Er is nog hoop voor de 16,5/2 profielen

  • 27 July 2012
  • 8 reacties
  • 317 Bekeken

Badge
Tot gisteren zaten mijn ouders -net als ik- op een 16,5/2 profiel. Sinds vannacht is dat verhoogd naar 20/2. Het moet wel bijna DLM geweest zijn, want 'lijntest.be' en de BelgacomTV-test geven voor hun adres nog altijd 16,5/2 aan. Wat ik altijd al dacht, blijkt dus te kloppen: als een 20/2 naar 25/2 of 30/2 kan geraken, dan kan een goede 16,5/2 lijn ook op 20/2 gezet worden. Zij surfen overigens via Scarlet.

Als ze binnen een weekje nog op 20/2 staan, dan kan ik beginnen hopen op een upgrade voor mijn eigen 16,5/2 lijn 🙂 Zou wel mogen, want mijn lijn heeft een lagere attenuation en de afstand tot de ROP is 200 (!!) meter korter. Mijn ouders zitten echt op de rand van de 16,5 grens: vanaf het huis ernaast geeft de lijntest een 12/1 profiel aan.

Dit zijn hun nieuwe lijnwaarden volgens de VDSL2 tool:

**************************************

download upload

Line: 20200 kbps 2048 kbps

Profile: 8d

Training margin: 20.7 dB

Attenuation: 20.0 dB


Ter vergelijking, hun oude waarden: (att. is ongeveer zelfde gebleven, training margin is met 5 db gezakt)

download upload

payload: 16536 kbps 2056 kbps
bandplan: 8D
training: 25.7 dB
attenuation: 19.5 dB

8 reacties

Reputatie 1
Badge
Je moet die afstanden met die tool wel redelijk met een korrel zout nemen (het zijn ook maar richtwaarden).

Dat tooltje zegt dat ik op 295 m. zou moeten zitten, terwijl het met moeite 100 m. is. Mijn waarden zijn dus wel een pak beter :

code:

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - [url=http://hierzo.net/]http://hierzo.net/[/url] *
**************************************
download upload
Line: 29992 kbps 6048 kbps
Modem max: 89460 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 73451 kbps 15389 kbps Estimated!
Profile: 17a
Line length: 295 m Estimated!
Training margin: 23.7 dB
Attenuation: 9.8 dB


Hopelijk schiet Belgacom ook bij jou ooit eens in actie... Ben je zeker dat je binnenbekabeling 100% is, want zeker bij een grotere afstand wordt dat heel belangrijk !!!
Het lijnprofiel van VDSL2 word bepaald door de centrale.
En de kwaliteit van de lijn word op regelmatige afstand uitgemeten.

Als de lijn op die moment in orde is word die lijn versneld.
Indien niet , word deze alsmaar trager tot je op een repair profiel komt te staan.

In de praktijk blijf je op een vadt berekend profiel staan.

Het verschil tussen 16,5 en 20Mbit is te verwaarlozen en zal een meetfout zijn van de gebruikte tools
Reputatie 7
Badge +1
modemtool geeft theoretisch waarden, die geen rekening houden met het circuit van de kabel onder de grond. Dat is niet in "vogelvlucht" hoor. de kabel kan best van bij je gebuur de straat oversteken en aan het einde v/d straat terugkeren tot bij jou.
Badge
@sinjoor72: dat klopt helemaal. Ik sprak ook niet over de afstanden die door de modemtool geschat worden, maar over afstanden die ik via Belgacom gekregen heb.

@sniper_david: 16,5 en 20 zijn wel degelijk verschillende profielen (zelfs de alleroudste, sinds de lancering van VDSL2 in 2008 in gebruik), er is geen sprake van een 'meetfout', de lijn is verhoogd van 16,5 naar 20, daar bestaat geen twijfel over. Dat het verschil tussen 16,5 en 20 mbit 'te verwaarlozen' zou zijn, dat is jouw persoonlijke mening. Het maakt een verschil in de tv-mogelijkheden van de lijn in kwestie, en het zorgt voor wat extra ademruimte voor het internet als er HD gekeken wordt (en misschien ook nog eens tegelijk HD opgenomen wordt). Dus het is in sommige situaties zeker een niet te verwaarlozen verschil.
Badge +1
Door deze post te lezen, ben ik bij onze homepage gaan kijken en wij zijn ook veranderd van 16500 naar 25184 kbps. In de Vlan list staan wel nog geen gegevens bij Vlan 20 (enkel Vlan id en protocol zijn ingevuld). Is onze snelheid dan werkelijk verhoogd?
VLAN20 is voor VOIP zie op ricy's blog : http://bgctv.skynetblogs.be/#bboxvlans

daar staat onderander:

BBOX VLAN




















Internet VLAN10 (Wan PPPoe) + FON
VoIP VLAN20 (ook voor software update van bbox en ZTC)
IPTV VLAN30


De DARE zal je op een hoger profiel gezet hebben zie uitleg op

ricy's bog: http://bgctv.skynetblogs.be/#dare

groetjes, Elsa

Badge
@carooke: je bent blijkbaar inderdaad verhoogd van 16,5 naar 25. Hou er wel rekening mee dat het DLM systeem eerst de lijn verhoogt, en daarna een tijdje de lijn in de gaten houdt. Als er problemen vastgesteld worden (die jij niet noodzakelijk zelf ondervindt), dan wordt de snelheid verlaagd (bvb. naar 20), en wordt er opnieuw gekeken. Tot je uiteindelijk op een stabiel profiel uitkomt, in het slechtste geval je originele 16,5 mbit profiel.

Op adsl-bc.org heb ik van een insider wat extra info gevonden: er zijn blijkbaar 3 types DLM: eentje voor de 30/6 profielen (om te verhogen naar 40/6 of 50/6), DLM02 voor de 20/2 profielen (om eventueel op 30/2 of 25/2 te zetten), en sinds kort dus ook DLM03 voor de 16,5/2 profielen die naar 20/2 of 25/2 (of 30/2?) gebracht kunnen worden. Omdat DLM blijkbaar heel wat vraagt van de achterliggende infrastructuur, worden er maar een paar duizend lijnen per dag door DLM aangepakt, met als einddoel om tegen eind dit jaar elke VDSL2 lijn onderzocht en waar mogelijk verhoogd te hebben. Er is helaas blijkbaar geen manier voor de klanten om te weten of hun lijn al aan de beurt geweest is, of wanneer die aan de beurt zal komen.
Badge +1
@Steven: bedankt voor de info. Zit momenteel nog altijd op het 25 mbit-profiel. Hopelijk blijft dat zo (of verhoogt het nog 🙂 )

Reageer