Favorieten en zendervolgorde

  • 5 May 2011
  • 5 reacties
  • 2734 Bekeken

Gegroet allemaal,

Na een drietal weken belgacom TV heb ik me eens verdiept in de finesses van de menustructuur. Ik wilde daarbij een favoriete zenderlijst aanmaken van de 15 meest bekeken zenders uit het basisaanbod. Ik volgde de instructies uit de handleiding en maakte onder mijn voornaam dus die zenderlijst aan. Maar na afloop vielen me volgende eigenaardigheden op:

- naar je Favorieten kan je enkel als je via Menu naar favoriete zenders switcht. Bijvoorbeeld als je in de TV-gids voor Alle zenders zit, kan je niet in de TV-gids zelf switchen naar de TV-gids van je favorieten. Je moet dus altijd via een omweg langs Menu.

- de zenderlijst favorieten bleek enkel een aantal kanalen met bijhorend kanaalnummer te disablen. Met andere woorden ik had dus 15 zenders aangeduid en die stonden dus van 1 tot 15 in de lijst favorieten. Maar in de TV-gids/Info bleven die 15 zenders hun oorspronkelijk kanaalnummer (en zapnummer) behouden.

Bijvoorbeeld vijftv op digitaal kanaal vijf had ik uit mijn favorieten gelaten. Als ik in mijn favorieten zit ... dan kan ik naar vijf niet meer zappen, maar moet ik de zender die vijfde staat in mijn favorietenlijst onder het oorspronkelijke kanaalnummer aanduiden.

- dat laatste bleek te omzielen door de zendervolgorde voor alle zenders algemeen aan te passen. En daarna opnieuw een favorieten lijst te maken. Maar dat werkje lijkt mij het doel van favorieten voorbij te schieten. Want als je het zenderaanbod voor alle zenders aanpast en je 15 meest bekeken vooraan zet, heb je ook geen favorietenlijst meer nodig. Tenminste niet voor één persoon.

- de zendervolgorde in je favorietenlijst op eenzelfde manier aanpassen als voor alle zenders bleek niet te kunnen. Het betekent dus wel dat als een huisgenoot een andere favoriete volgorde heeft, dit weer niet werkt. Want hij als kanaal op één zet in zijn favorieten zenders moet hij dus weer zappen onder het kanaalnummer van de (aangepaste) zendervolgorde Alle zenders?

Ofwel mis ik dus iets in de handleiding. Ofwel is dat gebruik van favorietenzenderlijst knap lastig. En maakt het zappen en zoeken allemaal maar ingewikkelder.

Greetings.

5 reacties

Ik heb zelf ook ooit zitten te spelen met zendervolgorde en favorieten, maar ik ben er omwille van de zelfde problemen mee gestopt.

Toen ik de zendervolgorde wilde wijzigen (vb. VTM van kanaal 3 naar kanaal 2 enz.,) en ik het Duitse ARD op kanaal 11 had gezet zoals vroeger bij de kabel, kon ik niet meer naar het voetbal kijken omdat het Belgacom kanaal blijkbaar op 11 moet blijven. Opletten dus.

Ik ben dan maar terug overgeschakeld naar de standaard instellingen.
mss kan Eva eens ons eens de juiste procedure opgeven om de kanalen naar eigen wens te verplaatsen.
Reputatie 7
Badge +1
Dat je in een eigen TV-gids niet met de cijferknoppen naar zenders, die niet aangevinkt staan in die TV-gids, kunt gaan is altijd al zo geweest.

Dat ze het schakelen tussen zelf aangemaakte TV-gidsen naar het menu omgeleid hebben heeft vlgs. mij zijn oorzaak in het feit, dat veel mensen soms per ongeluk extra op de TV-gidsknop drukten en zo in een andere TV-gids kwamen. Je moest dan bv. indien je zelf 5 TV-gidsen (+ alle zenders is 6) had aangemaakt tot 6 keer op die TV-gidsknop (of op de blauwe knop geloof ik) drukken om terug in de juiste te komen. Ondertussen sprong de TV weg naar een andere zender als de opstaande zender niet in de volgende TV-gids stond. Voor veel mensen erg verwarrend denk ik. Ik vloekte ook al wel eens als het me overkwam. Via het menu gaat dat eigenlijk veel sneller. Op menu drukken, met de cursor naar rechts naar "mijn favoriete zenders" scrollen, daar in het overzicht de juiste TV-gids aanklikken en klaar.

Verplaatsen van zenders gaat in de meeste gevallen wel degelijk. Alleen met typische Belgacomzenders gaat dat meestal niet. Ik heb dan ook een aparte TV-gids gemaakt voor Belgacom-typisch kanalen. Dan moet je ze niet gaan zoeken. Ik heb er bv. ook zo een voor HD kanalen gemaakt.
Beste Mexxodus,

Een persoonlijke tvgids en een aangepaste zendervolgorde zijn zoals je gemerkt hebt niet hetzelfde. Een zendervolgorde (aangepast of standaard, maakt niet uit) geldt voor alle gebruikers en tvgidsen/ Je kan zenders dus niet per tvgids een ander zendernummer geven.

Met vriendelijke groeten,

Eva.
Wel dan is dit meteen een suggestie voor een volgende software update: de mogelijkheid een Zaplijst aan te maken. Waarbij de 'vaste' digitale kanaalnummers 'verborgen' worden achter de persoonlijke zapnummers/zendervolgorde die een persoon in een favorietenlijst aanduidt. Zo kan iedereen probleemloos zijn top-5 (of 10 en 15 zenders) op basis van het Zapnummer onthouden (en niet langer het bijhorend kanaalnummer onthouden).

Greetz. MExxodus.

Reageer