Dual channel op 2,4ghz bbox3


Ik was vandaag terug even naar de selectie van mijn 2.4GHz aan het kijken ( niet al mijn toestellen werken op 5GHz en het is handig om te zien of ik niet teveel storingen van buren en andere toestellen krijg). Toen viel me de selectiebox 20MHz op, blijkbaar kan je die vervangen naar 40 MHz en dus 2 kanalen ipv 1 gebruiken.



Het is een beetje jammer dat je zo'n dingen altijd zelf moet zien te vinden en het niet bijvoorbeeld hier:
http://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_surftrouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/sneller-surfen-door-het-wifi-kanaal-te-wijzigen.html#/section1 beschreven staat.
Of dat bij een firmware update van bbox3 een change list beschikbaar is.

27 reacties

Wat niet altijd een voordeel is van er twee te kiezen, best eens je speedtest vergelijken tussen één en twee .
in mijn geval wel: 2 redenen
1. er zitten redelijk wat gebruikers hier op 2,4ghz. Intern is de bandbreedte x2.
2. Door het feit dat je via 2 kanalen gaat, kan je in principe verder van je modem zitten en toch een redelijke verbinding hebben bij een zwak signaal.
speedtest is voor mijn internetverbinding niet voor mijn lokale, daar zie ik geen verschil op.
aangezien je twee kanalen bezet en je op op 2.4 juist veel kans hebt op naburige wifi signalen maakt het in feite nog erger en zou je dan mss een enkel kanaal kunnen kiezen waar de stoorders met een veel lager signaal binnen komen, maar als je vaststelt dat het beter is dan kan je uiteraard dit op 2 laten staan, bij mij is het in ieder geval niet beter, daarom dat je het zelf moet uitvissen, geval per geval.
Mijn punt was gewoon dat die dingen gewoon niet beschreven staan bij proximus, en dat dit toch een oplossing kan zijn als je intern meer bandbreedte nodig hebt. Sowieso intern je bandbreedte verhogen zelfs met interferentie maakt het in se niet slechter voor jou, voor je buren echter 🙂, en als je het verschil wil zien vergeet ook je wifi selection van je netwerk kaart niet op auto te zetten , vaak staat deze vaak ook op 20Mhz.
Toch wel hé, als iedereen 2 kanalen zet zal het voor jouw ook erger worden als die signalen binnen komen van je buren, want werkt wel in twee richtingen, maar soit als jij maar content bent 😉
Reputatie 2
Badge
aangezien een modem zijn maximum uitgestuurd vermogen tussen 20 of 40MHz gelijk blijft, ga je met 20MHz een groter bereik hebben dan met 40MHz (kan je vergelijken met een lichtbundel: als die smaller is, schijnt de lamp verder. Dus 40MHz is alleen maar interessant als modem en PC dicht genoeg bij elkaar staan, anders kies je best 20MHz (of laat hem in auto staan, dan kiest hij zelf wat best is voor de verbinding)
Voila nu hoor je het ook eens van een ander :-))))
Daarom gewoon eens checken met een groot bestand dat je verstuurt van ene toestel naar ander of het iets uitmaakt in verzendtijd.
Met auto heb ik ook al problemen gehad en door hem vast in te stellen op kanaal 11 was het opgelost.
Gewoon cut and try 😉
Een testje zegt altijd meer als een theoretische benadering, uiteindelijk wil ik zo een goed mogelijke verbinding rond het huis:
profiel 17a 40/10

plaats 1 :
relatief goed signaal.
2 channel



1 channel




geen significant verschil bij speedtest aangezien in dit geval wifi niet de bottleneck is. Wel heb ik intern een hogere bandbreedte, handig met verschillende apparaten.

2. plaatst 2: slecht signaal (grotere afstand van modem: terras, meer interferentie door hogere signaalsterkte andere modems in de buurt)
2 channels


oh ja ipv-6 screenshot was iets te snel genomen na wijziging modem settings


1 channel




Hier is het verschil wel significant (internet blijft responsive bij 2 channels), ik denk dat ik maar voor 2 channels ga. Ik zie geen nadelen alleen maar voordelen in mijn geval.
Als een bijvoegsel, ik heb nog wat randartikels gelezen rond de 40Mhz 2,4GHz bandbreedte, effectief je bandbreedte verhoogt zelfs met meer als 100%, alleen het was maar toegelaten voor consumenten gebruik, en bij providers moest de setting 20Mhz zijn "out of the box". Het probleem is dat je buren niet tevreden zijn als je deze settings gebruikt. Nu ik heb 2 in de directe omgeving op 40Mhz zitten beide met een niet proximus modem, dus ik voel mezelf niet slecht om dit ook te gebruiken.
Daarom dat je zelf moet testen wat je meer haalt als resultaat bij mij is dit dus niet het geval omdat ik ook met mijn latop te ver zit van de bbox en er teveel storende signalen binnen komen van naburige wif signalen wordt het alleen maar erger en heb ik allen maar op kanaal 11 goed resultaat ik spreek wel altijd van de 2.4 band .
Dus als ik er geen baat bij heb heb ik er ook geen baat bij om mijn buren ook nog eens te storen ;-)

NB: Je kan dit ook maar testen bij een bbox3/S en niet bij bbox3/T die houden meer rekening met de buren 😃
correct 🙂 en een free tooltje zoals bv Netspot wil ook wel eens helpen wat de mogenlijkheden zijn.
ik heb een Sagem, dat zou je moeten weten als ik je mijn profiel kan geven. Bij een techni heb je een admin password nodig, maar ik wil dat wel eens proberen na mijn vakantie ik heb een techni op een andere plaats.
Ik wist het zo al dat je een techni had ander zou je op 2.4 geen 40 Mhz kunnen gekozen hebben.
Als je aan een admin paswoord kan geraken wil ik het ook wel graag weten hoe je er aan komt ;-)))
Elsa kan je even goed lezen? Test is op Sagem gedaan, ik heb wel een techni op mijn werk maar daar ben ik pas na mijn vakantie en geen idee of 40MHz daar ook mogelijk is.

edit versie 6.28.221A
Ja weet ik dat het op een sagem is want kon ook niet anders.

je zegt "Bij een techni heb je een admin password nodig, maar ik wil dat wel eens proberen na mijn vakantie ik heb een techni op een andere plaats"

Dus begrijp niet goed dat ik hier iets verkeerd op geantwoord heb (alhoewel met die warmte 😉 ,
maar het forum dient juist om te kunnen bijleren 😉
je zegt: edit versie 6.28.221A
inderdaad software vanaf november 2015
Dit is even verwarrend:" Ik wist het zo al dat je een techni had ander zou je op 2.4 geen 40 Mhz kunnen gekozen hebben." Sagem 40MHz mogenlijk, techni op het moment heb ik geen idee.



Ik zit op mijn terras nu dus magere verbinding 🙂
BBOX3/T



meer in te stellen is er niet.
k sorry daar zat even de verwarring, ik dacht jij veronderstelde dat ik de test met techni had gedaan. Nu dit was op een sagem, ik heb sowieso de indruk dat de mogelijkheden bij een Sagem beter zijn (of proximus kan ze minder afschermen in vergelijking met een techni).

En de referentie voor het password was omdat ik bij de test mijn profiel vermelde, (dit kan alleen op Sagem met bboxtooltje) bij een techni heb je immers een variable password nodig en dat hebben ze ontzettend goed afgeschermd.
Verwondert mij inderdaad ook dat daar nog geen mouw werd aangepast, maar dat komt mss nog wel 😉
lol wat moet ik daar op zeggen
Dit forum is in "no way to talk about that". Eva of Elsa ik weet het niet, ik vind het sowieso verkeerd dat op een proximus forum geen actieve proximus leden zijn alleszins in naam.Het lijkt tegenwoordig op alle forums van grote bedrijven zo dat mensen zich achter namen verschuilen. En ik heb niks tegen proximus, ok ze zitten met een moeilijker technisch verleden als telenet. Maar eerlijkheid en openheid is iets dat niet mag verdwijnen en Elsa ik hoop echt dat je geen Eva bent.
Ah sry ik zie toch wat antwoorden van medewerkers, dus Elsa mijn respect als je een persoon bent.
Voor proximus dan : als je in zee gaat met 2 hardwarefabrikanten zorg ervoor dat de interface en mogenlijkheden identiek zijn, stop met die wedloop voor hogere fake promotion download, mensen zullen meer tevreden zijn als je geeft wat je promoot . Proximus heeft een stabiel netwerk, lage latency speel daar wat op in. Op het einde is het niet het download cijfer dat telt maar de ervaring van de mensen die jullie netwerk gebruiken,beetje openheid zou ook goed zijn bv. waar wanneer vectoring, geen afscherming van modems ( beter is bv easy and advance use, dan zorg je voor al je klanten) just my 2 cents
Reputatie 6
Badge +3
Er zijn wel mensen van Proximus aanwezig, ze worden met "Support Medewerker" of "Community manager" aangeduid. (zie afbeelding) En sinds de omschakeling van Belgacom naar Proximus worden alle contacten gedaan met de voornaam van de persoon met wie je aan het spreken bent. Zowel aan de telefoon als hier op het forum.

Elsa is trouwens geen vervanger van de vroegere Eva's, ze helpt hier andere mensen vrijwillig zoals nog vele anderen onder ons.

On-topic: ik kan me alleen maar aansluiten bij de reacties hierboven. De frequentiebandbreedte uitbreiden naar twee kanalen kan een verbetering opleveren, maar er is een zeer grote kans dat dit juist meer problemen oplevert, dus ik vind het dus maar normaal dat hierover niet word gecommuniceerd, het zou alleen maar leiden tot mensen die de wifi van hun buren gaan storen (of omgekeerd) en dan klagen dat de kwaliteit van de WiFi niet goed genoeg is.
Er heeft hier blijkbaar iemand te lang in de zon op terras gezeten :LOL:
hehe je hebt er geen weet van hoe vaak ik telenet en proximus klanten (vrienden dan) moet helpen in mijn vrije tijd, wat ik graag doe. Maar ik erger me vaak aan de onwetendheid waar bedrijven graag op in spelen. En Wilin mijn excuses iets te warme zon met bijhorende verfrissing.

Reageer