Geen 2BE HD...omdat er geen plaats wordt vrijgemaakt

  • 26 July 2011
  • 28 reacties
  • 4039 Bekeken

Reputatie 5
Badge +2
  • Grand Master
  • 587 reacties
Hallo iedereen,

Ik heb eens toevallig gekeken op de Twitter-pagina van Dirk Deferme (Chef sport VMMa) en hij heeft iets verteld over 2BE HD.

Tennisblogbe vroeg het volgende aan Deferme via Twitter:
"Is er kans dat in de toekomst 2BE in HD kan uitzenden? CL-voetbal in EL-beeldkwaliteit is een spijtige zaak"

Antwoord Deferme:
"@tennisblogbe providers maken geen HD-kanaal vrij voor 2BE. Dat en alleen dat is het probleem."

Conclusie: Telenet, Belgacom, TV Vlaanderen en Mobistar Digital TV willen (of kunnen ?) geen HD-versie van 2BE op hun platform. En ik vermoed dat 2BE HD er zal komen als alle providers (alle 4) 2BE HD kunnen aanbieden (zie maar bij lancering vtmKzoom, dat ineens bij Telenet, Belgacom én TV Vlaanderen tegelijk beschikbaar kwam en niet enkel bij Telenet). Bij VT4 en VijfTV zullen ze op technisch gebied nog niet in orde zijn.

Wat denken jullie ?

Mvg

28 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Vooral de kabelproviders zullen hier de beperkende factor zijn aangezien deze extra bandbreedte moeten vrijmaken (en die heeft Telenet niet met hopen liggen...)
Dit is ook de achterliggende (gesimplificeerde) reden waarom er heel wat analoge kanalen van de kabel moesten, omdat er niet genoeg meer overbleef voor digitale TV/data.
Deze werken nl via broadcasting wat heel wat meer bandbreedte vereist integenstelling tot streaming bij xDSL.



EDITED, thx to Ricy :)
Deze werken nl via broadcasting en xDSL via streaming wat heel wat meer bandbreedte vereist.

Bedoel je dat xDSL veel meer bandbreedte ineemt tov TN via broadcasting of begrijp ik het verkeerd ?
Reputatie 3
Badge +2
Blijkbaar hebben ze bij telenet zelfs problemen wanneer het 3e vrt kanaal erbij komt.
Reputatie 7
Badge +1
Ik begrijp nu wel waarom Telenet in september 2009 al ARD, WDR en CNN (en daarvoor al andere) van de analoge kabel haalde. Dat was voor mij de reden waarom ik coor digitaal bij Belgacom koos. Ik was toen behoorlijk kwaad op Telenet. de kabel heb ik echter nooit opgezegd omdat ik die tot einde vorig jaar nodig had omdat de decoder tot dan maar één programma tegelijk kon opnemen. Met nPVR is dat ondertussen opgelost. Ik neem aan dat ze mettertijd nog wel meer van de analoge kabel zullen smijten om plaats te maken. Toch vind ik het raar dat een zender aan de providers moet vragen of hij in HD mag gaan uitzenden....is dat niet wat omgekeerde wereld ? Dus voetbal op VTM komt op 2BE en dus niet in HD....wat een verbetering !
Reputatie 2
Badge +1
@Ricy: was idd niet duidelijk omschreven, sorry ;)


ff herformuleren:
Deze werken nl via broadcasting wat heel wat meer bandbreedte vereist integenstelling tot streaming bij xDSL.

De kabelproviders hebben idd een groot probleem voor bijkomende zenders aan te bieden, simpelweg omdat er geen capaciteit (bandbreedte) meer beschikbaar is op de kabel. In het verleden hebben ze dit opgelost door analoge kanalen te verwijderen en zo bandbreedte vrij te maken...
Wat ik mij afvraag is of ze bij TN dan niet dezelfde techniek zouden kunnen toepassen als BGC dus al het ware ipv xDSL over koperdraad dan xDSL over coax !?
Reputatie 2
Badge +1
Zijn 2 totaal verschillende technieken met ieder zijn voor- en nadelen.
Reputatie 2
Badge
Als TN volgend jaar de alle matchen wil uitzenden van Jupiler League (soms tot 5 op zaterdag) hebben ze daar
nog werk aan de winkel.
Reputatie 5
Badge +2
Over HD-zenders gesproken: ik heb dit gevonden op het Franstalige forum van Belgacom. Het bericht komt van "Eva de Belgacom" (gisteren gemeld):

"Ces derniers mois, ce sont principalement des chaînes HD qui sont venues étoffer notre offre de base qui reste la plus importante sur le marché."

Buiten Plug RTL HD zijn er toch geen HD-zenders erbij gekomen in de "laatste maanden" ? En al zeker geen Nederland 1/2/3 HD of ARD HD. Of vergis ik me ?

(en nog volgens diezelfde Eva zouden er "binnenkort" nog veranderingen komen.)

Mvg
Reputatie 7
Badge +1
In het woordenboek van Belgacom is "binnenkort" zeker niet de vertaling van "sous peu" of zo. Eerder "binnen afzienbare tijd"...wat zéér vaag isTong uitsteken
Reputatie 7
Badge +3
@ Sinjoor goed verwoord ik kan het niet beter beantwoorden:D
binnenkort kan 5jaar zijn bij belgacom , en zelfs langer.
Reputatie 5
Badge +2
Dit is het citaat van Eva de Belgacom: "Je suis persuadée que d'autres changements seront encore annoncés prochainement". Ook stond er een knipoogje bij. Binnenkort, in de nabije toekomst,...het is allemaal even vaag.

Trouwens weten jullie welke HD-zenders in het basisaanbod er nu bij kwamen in de laatste maanden ? Ik weet alleen Plug RTL HD.

Mvg
Deferme moet stoppen met zever in pakjes te verkopen

als ze 2BE aanbieden in HD, denk je nu echt dat de providers zich kunnen permiteren dat niet aan te bieden? niet zeveren Deferme

te gierig zijn ze bij de VMMa

mvg
Badge
ricy heb al vernomen dat het wel eens vroeger zou kunnen gebeuren.En dat telenet vlugger al het voetbal zou aanbieden.
Reputatie 4
Badge +1
@Eva_van_belgacom - Waarom veel meer reactie op het franstalig forum?

Men moet het franstalig forum lezen om iets te weten te komen.

Hier op het nederlandstalig forum is er bijna geen reactie.

Ik had graag een reactie gehad voor 2BE HD want wij willen ook de Champions League in HD kwaliteit bekijken.

Mvg Ambionix
beste Ambionix

wat 2BE betreft, wat er niet is, kan niet aangeboden worden....

2BE is te gierig voor in HD uit te zenden, dus moeten wij CL in SD bekijken......

mvg
Badge
Als je op 611 ziet heb je toch hd of heb ik het mis?
Champions League in HD op 611? dacht het niet Axana

Champions League is op 2BE in SD te zien

mvg
Badge
sorry
Badge
Maar beelden van 2Be vind ik persoonlijk dat die toch nog meevallen voor niet hd te zijn.Heb daar trouwens nooit opgelet anders zou ik het nooit geweten hebben.
persoonlijk vind ik het verschil tussen SD&HD heel groot, ik kijk eigenlijk om die reden zo weinig mogelijk SD. vooral bij sport vind ik HD een groot voordeel

mvg
Badge
T'zal dan wel aan mijn tv. liggen zeker ook nog niet zo oud.
Reputatie 7
Badge +1
HD zal mettertijd wel de norm worden denk ik. Er worden geen andere TV's meer verkocht als full HD en steeds groter. Hoe groter je scherm, hoe meer je het verschil met SD ziet natuurlijk. Maar de meeste programma's die mij interesseren kan ik nu al in HD zien, deels in boeketten. Alleen de voor Belgacom problematische duitse zenders niet natuurlijk....'k zal't nog maar eens zeggen.....

Ik ben dan ook digitaal gaan kijken omdat ik al een flatscreen HD ready had en daar eindelijk eens HD wou op zien. Het heeft me dan ook niet teleurgesteld. Het is een wereld van verschil, maar SD is ook nog wel genietbaar, behalve voor bv. tennis, waar ik behoorlijk veel naar kijk op EurosportHD of op de VRT zenders. Als het op Eurosport 2 is (SD) is het echt veel minder genietbaar. Close-ups gaan nog, maar met de overzichts- beelden mis je de details en zie je de bal soms niet goed vliegen afhankelijk van de kleur van de ondergrond.
Reputatie 5
Badge +2
In het geval van 2BE HD zal de onwil van Telenet ook een rol spelen. 2BE HD moet namelijk overal bij zoveel mogelijk providers kunnen komen, enkel bij Belgacom of TV Vlaanderen zal niet haalbaar zijn. Vermoedelijk zullen er nog factoren meespelen en zal 2BE HD nog zeker een paar maanden (jaren?) op zich laten wachten. Directe concurrenten VT4 en VijfTV oefenen ook geen druk uit op hen, want die hebben geen HD-plannen.

Mvg

Reageer