FON actief

  • 23 October 2011
  • 35 reacties
  • 7604 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Grand Master
  • 1480 reacties
In e-services is FON actief geworden.
Men kan de FON-hotspot nu beheren via de e-services.

Oa kan men aangeven of men FON wil activeren en verder een eigen account aanmaken.
Blijkbaar is een BBOX2 een vereiste, maar uit goede bron zou het enkel mogelijk zijn met een VDSL2 profiel.
Indien een upgrade van de modem vereist is, dan zou dit na activatie binnen de 24u gebeuren.

35 reacties

Als je inlogt via e-service >>> Internet >>>>FON




Mijn Belgacom Fon
De instellingen van mijn Belgacom Fon beheren





Mijn Belgacom Fon overzicht
Het draadloos netwerk van de Belgacom Fon gemeenschap is een netwerk dat gevormd wordt door personen die, in alle veiligheid, een deeltje van hun verbinding delen met anderen in ruil voor de toegang tot de méér dan meer dan 4.000.000 gedeelde toegangen in het buitenland.







Selecteer een internetverbinding:







Uw internet delen is mogelijk indien u over een Belgacom B-box 2 modem beschikt.












Aantal Belgacom Fon
Aantal Belgacom Fon beschikbaar dankzij mijn Belgacom producten


















Totaal: 1
Reeds gebruikt: 0
Beschikbaar 1
















Gelieve het vakje aan te kruisen voor de aanvaarding van de voorwaarden van deze dienst.


  • https://admit.belgacom.be/eservices/wps/myportal/myFon" target="_blank
    [/list]
creëren








"Momenteel kunt u uw internetverbinding niet delen met anderen...."
en wat is de reden Bart ?
moest ik dat eens weten Ricy :p

is het enige wat die zegt..
bedankt voor de melding, vandaar wellicht de werkzaamheden in e-services dit weekend

als ik daar dus "creëren" selekteer zet ik dan de Fon van mijn bbox2 actief? denk het niet zeker, want het aktief zetten ging toch via het menu van de bbox2....? en ik veronderstel dat je enkel van Fon kan genieten als je zelf deelt, het is me dus nog niet echt duidelijk

waar kan ik overigens de belgacom fon login/paswoord terugvinden?

mvg
Reputatie 1
@Xenne, als je op creëren klik zal fon geactiveerd worden op je BBOX-2 binnen de 24 uur zoals het staat op e-services:


Een bijwerking van de software van uw modem is vereist. Er is een verzoek geregistreerd om deze bijwerking automatisch uit te voeren binnen de volgende 24 uren.


Doordat daarnaast zal je dan een kader krijgen om een fon-account te maken met gekozennaam@belgacomfon.be en een wachtwoord dat minimum en maximum 8 karaktertekens mag hebben en tenminste 1 cijfer in die 8 karaktertekens.
Reputatie 2
Badge +1
In e-services dien je zelf een account aan te maken en al dan niet FON te activeren.
ok, bedankt voor de reactie

maar ik denk dat je in de bbox2 met de nieuwe firmware de fon ook nog kan aan- en afzetten?



ik veronderstel dat je pas gebruik kan maken van de Fon als dat ook aanstaat? maar hoe dat te controleren valt???

mvg

Om FON te activeren moet je de algemene voorwaarden accepteren (vakje aankruisen). Die staan nog niet online : klik maar eens op de link "weldra beschikbaar", dan kom je telkens op dezelfde pagina terug ! Ze proberen bij BGC blijkbaar alweer te lopen zonder eerst te kunnen gaan !

Mvg
Ik heb FON nog niet geactiveerd. een bij mij staat er toch al



enig idee hoe dit kan.?
dat is vreemd jordy vermeeren, dat kan ik niet verklaren

gisteren stond er dat firmware van modem binnen de 24uur zou upgegrade worden, nu staat er gewoon nog:
Een bijwerking van de software van uw modem is vereist.

voor de rest nog alles hetzelfde als gisteren

mvg
Badge
Momenteel is FON nog niet actief.
De aanpassing in de e-services toont echter dat dit wellicht zéér binnenkort zal gebeuren (hopelijk november)
de officiele lancering zou voor 1 november zijn

mvg
Beste forumgebruikers,

het FON-gedeelte in de Belgacom e-Services werd inderdaad afgelopen weekend geactiveerd, maar is nog in testfase. Jullie kunnen er momenteel nog geen gebruik van maken.
Deze dienst zal voor het eind van dit jaar officieel gelanceerd worden.

Op deze website kunnen jullie alle nieuws volgen rond Belgacom en FON: http://www.belgacomfon.be
Ik zal jullie ook op de hoogte houden via dit forum.


Vriendelijke groeten,
Eva van Belgacom
interessante post van user moderator philippe_d op een bevriend forum:

Berichtdoor philippe_d op do okt 27, 2011 9:56

Op de Belgacom Community Event gisteren avond hebben we een demo gezien van Belgacom Fon, en zijn er enkele van onze vragen beantwoord. Hieronder een overzichtje:


  • De Fon Hotspot is alleen beschikbaar op de laatste Firmware. Deze Firmware wordt geleidelijk (in batches) gepusht naar de Bbox2. Dus iedere Bbox2 wordt in de toekomst een Fon Hotspot (alleen als je VDSL2 synct, niet op ADSL).
  • Mensen die hun VLAN20 uitgezet hebben (wegens VoIP) krijgen deze update natuurlijk niet automatisch.
  • Iedere (VDSL2) Bbox2 zal automatisch het Fon Hotspot signaal uitzenden. Er is dus gekozen voor een opt-out model. Op die manier zal het aantal Fon Hotspot aanzienlijk groter zijn dan bij een opt-in model. Er zal wel gecommuniceerd worden hoe gebruikers deze optie kunnen uitschakelen.
  • De bandbreedte voor Fon zal beperkt worden (sommige gebruikers rapporteren 3/3 mbps).
  • Het Fon verbruik zal niet in mindering komen van het volume van de Fon Bbox2 (uiteraard), maar wel op het volume van de Fon gebruiker (via jouw Belgacom.Fon login). Uiteraard weinig impact voor mensen met onbeperkt volume abbo's.
  • Volgens Belgacom zal de Fon bandbreedte zal niet ten koste gaan van de bandbreedte van de gebruiker. Op de vraag hoe dit dan technisch geregeld wordt konden ze niet antwoorden (aparte VLAN ? VPN? ). Ze verwezen ons naar het "BT model", waar Fon blijkbaar ook aangeboden wordt zonder negatief effect op de bandbreedte van de gedeelde modem ??
  • De Hotspot krijgt wel een apart publiek IP. Dus geen gevaar voor de gebruiker die zijn internet deelt (vb illegaal gebruik door de Hotspot gebruiker).
  • Sommige gebruikers hebben al gemeld dat Fon niet actief is als je de PPPoE sessie op de BBox2 uitschakelt. Dat betekent dus dat gebruikers die hun BBox2 alléén als modem gebruiken (met eigen router) de Fon niet kunnen inschakelen (tenzij 2 PPPoE sessies). Gezien de Fon dus dezelfde PPPoE sessie gebruikt, hebben wij toch het vermoeden dat de bandbreedte zal gedeeld worden :-( .
  • Mensen die een Bbox2 hebben uitsluitend voor Belgacom TV (dus géén Internet), zullen geen Fon Hotspot zijn (om dezelfde reden als hierboven: geen PPPoE).
Wat betreft inschrijven/gebruik:

  • Klanten die zelf een Hotspot willen gebruiken moeten zich voor deze dienst inschrijven via e-services. Je krijgt dan een login (zelfs te kiezen user-id en paswoord).
  • Tijdens je aanmelding wordt gecontroleerd of je een "compatibele" modem hebt (bbox2 met de laatste FW), en wordt indien nodig de recente FW gepusht (zie boven).
  • Vanaf het ogenblik dat je je hebt aangemeld, ben je een een Fon gebruiker, en lid van de internationale Fon Community. Je hebt dus overal (in België en in het buitenland) gratis toegang tot de Fon Hotspots.
  • Gezien nog niet alle modems compatibel zijn (oude modems, oude Frmware, ADSL2 gebruikers) geldt een overgansperiode, waarbij niet gecontroleerd wordt of jouw eigen Hotspot actief is. Je kan dus (voorlopig) effectief andere Fon Hotspots gebruiken, zonder dat je eigen Hotspot actief staat.
  • Er is maximaal één Hotspot sessie per login toegelaten. Je kan dus met één login niet op verschillende plaatsen aangemeld zijn.
  • Voorbijgangers die géén Fon Hotpsot gebruikers zijn (vb Telenet klanten) kunnen wel gebruik maken van jouw Hotspot (mits betaling via de Fon inlog pagina).
  • Last but not least: je krijgt géén credits als iemand van jouw Fon Hotspot gebruik maakt. In ruil hiervoor heb je wel gratis toegang tot alle Fon's wereldwijd (en hoef je geen Fonera toestel te kopen, gezien het ge-integreerd is in je BBox2 (dus volgens Belgacom een win-win).

Dit waren de belangrijkste punten. Indien opmerkingen/verbeteringen hoor ik het graag.

bron: userbase, philippe_d

mvg
@xenne,

Ik begrijp volgende opmerking niet goed (uit post van philippe_d op userbase): Mensen die hun VLAN20 uitgezet hebben (wegens VoIP) krijgen deze update natuurlijk niet automatisch.

Ikzelf gebruik VoIP (I-Talk van Belgacom) en voor zover ik zie in de status gegevens van de Bbox2 modem is de VLAN20 wel degelijk geactiveerd voor telefonie (Protocol Wan eth1.20 VoIP).

Kan dat dan problemen geven voor het gebruik van FON?

Mvg, MinderIsBeter
Goeiemorgen Als je de bbox 2 wil gebruiken met een externe voip operator dan moet je de vlan20 afzetten. Aangezien deze vlan ook gebruikt wordt om de firmware updates binnen te trekken gaat dit niet meer werken. Als je echter italk gebruikt behoud je de vlan20 en is er dus geen probleem wat betreft het binnen halen van updates. Mvg
xenne, bij mij zie ik voor vlan20 het volgende staan (zie tabel hieronder), wil dit nu zeggen dat die uit staat of moet ik dit ergens anders gaan zoeken om dit te weten?
Want ik vind het raar dat mijn software nog nooit geupdated geweest is en daarom denk ik dat mijn vlan20 uit staat.
































Vlan id 20
Protocol Wan eth1.20 VoIP
IP address
Subnet mask
Gateway
DNS
NTP
goeiemiddag ricy

er staat daar blijkbaar geen IP adres, dus uw VLAN 20 staat inderdaad uit

ga eens naar de 192.168.1.1 > Advanced Settings > Network Interfaces.
druk op de "Edit" knop bij "Wan eth1.20 VoIP".
ga naar Settings, staat daar bij Internet protocol soms "No IP Adress" gesekteerd?

mvg
van de FON optie is ondertussen niets meer terug te vinden in e-services. hopelijk gaat mijn reeds gekozen username/paswoord niet verloren

mvg
ja ricy, dat zou inderdaad uw vlan20 moeten aanzetten... wel vreemd dat deze uitstaat....

maar aangezien je geen italk gebruikt heeft de vlan20 enkel nut voor firmware updates binnen te halen, en voor de ZTC

mvg
Reputatie 2
Badge


  • Het Fon verbruik zal niet in mindering komen van het volume van de Fon Bbox2 (uiteraard), maar wel op het volume van de Fon gebruiker (via jouw Belgacom.Fon login). Uiteraard weinig impact voor mensen met onbeperkt volume abbo's

.Je zal maar een internet start abbo hebben en een drukke bushalte voor je deur hebben waar studenten op je bbox surfen:-)


  • Volgens Belgacom zal de Fon bandbreedte zal niet ten koste gaan van de bandbreedte van de gebruiker. Op de vraag hoe dit dan technisch geregeld wordt konden ze niet antwoorden (aparte VLAN ? VPN? ). Ze verwezen ons naar het "BT model", waar Fon blijkbaar ook aangeboden wordt zonder negatief effect op de bandbreedte van de gedeelde modem ??

Grappig antwoord, je kan natuurlijk enkel verwijzen naar het "BT model" als Belgacom dezelfde techniek gebruikt als BT:-)

Elke connectie op de modem/lijn => impact..is nogal logisch.
als er dan gezegd wordt dat er geen negatief effect is op de bandbreedte, dan vraag ik mij toch af hoe ze dat doen :p

Badge
Ze zullen het wel limiteren (ik weet niet tot hoeveel), maar hinder valt gewoonweg niet uit te sluiten.

Afhankelijk van het aantal TV's, het potentieel van jouw lijn en je eigen internetabonnement ga je er wel/niet last van hebben.

als je een lijn hebt die synct op 30mbs en een abonnement hebt van 15MBs, dan is er nog 15MB over voor TV & Fon, die persoon heeft er dus geen last van.

Als je echter een tweede in de vergelijking gooit (beiden HD) dan zit je al over de 15MB en kan je niet meer de snelheid vanje abonnement halen, zonder dat er iemand op je FON zit. Dus is er zeker een bandbreedte probleem.

Ik weet echter de verhouding gemiddeld aantal TV's per aansluiting/gemiddeld syncprofiel/gemiddeld abonnement niet om te zeggen hoeveel procent er last van kan hebben

Sowieso vind ik FON achterhaald en iets waar ik niet om gevraagd heb(in tegenstelling tot de iTunes credits (of iets) gelijkaardigs).

Want dit is eerder een voordeel voor Belgacom zelf ipv.de klant.
"Sowieso vind ik FON achterhaald "
Telenet heeft nochtans iets in de zelfde aard als fon dacht ik toch (ergens gezien in HLN).

Reageer