1,8 ghz en dit in combinatie met een geheugen van 2gb RAM, een batterij van 2700 mAh, een full HD scherm en een intern geheugen van 16gb. Werkt allemaal heel vlotjes en is zuinig maar zo jammer dat er geen uitbreiding mogelijk is met microSD. Ok, 16gb is niet niks maar als je bedenkt dat sowieso een redelijk deel van het geheugen wordt opgeslokt door het besturingssyteem, dan kom je uiteindelijk geheugen tekort. Ok true, tegenwoordig zet je alles in de cloud maar als je eropuit trekt, met weinig connectiemogelijkheden en je wil aanzienlijk wat foto’s nemen of zelfs filmpjes maken, dan is een fysiek uitbreidbaar geheugen onmisbaar vind ik. Shame :/
Dan komen we bij een item dat het weer helemaal maar echt helemaal goedmaakt en dat is de camera. Die is gewoon kortgezegd: TOP. Als ik eerlijk mag zijn is dit van alle smartphones die ik ooit gehad of getest heb de beste die ik onder handen kreeg! Dan spreek ik wel over alle aspecten samen. De camera is razendsnel en maakt sublieme, goedbelichte beelden, zelfs in de donkerste omstandigheden. Dat laatste is vooral te danken aan een heel krachtige flits die een warm licht produceert (tegenover de typische koude, witblauwe LED). Hierdoor kijg je veel natuurlijkere beelden in donkere omstandigheden. Een andere handige tool die bijdraagt tot de snelheid en de kwaliteit van het fotograferen is de infrarood autofocus. Nice!
Het geluid is helaas weer minder. Bassen komen er niet echt door en het volume kan niet luid want je krijgt al snel vervorming. De aansluiting voor de hoofdtelefoon zit voor mij ook niet goed (onderaan) Zoiets hoort bovenaan, veel handiger
CONCLUSIE
De Nexus is zonder twijfel een stevige en mooie middenklasser die ook heel goed presteert. Je hebt altijd het laatste van Google en geen last van vervelende en vooral plaatsrovende bloatware. En niet te vergeten: je hebt een top camera aan boord! Ik zou hem zeker aanraden aan anderen maar zelf niet kopen en vooral dan door het grootste nadeel van het niet uitbreidbaar geheugen. De telefoon die ik nu heb, Xperia Z3 heeft idd wel bloatware maar is voor mij niet storend: de prestaties lijden er niet onder en daarnaast heb ik een uitbreidbaar geheugen waar ik foto’s, muziek en films op zet waardoor het intern geheugen volledig kan benut worden voor apps.
Dus, Google Nexus 5X: ik niet, maar anderen: zeker aan te raden!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.