Downstream Training Margin


Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met mijn "Downstream Training Margin". Deze bedraagt 10.1 dB, wat naar wat ik heb vernomen aan de lage kant is.

We hebben onlangs VDSL 2 aangeschaft, wat onze downloadsnelheid aanzienlijk heeft verhoogd. Maar ik vraag me af of het niet nóg beter kan door die "Downstream Training Margin" op deftig niveau te brengen.

Kan dat aan de bekabeling liggen? Het zou mij verbazen, maar ik wil gerust nieuwe aanschaffen.

Mvg,

Oliver

12 reacties

toegewezen vdsl2 profiel wordt bepaald door afstand ROP en lijnverzwakking.

op welk profiel sta je nu?

in elk geval kan je als gebruiker die waarden zelf niet beinvloeden. ik vermoed wel dat je op het randje zit van het profiel vandaar je nogal lage training margin, dit gezegd zijnde, zolang je geen problemen hebt zou ik er niet wakker van liggen

mvg
Reputatie 2
Badge +1
Aan welke snelheid sync je nu?

Aan je training marging kan je niks doen...
Profiel is nu 8D als ik mij niet vergis.

En mijn downstream line rate bedraagt 16536kbps. 'kHeb begrepen dat ik zo'n 700m van de centrale zit. Het zal daar wel mee te maken hebben denk ik.
Reputatie 2
Badge +1
Belgacom wijst profielen toe aan de door hun gemeten verzwakking, lijnafstand en nog enkele parameters.
Je kan hier niets aan veranderen.

je zit op het laagste vdsl2 profiel.

dat krijg je als je 701 tot 1000 meter van de ROP zit (niet centrale) én verzwakking < 1,0 dB is

mvg
Beste Verstraeten,

Even vermelden dat mijn medeposters het correcte antwoord al gegeven hebben.
Er valt dus inderdaad weinig aan te veranderen door de afstand tussen u en de ROP.

Mvg,

Eva van Belgacom
Reputatie 3
Badge +2
Hallo Eva,

voor zover ik weet is mijn afstand tot de rop ongeveer 300m, downstream training margin is 29.0 db en toch is de downstream line rate 20056 kbps.

Kan ik niet op een hoger profiel ? of is er nog een andere parameter die niet ok is om om een hoger profiel te geraken.

login : fa588596

gr
peter
Reputatie 2
Badge +1
@pdrke: alle gebruikers op dezelfde kabelbundel dienen maximaal 400m van de ROP te zitten. Dat zou dus een bijkomende reden kunnen zijn.
en hoe weet jij jouw kabellengte?
Reputatie 3
Badge +2
De afstand weet ik via de vdsl2 modem tool (de link naar de tool staat hier ook wel ergens (zeker op userbase)). Ooit is er een technieker langs geweest voor een probleem (een kapotte las ondergronds) en ik zat 200 m van de centrale volgens hem, heeft wel niks met de rop te maken natuurlijk.

Weet natuurlijk niet inhoeverre de vdsl2tool correct werk.
Reputatie 2
Badge +1
De VDSL2 tool maakt een berekening van de afstand en door de verschillen in kabelsecties (diameter) is deze tool in verschillende gevallen niet correct. Enkel BGC kent de juiste afstand.
Verder hangt het dus zeker niet alleen van de afstand af maar ook de verzwakking en de andere gebruikers op dezelfde kabelbundel.


Als jij op een 20Mbit profiel staat, ga er dan maar van uit dat er niks aan te veranderen is... helaas!
Reputatie 3
Badge +2
Dat van die andere gebruikers op dezelfde bundel wist ik niet. Zoals hierboven reeds gezegd weet ik wel van de technieker dat ik zeer dicht bij de centrale zit en een zeer goede lijn heb (was wel de tijd dat ik adsl had). Nu, aan de andere kant klaag ik niet want een jaar geleden kon ik nog geen vdsl2 krijgen en zat ik nog aan 4.6 :)
Reputatie 2
Badge +1
Wil niet zeggen dat als je dichtbij de centrale zit, dat je ook dichtbij een ROP zit...
Bij ADSL speelt de afstand tot de centrale een rol, bij VDSL2 de afstand tot de ROP (en die staat niet in de centrale...)

Reageer