Extern ip adres en pppoe niet hetzelfde

  • 24 December 2014
  • 99 reacties
  • 2455 Bekeken


Toon eerste bericht

99 reacties

Hoi Elsa


Bedankt voor je antwoord, even alles op een rijtje zetten:


Ik zal een vb geven: (de IP adressen als namen zijn verzonnen omwille van mijn privacy als die van de klant, je weet nooit wie er allemaal mee leest)


bbox heeft een intern ip: 192.168.1.1


De recorder geef ik 192.168.1.200 , subnetmask: 255.255.255.0, gateway: 192.168.1.1 programmeer http poort: 6000, server poort 6001, rtsp poort 6002, DNS 195.238.2.21 en een alt DNS, maak een ddns in de recorder aan vb: kerstboom22-ddns.net


In de bbox maak ik portforwarding 6000-6002 naar 192.168.1.200


ext ip adres op dit moment: 10.538.117.95 pppoe in men bbox: 90.728.52.130 dus verschillend zoals bij die ene klant.


als er iemand 'http://kerstboom22-ddns.net' typt dan verschijnt het volgend adres: 10.538.117.95,is er geen probleem zoals bij al de andere klanten dan verwijzen de poorten me direct door naar de recorder en kan ik inloggen.


gezien dat bij die ene klant er 2 ip adressen zijn geraak ik niet tot aan de recorder, wat jij voorstelt Elsa, dat ik een router achter de bbox hang, zijn pppoe hetzelfde ip als de ext adres dus 10.538.117.95, het intern IP adres (standaard gateway) van de router vb 192.168.1.500, dan verwijs ik de poorten 6000-6002 naar de 192.168.1.200, in mijn recorder pas ik de standaard gateway aan van 192.168.1.1 naar 192.168.1.500


1) kan ik via 'http://kerstboom22-ddns.net' van buiten af dan direct door de bbox naar de router die me doorverwijst naar de recorder?


2) hoe stel ik de dns van de router in zodat als het extern IP adres mee veranderd gezien de klant geen vast ip adres heeft?




Raf












ik zou meer tijd moeten vinden om het eens uit te spitten maar het eerste wat ik opmerk als je zegt:



De recorder geef ik 192.168.1.200 , subnetmask: 255.255.255.0, gateway: 192.168.1.1 programmeer http poort: 6000, server poort 6001, rtsp poort 6002, DNS 195.238.2.21 en een alt DNS, maak een ddns in de recorder aan vb: kerstboom22-ddns.net



je zegt maak een ddns in de recorder aan maar dat is toch in de bbox dat je die moet zetten , het is toch je recorder die als server werkt en die aangesloten is op je bbox2, of zie ik het verkeerd ?


want als er een vraag binnenkomt voor de recorder dan komt die binnen op het wan ip adres van de bbox2 (kerstboom22-ddns.net) met de verwijzing naar de poortnr.x en door forwarding wordt die dan doorgegeven naar het intern ip adres 192.168.1.200:poortnr.y


want kerstboom22-ddns.net dient toch om je wan ip van bbox2 die kan veranderen bij te houden want die van je recorder verandert niet.


of begrijp ik het dan helemaal verkeerd!
Reputatie 2
Badge
Ik vermoed dat hij een DDNS client op de recorder doet, die contact neemt met de DDNS server.


Als ik in mijn BBOX2 inlog zie ik een PPPoE IP adres en dat is gelijk aan wat 'What's My IP' als extern IP adres geeft.


Mijn BBOX2 heeft ook nog een IPoE adres in de config dat anders is dan het PPPoE adres. I vermoed dat dit voor VoIP is.
Dat 10.538.xx.xx adres is niet geldig - elk getal op zich kan maximaal 255 zijn.


DDNS moet niet in de recorder, maar best wel in de BBOX zelf worden ingesteld. En zeker niet op allebei tegelijk.


DNS in de recorder best op 192.168.1.1 zetten (mocht Proximus ooit DNS instellingen wijzigen, dan blijft alles weken).
Klopt wat RolandT vermoed, de fabrikant voorziet een DDNS server voor hun type DVR toestellen, maak ik een hostname aan en sla ik deze op in de recorder dan krijg ik van die DDNS server als bevestiging de url met de hostname. Die toestellen zijn zo gemaakt dat ze simpel in gebruik zijn en praktisch wereldwijd kunnen worden gezet, gewoon poorten openen en klaar is kees.


Nu is het aan de Proximus dienst om hun verantwoordelijkheid te nemen en de klant zijn probleem op te lossen! Ze zullen wel de nodige login's hebben om mij via mail te bereiken en hun tel-nr ofzo achter te laten voor meer informatie, Wellicht zal ik wel ergens in hun systeem staan ondertussen. 🙂 Ze moeten niet afkomen met het al gekende 0800 van de storingsdienst en 25 x worden doorverbonden en testen hier en testen daar! Na de feesten in 2015 gaat de klant er werk van maken om er voor te zorgen dat de recorder bereikbaar is, als is het met een overstap naar andere internet leverancier. Ik wil gerust de klant bellen en vragen te wachten zodat Proximus het probleem kan oplossen,dit dan binnen komende week!






Dat 10.538.xx.xx adres is niet geldig - elk getal op zich kan maximaal 255 zijn.


Het is een verzonnen IP adres, wil vermijden dat ik toevallig iemand zijn IP adres op een publiek bereikbare forum zet.




DDNS moet niet in de recorder, maar best wel in de BBOX zelf worden ingesteld. En zeker niet op allebei tegelijk.


Bij al de andere klanten lukt het wel,(belgacom, Telenet, zelfs binnen bedrijfsnetwerken met dichtgetimmerde firewalls)




DNS in de recorder best op 192.168.1.1 zetten (mocht Proximus ooit DNS instellingen wijzigen, dan blijft alles weken).


DNS kiezen we die van de internet leverancier, de alternatieve DNS is een IP van DNS server op het net indien de belagacom/skynet/telenet DNS niet zou werken.




Ben niet tegen belgacom, als een klant me vraagt welke operator ik hen aan raad dan zal het Belgacom zijn. Gezien de pstn lijn van buitenaf gevoed is kan een doormelding van alarm naar meldkamer beter gegarandeerd dan worden dat bij de concurrentie waar ze een batterij in hun modem steken en waar niemand die werking kan garanderen.




Ben gewoon enorm gefrustreerd dat ze niet willen inzien dat er probleem is bij deze klant en ze liever de klant zien gaan dan ze te helpen.
Van de volgende 2 weet ik zeker dat ze werken (want zelf geprobeerd):


- DDNS ingesteld via de BBOX2


- DDNS ingesteld in een router, via PPPoE sessie geconnecteerd aan de BBOX2


Ik heb bij Proximus dit nog niet gedaan vanuit een apparaat achter het modem...ik zal dit eens proberen...(het is dat, of de gang verven... ;-)


)
Reputatie 2
Badge
Ik heb een bijna identieke opstelling. DDNS client staat op mijn NAS. Op mijn DDNS client kan ik zien wat de client denkt dat het externe IP adres is en dit klopt met het PPPoE IP adres in de BBOX2.


@Raf kan jij zien wat de DDNS server (of client) denkt dat je extern IP adres is? Lees ik goed dat dit iets is in de 10.x.x.x?
raf ik heb nog altijd de indruk volgens al de gegevens die je al doorgespeeld hebt dat er in de recoder server een pppoe sessie gestart wordt


en dan kan je wel een dns en dydns opgeven zoals jij aangeeft (maar dan niet in de bbox natuurlijk)



Ik heb bij Proximus dit nog niet gedaan vanuit een apparaat achter het modem...ik zal dit eens proberen



er zijn er al zoveel die dit gedaan hebben dus waarom zou het dan niet lukken !!


Een server met aparte pppoe werkt toch ook zo

Lees ik goed dat dit iets is in de 10.x.x.x



inderdaad goed gelezen


VLAN20 IP bbox ?
de ddns client staat op je nas maar dan zal die geen tweede pppoe opstarten want anders zou hij het Ip adres van je bbox dan niet doorgeven.

Ik heb bij Proximus dit nog niet gedaan vanuit een apparaat achter het modem...ik zal dit eens proberen


er zijn er al zoveel die dit gedaan hebben dus waarom zou het dan niet lukken !!


Een server met aparte pppoe werkt toch ook zo



Ik probeer dit zonder PPPoE --> met de NAS (zoals RolandT ook al aangeeft) werkt het bij mij ook. Ik twijfelde eerst, omdat de NAS dan opeen of andere manier het externe IP adres moet te weten komen, maar dit werkt dus prima. Na instellen van DDNS in de NAS, zag ik bijna real time een IP update gebeuren bij NO-IP.

- DDNS ingesteld via de BBOX2


- DDNS ingesteld in een router, via PPPoE sessie geconnecteerd aan de BBOX2



Dat is zeker dat dit niet werkt want welke pppoe ip moet hij doorgeven ik zou ook voor minder de kluts kwijt zijn lach

DDNS moet niet in de recorder, maar best wel in de BBOX zelf worden ingesteld. En zeker niet op allebei tegelijk.


Bij al de andere klanten lukt het wel,(belgacom, Telenet, zelfs binnen bedrijfsnetwerken met dichtgetimmerde firewalls)



Dit werkt maar is overbodig want het is niet nodig twee maal het zelfde te vertellen aan de dyndns dienst ;-)
Reputatie 2
Badge
yep Elsa ik denk dat de recorder in de foute VLAN zit met zijn DDNS. Hoe hij in die VLAN komt is nog de vraag natuurlijk:-)


Al is het ook raar dat DDNS client vanuit het 10.x.x.x subnet naar een externe server kan. Ik zou denken dat Belgacom op dat subnet een firewall zou hebben die extern verkeer stopt.
Inderdaad ik kan het ook zo maar niet direct uitleggen hoe dit kan !!


zijn recorder werkt precies als voip die ook over dit 10.x.x.x adres loopt !!
Bij het testen bij de klant, dan was ik aan de lijn met ict van onze leverancier. Als hij de ddns url invoerde dan kwam hij op het extern ip adres van de klant, hetzelfde adres dat ik zelf kan zien via 'whats my ip' wat niet overeen komt met pppoe van de bbox


Ik kan er eerlijk gezegd niet goed meer aan uit, voor mij lijkt het dat er 2 routers staan, die met externe IP en die met de pppoe van de bbox terwijl er fysiek maar 1 bbox staat.


Wat is volgens jullie de oplossing? Het maakt toch niet uit als we de ddns in de bbox of de recorder zetten, van buitenaf gezien komen we eerst aan de extern IP, hoe doe je dan de doorverwijzing van het externe IP naar de IP van de bbox zelf, gezien dat die niet hetzelfde zijn wat bij ons allemaal wel zo is?


Probeer eens van buiten af binnen op een IP toestel in je intern netwerk te geraken waar een router staat die niet hetzelfde pppoe heeft als je extern ip adres en dit na een volledige spanningsreset van je bbox/router zodat je extern IP adres gewijzigd is. Zet je je smartphone in hotspot stand met enkel 3 of 4 g, verbind je laptop met die hotspot dan ben je vanop je laptop van buiten jouw netwerk. Veel succes


Straks dien je extra verlof te nemen voor je gang te verven ;-)










spannend wel ;-)


Alle toestellen die op je bbox/modem/router hangen, hebben tenslotte het bbox pppoe IP address naar de WAN toe gezien, dat dan via NAT vertaalt wordt naar de interne LAN adressen van je toestellen die er op hangen; dus de ddns client kan die van op gelijk welk toestel doorgeven.


Dus de hamvraag blijft waarom geeft 'myipaddress' dan een 10x.x.x op !!!?
Reputatie 2
Badge
Feit: 'what's my IP' geeft je wel degelijk het IP adres dat hetzelfde is als je PPPoE IP adres, juist?


Dwz dat -als- je over je PPPoE verbinding gaat dat alles werkt.




Neen daar zit hem juist het probleem is niet het zelfde anders zou er waarschijnlijk geen probleem zijn !
inderdaad, bij iedereen is het 'whats my ip' hetzelfde als pppoe IP van je bbox, waardoor de doorverwijzing kan gebeuren, maar hier bij deze klant is dat niet het geval.


Hoe kan dat worden opgelost?




whats my ip die geeft een 10.x.x.x dacht ik toch bij deze klant.
van welk toestel vraag je aan what's my IP, is dit via een toestel dat aan de bbox hangt via lan
krijg dat eens uitgelegd aan de telefoon operatoren van de technische dienst van proximus die totaal geen kennis hebben van ict buiten hun standaard oplossingen waarvoor ze zijn opgeleid...




Reageer