Skip to main content
Sinds een paar dagen valt het mij op dat het geluid op Eén HD een stuk slechter is in kwaliteit dan op Eén SD, bij andere zenders die zowel in HD als in SD worden uitgezonden (Canvas/VTM) is dit niet het geval.

Zijn er nog mensen die dit probleem ondervinden?

Ik heb een decoder v3 en zit in zone 013.

Mette

Heb een V4 en heb niks speciaals vastgesteld. Heb wél Eén SD niet geprobeerd. Regio Voorkempen.
Ik merk toch ook geen verschil op (decoder V4)

groetjes,

Elsa

Heb het hier wel eens over 2 weken gehad.Maar ik ben wel bij telenet,dus dat wil dan weer zeggen dat de fout ligt bij het uitzenden van het programa.Ik heb wel niet gezien of dit ook was op het sd kanaal,maar er is in ieder geval ook gediscusieerd op het forum van telenet over dit fenomeen en dit heeft ook verscheidene dagen aangehouden vooral bij blokken en enkele prime zenders was het vooral en het heeft enkele dagen geduurd eer het gedaan was.

Inderdaad ik denk dat het probleem opgelost is want mijn dochter had het ook gehoord enkele dagen geleden, maar wat ik wel raar vind dat ik het dan weer niet opgemerkt heb en ik kijk nochtans dagelijks naar blokken bijvoorbeeld!

misschien moet ik eens mijn oren uitkuisen hé ;-))

Elsa

Je hoort het verschil pas goed als je tussen SD en HD zapt, precies dat de treble en bas open en dicht gezet worden...

Inderdaad, je hebt gelijk op EEN HD worden de hoge tonen meer afgesneden dan op EEN SD.

Elsa

Ja Elsa wat er dan weer met jouw oren scheelt weet ik nu ook weer niet.De smylies moet je er maar figuurlijk bijbedenken want kan ze niet toveren met men ie9.Maar weet je wat dan wel eigenaardig was.Dat is,dat het geluid maar raar was bij één persoon,enkel bij één speler bij Ben Crabbé en de andere speler was alles normaal.Het leek er meer op of één van die kabels was niet goed aangesloten,maar dat moeten ze toch ook gehoord hebben?

Ja dat zal waarschijnlijk weer een ander bijkomend probleem geweest zijn want nu stel ik dat vast in alle programma's op EEN HD dat de hoge frequenties niet goed door komen.

Oren uitkuisen moet je zeker doen, maar daar zal het niet aan gelegen hebben denk ik Elsa Knipogen! Wat ik wél vaststel is, dat vroeger al met mijn V3 met scartverbinding het geluid van HD-zenders erg vervormd was, en met HDMI-kabel niet. Met SD-zenders was het verschil miniem. Met mijn V4 is het verschil tussen scart en HDMI op HD-zenders véél minder groot zowel wat beeld (kadering) als geluid (vervorming) betreft. Maar ik gebruik geen homecinema, dus enkel de luidsprekers van mijn flatcreen. Voor muziek verbind ik soms de audiouitgang van de decoder met mijn geluidsinstallatie, maar dar is dan soms iets mis met de synchro beeld/geluid.

Geluid van HD zou altijd rijker van klank moeten zijn als dat van SD. Als dat niet zo is, moet het toch ergens aan liggen niet ? Als het zowel bij Telenet als bij Belgacom is, moet het dus zeker aan de zender liggen, niet aan de provider.
Ja inderdaad en als axana dit ook vaststelt (bij TN) dat de hoge tonen minder goed doorkomen bij EEN HD dan zal zoals je zegt de reden bij de zender liggen.

er is wel degelijk iets niet juist met het geluid van één hd... persoonlijk weinig last van, maar als je zapt van sd naar hd merkt je toch duidelijk verschil zoals beschreven hierboven

mvg

Ja en het is met alle programma's op EEN HD dat de hoge frequenties er niet genoeg door komen.

Elsa.

Inderdaad.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem, hopelijk gaat BGC dit bekijken.

Mette

ziehier het antwoord van de VRT:

Beste,

Bedankt voor uw belangstelling voor onze programma's.

De

klank die de VRT verlaat is dezelfde voor HD als voor SD. U kunt die vraag dus

best aan Belgacom stellen.

Met vriendelijke groet,

Namens de

Klantendienst VRT

Ing. Peter De Gruyter MSc.

Stafmedewerker

Telecom

'k zal de vraag ook doorsturen aan Eva van BGC en zien wat het antwoord wordt.

Elsa

Dat wordt interessant !
Ja inderdaad en het positieve is tot nu toe dat de VRT wel vlug een antwoord stuurt, nu ben ik benieuwd wanneer ik dit van Eva van BGC ga krijgen.

Elsa

Maar dat lijkt me toch eigenaardig.Ik heb dat eigenaardig geluid bij telenet gehoord.Dus m.a.w. wilt dit zeggen dat ook telenet bv.foutief doorgeeft.Want de vrt zegt het ligt niet aan ons want wij sturen de klank door naar bijde zowel SD als HD zenders.En ik heb het niet enkel op één gehoord maar ook al op prime star HD en enkele prime sd zenders.Dus ik durf niet zeggen het komt van dit of dat.

volgens mij is het probleem toch wel aan belgacom gelinkt, beschrijving van wat axana allemaal voorheeft bij telenet komt met hare klank komt niet overeen....

mvg

Xenne als axana zegt dat hij het ook al op de prile en ...... dan zal het niet bij de VRT zijn hé

@axana hoor jij op EEN HD ook dat de hoge tonen weg zijn en zij dit ook de hoge tonen die weg zijn bij de ander zenders die je opnoemt want daar gaat het nu eigenlijk over?

groetjes,

Elsa

In zijne of hare klank, ja dat heb je ook als je als staffentiet door het leven gaat. Wel Elsa ik zal het je vanavond laten weten als ik naar blokken heb gekeken want beide zenders staan niet naast elkaar die sd zenders wanneer ze geen andere programa's uitzenden dan hun hd versie zoals sommige natuurzenders zet ik ze allemaal achteraan.Zal vanavond even horen bij telenet is het toch gemakkelijk éénmaal je de zender weet kan je met de back toets werken en kan je switchen tussen de twee zenders.

Ok 'k ben benieuwd of je het verschil ook duidelijk gaat horen.

persoonlijk vind ik vooral op één het sd kanaal een betere klank hebben dan zijn hd versie.Bij de prime kanalen hoor ik nu niets,daar is ook maar één hd kanaal bij de rest is sd.

Dus als je ook op één SD een betere klank hebt dan bij één HD (zoals wij trouwens bij BGC) dan is de kans groot dat het bij de bron dus VRT verkeerd vertrekt !!

Nu nog afwachten wat Eva te zeggen heeft hieromtrent.

Ik heb nog altijd geen reactie ontvangen op mijn privé bericht aan EVA.

In ieder geval bedankt axana voor de feedback, zo zie je maar dat om iemand te hebben van TN op het forum kan interessant zijn om onderling informatie en ervaring uit wisselen.

Groetjes,

Elsa.

PS ik ga terug contact opnemen met dezzelfde persoon van VRT en dit eens voorleggen en zien hoe hij erop gaat reageren.

Kan Misschien ook eens die vraag stellen aan ons charlotte.Is infeite de tegenhanger van Eva,alhoewel werkt het niet helemaal op de zelfde manier.Eva heb ik al eens ontmoet in Brussel en ze werkt er samen met een groep mensen.Charlotte daarin tegen zit op facebook en heb ik nog nooit gezien,weet zelf niet of dit mens bestaat of dat ze ook met een groep werkt.Wel kan je er ook alles aan vragen zoals hier en mag je er van overtuigd zijn dat je een antwoord krijgt.

groetjes Mario

Ja van onze Eva nog niks gehoord en ik heb de vraag ook nog eens aan de Ing. van de VRT gesteld met de duidelijke vraag

of hij 100% zeker is dat de audio signalen van één SD en HD identiek dezelfde weg (apparatuur volgt), daarvan verwacht ik ook nog een antwoord.

We zullen blijkbaar geduld moeten hebben en 't is inderdaad een goed idee om het aan Charlotte ook eens voor te leggen

dan kunnen we zien wie de snelste is hé, Eva of Charlotte ;-))

groetjes,

Elsa

Reageer