Dynamische toekenning van de beschikbare bandbreedte?


Hallo,

Sinds ik een 2e decoder heb (eigenlijk TV on PC) kan ik op m'n eerste geen 2 HD streams meer krijgen en dit zelfs wanneer de 2e decoder (PC) uit staat. Ik heb een 20Mb lijn en kan de limitatie wel begrijpen (9Mb voor HD, 4Mb voor SD), maar wat ik niet begrijp is waarom dit niet dynamisch toegekend wordt?!? Als m'n 2e decoder uit staat, wat belet er me dan om op de eerste 2 HD streams te gebruiken, net zoals wanneer ik nog geen 2e decoder had??? Is er een grondige technische reden hiervoor? Dit is helemaal niet wat ik verwacht had en een grote teleurstelling. Dit systeem van statische toekenning maakt de situatie per decoder zeer duidelijk, dat is het 'voordeel' (al zie ik het persoonlijk niet als een voordeel). Maar het oneindig grote nadeel is dat de beschikbare bandbreedte niet ten volle benut wordt! Stel dat ik een 2e TV heb die ik slechts sporadisch wens te gebruiken, dan betekent dit dat ik hierdoor m'n bandbreedte (en gebruikscomfort) zwaar hypothekeer! Waarom?

Vriendelijke (maar toch minder enthousiaste) groeten,

Koen

19 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Ik begrijp je frustratie. Je kunt de streaming tussen 2 decoders wél beïnvloeden door bij één ervan de HD-functie te deactiveren, vermits die op dezelfde VLAN20 zitten (denk ik). TVonPC zit echter op een aparte VLAN30 met apart IPadres, dus denk ik dat dat de reden is. Maar TVonPC is nog in de testfase, dus zelfs nog niet écht officiëel beschikbaar (tegen betaling). Afwachten wat het wordt. Blijkbaar dient de testfase ook om bemerkingen van de community hier mee in de ontwikkeling te betrekken. En bemerkingen zij er met hopen....

Ik zit op een 30Mbps profiel, en dan kan je wél 2 HD-streams samen met TVonPC hebben. Hangt dus wel degelijk af van je lijnprofiel.

Met deze modemtool (java-applicatie eerst downloaden) kan je de b-box 2 testen.

http://hierzo.net/program/vdsl2/launch.jnlp
Ik heb slechts 20Mb ter beschikking. TV on PC is slechts SD, maar zelfs dan kan ik dus nooit nog 2 HD streams op m'n decoder hebben zoalng ik TV on PC niet weer overboord gooi. Wat zegt Eva? Bestaat de mogelijkheid dat hier toch enig dynamisme ingebouwd wordt in de nabije toekomst? Anders betekent dit dat ik, laat ons wel wezen, me best beperk tot 1 TV en niets meer. Dat was echter helemaal niet de bedoeling wanneer ik naar BGC overstapte. Let wel, ik begrijp zeer goed dat er limitaties zijn aan de bandbreedte en het aantal parallelle streams ... daar heb ik geen probleem mee. Maar ik heb wel een probleem met het feit dat de beschikbare bandbreedte niet benut kan worden!

Of bestaat er een mogelijkheid dat m'n lijn verbeterd kan worden? Als je 30Mb ter beschikking hebt, dan is het natuurlijk een heel andere situatie! Dan is 2xHD + 2xSD perfect mogelijk, toch!? Maar ik vrees dat dat al helemaal niet mogelijk is omwille van de afstand van m'n aansluiting tot de kast!?

Toch een moeilijker avontuur dan verwacht, deze overstap ....

Eva?
Reputatie 2
Badge
Dynamisch zou kunnen. Sommige fabrikanten van digitaal TV doen dit en zal men enkel als je boven de toegelaten totale banbreedte gaat een waarschuwing geven en je stoppen.
Beste Koenitex,

Zoals eerder vermeld door Sinjoor is Belgacom TV on PC nog in een testfase. Of deze dynamische toekenning zal gebruiken, is mij niet bekend.
De rede dat u geen 2HD streams kan ontvangen kent u. 2xHD = 18 + 1x SD = 21Mbps, waarbij dit 1Mbps te hoog is.

Mvg,

Eva van Belgacom
Beste Eva,

Volgens mij wordt er voor de PC applicatie zelfs 2x4Mb gereserveerd en niet 1x zoals u suggereert. En volgens mij gaat de vraag niet enkel over de PC applicatie maar over alle decoders in het algemeen. Of zie ik dit verkeerd?

Eén van m'n andere vragen was of er enige kans bestaat dat m'n bandbreedte opgetrokken kan worden?!?

Groetjes,

Koen
Reputatie 7
Badge +1
Heb je de modem tool al gebruikt ?

http://hierzo.net/program/vdsl2/launch.jnlp

Java)applicatiedownloaden en starten. Je kunt dan zien wat je (theoretische) afstand van ROP is. Zit je boven de 400m, dan heb je pech...ik vermoed dat je met 20Mbps rond de 700m zit.
Reputatie 2
Badge
@Sinjoor wat kan je uit deze tool leren?

Ik heb als "calculated distance" 230m is dit de afstand ROP?
Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad, dan zou je eigenlijk het maximum moeten halen d.w.z. 12 Mbps in Comfort, 25 Mbps in Favorite en 30 Mbps in Intense. TV gaat sowieso van die 30 Mbps af. Dus zelfs met een 12 Mbps Profiel (ruim genoeg om te surfen) gaan de TV streams van die 30 Mbps af. Dus met 2 HD-streams en 1 SD stream hou je nog zeker 10 Mbps over om te surfen. Maar dat zijn wel theoretische waarden; training margin (signaal/ruisverhouding) best zo hoog mogelijk (boven de 22 dB).

Ik zit ongeveer op dezelfde afstand (242m) en bij mij werkt alles (bijna) perfect. Is je "current line payload" 30064 Kbps download en 6048 kbps upload ?

Heb je al eens een speedtest gedaan ? http://speedtest.net/

Je zult merken dat die resultaten nogal kunnen afwijken, afhankelijk van het moment van de dag en van het feit of je TV opstaat en/of opneemt in HD..
En ziehier mijn resultaten:

************************
* VDSL2 modem tool 1.6 *
************************

download upload
line: 25008 kbps 3104 kbps
payload: 20056 kbps 2040 kbps
max line: 68536 kbps
max payload: 56028 kbps
bands used: 2 1
bandplan: 8D
training: 24.0 dB
loop length: 313 m
near end: 691 m
far end: 319 m
avg. length: 441 m
snr margin: 22.8 dB
attenuation: 11.4 dB
avg. margin: 23.2 dB
avg. snr: 41.5 dB
forecast max line: 108000 kbps
forecast max payload: 87600 kbps


En in de Forecast tab:

30 mbps upgrade possible: yes
Attainable line rate: 108000 kbps
Attainable line payload: 87600 kbps



Kan deze tool er nu zo ver naast zitten???? Of wat kan de reden zijn voor de 20 Mbps lijn waarmee ik opgescheept zit? Als BGC aan mij nog een extra decoder of TVonPC wenst te verkopen dan zullen ze toch eerst voor die lijn upgrade moeten zorgen.

Eva, heb jij hier een antwoord op?


Bedankt,

Koen
Reputatie 7
Badge +1
Tja Koen, je zit dus juist wat te ver om de maximum te halen. 441m...signaal/ruis 24 dB is nochtans prima. Ik begrijp niet dat je zover onder het maximum zit. Modem Tool zijn wél berekende en geen gemeten waarden, maar je lijn haalt maar 25008 kbps down en 3104 kbps up, gecapt op 20056 kbps 2040 kbps...

Best toch eens door de technische dienst laten uittesten of er nog ergens verlies op zit, en wat de mogelijkheden voor een upgrade zijn.
Bij Belgacom MAG JE NIET verder van 400 meter van de ROP zitten om kans te maken op 30Mbs.
Dus uw snelheid is normaal, als je in Belgie woont tenminste.
Reputatie 2
Badge +1
Het is niet alleen de afstand, maar ook de verzwakking die in rekening worden genomen. Verder mag de TOTALE lengte van de lus de 400m niet overschrijden en wordt het soms ook beperkt om de andere gebruikers niet te storen.
in het kort: het is een mirakel als je 30Mb kan krijgen :)
Reputatie 7
Badge +1
Dan heb ik 2 jaar al een mirakel....of héél veel geluk, alleen besefte ik dat toen nog niet. Maar het zal je inderdaad maar gebeuren dat de ROP op 441 meter ligt...de kans dat ze daar nog een extra ROP gaan bijzetten in de nabije toekomst is bijzonder klein vrees ik....
Ja, zeker een mirakel aangezien 30Mb maar sinds mid/eind vorig jaar beschikbaar is...
Reputatie 7
Badge +1
Ik weet alleen dat ik al van september 2009 TV met 2 HD-streams had. Voor de rest geen idee. Had er toen nog geen benul van hoeveel mijn profiel was. Heb dat hier maar eerst op de community geleerd (sedert einde november 2010). Is wél zo dat sedert midden 2010 de bediening van de decoder (bij mij) veel vlotter werd ook voor HD zenders. Dus je zult wel gelijk hebben.
Stop toch eens met overal die tool te promoten. Die tool zegt niets over het feit of je al dan niet een 30 Mbps profiel kan krijgen. Lees de post van axs 5 etages hoger.
Reputatie 7
Badge +1
De modemtool geeft inderdaad alleen berekende cijfers, en geen echte metingen. Alleen Belgacom kan juiste cijfers geven, dat klopt. Maar het geeft toch al een approximatieve aanduiding onder welke categorie je valt. Ook weet je niet hoe Belgacom alles verdeelt over de aangeslotenen. Ik denk dat payload het cijfer is dat ze je toekennen, mee afhankelijk van je internetabonnerment. Line = de momentele maximum haalbare cijfers denk ik. TV bv. gaat van die maximum af, niet van je payloadwaarden voor internet. Je mag me altijd tegenspreken. Ik leer ook graag wat bij. De andere waarden (bv. max. payload) kan ik echter niet plaatsen.
line = sync-snelheid
payload = cap voor uw internetverbinding

Al de rest is speculatie...

Reageer