Fon hotspot is down : heartbeat triggered offline (na modem swap)


/files/358a84748a/hotspot.PNG 622x221

27 reacties

Gewoon eens de modem resetten helpt waarschijnlijk ook niet ?

Elsa
neen Elsa, heb dat uiteraard al geprobeerd....

bizar toch .... niet dat ik er wakker van lig.... maar zou dit toch graag kunnen verklaren.....

ik zie dat mijn hotspot ondertussen al van de FON Map verdwenen is ook... amaai, dat gaat snel....

mvg
Dit is ook soms het probleem dat je krijgt na een Factoryreset van de modem dacht ik toch,
dit zal waarschijnlijk op het zelfde neer komen als een ander modem in dienst zetten.


In ieder geval er zijn er nog die klagen van opeens de hearbeat kwijt te spelen om één of andere bizarre reden.

Elsa
Mss dit eens proberen wat hieronder staat,want je hebt drie ruckussen als ik het goed begrijp dus een aan de modem aangesloten en de andere 2 elk één aan idere decoder


Uw Ruckus-apparaten herinitialiseren





Met deze procedure kunt u uw Ruckus-apparaten herinitialiseren ingeval zij onderling niet meer optimaal communiceren (d.w.z. als het lampje met de opgeheven duim Image niet groen brandt).

  1. Druk met de punt van een balpen gedurende 10 seconden op de knop die zich helemaal rechts op de achterzijde van een van beide apparaten bevindt. Image
  2. Doe hetzelfde op het tweede apparaat.
  3. Breng vervolgens om het even welk van beide apparaten met zijn elektrische kabel (zwarte kabel) in de nabijheid van het andere apparaat.
  4. Ontkoppel de (zwarte) elektrische kabels op de achterzijde van beide apparaten.
  5. Verbind de beide Ruckus-apparaten onderling met behulp van een (witte) netwerkkabel. Image
  6. Koppel de elektrische kabel van het Ruckus-zendapparaat (wit omhulsel) opnieuw aan.
  7. Koppel nu de elektrische kabel van het Ruckus-ontvangstapparaat (oranje omhulsel) opnieuw aan.
  8. Wacht gedurende twee minuten tot de vier lampjes van het Ruckus-ontvangstapparaat groen branden. Als dat niet het geval is, herbegint u bij stap 4.
  9. Zodra deze lampjes branden, koppelt u de Ruckus-apparaten opnieuw op hun oorspronkelijke plaats aan (vergis u niet wat de volgorde betreft: het zendapparaat bij de modem en het ontvangstapparaat bij de decoder).
Indien u over een derde Ruckus-apparaat beschikt:

  1. Druk gedurende tien seconden op de kleine knop achteraan op het derde Ruckus-apparaat (alleen op dit derde apparaat!).
  2. Plaats dit Ruckus-apparaat nabij het Ruckus-zendapparaat (wit omhulsel).
  3. Ontkoppel de (zwarte) elektrische kabels van beide apparaten.
  4. Verbind de beide Ruckus-apparaten onderling met behulp van een (witte) netwerkkabel.
  5. Koppel de (zwarte) elektrische kabel van het Ruckus-zendapparaat (wit omhulsel) opnieuw aan.
  6. Koppel nu de (zwarte) elektrische kabel van het derde Ruckus-apparaat aan.
  7. Wacht tot de vier lampjes van het derde Ruckus-apparaat allemaal branden (dit kan tot twee minuten duren).
  8. Koppel de Ruckus-apparaten opnieuw op hun oorspronkelijke plaats aan.




na factory reset van de modem ben je het hotspot tabblad kwijt, dat is al paar maanden bekend, maar dit kan je terugkrijgen door te bellen naar 0800 20 640 ( zie http://community.belgacom.be/posts/70634a95b2 )

dit is hier wel iets totaal anders.... maar het is blijkbaar wel geen alleenstaand geval, als ik zoek op heartbeat triggered offline zijn er nog al topics van

maar ruckus zal er niets mee te maken hebben, want ik gebruik deze niet

mvg
Ok Xenne, dus als je tablad verdwenen is dan blijft je heartbeat triggerd online dus als ik je goed begrijp.

Nee die ruckus was voor een andere post hier blijkbaar verkeerdelijk geplaatst en ondertussen gewist.

Groetjes, Elsa
als uw tabblad vd hotspot weg is heb je daar geen zicht meer op hé.... alles is dan weg, Fon footsie.... als je dan belt naar 0800 20 640 om te deactiveren staat het tabblad er terug, fon hotspot disabled. je kan Fon dan terug aanzetten en alles werkt terug.... heb dit vandaag trouwens ook nog een keer gedaan na FR

maar 10min later was hij toch terug uitgevallen met hotspot is down : heartbeat triggered offline

heb dit nooit gehad met vorige modem... dus vraag mij af ligt het aan dit type modem, of is het omdat ik een andere modem gebruik? als technieker dinsdag belt zal ik hem er eens over aanspreken, of anders een Eva contacteren


mvg
ik begin te vrezen dat het aan de modem zelf zal liggen.... heb nog eens factory reset gedaan.... ipv zelf de gegevens in te vullen wou ik eens zien of ZTC werkt

maar ZTC lijkt niet te werken, ben al meer dan half uur aan het wachten.... en dat kan ook de reden zijn dat de heartbeat steeds na 10min wegvalt

mvg
Ik heb hetzelfde probleem.

In /var/log/syslogdlog.log op de bbox heb ik het volgende gevonden...

<179>Jul 8 15:37:47 fonsmcd: DEBUG: QUERY [00-26-91-95-E4-80,regular_retry,sagemcom,1.0.2.1,st=0,trid=6b4b33e2,retries=13]
<179>Jul 8 15:37:47 fonsmcd: DEBUG: SMC_resolv_host: About to call dns_ip4() for a.sagbel01.hb.fon.com
<179>Jul 8 15:37:47 fonsmcd: DEBUG: SMC_resolv_host: a.sagbel01.hb.fon.com resolved as 213.134.45.88
<179>Jul 8 15:37:58 fonsmcd: DEBUG: TRIGGER [offline]
<179>Jul 8 15:37:58 fonsmcd: DEBUG: Setting the a.sagbel01.hb.fon.com host as unresolved
<43>Jul 8 15:37:58 wificom: main(): -> update-heartbeat-status received!

<43>Jul 8 15:37:59 wificom: update_heartbeat_trigger(): hearbeat trigger set to offline

Blijkbaar kan er iets niet geresolved worden?
Tim hoe geraak je in de directory "/var/log/syslogdlog.log "

Is dit via Telnet commando's of hoe doe je dit ?

groetjes,

Elsa
@ Tim 'k heb het gevonden

<11>Jul 8 16:01:06 tr98: dans handler de eth??? : full path = /dev/br0/dhcps/lease/1/end_time
<30>Jul 8 16:06:09 hostapd: eth2: STA c4:17:fe:xx:xx:xx IEEE 802.11: deassociated
<30>Jul 8 17:16:10 hostapd: eth2: STA c4:17:fe:xx:xx:xx IEEE 802.11: associated
<30>Jul 8 17:16:10 hostapd: eth2: STA c4:17:fe:xx:xx:xx WPA: pairwise key handshake completed (RSN)
<11>Jul 8 17:16:11 tr98: dans handler de eth??? : full path = /dev/br0/dhcps/lease/1/start_time
<11>Jul 8 17:16:11 tr98: dans handler de eth??? : full path = /dev/br0/dhcps/lease/1/end_time

groetjes,

Elsa


ja Tim, hij doet 3 pogingen... telkens met 5min tussentijd, 't is dus geen toeval dat de hotspot het exact na 10min laat afweten wegens a.sagbel01.hb.fon.com host as unresolved

ik heb ondertussen contact gehad met de helpdesk... werd uiteindelijk verbonden met een specialist....

deze kwam tot besluit dat het aan de modem ligt, ticket ontvangen voor andere modem.....

ik denk dat ik Eva nog eens ga aanschrijven in de hoop dat er toch nog een andere oplossing kan gevonden worden voor dit issue, dat zeker geen alleenstaand geval blijkt

mvg


Weet je ook waaruit de specialist besluit dat het aan de BBOX ligt, vind ik persoonlijk toch heel raar zenne !!

Dan zijn er toch veel met een slechte BBOX als je het mij vraagt, maar we zullen wel zien hé xenne wat het zal worden na dat je de nieuwe in dienst zet ,
hopelijk kan je nog de tel bijhouden hoeveel bboxen je al gehad hebt ;-))

't wordt een spannend verhaal.

groetjes,

Elsa
De bbox2 moet normaal om de x aantal tijd via een speciale DNS lookup aan FON laten weten dat hij actief is. Dit is de FON heartbeat. Om een of andere reden lijkt dit mechanisme niet (meer) te werken. Als iedereen met een bbox2 hier nu last van heeft dan is het duidelijk een probleem bij FON zelf. Als het probleem zich alleen voordoet met nieuwe bbox2 modems (zoals in mijn geval) dan zou het in principe opgelost kunnen worden met een firmware update.
ik heb dit probleem nooit gehad met mijn vorige modem, sinds de modem swap geraakt de heartbeat blijkbaar niet meer tot bij FON. of dit probleem nu op alle nieuwe modems zit durf ik ook weer niet beweren, ik heb zelf hardwareversie 15 ontvangen. de specialiste zei dat er verkeerde firmware op mijn bbox2 stond en dat ze dit niet konden corrigeren. denk niet dat het aan FON ligt, want met oude modem nooit issues gehad

ik heb ondertussen nog een privé bericht gestuurd naar Eva, misschien kan ze deze zaak nog wat verder uitspitten...

mvg
Natuurlijk moet je opletten met "nieuw" mss heb je het zelfde voor als dat ik jaren geleden voor gehad heb, de technieker heeft toen ook een doos uit zijn wagen gehaald met een nieuwe modem maar dan heb ik duidelijk opgemerkt dat die niet volledig ingepakt zat in de doos die er wel nieuw uitzag zoals een nieuwe normaal verpakt zit.
De doorschijnende sticker bvb op de display was o a al verwijderd, maar hij zag er wel nieuw uit.

Maar de dag erop had ik onderbrekingen in het beeld en is hij moeten terug komen, dan zei hij ja de modem is nieuw dus het zal wel je decoder zijn, en hij belde naar iemand en gaf mij een inruilticket voor de bgc boetiek.

Dan vroeg ik hem, maar is dit echt wel een nieuwe en hij antwoorde ja, en natuurlijk zei ik tegen hem, ik kan het moeilijk geloven want de doorschijnende sticker op de display was er af enz...en op den duur zei hij ja splinternieuw is hij nu ook weer niet niet, maar ik kon gisteren niet naar het magazijn om een nieuwe op te halen en na veel aandringen van mij vroeg ik hem of hij nu een splinternieuwe in de wagen bij had en hij zei ja maar waarom? en dan heb ik hem kunnen overtuigen om die splinternieuwe te installeren omdat ik dit een beetje sterk vond dat nu juist geteld ook mijn decoder onderbrekingen gaf en vroeger nooit, en met wat tegenzin heeft hij het toch gedaan.

Daarna zei hij nog maar hou het inruilticket maar bij want tegen morgen heb je waarschijnlijk wel terug onderbrekingen.

Sinds dien heb ik geen onderbrekingen meer gehad !!!

Ik wil hier alleen maar mee bewijzen dat je niet altijd moet denken dat je een splinternieuwe modem krijgt omdat de technieker dit beweert en zeker als hij toevalig zijn stock nog niet aangevuld heeft met nieuwe apparaten bvb omdat het al te laat in de dag is of zoals bij u Xenne op een zondag waar het zeker het geval zal geweest zijn.

In ieder geval het wordt spannerdde en spannerder dit vervolg verhaal.

groetjes,

Elsa
of het nu een spliinternieuwe is of niet.... maakt hier weinig uit me dunkt, 't interessantste aan heel deze zaak vind ik dat het geen alleenstaand geval is...

modem werkt verder perfect, 't is enkel dat probleem met die hotspot die constant wegvalt na 10 minuten
uiteindelijk maakt het weinig uit of die hotspot aan of afstaat zal je zeggen, correct - de hotspot moet immers toch niet aanstaan om van andere gebruik te maken (voorlopig).

wat me boeit... is het nu echt nodig om die modem te vervangen? gaat het hier om een slechte reeks met corrupte firmwaren? als ik een andere ga halen ga ik dan niet hetzelfde voor hebben? kan men geen andere firmware pushen naar de modem?

ik denk trouwens dat de meeste mensen dit probleem niets eens zouden opmerken

mvg
ik kreeg ondertussen onderstaande reactie van Eva van Belgacom, wellicht interessant voor iedereen die eens van modem verandert in de toekomst



Hallo xenne,

"Haertbeat triggered offline" betekent dat de modem zich als hotspot aanmeldt, maar dat de modem door FON niet als hotspot herkend wordt. Dit fenomeen is logisch bij nieuw geplaatste modems. Bij de initiële ZTC verstuurt de nieuwe modem zijn unieke sleutel naar FON, en dient FON deze te verwerken. We hebben al gemerkt dat dit in sommige gevallen een week (of soms langer) kan duren eer FON de modem als hotspot toelaat. Jouw nieuwe modem heeft op 7/7 zijn gegevens naar FON verstuurd.

Een nieuwe modem zal dus niet helpen, integendeel. In dit geval zit er niets anders op dan te wachten.

Mvg,
Eva.



zal beetje geduld moeten hebben dus.... en hopen dat het goed komt. i will keep you posted

bedankt Eva!

mvg

Welke firware staat er dan wel op je nieuwe bbox Xenne ?

want ik begrijp niet goed waarom iemand zoals mijn gebuur met de versie 60R10A-60A05S dan geen problemen heeft
als hij bvb een FR doet met zijn modem waarom krijgt hij dan geen "Haertbeat triggered offline"?

Of wordt bij deze FR de oude sleutel direct aanvaard ? is het dat mss ?

groetjes,

Elsa
een factory reset geeft geen problemen, 't is als je een nieuwe modem in gebruik neemt dat deze zich moet registreren bij Fon dmv een sleutel te verzenden. blijkbaar neemt deze verwerking bij Fon wel wat tijd in beslag...

ik zal nu regelmatig mijn hotspot eens proberen, voorlopig valt hij nog altijd na 10 minuten uit.... ik vind het ook wel vreemd dat ZTC niet lijkt te werken, dus misschien dat er toch nog iets anders aan de hand is

ik hou jullie op de hoogte

mvg

Ok dan,

tot meer nieuws

Elsa.
Reputatie 1
Badge
Blijkbaar is die info inderdaad juist : sinds vandaag is die FON hier in gang geschoten.

Mijn modem is vorige week dinsdag voor het eerst opgestart. Dus hier was 6 dagen genoeg 😉.

Groeten,

Patrick
dank voor de melding, Patrick

dat heeft de burger nog wat meer moed Knipogen

mvg
nog een update, vandaag is de fon hotspot terug in gang geschoten

de info van Eva was dus correct & mijn dank is groot, anders was ik voor niets andere modem gaan halen

nu moet Eva nog enkel zorgen dat haar info doorgegeven wordt aan de helpdesk zodat deze de klanten correct kan informeren

mvg
Zelf al na 5 dagen !

Dit doorgeven aan de helpdesk dat is iets dat ik nog nooit goed begrepen heb want die moeten toch altijd beroep kunnen doen op het eva team of glijk welke andere specialist en zelf al vragen ze het aan een specialist van het eva team is of een ander team dan nog geven ze verkeerde informatie door, begrijpe wie begrijpen kan !!!!!!!

groetjes, Elsa

Reageer