Beantwoord

Factuur en tussentijd

  • 18 August 2016
  • 48 reacties
  • 1262 Bekeken

Vandaag 18/8/2016 ontvang ik in mijn mailbox een factuur Proximus van 13/8/2016. Dat is het 1ste eigenaardige: de tussentijd.
De factuur vermeldt dat ik vóór 29/8/2016 dien te betalen. Een termijn van 11 dagen, 2de eigenaardigheid.
Ik kreeg vorige maand een factuur die ik tijdig betaalde op 2/8/2016. Dien ik 2 facturen per maand aan proximus te betalen ?
Hoe komt dit ? Men heeft plots, zonder verwittiging en beslissingsartikel de termijn verkort van 24 dagen vroeger naar 11 dagen.
Heb ik een gemanipuleerde factuur in mijn mailbox gekregen of heeft Proximus nagelaten zijn klanten in te lichten over de verregaande wijzigingen?
Een spijtig iets.
icon

Beste antwoord door HeidiE 22 August 2016, 12:58

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 7
Badge +6
De phishing mail facturen die nu de ronde doen gaan voor zover ik weet over zogezegde 'onbetaalde' facturen. Vanaf welk adres werd uw factuur verzonden? Een mail van Proximus eindigt altijd op @proximus.com. DUS NAGAAN OF HET GEEN PHISHING MAIL IS;

ECHTER: Proximus heeft zeer onlangs een nieuw facturatie systeem of zoiets geïmplementeerd en dat heeft hier en daar voor wat problemen gezorgd, waardoor facturen soms te vroeg/te laat werden verzonden.

Ik zou u dus aanraden eens contact op te nemen met de Facturatie van de klantendienst met het factuurnummer op 0800 22 800 en te vragen of het gaat om een echte factuur en hoe het zit met die betalingstermijn. Zo zal u het vlugst weten wat er aan de hand is.
Marleen, de mail met mijn factuur komt niet van ... proximus.com, maar van ... proximus.net. Natuurlijk heb ik geprobeerd de klantendienst te bereiken. Maar na 1 uur heb ik de telefoon maar neergelegd.
Intussen wordt ingesproken dat er onvoorziene omstandigheden zijn. Dat neem ik voor waar aan, want vele klanten zullen zeer misnoegd zijn. De Proximuslijn overbelast. Dat is helemaal misplaatst.
Ik vraag bij deze een verklaring van de Proximusdirectie.
Reputatie 7
Badge +6
Hier vindt u ondertussen al wat meer informatie over verdachte e-mails op de Proximus support pagina:
www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_fraud_mailtrouble/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/problemen-met-uw-mailbox/een-verdachte-e-mail-opgelet-voor-fraude-via-phishing.html
Marleen: Bedankt, maar de de pagina van de link vermeldt: 'Oeps, pagina niet beschikbaar !'. Raar gedoe daar.
Reputatie 7
Badge +6
Sorry, mijn fout, heb link aangepast. Nu werkt ie. Raar gedoe was van mijn kant. Oeps. :$
Heb je soms een screenshot van de mail (met weglating van persoonlijke details)? Klopt het rekeningnummer waarop u moet betalen met dat van Proximus enz.
Reputatie 7
Badge +6
Dag Gerda,
Er doen weer heel wat phishing mails de ronde.
Zie in dat verband https://nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/onbetaalde-facturen-35417
Best je mail doorsturen als bijlage naar abuse@proximus.com.

Groeten,
Wim
Dag Gerda,
Er doen weer heel wat phishing mails de ronde.
Zie in dat verband https://nl.forum.proximus.be/mijn-factuur-18/onbetaalde-facturen-35417
Best je mail doorsturen als bijlage naar abuse@proximus.com.

Groeten,
Wim
.................. Dat zal ik doen, maar vermits het probleem niet opgelost is kan ik moeilijk een quote geven, Wim. Groeten Gerda
Reputatie 7
Badge +6
Dat wordt toch een echte plaag die phishing mails. Ze worden ook steeds beter opgesteld.
Reputatie 3
Badge +1
Ik ontving eveneens op 16/8 per mail mijn factuur dd 10/8 in pdf in bijlage te betalen tegen 26/8. Mail komt ook van @proximus.net. Ik ontvang iedere maand mijn factuur per mail, het enige dat nu verschilt met andere maanden is, dat de factuurdatum en de vervaldatum met een week vervroegd zijn. Ook het rekeningnr klopt. Als ik My Proximus raadpleeg, zie ik er de bewuste factuur wel degelijk staan.
Ik ben toch de mening toegedaan dat dit geen phishing mail is. Kan iemand van Proximus bevestigen dat het mailadres noreply@proximus.net wel degelijk van Proximus is???
Reputatie 7
Badge +6
Jij bent vandaag al de derde die dat voorheeft. Als je factuur ook in MyProximus te zien is, kan het idd toch nog moeilijk om phishing gaan, maar is die vervroegde facturatie te wijten aan het nieuwe systeem?

Mag ik dus eveneens vragen dat een medewerker hier zo vlug mogelijk uitsluitsel over brengt en dat dit antwoord als 'beste' = enige juiste wordt aangeduid, om alle mogelijke misverstanden (ook over het mailadres) uit de wereld te helpen. Plus, als dit bona fide facturen zijn, hoe zit het dan met de betalingstermijn? Dank u.
PX zal nooit facturen sturen via mail.
En er is een trucje om te controleren dat het van PX is de factuur, ga naar MyProximus en daar zie je onmiddellijk het bedrag dat je schuldig bent.

Fout ligt in de software. In mijn geval betaal ik deze maand 3 facturen van PX.
1) Die van verleden maand en is betaald.
2) Maand augustus en die is nog niet voorbij is al betaalt verleden week
3) en ben er zeker van dat einde van de maand er nog eentje zal binnen komen.

En ik had ook gebeld ervoor en antwoord van PX was betalen of er komen kosten erbij, dus wat doe je betaal je staat machteloos.
NB:proximus.net hete vroeger belgacom.net zo heb je bv ook eshop@proximus.net
Als de factuur ook op Proximus.be/myproximus staat ter betaling moet je uiteraard niet meer twijfelen of het echt of vals is, dus is eigenlijk gemakkelijk te checken.

Bij het nieuw systeem zou de benaming "factuur" ook veranderen in "aanrekening"
En controleer zeker je factuur Gerda en andere gebruikers met die extra facturen staan er veel zaken dubbel genoteerd.

Zoals mijn geval 3 punten die dubbel aangerekend waren deze maand (bijna 14 euro)maar dit is intussen opgelost heb er een kredietnota van gehad.

De zoveelste creditnota deze jaar even nagecheckt op MyProximus dit jaar al 21 kredietnota's ontvangen en enkel door fouten van PX.
En einde van deze maand hang ik weer aan de telefoon bij PX ben er bijna zeker van.

En ik zit intussen ongeveer aan 400 euro dat PX dit jaar teveel aanrekende, ik vind dit geen normale gang van zaken. Dat je als klant ieder maand mag bellen voor verkeerde aanrekeningen.

grtt
Volgens hen gaat de "aanrekening " ook veel overzichtelijker ( ook bv direct bedragen met btw inclusief enz...) zijn en dus gemakkelijker om te controleren dan Patrick :-))
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben het met jullie eens, maar ik denk dat de vraag hier vooral is nu of iemand van Proximus dat ook even zou kunnen bevestigen (plus dat aanduiden als beste antwoord voor anderen die hiernaar zoeken) en zou kunnen zeggen of die betalingstermijn behouden blijft, want in een ander gelijkaardig topic werd al gezegd dat de betalingstermijn wat verlengd zou worden.

PS: Dat over die aanrekening heb ik ook gelezen. Wat er nu weer mis is met het woord factuur, snap ik toch niet. Het woord veranderen zal de pil niet vergulden. Men had allicht beter wat meer tijd gestoken in de goede werking van dat nieuwe 'systeem' dan in het zoeken naar een eufemisme voor het woord 'factuur'.
ja betalen moet we toch 😉
Heb nooit last met facturen bij Electrabel, water, enz... die kloppen iedere maand Elsa en die gaan via pc betreffende betalingen enkel die van PX niet.

En die nieuwe look van PX voor de factuur is wel duidelijker daaraan heb ik gezien dat ik deze maand bijna 14 euro te veel betaald.
En door maandelijks de PX facturen te controleren Elsa heb ik toch al 400 euro aan fouten uitgehaald die in mijn nadeel waren dit jaar en hebben nog 4 maand te gaan voor 2016. Dus als ik die lijn volg zal ik dit jaar nog 200 euro verkeerd aangerekend worden.

Schat ik nu dit jaar al volle werkweek 40 uur aan de telefoon gehangen hebt om het aan te klagen. Blijkbaar vinden ze dat normaal bij PX.
Als ik nu bv. dienstencheck neem 9 euro per uur kost mijn tijd 360 euro hoor PX.

En Proximus 2/3 van de mensen aan jullie helpdesk zijn echte boeren die spreken van uit een ivoren toren. Ik dank de hogere machten als ik een medewerker aan de lijn hebt die menselijk is. Met sommige medewerkers voel ik mij echt gekleineerd komt over als je ben oud en hopeloos geval.

Denk dat ik niet overdrijft als ik een schadeverhouding ervoor eis ervoor bevoordeeld paar kredieten krijg om film te huren.

Krijg wel iedere kredietnota van PX maar ik verpruts mijn tijd ermee.

grtt
Reputatie 7
Badge +6
Net gelezen: een aanrekening is een betalingsdocument met bedragen inclusief btw, een factuur is een betalingsdocument met bedragen exclusief btw.
Reputatie 7
Badge +6
Beste mensen,

@proximus.net is GEEN valabel mailadres dat wij gebruiken, dus de mails verzonden van dat mailadres zijn vals!
Reputatie 7
Badge +6
Amaai, hoe kan men dan die facturen zien in MyProximus, Wim? zie reactie Yellow.
Reputatie 7
Badge +6
Amaai, hoe kan men dan die facturen zien in MyProximus, Wim? zie reactie Yellow.
Ons fraudeteam is op de hoogte natuurlijk en onderzoekt de zaak met hoge prioriteit.
Ik snap dit niet goed zelf kom ik uit een tijdperk van computers.

Staat in de dagbladpers en op tv dat PX, Telenet, Water, Verzekeringen, enz... nooit via email een factuur opsturen.
En dat er nog mensen inlopen in die oplichting is droevig.
Gerda Van Overloop ben blij voor u dat je er niet ingelopen bent in die oplichting

grtt
Reputatie 3
Badge +1
Zonet naar de klantendienst gebeld (0800 22 800) . Daar wordt bevestigd dat ik inderdaad nog een openstaande factuur heb voor het bedrag welke ik ontvangen heb, Data, bankrekening, mededeling enz. alles klopt ! Dus het emailadres van de afzender noreply@proximus.net moet dus eigenlijk toch niet vals zijn !? Voor alle duidelijkheid het gaat hier bij mij om mijn elektronische factuur die ik maandelijks van Proximus per mail ontvang hé.
Of moet ik nu ook geloven dat het nr 0800 22 800 ook vals is? Misschien zijn de medewerkers hier niet op de hoogte dat @proximus.net wel degelijk een valabel mailadres is dat proximus gebruikt ? En als dit toch allemaal vals zou zijn, dan weet ik het ook niet meer :?
Badge
Ik heb dit topic met aandacht gevolgd, en nog even gewacht om te reageren, maar volgens mij worden mensen hier toch op het verkeerde been gezet. Als een klant voor facturen via e-mail gekozen heeft, dan worden deze wel degelijk verstuurd met afzendadres 'noreply@proximus.net'. Zie mijn screenshot. Het gaat om alle facturen voor pack/vaste lijn, en voor alle duidelijkheid, de factuur zelf hangt er als PDF in bijlage aan! Dus volgens mij is er in het geval dat de klanten de factuur ook in myproximus zien, niks aan de hand, of gaat het in ieder geval niet om phishing (of de factuur terecht is, dat weet ik niet, maar ze is in ieder geval echt).

Reageer