Skip to main content
Vandaag bij een klant een camera systeem geplaatst, normaal gezien nooit geen probleem (bbox2,bbox3 en telenet), even de poorten toewijzen en klaar is kees. Maar nu bij die ene klant lukt het niet. Via 'whats my ip' vind ik het extern ip adres van de bbox, kijk ik op bbox (192.168.1.1) daar is het pppoe adres anders, hoe kan dat? Na 2h aan de telefoon met de hulplijn van proximus en verschillende herstarts en reset van bbox nog steeds hetzelfde probleem. De recorder heeft een ddns en dat werkt,vanop afstand komen we op extern ip adres maar daar stopt het... weet iemand raad? Vanwaar die 2 verschillende IP adressen?





Normaal is het extern IP adres hetzelfde als de pppoe in de bbox, gezien dat men recorder een dns heeft dient de klant geen vast IP adres te hebben. Er stond een bbox2, nu een bbox3.... Ik kan toch moeilijk de klant vragen om bij de concurrentie te gaan...

Volgens hetgeen ik denk er van te weten, zal een ppp sessie ( bbox pppoe passtrough) toch een eigen IP adres krijgen, want de enen weet van de andere niks af ?





anders de vraag eens stellen via:





privé bericht aan 'Onze medewerkers' doorsturen ⚊▶️ Onze medewerkers en dan klikken op 'Een bericht verzenden aan Onze medewerkers'


Was de DDNS-functie in de BBOX geactiveerd? Deze functie zorgt er normaal voor dat het extern IP adres wordt doorgegeven aan de DDNS service, zodat deze gelijk zijn.






Geen idee, waar vind ik dat terug om de ddns aan te zetten in de bbox? na een software reset van bbox had het extern ip een nieuw adres en de pppoe ook maar niet hetzelfde, echt heel raar. De operatoren van de technische dienst begrepen het niet, ik vroeg naar een gesprek met een ICT binnen hun dienst maar dat kon niet. ...


sorry ik had de vraag verkeerd geïnterpreteerd ik dat dat je een tweede pppoe sessie opstartte via een ander toestel dat aan de bbox hangt.





NB: Wel ergens gelezen dat er problemen zouden zijn dat de bbox na enige uren een reconect doet, kan dat de reden niet zijn dat je een ander wan ip adres krijgt.






Precies dat er 2 routers staan, die met het extern ip adres en die met het pppoe van de bbox... gezien ik van buiten af met men ddns op het extern ip adres kom, werkt die ddns, maar omdat de pppoe van de bbox een ander ip heeft dan kan ik niet tot aan men recorder geraken. Fysisch zie ik de kabel van de splitter naar de bbox3 lopen, en op de bbox3 is de recorder ingeplugd. echt raar






Ik ken de Bbox3 interface niet, maar er moet ergens een setting zijn om de Dynamische DNS in te stellen (via bijvoorbeeld DynDNS).





Wat deze setting doet is (bijvoorbeeld na een herstart) het nieuwe externe IP-adres door te sturen naar de Dynamisch DNS server, zodat hier het IP aangepast wordt en het modem weer gevonden kan worden. Als de setting niet actief is, dan wordt dit niet gedaan, met als resultaat dat het IP adres dat de DDNS server heeft verschillend is van het actuele adres van het modem.





Elsa, weet u waar de dynamische DNS in de BBOX3 kan worden ingesteld (DNS service, user en wachtwoord)? (ik vraag het Elsa, want die weet normaal alles, maar als iemand anders het weet dan mag die ook reageren knipoog)


Je hebt gelijk, het is kerstdag en ik laat het eens aan iemand ander over die van goede wil is ja


Dag Elsa en Luuk, bedankt voor de mogelijke antwoorden, de DNS stond aan, de operator van de helpdesk vroeg het om het af te zetten wat ik dan deed maar ja toen viel de internet uit. Dan begrepen ze er helemaal niets meer van en begonnen ze me wat te beschuldigen dat het aan mijn laptop lag. Zelfs met de ipad van de klant die volle verbinding had met de bbox maar ook geen internet. Volgens de operator was er wel internet en dat terwijl het ledje op de modem rood knipperde ipv blauw, heb dat 2x moeten herhalen want hij geloofde me niet. Na software reset van bbox terug internet maar steeds 2 verschillende IP adressen





Ik hoorde de operator met een specialist praten die engelstalig was, ik vroeg om worden doorverbonden want steeds legde hij het verkeerd uit maar nee dat kon niet. Voor men werk ( bij klanten) bel ik veel met belgacom storingsdienst,meestal is het een storing op de pstn lijn wat dan goed wordt opgelost, maar ja eenmaal dat het te technisch wordt dan begrijpen de operatoren het niet en ipv te luisteren en me door te verbinden met ict, maar dat mag niet.





Op een gegeven moment stelde ze voor om over te schakelen naar fix IP, dus dan moet de klant 25 euro meer per maand betalen om zijn beelden te bekijken terwijl hij op een ander adres met dezelfde type recorder en bbox wel de beelden kan bekijken met een gewoon internet aansluiting. Waar zit de logica...





Dat er een mogelijkheid was om een tel nr te hebben van echte specialist bij storingsdienst, wellicht is het ergens een fout in het systeem dat vlug kan worden opgelost, ipv open te staan voor zo een problemen en een oplossing te zoeken, maar nee dan zeggen ze dat voor hen alles ok. En nu,welke mogelijkheid heeft de klant nu nog?





Met de hoop dat er tijdig een oplossing gevonden wordt





Prettige feestdagen en gelukkig nieuwjaar :-)






















Ik heb op userbase een screenshot van de dynamische dns pagina van de BBox3 gevonden:





http://userbase.be/forum/viewtopic.php?p=520063#p518225





Op deze pagina moet een dyndns service worden gekozen en dan gebruiker en wachtwoord invullen.





Er is trouwens een verschil tussen de DNS en DDNS instelling van een internet modem:





DNS zorgt ervoor dat wanneer een gebruiker een naam van een website op zijn PC ingeeft, dit (op de achtergrond) wordt omgezet naar een IP-adres, zodat de site kan worden gevonden (internet protocollen werken met IP adressen, niet met namen zoals www.proximus.be). De instelling van DNS server wordt aangeleverd zodra het modem verbinding maakt en dient normaal gezien NIET te worden aangepast (het resultaat kent u helaas al: webpagina's worden niet meer gevonden)





DDNS zorgt ervoor dat een website met een dynamisch IP adres (zoals bijvoorbeeld een camera-website die achter een internetmodem met dynamisch IP hangt) blijft gevonden worden wanneer het IP adres van het modem (vanaf het internet gezien) wijzigt. Dit is wat u zoekt.









En natuurlijk, een fixed IP is een mogelijke oplossing, maar eigenlijk totaal niet nodig hier.





Vrolijke feestdagen!


Een Goede morgen Luukske





De DNS als de DDNS zijn in de recorder geprogrammeerd, het enigste wat ik moet doen is in de bbox de poorten toewijzen aan de IP van de recorder, das al. Zelfs in grotere netwerken met een server werkt het mits toewijzing in firewall enzo, maar nu in een installatie met enkel een bboxke niet. De ict van men leverancier als die de url van de klant intypte dan verscheen de externe IP van de klant, dus werkt de dns als de ddns van de recorder. Maar dan loopt het vast op die bbox. Het is voor de app's & meldkamer dat de recorder zijn eigen dns als ddns heeft.





Als je tijd hebt, log je eens in op jouw modem (192.168.1.1) ? Kijk wat de pppoe/IP van de bbox is, zoek via 'whats my ip' , die 2 adressen zijn dezelfde niet? Omdat bij deze klant deze de 2 adressen verschillend zijn dan geraken we niet tot aan onze recorder. Zo simpel..














Raf, ik geef je ook die raad die ik trouwens nog gegeven heb hier aan anderen, en die is dat je beter naar het forum van userbase gaat, zeker voor dergelijke en alle netwerkproblemen en andere ook trouwens, omdat daar heel veel specialisten zitten in deze materie en met heel veel ervaring, ook niet te verwonderen dikwijls in kranten artikels verwijzen wordt naar dit forum. surf naar ► http://userbase.be/forum" target="_blank.


Ben je ook zeker dat er Ip adressen toegekend worden door de DNS server van je bbox3 want daar loopt het sesdert de laatste update op de bbox3 ook regelmatig mank en zeker met windows 7 , enfin ik geef het je maar mee zelf al ben je er niks mee ;-)





Nog iets waaraan ik denk, tegen einde 2015 zou er bij niemand geen reconnects meer geburen op de bboxen dus als je ze niet af zet of zelf geen nieuwe ppp sessie opbouwt zal het Wan IP adres van de bbox en het wan-ip adres van een ander toestel verbonden via ppp passtrough van de bbox ook niet meer veranderen.


die recorder start die een eigen ppp sessie op misschien, want eigenlijk is mij dit nog altijd niet duidelijk hier.




Als je tijd hebt, log je eens in op jouw modem (192.168.1.1) ? Kijk wat de pppoe/IP van de bbox is, zoek via 'whats my ip' , die 2 adressen zijn dezelfde niet? Omdat bij deze klant deze de 2 adressen verschillend zijn dan geraken we niet tot aan onze recorder. Zo simpel..







Dag Raf. Klopt, deze IP adressen moeten hetzelfde zijn. Als dit niet zo is, dan zit er iets fout bij het inloggen op de DDNS server vanuit de BBOX3.





Ik weet uit ervaring dat het soms wel even kan duren voordat een IP adres op de DDNS server wordt aangepast. Best het volgende eens proberen:





- modem een normale reset geven (stekker uit, stekker in)





- 15 minuten wachten





- Inloggen op de DDNS server en gaan zien of de BBOX geprobeerd heeft een verbinding te maken (bij Dyndns kon ik dit opvragen) en zien of het IP hetzelfde is. Zo nee, dan de settings in de Bbox nog eens overlopen (Elsa heeft een screenshot hierboven gezet van de juiste pagina).


zou het kunnen dat de recorder een ppp aanmaakt , ik weet natuurlijk niet of dit zo is ?


ter info: voor iemand die nog niet weet hoe ddns werkt:





Hoe DynDns werkt:





* John heeft een computer met dynanic IP adres waar een server op draait,



en zijn vriend Jan wil John zijn server web pagina zien.





* John vertelt aan Jan dat de hostname van zijn computer john.no-ip.com is



Jan typt het volgende in de adres balk van zijn browser: http://john.no-ip.com/ ,



Jan zijn ISP DNS server vraagt aan No-IP om het adres van john.no-ip.com.



Na ontvangst van dit adres wordt geconnecteerd met John zijn web pagina.





* Om er zeker van te zijn dat Jan iedere keer het het correcte adres ontvangt,



heeft John een een update client (provided by No-IP) draaien op zijn computer,



(Dynamic DNS Update Client (DUC) for Windows),



deze update client informeert No-IP.com wanneer dit adres veranderd is,



zodat Jan altijd het correcte IP adres zal krijgen. Zodat, hoe frequent ook



het IP adres van John verandert, John zijn IP adres altijd kan gevonden



door Jan wanneer hij john.no-ip.com als hostname gebruikt.




modem een normale reset geven (stekker uit, stekker in







ook niet te vlug na één of er wordt geen echte reset gegeven wegens grote stroombuffering ivm DLM





Ik hoop dat het weer niet het zelfde liedje is en dat er een bug meespeelt in de bbox3, zou zeker niet de eerste keer zijn, maar laat ons nog positief blijven ;-)


Een spannings reset als een volledige software reset van de bbox is verschilende keren gedaan geweest. Eerst met bbox2 een week later bij die klant met de bbox3 met hetzelfde resultaat..... extern ip als pppoe steeds verschillend.





De recorder dat we zetten werkt heel simpel, is een autonoom toestel met harde schijf, naargelang het type heeft het 4 of meerdere analoge of IP camera aansluitingen, we sluiten hem via lan op het bbox of telenetmodem, de recorder configureren we met 2 verschillende dns adressen en maken ddns adres aan, bij het opslaan krijgt de recorder de bevestiging van de server dat de ddns aangemaakt is. We geven hem natuurlijk een vast ip adres,subnetmask, gateway adres, en 3 poorten die boven de 8000 liggen. In de bbox & telenet of dergelijke modem/routers worden de 3 poorten toegewezen aan de ip van de recorder. das alles, met app op smartphone of degelijke of de ddns-url vragen we de live en de opgenomen beelden te bekijken thuis of aan de andere kant van de wereld. Zo simpel... Onze leverancier levert zelfs een soort van calculator (programma) om te voorkomen dat de uplaod van de beelden niet te hoog is.





In totaal heb ik bij die klant een volledige dag gezeten en een kleine halve dag de helpdesk aan de lijn gehad en dat voor iets dat normaal op 5 min geconfigureerd is en het werkt nog niet. Ik steek er geen energie meer in, heb gedaan wat ik kon.Wie gaat er mijn uren betalen, de klant die er niets van begrijpt of proximus waar ze nog steeds het probleem niet begrijpen en niet meer willen helpen? De klant als ik kunnen er niet aan doen dat de externe IP en PPPOE adres niet gelijk zijn, wie zorgt er voor de nodige basis instellingen van de bbox, proximus niet? Klant gaat het uitvechten met de klachtendienst en ja die zal gewoon veranderen van internetleverancier. Mijn bedoeling via dit forum was om toch iemand die binnen de proximus dienst werkt wakker te schudden en echt mee te helpen zoeken. Die telefoon operatoren hebben een zeer goede maar beperkte kennis, eenmaal dat het te ingewikkeld word dan zeggen dat alles werkt en leggen ze af...





De kans is dan nog groot eenmaal de klant over gegaan is dat er iemand van proximus hem opbelt om te vragen waarom dat hij op een ander gegaan is zoals met men schoonbroer, een week aan een stuk naar winkels geweest en gebeld naar de helpdesk voor zijn 3/4g netwerk op smartphone te kunnen gebruiken, elke keer hetzelfde verhaal, ' binnen 2h werkt het meneer'. Men schoonbroer gaat begin deze week over bij telenet en 10 min na de nummeroverdracht belt proximus hem met de vraag van waarom hij bij een andere telefoon operator is gegaan.Daar steken ze dan hun energie in! Een goede tip: Af en toe moet een mens buiten de lijntjes leren denken!






Aangezien het met de bbox2 werkte, zal het volgens mij weer iets met de buggy bbox3 te maken hebben.





Daarom zijn er ook veel die gewoon de bbox3 laten werken voor wat ze is, en er een routertje achter zetten die een identieke ppp sessie opstart, zo worde alle via de router ingesteld en zo ben je ook van alle miserie van die bbox3 af , die zelf al werkt alles goed en krijg je hem goed ingesteld dan ineens zijn instellingen verliest enz...!


Dag Elsa





Het werkte niet met de bbox 2 na een halve dag testen, de klant een bbox3 laten afhalen, terug een halve dag gesukkeld met hetzelfde resultaat.





Hang je een router achter de bbox dan is het probleem toch niet opgelost, het is van buitenaf dat we niet door de bbox naar het intern netwerk geraken, hangt daar een router of de recorder achter, dat maakt toch geen verschil, niet?





Of bedoel je dat je in de router zijn pppoe adres instelt met het extern ip adres?





Zelf ben ik geen ict'r voor de duidelijkheid.










Ik had inderdaad je topic start niet goed geïnterpreteerd ik dacht dat je met de bbox2 geen problemen had !





Nu dat er veel zijn die een router achter de bbox3/modem zetten is omdat er nogal wat bugs in de bbox3 zitten en soms de instellingen die ineens verloren gaan. dus door een router achter de bbox3 te hangen ben je van die miserie af van de de bbox3 en doe je al je instellingen op je router en wordt de bbox3 eigenlijk transparant, maar inderdaad de router maakt bouwt dan een pppoe sessie op naast deze van de bbox3 maar heeft met de bbox3 niks meer te maken de bbox3 dient eigenlijk alleen om je router signalen om te zetten naar VDSL2 signaal. Die router krijgt natuurlijk ook een wan IP adres tijdens het opbouwen van zijn pppoe sessie en meer is het niet, dan dat je dan alles doet en instelt op je router en niks meer op je bbox3 en er ook de nadelen niet meer van hebt.





Je hangt dan ook je recorder op de router en niet meer op de bbox3.



Ook de porforwarding enz... gebeurt allemaal dan op je router.


kan je dan van buitenaf ook niet aan je recorder door rechtstreeks het Wan IP adres te gebruiken van je bbox pppoe, die je op de bbox afleest.





dus http://BBOX-PPPOE-WAN_IP_Adres:800X




geven hem natuurlijk een vast ip adres,subnetmask, gateway adres







Welk IP adres geef je dan.


Reageer