Beantwoord

e-mail met IMAP ipv POP3 op iPad


Badge
Op iPad worden soms mails van enkele dagen oud niet van de server gedownload. Ik heb gehoord dat dat komt omdat POP3 verouderd zou zijn en dat ik beter met IMAP werk.
1. Kan ik dat gewoon omzetten? en hoe doe ik dat dan?
2. Kan ik mijn zelfde skynet.be adres dan nog gebruiken?
3. Is het mogelijk om op mijn computer Pop3 te behouden en op iPad IMAP gebruiken, of moet dat overal gelijk zijn?
icon

Beste antwoord door Elsa 7 March 2016, 08:22

Bekijk origineel

23 reacties

Lees alvast dit hier eens -> waarom-is-imap-beter-dan-pop3
- het is mogelijk om op mijn computer Pop3 te behouden en op iPad IMAP gebruiken, maar als je op je computer met pop3 op je e-mail client niet instelt dat er een copie moet behouden blijven op de mailserver, kan je die niet meer lezen op iPad, aangezien hij dan de mail download naar je pc en verwijderd wordt van de server tenzij je instelt copie bewaren.
Badge
Dat had ik al gelezen. Maar daar staat niet hoe je dat moet doen.
Ik krijg nu mijn mail altijd binnen zowel op mijn pc als op mijn iPad. De inbox is helemaal hetzelfde. En dat wil ik zo houden. De verstuurde berichten zijn wel verschillend want die bevat enkel wat op dat toestel verstuurd werd.
Het eenvoudigste is met imap werken op beide toestellen wan dan wordt alles gesynchroniseerd op beide toestellen met de e-mail server.
Alleen is het nadeel dat de opslagcapaciteit van sknet mail server niet zo groot is als bv gmail.
Bij imap wordt alles op je e-mail server bewaard en bij pop3 op je pc/laptop
Badge
Gesynchroniseerd of niet gesynchroniseerd, wat zou daar het verschil tussen zijn? Hoe zou dat er voor mij in de praktijk uitzien?
Reputatie 7
Badge +6
Gesynchroniseerd of niet gesynchroniseerd, wat zou daar het verschil tussen zijn? Hoe zou dat er voor mij in de praktijk uitzien?
Dag Lieve,

Gesynchroniseerd betekent dat je al je mails op al je toestellen ten allen tijde kan lezen. Die synchronisatie gebeurt automatisch als je kiest voor IMAP i.p.v. POP3.
Kies je voor IMAP, moet je in je instellingen kiezen voor inkomende mailserver "imap.proximus.be".
Hier wordt alles haarfijn uitgelegd hoe je dat moet doen, afhankelijk van het soort email programma je gebruikt.

Groetjes,
Wim
Badge
Dus ik kan dat zonder problemen enkel op mijn iPad wijzigen en op mijn computer alles laten zoals het is?
Reputatie 7
Badge +6
Dus ik kan dat zonder problemen enkel op mijn iPad wijzigen en op mijn computer alles laten zoals het is?
Inderdaad Lieve, maar hou er wel rekening mee dat als je mailaccount op je PC werkt met POP3, en je daar je mails eerst binnenhaalt, ze op je PC staan, en niet meer op de server.
Wil je altijd al je mails kunnen lezen, kies je best voor IMAP op al je toestellen.
Badge
OK. Dus uiteindelijk kan ik al mijn mails dan altijd op mijn pc zien en slechts een selectie op mijn iPad. Klopt dat?
Dan ga ik beginnen met imap op de iPad alleen.

Hoe wijzig ik dit, kan je mij dat ook uitleggen?
Als je op je pc in pop3 werkt dan is het zo dat van het moment dat je ze ziet, ze ook binnengehaald werden op de pc en van de Server verdwijnen,
(tenzij je een optie kopie op server bewaren gekozen hebt in je email programma dat je gebruikt op je pc).
Voor IMAP, moet je in je instellingen kiezen voor inkomende mailserver "imap.proximus.be".
Het wordt goed uitgelegd hoe je dat moet doen, afhankelijk van het soort email programma je gebruikt hier
-> http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mail_config/particulieren/support/internet/e-mails-en-website/uw-mailbox-instellen/e-mail-instellen-op-uw-gsm-tablet-of-computer.html
Voor je een nieuw skynet e-mail imap account aanmaakt kan je het oude pop skynet account laten staan zodat je nog alle oude mails op je pc blijven staan en aanduiden in je mailprogramma om geen mails meer voor dit account binnen te halen (synchroniseren)
Badge
Ik hb geprobeerd, maar de uitleg is voor mobiel internet en ik heb dat niet. Ik werk met een wifi verbinding. *zucht*
Toch altijd weer moeilijker dan het lijkt 😞
Heeft niks te maken of je met mobiel internet of met wifi je werkt, je moet gewoon de methode volgen door op de mail client te klikken waarmee je werkt op je pc,
in deze menu (zie foto hieronder), als je de link hierboven gevolgd hebt.

Badge
Ik merk net bij mijn mail-instellingen op mijn iPad, dat pop3 zopas veranderd werd in imap. ??? Heeft proximus dat automatisch gedaan? Of heb ik dat gedaan door te gaan lezen in de link die ik van jullie kreeg?

Er zit geenenkele mail meer in mijn postvak in :-(
Erger nog: helemaal geen e-mail meer
Badge
Ondertussen kan ik wel al mail versturen, maar nog niet ontvangen.
Badge
Dit zie ik als ik bij 'instellingen' mail aanvink. Zo merkte ik dat er nu IMAP staat i.p.v. POP3.

Hoe dat omgeschakeld is zal waarschijnlijk gebeurd zijn toen er op de iPad een schermpje verscheen met de vraag: "probleem Skynet. Herstellen?" Mijn man heeft op OK geklikt en toen waren de mails dus weg.
Dat je geen mails meer ziet is volgens mij logisch, aangezien je vroeger pop3 gebruikte op je apparaten, dat wil bij pop3 zeggen dat de mails van de skynet server afgehaald werden en op je toestel gezet werden, waarmee je de post binnengehaald hebt, en van de skynet server verdwenen zijn, maar nu onder het skynet pop3 account staan van het apparaat waarmee je de mail afgehaald hebt, dus als je nu op imap overschakelt zal deze op de skynet server deze oude reeds afgehaalde mails niet meer terugvinden maar moet je ze zoeken op je oud skynet pop3 account.
Badge
Maar nieuwe mails zouden er dan toch moeten op komen? En dat gebeurt niet.
En zie je ze dan wel op webmail.skynet.be staan.
Badge
Ja en op mijn computer krijg ik ze ook binnen.
Badge
Geen oplossing hiervoor?

Nog eens samenvatten: het enige wat niet werkt is het binnenhalen van e-mail om mijn iPad. Versturen gaat wel.
Als ik op mijn iPad mijn mails wil lezen moet ik naar de proximus mail website (= webmail skynet). Maar dat is zo een stroef, traag systeem dat ik hoop snel terug gewoon mails te kunnen binnenhalen.
En je hebt voor inkomende mail je instellingen op je ipad als volgt gedaan (probeer het zo eens):
•Hostnaam: imap.skynet.be
•Gebruikersnaam: JouwGebruikersnaam@skynet.be
•Wachtwoord: JouwWachtWoord
•Beveiliging: Ja, SSL
•Poort: 993
ter info voor iPhone bijvoorbeeld:

Kies instellingen1
Scroll naar beneden en kies Mail, Contacten en Agenda's2
Kies Nieuw account en druk vervolgens op Anders3
Kies Voeg mail account toe en vul vervolgens de volgende gegevens in:4
Naam: uw eigen naam
Email: uw Proximus email-adres
Wachtwoord: uw Proximus email-wachtwoord
Beschrijving: voer Proximus in

Kies imap en vul onder onder server inkomende post de volgende gegevens in:5
Hostname: imap.proximus.be
Gebruikersnaam: email
Wachtwoord: uw email-wachtwoord
Scroll naar beneden en vul onder Uitgaande post de volgende gegevens in:6
Hostname: relay.proximus.be
Gebruikersnaam: email
Wachtwoord: uw email-wachtwoord
Kies bewaar en selecteer in het volgende scherm uw zojuist aangemaakte email-adres.7
Scroll naar beneden en kies onder SERVER UITGAANDE POST voor SMTP8
Bij HOOFDSERVER selecteer relay.proximus.be en zorg dat de volgende gegevens goed staan:9
SSL: none
Serverpoort: 25
Kies gereed en ga vervolgens één stap terug. Kies Geavanceerd en zorg dat de volgende gegevens goed staan:10
SSL: none
Serverpoort: imap.proximus.be
Ga één stap terug en kies gereed. Start de iPhone opnieuw op om de instellingen te activeren!11

voorbeeld iPad apple Air -> klik hier
Badge
GELUKT :-)))
De laatste 8 zinnen heb ik zelfs niet meer moeten doen.
Het oude account heb ik nu ook verwijderd en het nieuwe is in werking. Oef! Eindelijk gelukt.
Bedankt hoor, Elsa. 😃
Zonder dank Lieve, Blij te horen dat het gelukt is.
Reputatie 7
Badge +6
Héhé, eindelijk nog eens een echte oplossing voor een echt probleem i.p.v. al die eindeloze discussies elders op het forum. Goed werk, Elsa!

Reageer