geen zuiver geluid

  • 12 April 2011
  • 44 reacties
  • 3462 Bekeken

wanneer ik digitaal kijk dan is het geluid helemaal niet zuiver. Hoe komt dit? komt dit omdat ik ook nog via de kabel kijk?

Als ik naar een opname kijk, dan is het geluid ook helemala niet zuiver. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

44 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Als je Belgacom TV digitaal kijkt, kijk je niet via de kabel, maar via een scart of HDMI-ingang van je TV. De tuner van je TV wordt dan niet gebruikt. Wél is het zo, dat het geluid maar optimaal is via een HDMI-aansluting. Dit geldt vooral voor HD-zenders. Bij mij is het geluid ook wat vervormd via scartverbinding, maar het wordt beter als ik de TV op de HDMI-ingang zet. Voor HD-zenders sluit je dus de decoder best aan op je TV met een HDMI-kabel. Dat geeft een beter resultaat zowel voor beeld als voor geluid.
Hallo,

ich bitte um Nachsicht, dass ich als Deutscher, der vor kurzem nach Ostbelgien gezogen ist und sich hier sehr wohl fühlt, noch nicht in Flämisch oder Französisch schreiben kann. Antworten können gerne in Flämisch/English gegeben werden.

Seit Sommer 2010 habe ich das komplette Belgacom Triple-Paket - gleichzeitig habe ich mir einen neuen Plasma (FullHD) und einen AVR-Receiver zugelegt, der in der Lage ist, alle derzeitigen hochauflösenden HD-Tonformate wiedergeben zu können. Es gibt ja im BelgacomTV-Paket einige Sender, die hochauflösenden Ton senden.

Als ich das Installationspaket bekam, war zusätzlich zur B-Box2 noch der alte Receiver dabei, der aber im Zuge einer technischen Überprüfung durch den Techn. Kundendienst gegen den neuen getauscht wurde.

Logischerweise nutze ich den AVR-Receiver als Schaltzentrale für Bild und Ton (über die Qualität der im TV eingebauten Lautsprecher muss man nicht reden ;)).

HDMI ist heutiger Standard für hochwertige Bild- und Tonübertragung (digital!). So habe ich neben den anderen Quellen auch den IPTV-Receiver via HDMI am AVR angeschlossen.

... dat het geluid maar optimaal is via een HDMI-aansluting. Dit geldt vooral voor HD-zenders ...


Wenn ich das dann hier lese, kann ich nur den Kopf schütteln, denn mir scheint, dass noch Niemand geprüft hat, wie es sich bei einer Konfiguration IPTV->AVR-Flat->TV verhält.

Leider scheinen entweder der Receiver oder BelgacomTV oder die eingespeisten Sender Probleme mit der korrekten Verarbeitung von HD-Ton zu haben.

Kein Sender - egal, ob SD oder HD - überträgt das richtige Tonformat so, dass es ein tausendfach produzierter AVR (hier DENON) richtig wiedergegeben kann. Am Display des AVR kann man ablesen, in welcher Form das Tonsignal vom IPTV-Receiver angeliefert wird: entweder MultiChannel 5-Kanal oder PCM-2-Kanal. Mit beiden Formaten hat der AVR bei anderen Quellen kein Problem.

Alle SD-Programme zeigen als Ton „MultiChannel 5-ch“ an – die Sprache kommt aber nicht wie sonst üblich aus dem Center (plus etwas aus den Front-LS), sondern der Center hat keinen Ton und die Sprache kommt nur aus den Front-LS – kein Ton aus den Surround-LS.

Die HD-Programme haben teilweise unterschiedliche Formate: 6 Sender (een HD, Can/K HD, VTM HD, la une HD, la deux HD, RTL HD) ergeben nur Stereo-Ton, kein Center, kein Surround.

Club rtl HD und TF1 HD haben die Sprache über den Center + etwas Front – kein Surround.

Ausnahme: einzig FRA2 HD liefert den Ton korrekt an, der auch richtig über Center (Sprache) und Musik etc. über Front- und Surround-LS wiedergegeben wird.

Auch der hinzugerufene Kundendienst wusste keine Erklärung – etliche Telefonate von ihm zur Service-Zentrale halfen auch nicht weiter. Ich habe dann auf Bitte der an sich sehr hilfsbereiten Hotline in St.Vith diese Aufstellung wie oben gemacht und mit Erläuterungen zugeschickt – seitdem habe ich nichts mehr gehört!

Angesichts heutigem Stand der Technik halte ich das für nicht akzeptabel, denn wenn schon eine Ein-Kabel-Technik HDMI existiert und sie ja auch empfohlen wird, sollte der Ton auch korrekt funktionieren.

Der Hinweis des Service, den Ton separat über Toslink einzuspeisen (also ein Kabel für Bild, ein Lichtleiter-Kabel für Ton), ist kein durchdachter, denn Toslink kann HD-Tonformate nicht diskret übertragen

Wozu soll ich sonst das TV-Paket abonnieren, zumal immer mehr Sender in HD (Bild + Ton) produziert werden, wenn schon derartige Probleme existieren. Es gibt sicher nicht nur mich als IPTV-Benutzer, den den Ton über die Surround-Anlage laufen läßt und nicht nur über den TV.

Ich hoffe, dass dieses Problem nun endlich behandelt wird.

Leider ist es ein langer Beitrag geworden – das war aber wegen der techn. Zusammenhänge notwendig.

Ich danke für Ihre Aufmerksamkeit! :)


Badge
Halo gaat eens ergens anders belachelijk doen!!!!!
@Axana: Thank you very much for the warm welcome! :(
Badge
Drielander omdat ge blijkbaar dan toch nederlands verstaat wilt ge dan als ge hier nog eens iets plaatst dit in het nederlands doen zo dat iedereen het kan lezen?En anders kan je misschien eens op de franstalige tegenhanger proberen daar mag dat misschien die verstaan dat misschien beter.
Reputatie 2
Badge
@Axana, Drielander zegt in zijn mail dat hij geen nederlands kan schrijven maar wel kan begrijpen

@Drielander, ik dacht dat Belgacom enkel (in beste geval) stereo geluid heeft.
Reputatie 4
Badge +2
Als hier iemand belachelijk doet dan is het wel Axana !!!!

Het geluid van Belgacom is inderdaad stereo, terwijl via satelliet de meeste HD kanalen (Ned 1,2 en 3, ARD en ZDF, BBC en ITV) het geluid Dolby is.
@RolandT & Jan: Bedankt! ;)

Man muss bei Audio zwischen Analog (Stereo oder analoger Mehrkanal) und Digital (PCM/SPDIF) unterscheiden. Verwende ich den Cinch-Anschluß Audio Out, ist es immer nur analoges Stereo, da der IPTV-Receiver keinen Sourround-Decoder eingebaut hat. Dieses Signal kann der AVR für (Pseudo-)Surround aufbereiten (ähnlich wie früher ProLogic).

Für Dolby-Digital (also diskrete Mehrkanal-Wiedergabe) brauche ich ein digitales Audio-Signal (PCM 2.1-Kanal oder Multi-5-Ch), das der AVR mit den eingebauten Decodern (AC3, Dolby-Digital, DTS, ....) dann entsprechend aufbereitet.

Ich nutze auch einen HDTV-Satreceiver, bei dem der AVR via HDMI problemlos die Surround-Tonformate richtig wiedergibt.

Auch bei BelgacomTV gibt es digitale Tonformate bei allen Sendern - deshalb gibt es den Ton einmal via HDMI (dig. Bild und Ton) und separat via Toslink-Digitalton-Ausgang.

Toslink kann aber nur PCM 2.1 - die neuen hochauflösenden Tonformate (auch bei Belgacom) haben mehr Kanäle, die mir am AVR auch angezeigt werden. Nur sind sie nach meiner Meinung nicht richtig codiert und können deshalb auch vom AVR nicht richtig decodiert werden.

Fehlerquelle kann der IPTV-Decoder selbst sein, die Schnittstellen beim Belgacom-Netz oder die Sender selbst, die das Signal ja ins Belgacom-Netz einspeisen.

Schließt man den IPTV-Decoder direkt per HDMI an den Flat-TV an, merkt man natürlich das Problem nicht, da der Flat-TV meist keinen eingebauten Surround-Decoder hat.

Ich würde mir wünschen, dass mal Jemand aus dem Belgacom-Team sich hier äußert.

@RolandT & Jan: prettig weekend
Reputatie 7
Badge +1
Bester Drielander, ich kenne mich in dieser Materie leider nicht so gut aus. Sonst könnte ich dir behilflich sein. Habe den Eindruck du bist technisch sehr gut unterlegt. Wenn ich morgen etwas Zeit habe, werde ich versuchen dein Text zu übersetzen damit klar wird was hier schief läuft.
Guten Morgen sinjoor71,

ich habe versucht, via babylon eine Übersetzung zu erhalten, musste aber feststellen, dass da doch etliche Fehler enthalten waren (Satzstellung, Wörter fehlten).

Hätte ich den Text nicht selbst geschrieben, hätte ich kaum verstanden, was ich sagen wollte. ;)

Ich wünschte, ich könnte 10% so gut Niederländisch (ich dachte immer, in Belgien heißt es flämisch) oder Französich.

Vielen Dank für Deine Bemühungen!
Badge
Sory RolandT maar je moet begrijpen dat wij nu ook zo geen duits verstaan.Misschien wel mensen die volledig hun studies hebben afgemaakt maar daar val ik niet onder en dan vind ik dat het de taak van belgacom is om voor die mensen al zijn het er niet zo veel toch een beperkte inspanning te doen dat zij niet verplicht zijn om op een nederlandstalig forum hun problemen opgelost zien te krijgen waardoor andere mensen soms dan niet meer kunnen volgen waaronder ik en er zullen nog wel mensen zijn die het duits niet goed onder de knie hebben.Het is ook niet omdat we graag meer duitse posten willen dat we duits beter kunnen verstaan lezen is nog anders dan verstaan.
Badge
Jan als je ergens problemen mee hebt gelieve je te verduideleken???
@Axana:

[ot]:

Wir leben in Europa - und ich speziell in Ost-Belgien/Euregio. Es gibt drei Sprachen in Belgien: flämisch, französich und deutsch (ich habe meinen Nick "Drielander" nicht ohne Grund so gewählt, weil ich im Dreiländereck lebe und mich allen drei Sprachen verbunden fühle, zwei davon aber leider nicht so gut beherrsche).

Das hier ist ein Belgacom-Forum für Belgacom-Kunden ... und ich bin einer davon! Gibt es ein Deutsch-sprachiges Belgacom-Forum?

Ich dachte, es geht hier um Lösung technischer Probleme und nicht um persönliche Empfindsamkeiten gegenüber Menschen, die nicht niederländisch schreiben können.

Es steht Jedem frei, sich zum Thema zu äußern. Niemand zwingt Dich, an diesem Thread teilzunehmen, wenn Du Deutsch nicht verstehst.

Aber dan lass doch bitte die persönlichen OffTopics außen vor. [OT off]

Ich bedanke mich bei Jedem, der versucht, mir bei der Problemlösung zu helfen, auch wenn ich seine Sprache nicht spreche.

Schönen Sonntag Allen!
Badge
Gelieve iemand dit te vertalen want ik hou me niet bezig met iets dat ik niet vesta en dat ik vroeger ook nooit op school gekregen heb.
Reputatie 2
Badge
@Axana wat jij schrijft is ook het advies dat Drielander je geeft, als je het niet verstaat, negeer het dan :D
Badge
Hoe kan ik weten wat hij nu schrijft als ik het niet versta?Ik dacht nog altijd dat er twee forums waren een vlaamstalig en franstalig maar dat het toch ook niet van mij moet komen om mij aan te passen om duits te leren spreken.En hier bij wil ik het nu laten.
Reputatie 5
Badge +2
Het is jammer dat er geen Duitstalig forum is hier, terwijl Duits de derde taal is. Natuurlijk begrijpt en of spreekt niet iedereen Duits, maar men hoeft daar geen drama over te maken. Lang leve Babelfish of Google Translate zou ik zeggen.

Dat Belgacom weinig aandacht schenkt aan het Duits is al langer duidelijk, zie maar naar het Duitstalig aanbod (ARD, ZDF en BRF). En dan zendt BRF amper een kwartier per dag uit. De zeer goed beoordeelde ideeen over meer Duitse zenders en de vele verzoeken op dit forum alleen al bewijzen dat er weldegelijk nood is aan meer Duitse zenders. Helaas is er nooit een duidelijk antwoord geweest van Eva.

@Drielander :

Wil jij ook niet meer zenders in je eigen taal ? Ik kan me voorstellen dat het beperkt Duitstalig zenderaanbod van Belgacom u niet tevreden stelt. Zeker WDR, RTL en Sat.1 zouden het aanbod moeten versterken vind ik. Wat is uw mening daarover ?

Mvg
Hallo Tien,

Danke für die freundlichen Worte!

Auch ich möchte kein Drama aus der Sache machen. Ich habe auch vorher versucht, meinem Text via Babylon übersetzen zu lassen - das Ergebnis war nicht gut - soviel niederländisch kann ich (lesen), um zu erkennen, dass da Einiges nicht korrekt war. Das sind die Übersetzungsmaschinen. ;)

Natürlich habe ich nicht nur Belgacom TV, sondern auch eine Sat-Anlage, die mich mit Programmen aus allen Ländern der Welt versorgt.

Allerdings finde ich persönlich das Niveau einiger deutscher Sender (private!!) nicht gut und schaue diese wenig. Aber das ist mein Geschmack!

Ich finde es speziell hier in der Euregio eine Schande im Sinne von Europa, dass so wenig belgische und niederländische Programme ins deutsche Kabelnetz eingespeist werden. Das war Anfang bis Mitte der 90er Jahre anders - da gab es BRT 1 + 2, BRTF 1 + 2, TV5, NED 1, 2, 3.

1996 hat die Landesrundfunkanstalt NRW beschlossen, alle fremdsprachigen Programme aus dem Kabelnetz Aachen heraus zu nehmen. Ich habe damals mit einem Kollegen zusammen eine Bürgerinitiative gegründet, um das zu verhindern. Im Radio Aachen und WDR-Fernsehen waren wir damals mit unserem Protest auf Sendung - der Aachen Oberbürgermeister Dr. Linden musste unsere Unterschriftensammlung annehmen. Ergebnis: zumindest je 1 Programm aus NL und B ist erhalten geblieben - heute gibt es kein Programm mehr aus Belgien, nur noch NED 2 und TV5. Armselig für die Euregio und Europa!

Ich finde, in allen drei Ländern sollten mehr Programme aus den Nachbarländern auch in die jerweiligen Kabelnetze eingespeist werden. Leider ist das nicht so. Das ist auch der Grund, weshalb ich neben der Sat-Anlage auch BelgacomTV gewählt habe, weil da spezielle Programme in französisch und niederländisch gesendet werden, die ich nicht über SAT per FTA bekomme (nur per Smart-Card).

Groetjes
Reputatie 7
Badge +1
Bester Drielander,

Nachstehend die versprochene Übersetzung. Hoffe die ist etwas angemessen !

Voor de anderen, hierna de vertaling van zijn oorspronkelijk bericht:

Hallo,

Ik verzoek U om begrip te hebben voor het feit, dat ik als duitser, die sedert kort naar Oost-België (Oost-kantons) verhuisd ben en die zich hier zeer goed voelt, nog niet in het vlaams of frans schrijven kan. Antwoorden kunnen gerust in het vlaams/engels gegeven worden.

Sedert de zomer 2010 heb ik het volledige Pack Telephony/Internet/TV – en tegelijk heb ik me een flatscreen full-HD en een AVR-ontvanger (commentaar: ik denk home cinema systeem) aangeschaft, die in staat is alle bestaande hoogdefinitie HD-audio weer te geven. Er zijn immers in het zenderpakket van Belgacom TV een aantal zenders die in hoge definitie geluid uitzenden.

Toen ik het installatiepakket kreeg, was er naast de b-box2 nog een oude decoder bij (commentaar: ik vermoed een V3 HD-decoder), die ik echter tijdens een technisch nazicht door de klantendienst tegen een nieuwe exemplaar (commentaar: ik denk een V4 Cisco) vervangen werd.

Logischerwijze gebruikte ik de AVR-ontvanger (Home Cinema) als tussenschakel voor beeld en geluid (over de kwaliteit van de in de TV ingebouwde luidsprekers moet ik geen commentaar geven…)

HDMI is de huidige standaard voor hoogwaardige beeld-en geluidsoverdracht (digital!). Zo heb ik naast andere bronnen ook de IPTV ontvanger (commentaar: satelietontvanger?) via HDMI-kabel aan de AVR aangesloten.

quote]... dat het geluid maar optimaal is via een HDMI-aansluting. Dit geldt vooral voor HD-zenders ...[/quote]

Met wat ik hier allemaal lees, kan ik hoogstens het hoofd schudden, want ik heb de indruk, dat nog niemand nagezien heeft, wat het resultaat is van een configuratie IPTV->AVR-Flat->TV.

Helaas blijken ofwel de decoder of Belgacom TV of de aangeboden zenders een probleem te hebben met de correcte omzetting van HD-geluid.

Geen enkele zender, noch SD of HD, zendt het juiste audioformaat zo door dat het met een veelgeproduceerde kwaliteits –AVR (Home Cinema) – een DENON in dit geval – juist weergegeven kan worden. Op het display van de AVR kan men aflezen in welk formaat het audiosignaal van de IPTV-receiver (satelietontvanger) doorgestuurd wordt: ofwel MultiChannel 5-Kanal of PCM-2-Kanaal. Mit deze beide formaten heeft de AVR bij ander bronnen geen enkel probleem .

Alle SD-zenders/programma’s geven als audio „MultiChannel 5-ch“ door – het gesproken woord komt echter niet, zoals gebruikelijk, uit de centrale luidspreker (plus een beetje uit de front LS), maar komt totaal niet uit de centrale LS maar enkel uit de front LS en geen klank komt uit Surround-LS.

De HD-zenders/programma’s hebben deels verschillende formaten; 6 zenders (één-HD, Canvas/Ketnet-HD, VTM-HD, la Une HD, la Deux HD, RTL HD) geven alleen stereo-klank door, geen center of Surround.

Club RTL HD en TF1 HD geven spraak door de Center + een beetje Front – geen Surround.

Uitzondering: FRA2 HD geeft het geluidssignaal correct door dat dus juist door de Center (spraak) en muziek etc. via de Front en Surround LS weergegeven wordt.

Ook de gecontacteerde klantendienst vond geen verklaring en verschillende telefoontjes van hen met de technische (?) dienst brachten geen oplossing. Ik heb dan op vraag van de zeer hulpvaardige Hotline in St. Vith de hierboven opgegeven opstelling met verklaringen aan hen doorgeven, maar heb sedertdien nog geen reactie gekregen.

Gezien de huidige stand van de techniek vind ik het niet aanvaardbaar dat bij gebruik van de aanbevolen HDMI-kabel het geluid niet correct functioneert.

De aanbeveling van de technische dienst om geluid over een Toslink (glasvezelkabel?) , (dus een kabel voor beeld, en een glasvezelkabel voor geluid) te leiden, is geen doordachte oplossing, want Toslink kan HD-geluidsformaten niet discreet doorvoeren.

Waarom zou ik me anders op een TV-pack abonneren, zeker als steeds meer zenders in HD (beeld en geluid) aangeboden worden, terwijl een dergelijk probleem bestaat. Er zijn zeker niet alleen IPTV-gebruikers die het geluid via een Surround systeem weergeven en niet via de TV.

Ik hoop dat dit probleem eindelijk eens behandeld wordt.

Helaas is het een lang bericht geworden, maar dat was wegens de technische achtergrond noodzakelijk.

Ik dank u voor uw aandacht/reacties.

Het staat dus iedereen vrij hierop te reageren.
Hallo sinjoor71,

das ist nicht nur angemessen - das ist nahezu perfekt! Respekt und vielen Dank!!

Gruß

Drielander,

Dat is een probleem dat ik eind vorig jaar ook al eens aangekaart heb: https:///posts/abe070e81b

Ik kreeg toen de volgende reactie van Eva:




Beste,

Ik heb dit even nagevraagd bij ons technisch team en dit blijkt een gekend probleem te zijn waarvoor de leveranciers van onze decoders en software een oplossing zoeken.

Een beetje technische uitleg voor de liefhebbers:
Er doen zich geen problemen voor bij toestellen die enkel PCM 2.0 kunnen ontvangen (zoals de meeste tv-toestellen), maar wel bij toestellen die PCM 5.0 aankunnen (zoals A/V-receivers).
Indien u een decoder hebt met S/PDIF aansluitingen, dan kunt u eventueel die gebruiken om uw A/V receiver aan te sluiten (S/PDIFF ondersteunt immers geen PCM maar wel Dolby 5.1). Het probleem doet zich immers enkel voor bij HDMI aansluitingen.

Vriendelijke groeten,
Eva van Belgacom






Dus ofwel het geluid doorsturen naar uw AVR met een optische kabel (S/PDIF), ofwel wachten op een oplossing van Belgacom. Volgens axs is het probleem zelfs al opgelost met de nieuwste V4 decoders.

De volgende stap is dan natuurlijk écht HD geluid (DTS-HD, Dolby TrueHD, ...), maar dat zal nog niet voor morgen zijn vrees ik. Ik zal al blij zijn als de problemen met het gewone digitaal geluid zullen opgelost zijn.
Beste forumgebruikers,


zoals hier reeds aangegeven, kan u inderdaad de decoder via optische kabel (S/PDIF) aansluiten.

Het standaard audioformaat is 2.1. Sommige HD-films uit de VOD-catalogus worden in surround 5.1 doorgestuurd.


Om even in te spelen op de post van Drielander en de discussie die daaruit volgde:

We hebben geen Duits- & Engelstalig forum omdat het aantal klanten die deze talen spreken te klein is. Een forum zonder deelnemers is nutteloos.

Duitstalige klanten kunnen uiteraard terecht in het Nederlands of Frans op de Belgacom Community en Belgacom helpt hen ook graag in hun moedertaal, maar dan wel telefonisch op het nummer 0800/44700


Mvg

Eva van Belgacom
Reputatie 2
Badge
Als ik een S/PDIF aansluiting gebruik, wat krijg ik dan als ik bijvoorbeeld één-hd kijk? Krijg ik dan iets meer dan gewoon stereo links/rechts?
Neen, je zal niet meer binnenkrijgen dan stereo, maar afhankelijk van het type AVR zal je met S/PDIF wél gebruik kunnen maken van functies als Dolby PLII, terwijl dit niet kan met multichannel PCM over HDMI.
Beste forumgebruikers,

">Volgens axs is het probleem zelfs al opgelost met de nieuwste V4 decoders.

Dat wilde ik weten en vandaag belde ik de hotline. Na verwijzing naar het technische audio-probleem in de decoder v3 heb ik een reparatie nummer bekome. Ik pakte de decoder, ging naar de volgende Belgacom winkel en heb hem makkelijk voor Versie 4 ingeruild

Thuis heb ik de decoder uitgepakt: geen gekraak (noisy) afstandsbediening meer, die vaak meer maakt dan je wilt, maar en betere - de decoder heeft een beter Display en de schakeltijden zijn korter.

Na de opstartprocedure vond ik, dat uiteindelijk via HDMI op alle stations de rechte ton komt : de taal van het centrum luidspreker - de surround-signalen worden ook reproduceerd.

Uitgezonden HD-programmas, die multi-channel senden, geeft de Denon AV-receiver korrekt aan - de anderen zijn 2.0 en 2.1, wat geen problem maakt.

Dus de fabrikant heeft eindelijk het probleem opgelost. Ik kan echter niet begrijpen, waarom zowel de HD-decoder V2 en V3 niet getest waren in een dergelijke configuratie met een AV-receiver vóór levering aan de Belgacom.

Mijn aanbeveling: als uw decoder de audio-probleem heb, van de Service-hotline en Rep-nr. geven laten, pak het apparaat en ga na de volgende Belgacom winkel voor een versie 4-uitwisseling.

Veel succes!

P.S.: Ik moest de Google-vertaler en beetje helpen, omdat sommige zinnen niet paste! 😃 Ik hoop, het is goeg genoeg.

Reageer